Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke at hovedmålet for Arbeiderpartiets økonomiske
politikk er arbeid for alle, en rettferdig fordeling, å videreutvikle
det norske velferdssamfunnet og å bidra til en bærekraftig
utvikling.
Disse medlemmer vil videre framheve
at Arbeiderpartiet bygger sin økonomiske politikk på Solidaritetsalternativet,
som er en helhetlig strategi for den økonomiske politikken. Disse
medlemmer mener at Solidaritetsalternativet i store deler
av det siste tiåret har gitt avgjørende bidrag
til den gode økonomiske utviklingen.
For å ta sin del av ansvaret for Solidaritetsalternativet
skal Regjeringen og Stortinget gjennom budsjettpolitikken bidra
til stabil utvikling i produksjon og sysselsetting. Disse
medlemmer viser til at budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fra i fjor høst
om inneværende års budsjett videreførte
den nøytrale finanspolitikk Regjeringen la opp til. Regjeringen
har i sitt Reviderte budsjett lagt vekt på at situasjonen
i norsk og internasjonal økonomi samlet ikke tilsier noen
endring i finanspolitikken. Disse medlemmer mener
det derfor er viktig at budsjettrevisjonen ikke gjennomføres
på en slik måte at presset i økonomien øker,
noe som kunne føre til økt rente og mer utrygge
arbeidsplasser.
Disse medlemmer viser til at
de økte utgifter som får flertall i forbindelse
med behandlingen av Revidert budsjett dekkes inn. Innenfor de samme
rammer for budsjettet er det skapt rom for økte midler
til høyere utdanning, rassikring, opptreningsinstitusjoner, Rikshospitalet,
fartøyvern og utdanningsstipend i tillegg til at de tjenesteytende
virksomhetene som blir momspliktige fra 1. juli 2001 unntas fra
investeringsavgiften inntil denne avgiften fjernes helt fra 1. april 2002.
Disse medlemmer vil peke på at
de prioriteringer som Arbeiderpartiet la opp til i budsjettet for
2001 har blitt videreført gjennom budsjettavtalen med sentrumspartiene
fra i fjor høst og revisjonen nå i vår.
De viktigste prioriteringene er:
– Et bedre
helsevesen ved at bevilgningene til helsevesenet er forhøyet
med om lag 2,6 mrd. kroner. Sammen med økningen i de frie
inntektene til kommunesektoren i årets budsjett er helsesektoren styrket
med mer enn 3 mrd. kroner. Med en slik utvidelse vil flere enn noen
gang tidligere bli behandlet ved sykehusene. I styrkingen av helsevesenet
ligger det også økte midler til psykiatri. Parallelt
med behandlingen av Revidert budsjett er det blitt klart at regjeringen
får fullt gjennomslag for sitt forslag om at staten skal
ta over sykehusene fra 1. januar 2002. Dette vil gjøre
det mulig å drive sykehusene på en bedre og mer
rasjonell måte til beste for pasientene.
– Stor satsing på kvaliteten
i grunnskolen ved at lærerlønningene er økt
og det er laget en ny arbeidsavtale med lærerne som vil
koste 950 mill. kroner i 2001.
– En betydningsfull satsing på forskning
ved at kapitalen i Fondet for forskning og nyskaping ble forhøyet
med 3,5 mrd. kroner i fjor høst, og ytterligere med 2,5
mrd. kroner i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett,
slik at fondet samlet kommer opp i 10 mrd. kroner.
– Et stadig bedre botilbud til
de eldre ved at det i 2001 vil bli gitt tilsagn til å bygge
5 800 nye sykehjemsplasser og omsorgsboliger. Alt tyder på at
vi vil nå eldreplanens mål om 12 000 nye årsverk
og 24 400 tilsagn til nye eller utbedrede sykehjemsplasser og omsorgsboliger
innen utgangen av 2001. Og satsingen fortsetter. Etter forslag fra Regjeringen
har Stortinget tidligere i år vedtatt å utvide
tilsagnsrammen med ytterligere 5 000 enheter i 2002.
