Oppstillingen nedenfor viser bevilgningsforslagene under rammeområde 21 fra St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Tabell 1.1
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 21
(90 poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet)
Kap. |
Post |
Formål: |
St. prp. nr. 1. |
Utgifter i hele kroner |
Nærings- og handelsdepartementet |
971 |
|
Eksportfinans ASA |
20 100 000 |
|
70 |
Tilskudd |
20 100 000 |
Statens forretningsdrift |
2460 |
|
Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 5460) |
45 000 000 |
|
24 |
Driftsresultat : |
0 |
|
|
1 Driftsinntekter, refusjon av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond |
-38 500 000 |
|
|
2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
38 500 000 |
|
50 |
Tilskudd til risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen |
45 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 21 |
65 100 000 |
Inntekter i hele kroner |
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg m.v. |
5460 |
|
Garanti-Instituttet for Eksportkreditt (jf. kap. 2460) |
326 300 000 |
|
50 |
Tilbakeføring fra risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen |
5 000 000 |
|
71 |
Tilbakeføring fra gammel portefølje |
321 300 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 21 |
326 300 000 |
|
|
Netto rammeområde 21 |
-261 200 000 |
Stortinget besluttet i 1978 å opprette
en ordning med fast rente og valutakurssikring ved finansiering
av kapitalvareeksport, den såkalte 108-ordningen. Utgangspunktet
for rentefastsettelsen er Consensus-avtalen innenfor OECD. Avtalen
regulerer konkurransen mellom OECD-landene, bl.a. når det
gjelder rente- og avdragsvilkår for offentlig støttede
lån ved kapitalvareeksport.
108-ordningen administreres av Eksportfinans
ASA. Bevilgningsbehovet over statsbudsjettet framkommer når
rentesatsene som tilbys eksportørene ikke fullt ut dekker
innlands- og administrasjonskostnadene ved ordningen. Utgiftene
vil dermed avhenge av rentebetingelser på nye og eksisterende
utlån under ordningen, det samlede volumet av utestående
kreditter i ulike valutaer, rentesatsene på innlandene
og valutabevegelser.
Med hensyn til nye tilsagn om finansiering av
kontrakter under 108-ordningen i 2001 foreslår Nærings- og
handelsdepartementet at Eksportfinans ASA gis tilsagn om statlig
dekning av underskudd på avregningskontoen for 108-ordningen
som følge av tilsagn om lån fram til 31. desember
2001, jf. Forslag til vedtak II, 2.
Regnskapet for 108-ordningen viste et underskudd på 18,7
mill. kroner for 1999.
Det foreslås en bevilgning på 20,1
mill. kroner i tilskudd til Eksportfinans ASA for 2001. Bevilgningsforslaget
dekker underskuddet for 1999 på 18,7 mill. kroner med tillegg
av rentegodtgjørelse.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti,
Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og
Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar
Bastesen, slutter seg til forslaget til bevilgning under
kap. 971 post 70 og til forslag til vedtak A. II vedrørende
tilsagnsfullmakt under kap. 10 Komiteens tilråding.
GIEK har følgende økonomisk
atskilte virksomhetsområder: Forretningsdelen, Samfunnsdelen,
SUS-Baltikum-ordningen, Garantier ved investeringer i og eksport
til utviklingsland og Gammel portefølje. I tillegg administrerer
GIEK Statens varekrigsforsikring, avvikling av Anbudsgarantiordningen
og Norsk Garantiinstitutt for Skip og Borefartøyer A/S.
GIEK skal normalt følge bestemmelsene i statens økonomireglement
med tilhørende funksjonelle krav. Fordi GIEKs garantitilbud
skiller seg fra mer ordinær statlig garantivirksomhet og
av hensyn til at norske eksportører skal gis konkurransedyktige
betingelser, er GIEK gitt fullmakt til å kunne fravike
de funksjonelle kravene på flere punkter, bl.a. krav om
simpel kausjon, risikofordeling på pro rata basis, innbetaling
av garantipremie som et engangsbeløp, garantere for lån
i fremmed valuta, begrense garantiansvaret til et maksimalt beløp
i forhold til renter og omkostninger og lineær nedtrapping
av garantiansvaret.
