Regjeringen foreslår i proposisjonen
at det for 2003 bevilges 2 467 400 000 kroner til programområde
02, Utenriksforvaltning, mot 2 326 800 000 kroner i saldert budsjett
for 2002.
Under programkategori 02.00 Administrasjon av Utenrikstjenesten
foreslås en reduksjon på 2.5 pst. i forhold til
saldert budsjett i 2002, mens det under programkategori 02.10 Utenriksformål
legges opp til en økning på 18.6 pst.
Økningen i bevilgningsforslaget har årsak
i flere forhold.
Det er foreslått en større økning
i bevilgningen knyttet til låne- og tilskuddsordningen
under EØS-avtalen. Forslaget må sees i lys av
at utbetalingene i de to foregående år
er blitt redusert bl.a. som følge av forsinkelser i etableringen
av ordningen. Ordningen er nå på plass, og fungerer
som tiltenkt, og utbetalingene forventes å akselerere i
tiden fremover.
Norge legger vekt på å bidra
til FNs fredsoperasjoner, og det forventes at et høyt antall
konflikter vil kreve FNs innsats. Som en følge av dette,
vil Norges pliktige bidrag til FNs fredsbevarende operasjoner måtte økes.
Forslaget om bevilgningsøkning har
ellers sammenheng med pris, valuta - og lønnsjusteringer.
Den foreslåtte reduksjon i bevilgningen
til utenriksadministrasjonen har særlig sammenheng med
reduserte driftsutgifter knyttet til avviklingen av medlemskapet
i FNs Sikkerhetsråd og formannskapet i sanksjonskomiteen
mot Irak. Dessuten foreslås enkelte endringer i utenriksrepresentasjonen.
Det understrekes i proposisjonen at arbeidet
for internasjonal fred og sikkerhet, særlig gjennom å styrke samarbeidet
i FN vil stå sentralt også i 2003. Forholdet til
Europa og EU har høy prioritet, og Regjeringen vil følge
opp arbeidet for å styrke sikkerhet og stabilitet i Europa.
Det legges vekt på å føre en aktiv og
målrettet politikk overfor EU, hvor eksisterende avtaler
og ordninger utnyttes til det fulle. Det slås fast at den
store dynamikken i det europeiske samarbeidet vil kreve en særlig
innsats for å ivareta norske interesser. Utvidelsen av
EØS-området gjennom EUs utvidelse utgjør
en hovedutfordring.
Regjeringen understreker at NATO forblir det
sentrale sikkerhetspolitiske instrument i det euroatlantiske området,
og fortsatt vil ha en sentral rolle i europeisk krisehåndtering.
EU utvikling av en egen evne til militær og sivil krisehåndtering
i de tilfeller hvor NATO ikke er engasjert vil likevel være
et verdifullt bidrag som har norsk støtte.
Videreføring av samarbeidet med Russland,
utvidelse av det regionale samarbeidet i nordområdene, styrking
av det multilaterale handelssystemet samt intensivering av arbeidet
innen presse- kultur- og informasjonsspørsmål
vil være viktige satsingsområder i 2003.
Under programområdet 03 Internasjonal
bistand (ODA-bistand) foreslås for 2003 bevilget 14 392
200 000 kroner, mot 13 536 250 000 kroner i saldert budsjett for
2002. Dette innebærer en økning på 856
000 000 fra 2002. Bevilgningsforslaget tilsvarer 0,93 pst. av BNI-anslaget
for 2003, en opptrapping fra 0,92 pst. i 2002. Regjeringen fastholder
målet om en opptrapping av bistanden til 1 pst. av BNI
innen 2005.
Under programområde 03, programkategori
03.50 Øvrig bistand, er det i tillegg foreslått
bevilget 395 500 000 kroner, mot 416 500 000 kroner i saldert budsjett
i 2001.
I budsjettproposisjonen for 2003 understreker
at FNs globale utviklingsmål og Regjeringens handlingsplan for
bekjempelse av fattigdom i sør legger grunnlaget for en
helhetlig norsk utviklingspolitikk med kampen mot fattigdom i sentrum.
For å lykkes, legges det vekt på at norsk innsats
må støtte opp om utviklingslandenes egne strategier
for fattigdomsbekjempelse. Samarbeidet med de minst utviklede land
(MUL) vil bli styrket, idet Regjeringen legger opp til at minst
40 pst. av den bilaterale bistanden skal gå til MUL.