– En hjelp i hverdagen til flere
barnefamilier ved at det blir bygget 6 000 nye barnehageplasser
i 2001. Vi trenger flere og billigere barnehager. Regjeringens forslag
i Revidert nasjonalbudsjett om økt statstilskudd vil gjøre
det mulig å redusere foreldrebetalingen for hver barnehageplass
med i gjennomsnitt 150 200 kroner pr. måned. Den
ekstra satsingen i år er bare et første skritt
på vei. Målet vårt for neste fireårsperiode
er at alle som ønsker det skal få tilbud om plass
og at vi får halvert foreldrebetalingen. Til neste år
trapper vi opp innsatsen. Det vil gi grunnlag for at foreldrebetalingen fra
neste høst kan bli redusert med i gjennomsnitt 350 400
kroner pr. måned sammenliknet med hva den ellers ville
vært. Det kan bety opp mot 4 000 kroner i sparte utgifter
pr. år i forhold til hva foreldrene ellers ville betalt.
For de som har heldagsplass, kan reduksjonene bli enda større.
– En utvidet støtte til
ungdom i etableringsfasen ved at det blir bygget 1 000 nye studentboliger,
at boligtilskuddet er hevet og at rammene til etableringslån
og lån i Husbanken utvides. Rammene til Husbanken er økt
med 2 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil også framheve
at etter 10-års diskusjon får vi fra 1. juli 2001
gjennomført en modernisering av momssystemet, som innebærer
en nødvendig utvidelse av momsgrunnlaget. Det er et viktig
bidrag for å finansiere velferdsstaten på sikt.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
vi går en spennende tid i møte. Det norske samfunn
står overfor store muligheter i årene som kommer. Disse medlemmer vil
gjennomføre reformer som gjør det mulig:
– å gi
våre barn den beste skolen - satse på kunnskap og
kreativitet,
– å ha godt utbygde velferdstjenester
- høyere kvalitet og større valgfrihet,
– å gjøre Norge
til et attraktivt land å bo, investere og utvikle nye ideer
i - lavere skatter og mindre byråkrati.
Disse medlemmer har i tråd
med dette, og i tråd med prinsippet om at revideringen
av budsjettet ikke skal være noen omkamp om alle punkter
det var uenighet om ved behandlingen av statsbudsjettet, lagt frem et økonomisk
opplegg til revidering av budsjettet der det satses på:
– skole,
utdanning og forskning,
– viktige velferdstjenester som
sykehus og barnehager,
– lavere avgifter og mer intelligente
avgiftslettelser enn det flertallet legger opp til fra 1. juli,
sammen med en klar satsing på veibygging.
Disse medlemmer har registrert
at Regjeringens forslag til revidering av budsjettet innebærer
svært små endringer av politisk karakter. Disse
medlemmer er enige i at det i den aktuelle økonomiske
situasjon er riktig å la være å gjøre
revideringen av budsjettet til en full budsjettbehandling.
Til tross for dette er det nødvendig å gjøre
viktige justeringer i det økonomiske opplegget. Disse
medlemmer vil ikke gjennomføre endringer i merverdiavgiften
fra 1. juli 2001. Disse endringene innebærer isolert sett
avgiftslettelser, selv om de oppveies av alle de skatte- og avgiftsøkninger
som ble gjennomført allerede fra 1. januar. Disse
medlemmer er for betydelige lettelser i skatte- og avgiftsnivået,
men vil understreke at det ikke er likegyldig hvordan lettelsene gis.
Når flertallet gjennomfører avgiftslettelser som fører
til betydelige avgrensnings- og konkurransevridningsproblemer, samt økt
byråkrati, så er ikke dette den form for avgiftslettelser disse
medlemmer ønsker. Disse medlemmer vil
i stedet benytte disse midlene til å gi betydelige lettelser
i el-avgiften (-2,5 øre/kWh) og grunnavgiften
på fyringsolje, halvering av flypassasjeravgiften, en samlet
reduksjon av drivstoffavgiftene med 60 øre/liter
fra 1. juli, 8 pst. reduksjon i engangsavgiftene på biler
og 10 pst. reduksjon i alkoholavgiftene. Samlet sett foreslår disse medlemmer en
lettelse i avgiftsnivået på G mrd. kroner, en
svært moderat lettelse i tråd med prinsippet om at
revideringen av budsjettet ikke skal være en omkamp om
budsjettet.