Forretningsdelen omfatter kommersiell risiko
på de fleste OECD-land med kredittid inntil to år.
Forretningsdelen forutsettes skilt ut som eget aksjeselskap i 2001.
Samfunnsdelen omfatter politisk risiko, kommersiell risiko på land
utenfor OECD og politisk risiko og kommersiell risiko utover to år
innenfor OECD-området. SUS/Baltikum-ordningen
omfatter risiko knyttet til eksport til landene i det tidligere
Sovjetunionen inkludert de baltiske stater. Garantiordningen for investeringer
i og eksport til utviklingsland ble opprettet i 1989 med en prøveperiode
på fem år og gjort permanent fra og med 1997.
Gammel portefølje består av gammel alminnelig
ordning og tidligere særordning for utviklingsland, som
opphørte 1. januar 1988. Det gis ikke nye tilsagn under
disse ordningene. GIEK forestår oppfølgingen av
løpende poliser og utestående krav med sikte på å begrense
tap. Virksomhetsområdene er nærmere omtalt under
kap. 2460.
Som nevnt ovenfor, forutsettes Forretningsdelen videreført
i et eget selskap fra 2001. Dette innebærer at Stortinget
ikke lenger skal fatte garantivedtak om Forretningsdelen. Forretningsdelen,
Samfunnsdelen og gammel alminnelig ordning har i inneværende år
en felles ansvarsramme på inntil 30 mrd. kroner. Selv om forretningsdelen
ikke lenger forutsettes å belaste denne rammen, foreslås
ansvarsrammen videreført på uendret nivå for
Samfunnsdelen og gammel alminnelig ordning. Dette innebærer
en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar under Samfunnsdelen
og gammel alminnelig ordning på 30 mrd. kroner, jf. forslag
til vedtak III, 2 Rammen for SUS/Baltikum-ordningen foreslås
videreført på samme nivå som for inneværende år,
dvs. med en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 3
mrd. kroner, jf. forslag til vedtak III, 3 Rammen for garantiordningen
for investeringer i og eksport til utviklingsland ble utvidet fra
0,9 til 1,5 mrd. kroner ved Stortingets behandling av Revidert budsjett
2000. Den utvidede rammen foreslås videreført
i 2001, dvs. med en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar
på 1,5 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak III, 4.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om at garantirammen for Samfunnsdelen og
Gammel alminnelig ordning videreføres innenfor en totalramme for
nye tilsagn og gammelt ansvar på 30 mrd. kroner, jf. Forslag
til vedtak A III, 1 under kap. 10 Komiteens tilråding.
Komiteen slutter seg
også til Regjeringens forslag om at garantiordningen for
SUS/Baltikum videreføres innenfor en uendret totalramme
for nye tilsagn og gammelt ansvar på 3,0 mrd. kroner, jf.
forslag til vedtak A III, 2 under kap. 10 Komiteens tilråding.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
be Regjeringen foreta en gjennomgang av de ulike garantiordningene
innenfor GIEK for å vurdere hvorvidt de fungerer etter
hensikten.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen merker seg at departementet har foreslått
en viss økning av de økonomiske ressursene til
satsing for eksportnæringene. Dette medlem mener
at det fremdeles er stor politisk risiko forbundet med eksport til
SUS/Baltikum. Dette medlem vil peke på den
store betydningen dette markedet har for fiskeindustrien i kyst-Norge
og synes risikoavsetningsfondet er for lavt og ber Regjeringen vurdere
en økning i forbindelse med Revidert budsjett for 2000.
Det er viktig at GIEK påtar seg det reelle ansvaret for
politisk risiko i dette markedet og ikke overlater det til den enkelte
eksportør og dennes bankforbindelse.
GIEKs garantiordninger dekker selv sine administrasjonsutgifter.