Disse medlemmer vil samtidig
vise til Høyres alternative statsbudsjett for 2001, der disse
medlemmer foreslo skatte- og avgiftslettelser på om
lag 20 mrd. kroner i forhold til budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet
og sentrumspartiene.
Disse medlemmer mener også det
haster med viktige omprioriteringer på budsjettets utgiftsside.
Innenfor forskning og utdanning haster det med
en skikkelig opptrapping, for å bringe Norge i tet. Derfor foreslår disse
medlemmer en satsing på skole, universiteter og
utdanning på over 300 mill. kroner, sammen med et forslag
om å forsere oppbyggingen av forskningsfondet til 15 mrd.
kroner, slik at det nå bevilges 7,5 mrd. kroner ekstra
til forskningsfondet. Kombinert med forslag om å innføre
skattestimulans for bedrifters FoU-virksomhet, innebærer
Høyres alternative budsjettopplegg en klar satsing på et
område der det haster med å styrke innsatsen og
kvaliteten.
Disse medlemmer viser også til
at foreldrebetalingen i barnehagene er svært høy
mange steder, og at Regjeringens forslag om å øke
statstilskuddet til barnehagene i mange tilfeller ikke vil bidra
til mer enn at en kan unngå at foreldrebetalingen øker. Disse
medlemmer mener derfor det er nødvendig å forsterke satsingen
på barnehager, og går inn for at økningen
i statstilskuddet fordobles i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser at en samlet
anleggsbransje har dokumentert betydelig ledig kapasitet. Samtidig
er det er stort behov for å styrke satsingen på veiutbygging,
slik Høyre gjentatte ganger har foreslått. Derfor
vil disse medlemmer foreslå at bevilgningene
til veiinvesteringer økes med H mrd. kroner.
Disse medlemmer mener også det
er viktig å styrke sykehusenes økonomi, og foreslår å bevilge G mrd.
kroner ekstra til regionsykehusene, sammen med en rekke andre viktige
tiltak innenfor helseområdet.
Utover dette foreslår disse
medlemmer enkelte mindre, nødvendige opprettinger
i Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til at
satsingene på utgiftssiden dekkes inn i sin helhet gjennom
reduserte bevilgninger til kompensasjon til offentlig forvaltning for
tjenestemoms-utvidelsen (som det ikke er behov for med disse
medlemmers forslag om ikke å gjennomføre
moms-reformen), gjennom reduserte bevilgninger til distriktsutviklingsmidler,
jordbrukstilskudd og enkelte andre reduksjoner i bevilgningene.
Samlet sett opprettholder disse medlemmer samme
innretning av finanspolitikken som Regjeringen foreslår.
Disse medlemmer viser til merknader
andre steder i denne innstillingen og i Innst. S. nr. 325 (2000-2001)
og Innst. O. nr. 130 (2000-2001) for en full gjennomgang av Høyres
standpunkter ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett med tilhørende
proposisjoner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker
at Stortinget i revidert nasjonalbudsjett gjør et veivalg
for Norge. Vi kan velge å følge Regjeringens anbefaling
om fortsatt satsing på en svart oljeøkonomi, med økte
oljeinvesteringer og stø kurs mot en fortsatt tilværelse
som leverandør av eksklusive råvarer. Eller vi
kan velge en annen kurs som vil legge grunnlag for å gjøre
Norge til en grønn kunnskapsøkonomi.
I forbindelse med oljeprisfallet et par år
tilbake, skjedde det en markert aktivitetsnedgang i oljesektoren.
Det medførte en tøff hestekur, med en vesentlig nedbygging
av sysselsettingen og investeringsnivå i bransjen, og vi
har nå kommet ned på et mer fornuftig nivå.
Dette har gitt mulighet til å anvende disse ressursene
andre steder i økonomien, og omsider få i gang overgangen
til en grønn kunnskapsøkonomi som kan gi oss et
grunnlag å leve av når oljeinntektene om noen år
begynner å reduseres. Dette medlem påpeker
at behandlingen av dette reviderte budsjettet gir Stortinget mulighet
til å signalisere om de ønsker en slik utvikling.
Etter at oljeprisen nå har vært
stabilt høy lenge, ønsker oljeselskapene igjen å øke
investeringene på norsk sokkel. I en situasjon der Norges
fremste problem er mangel på arbeidskraft foreslår
Regjeringen å øke statens andel av oljeinvesteringene
med 4 mrd. i forhold til budsjettvedtaket før jul. Investeringene
ligger på et høyt nivå, anslått
til 42,6 mrd. 1997-kroner i St.meld. nr. 1 (2000-2001). Det fines
ikke kjente reserver på norsk sokkel som vil gjøre
det mulig å holde et vesentlig høyere investeringsnivå enn
dette over tid.
Etter dette medlems oppfatning
går Regjeringen i helt feil retning. Flere av samfunnets
ressurser, økonomisk så vel som menneskelig, disponeres
i det som bør være gårsdagens næringer.
I en situasjon der knapphet på menneskelige ressurser nødvendiggjør sterk
prioritering, velger Regjeringen en kraftig oppbygging av oljeinvesteringene.
Sjøl om disse investeringene reint
teknisk ikke regnes inn i det oljekorrigerte budsjettunderskuddet,
vil dette åpenbart øke presset i økonomien
merkbart, og innebære inflasjonspress og fare for økt
rentenivå. Dette er en svakhet ved vårt budsjettsystem
som gjør det vanskeligere å se den reelle effekten
av budsjettvedtaket. Dette medlem fremmer forslag
om å inkludere slike investeringer i det oljekorrigerte
underskuddet. Gitt dette gjør dette medlem opp
sitt alternative budsjett med om lag samme balanse som Regjeringen.
Dette medlem foreslår
derfor å kutte oljeinvesteringene som ikke er kontraktsfesta,
og bruker disse pengene til investeringer som kan gi grunnlag for
overgang til en grønn kunnskapsøkonomi – bevilgninger
til barn og unge, utdanning, forskning, og miljøtiltak.
Reduserte
oljeinvesteringer | | -2572 |
Grunnlag for
en grønn kunnskapsøkonomi | | 2572 |
Barnehager | 261 | |
Kvalitetsutvikling i grunnskolen | 200 | |
Skolefritidsordning | 85 | |
Skolebøker vg.
skole | 200 | |
Økt stipendandel | 500 | |
Universiteter og høyskoler | 170 | |
Forskningsrådet | 100 | |
Nullsats mva. for kollektivtrafikken | 400 | |
Økte jernbaneinvesteringer | 530 | |
ENØK/alternative
energiformer | 75 | |
Energiforskning | 25 | |
Miljøpakke Groruddalen | 5 | |
United World College | 2 | |
Barskogvern | 2 | |
Opprydning – PCB
og skipsvrak | 15 | |
LA21 | 2 | |
Dette medlem vil understreke
at barnehagen er den viktigste fellesarenaen for førskolebarn,
en arena der barn får utvikle seg i leik og samhandling
med andre barn og med voksne. Barnehagen er derfor en viktig del
av det livslange læringsløpet. Dette medlem er
opptatt av at ingen skal ekskluderes fra muligheten til å delta
på denne viktige fellesarenaen. Dette skjer i dag fordi
det ikke er barnehageplasser nok, og fordi plassene mange steder
er for dyre.
Dette medlem vil understreke
at barnehager er et sikkerhetsnett for de barna som vokser opp i
familier som tilhører de gruppene med dårligst
råd. Det er spesielt viktig for innvandrerfamilier at de
får et tilrettelagt barnehagetilbud, slik at barna kan
lære seg norsk språk og kultur. Forskning viser
at barn som har hatt et pedagogisk tilbud før de begynner
på skolen, klarer seg bedre i en undervisningssituasjon.
Det er derfor etter dette medlems mening ekstra viktig å sørge
for at barn i familier med dårligst råd får
tilgang til plass i barnehagen og skolefritidsordningen. Uten tilgjengelige
barnehageplasser til lave priser, vil forskjellene i samfunnet øke.