For de ordningene som GIEK administrerer for andre, mottar GIEK
refusjon for sine administrasjonsutgifter. Det foreslås å øke administrasjonsbevilgningen
med 4 mill. kroner i forhold til 2000, fra 34,5 til 38,5 mill. kroner. Økningen har
sammenheng med generell pris- og lønnsvekst og nødvendige
investeringer i utstyr og utvikling av dataprogram som følge
av krav til økonomisystemer i statens økonomireglement.
På den annen side reduseres bevilgningen som følge
av at lønnsutgifter for Forretningsdelen skilles ut ved
opprettelse av GIEK Kredittforsikring AS. Dette omfatter ca. 10 årsverk.
For øvrig er det lagt opp til at det nye selskapet skal
kjøpe kontortjenester av GIEK.
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen under post 24, som innebærer
at GIEKs administrasjonsbevilgning økes med 4 mill. kroner
fra 2000 til 2001.
SUS/Baltikum-ordningen ble opprettet
som et midlertidig virkemiddel i en periode da den politiske usikkerheten
i området var svært høy. Den politiske
risikoen er fortsatt så høy i de fleste berørte
landene at ordningen er en forutsetning for at eksportører
skal ha et tilfredsstillende tilbud. Det foreslås å øke
bevilgningen til risikoavsetningsfond med 10 mill. kroner i forhold
til 2000, dvs. til 45 mill. kroner. Dette vil bidra til å styrke
næringssamarbeidet mellom norsk, spesielt mekanisk industri
i Nord-Norge, og russisk næringsliv. GIEK avgjør
selv hvor mye av tilskuddsrammen som skal belastes for hver enkelt
garanti, men skal sørge for at akkumulerte premieinntekter
og belastning av tilskuddet til risikoavsetning til sammen gjør
at SUS/Baltikum-ordningen går i balanse på lang
sikt.
Komiteen slutter seg
til forslaget til bevilgning under kap. 2460 post 50.
Komiteen viser når det
gjelder kap. 2460 post 90 (ny) Aksjekapital i GIEK Kredittforsikring
AS og trekkfullmakter post 94-97 til merknader under avsnitt 3.14.
Denne inntektsposten benyttes til tilbakeføring
av den del av bevilgningen til risikoavsetningsfond under SUS/Baltikum-ordningen
som ikke er bundet opp i garantitilsagn ved utgangen av året
og tilbakeføring av midler fra tidligere årganger
som er knyttet til garantitilsagn som er blitt annullert. Det foreslås
avsatt 5 mill. kroner for tilbakeføring fra bevilgning
til risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen. Dette
er et anslag, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
ved revidering av statsbudsjettet i vårsesjonen 2001.
Stortinget sluttet seg i forbindelse med behandlingen av
statsbudsjettet 2000 til at man fra Gammel alminnelig ordning årlig
skal tilbakeføre hele fjorårets overskuddslikviditet
ut over 25 mill. kroner. 1. januar 2000 utgjorde ordningens likviditet
ca. 346,3 mill. kroner. For Gammel særordning for utviklingsland
er det forutsatt at all overskuddslikviditet skal benyttes til å nedbetale
trekket på trekkfullmakten under ordningen, og at overskytende
likviditet løpende skal tilbakeføres til statskassa.
Det er ikke budsjettert med tilbakeføring av likviditet
fra denne ordningen i 2001. Det vil eventuelt bli gjort i forbindelse
med endringsproposisjon på statsbudsjettet våren
eller høsten 2001. På dette grunnlag foreslås
det inntektsført 321,3 mill. kroner fra gammel portefølje
for 2001 som i sin helhet er knyttet til Gammel alminnelig ordning.
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen under kap. 5460 postene 50 og 71.
Komiteen viser når det
gjelder post 90 Tilbakeføring fra Forretningsdelen, til
merknader under kap. 4 nedenfor.
Komiteen viser til
at netto utgiftsramme for rammeområde 21, ved vedtak i
Stortinget 28. november 2000, er endelig satt til -261 200 000 kroner,
jf. Budsjett-innst. S. I (2000-2001). Komiteen viser
til at komiteens bevilgningsforslag under rammeområde 21,
jf. forslag A I under kap. 10 Komiteens tilråding, er i
samsvar med denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 19.