Også familier med to vanlige inntekter
opplever barnehageprisene som tyngende i familieøkonomien. Dette
medlem mener at for familieøkonomien er billigere
barnehageplasser og lavere oppholdsbetaling i skolefritidsordningen
viktigere enn skattelette.
Dette medlem ser med tilfredshet
på at flere partier lover flere og billigere barnehageplasser.
Men det registreres at ingen ønsker å støtte
de mest effektive virkemidlene for å få til økt
barnehageutbygging slik at alle som ønsker det får
plass, og lavere foreldrebetaling. Sosialistisk Venstrepartis forslag
om en individuell rett til barnehageplass og en øvre grense
for hvor stor andel av familiens samlede inntekt som skal brukes
på barnehager kombinert med en øvre grense, i Innst.
S. nr. 238 (2000-2001), fikk ikke støtte fra noen andre
partier. Dette medlem påpeker at dette forslaget
er testen på stortingsflertallets vilje til å forplikte seg
til å skaffe alle barn som ønsker det, barnehageplass
til en overkommelig pris.
Dette medlem mener at dette barnehageløftet
et stykke på veg kan finansieres ved å avvikle
eller redusere kontantstøtteordningen. Dette medlem vil peke
på at bedret kommuneøkonomi og økt statsstøtte er
en forutsetning for et barnehageløft.
Dette medlem påpeker
at Regjeringens påståtte barnehagesatsing kun
er en intern overføring som er gjort mulig fordi det bygges
færre barnehager enn Regjeringen ønsker. Dette
henger sammen med at kontantstøtten gjør den reelle
prisen på barnehager for høy, samtidig som dårlig
kommuneøkonomi medfører at kommunene ikke klarer
egenandelen.
Dette medlem registrerer at det
ikke er mulig å få flertall for mer grunnleggende
endringer i barnehagesystemet, og foreslår derfor en økning
i driftstilskuddet utover Regjeringens forslag på 260 mill.
kroner. I tillegg foreslås det en økning i bevilgningen
til kvalitetsutvikling i barnehagene på 1 mill. kroner.
Dette medlem understreker behovet
for reduksjoner i egenbetalingen i skolefritidsordningen. Regjeringen
utsetter endringer i kommunenes tilskuddsordning, deriblant innlemming
av tilskuddet til skolefritidsordninger i rammetilskuddet til kommunene.
Dette medlem mener prisen på en
plass i skolefritidsordningen bør reguleres etter inntekt,
med en øvre maksimalsats. Dette medlem ønsker
en halvering av dagens foreldrebetaling, og foreslår en økning på 85
mill. kroner til skolefritidsordninga.
For grunnskolen velger Sosialistisk Venstreparti
i Revidert budsjett å satse 200 mill. kroner på utviklingstilskudd
som skal gå til forsøksvirksomhet med alternative
læringsmåter og en mer fleksibel skoledag. Skolene
kan søke om midler til ulike prosjekt som å endre
arbeidsplanen, styrke kontakten med arbeidsplasser omkring skolen
eller ei rekke andre prosjekt som hver enkelt skole ønsker å prøve
ut. Forbedret infrastruktur for realisering av nye læreformer
er også en del av dette.
Behovet for opprustning av skolebygg og infrastruktur
i grunnskolen er mange steder prekært, spesielt i ungdomstrinnet. Dette
medlem viser til Dokument nr. 8:109 (2000-2001) om opptrappingsplan
for ungdomstrinnet i grunnskolen, og ber Regjeringen komme tilbake
med en plan for ytterligere satsinger på skolen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2002.
Dette medlem påpeker
at de kommunale kultur- og musikktilbudene må være
et tilbud for alle, og ønsker å redusere egenbetalingen.
Kommunene er ikke i tilstrekkelig grad blitt kompensert for kostnadene knyttet
til de kommunale kultur- og musikkskolene. Dette medlem er bekymret
over at egenbetalingen i kultur- og musikkskolene har økt
fra 10 til 20 pst.
Dette medlem etterlyser
satsing på kunnskapen som kan gjøre Norge til
en konkurransedyktig kunnskapsnasjon og lede økonomien
over fra den svarte oljeøkonomien til en grønn
kunnskapsøkonomi. Ved inngangen til det nye tusenåret
er vi i realiteten på vei fra industrisamfunnet til et
kunnskapssamfunn. Sysselsettinga i industrien og primærnæringene
har vært på vei ned i flere tiår, mens
en stigende andel av befolkningen er sysselsatt i tjenestesektoren.
Handelen med tjenester over landegrensene øker langt raskere
enn handelen med varer.
Utdanning har beveget seg fra å være
et privilegium, via en rettighet, til i dag nærmest å være
en nødvendighet. Dette medlem vil flytte
investeringene fra petroleumssektoren over i kunnskapsøkonomien.
Sosialistisk Venstreparti har tre hovedsatsingsområder
i utdanningspolitikken: En storstilt opprusting av grunnskolen -
særlig ungdomsskolen - en reell opprustning av studiefinansieringen
etter mange års etterslep, og implementeringen av et program
for å gjøre Norge til en ledende forsknigsnasjon.
Dette medlem viser
til Regjeringens mål om at det økologiske perspektivet
skal danne grunnlaget for politikkutformingen på alle områder
i samfunnet. Dette målet er utgangspunktet for dette
medlems politikk på miljøområdet,
og danner bakgrunnen for de endringer på årets
budsjett dette medlem mener er nødvendig.
Dette gjelder spesielt på områdene
biologisk mangfold og behovet for opprydding av farlige
miljøgifter som PCB, samt å redusere akutt forurensing
som problemet med vannkvaliteten i Vansjø/Hobølvassdraget. Videre
er dette medlemopptatt
av at de store og spesielle miljøproblemene som finnes
i Oslos største bydel, Groruddalen, gripes fatt i, og foreslår
en miljøpakke til dette formål.
Dette medlem etterlyser
en klarere solidaritetsprofil i forvaltningen av oljefondet. Når
vårt største problem er å unngå å bruke
for mye oljepenger, har vi råd til å la en del
av vår rikdom komme verdens fattige til gode. Sosialistisk
Venstreparti foreslo i sine merknader til budsjettet for 2001 å investere
5 mrd. kroner av oljefondet i verdens fattigste land, for å gi
disse en sjanse til å bygge opp et eget næringsliv.
Dette medlem viser til at Norge
nå ligger på bunn blant de skandinaviske landene
når det gjelder bistand som andel av BNI, og etterlyser
en strategi fra Regjeringen for å løfte bistanden
til målet om 1 pst. av BNI. Mens Danmark brukte 1,06 og
Sverige 0,81 pst. brukte Norge 0,8 pst. av BNI på bistand.
Dette medlem viser til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000) da Stortinget
la opp til å bruke 0,89 av nasjonalinntekten på bistand.
Selv om fjorårets norske bistandsbudsjett på 11,16
mrd. kroner var større enn noensinne, var andelen i forhold
til BNI den laveste på 20 år.
Dette medlem understreker at
Norge har råd til solidaritet, og viser til sine generelle
merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2000-2001).
Dette medlem viser til at bistanden til de minst
utviklede landene (MUL) er gått ned med 45 pst. på 1990-tallet.
Landenes andel av verdenshandelen er halvert de siste 20 år.
Dette medlem understreker at
et klarere fokus på barn i norsk bistand ville gitt mange
gevinster. Sosialistisk Venstreparti vil styrke bistanden til bedring
av oppvekstvilkår, grunnleggende helseomsorg og ikke minst
utdanning. For Sosialistisk Venstreparti er det barna som står
i aller første rekke.
Dette medlem er positiv til en
gjennomgang av samarbeidsland, temaer og virkemidler for norsk bistand.
Dette medlem vil imidlertid minne om at det også er mulig å fokusere
bedre ved å velge færre temaer for satsingen.
For at fattige land skal komme seg ut av fattigdommen, er det avgjørende
med et fungerende næringsliv, og det må Norge
bidra til. Dette medlem etterlyser imidlertid en
grundig opprydding i næringsvirkemidlene i norsk bistand.