Regjeringen vil gi prioritet til følgende
satsingsområder: Utdanning, helse, bekjempelse av hiv/aids,
likestilling og kvinners rettigheter, godt styresett, handel og
næringsutvikling- inklusive primærnæringene, energi-
og miljø, fredsbygging og humanitær bistand. Følgende
måltall er satt: Andelen av bistand øremerket utdanning
skal økes fra om lag 9 pst. til 15 pst. i inneværende
stortingsperiode, minst 10 pst. av bistanden skal gå til
helseformål, og det foreslås 375 000 kroner i
friske midler over en treårsperiode til oppfølging
av Toppmøtet om bærekraftig utvikling i Johannesburg.
Når det gjelder budsjettstrukturen
under bistandsbudsjettet, vises det til at den omlegging som ble
gjennomført i 2002 har bidratt til synliggjøring
av viktige satsninger, men har vært mer forvaltningsmessig
krevende og gjort mottakerorientering vanskeligere. Det er derfor
foretatt visse justeringer:
– Under
den bilaterale delen av budsjettet er geografi lagt til grunn for
inndeling av kapitler/poster.
– Under de multilaterale kapitlene
er organisasjon det styrende prinsipp for inndeling. Det legges
opp til økt støtte til prioriterte tema gjennom
tilleggsmidler, og denne satsningen er samlet på to poster, kap.
170 post 76 Tilleggsmidler via FN-systemet og kap. 171 post 72 Tilleggsmidler
via finansinstitusjoner. Slike tilleggsmidler var tidligere samlet på et
eget kapittel i budsjettet.
Som følge av avtalen mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet om statsbudsjettet for 2003 er det gjort visse
endringer i forhold til forslagene i proposisjonen. Samlet utgjør
disse endringene en reduksjon på 155 mill. kroner under
rammeområde 4. Det vises for øvrig til tabellen
nedenfor og omtale under de berørte budsjettkapitler.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-14 | H, KrF & V |
Utgifter rammeområde 4 (i hele tusen
kroner) |
116 | | Deltaking
i internasjonale organisasjoner | | |
| 70 | Tilskudd til internasjonale
organisasjoner | 700 593 | 680 593 (-20
000) |
| 71 | Finansieringsordningen
under EØS-avtalen | 355 000 | 255 000 (-100
000) |
166 | | Tilskudd
til ymse tiltak | | |
| 70 | Ymse tilskudd | 41 154 | 45 154 (+4
000) |
167 | | Flyktningetiltak
i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA) | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 648 500 | 644 500 (-4
000) |
197 | | Bistand
til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak | | |
| 70 | Tilskudd til atomsikkerhetstiltak,
prosjektsamarbeidet med Russland/SUS og handlingsplanen
for søkerlandene til EU | 350 000 | 320 000 (-30
000) |
198 | | Frivillige
bidrag, FNs fredsarbeid | | |
| 70 | Internasjonal
strafferettspleie | 5 000 | 0 (-5 000) |
| | Sum
utgifter rammeområde 4 | 17
135 000 | 16
980 000 (-155 000) |
Inntekter rammeområde 4 (i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter rammeområde 4 | 68
648 | 68
648 (0) |
| | Sum netto
rammeområde 4 | 17 066
352 | 16 911
352 (-155 000) |
Fra Justisdepartementet er det bare kategori
06.80, kap. 480 Svalbardbudsjettet, som faller inn under rammeområde
4.
Bevilgningen over statsbudsjettet under denne
kategorien og dette kapitlet skal dekke det forventede underskudd
på Svalbardbudsjettet. I Svalbardbudsjettet for 2003 er
det foreslått 150 925 000 kroner i utgifter og 38 698 000
kroner i inntekter. Differansen (og dermed bevilgningsforslaget)
blir 112 227 000 kroner, mot 105 933 000 kroner i saldert budsjett
for 2002. Den foreslåtte bevilgningen er en videreføring
av saldert budsjett for 2002 justert for prisomregning. I tillegg
er det foreslått å øke investeringer
i energiforsyningen i Longyearbyen på 2 100 000 kroner.
Artikkel 8 i traktaten om Spitsbergen av 9.
februar 1920 (Svalbardtraktaten) legger begrensninger på adgangen
til å oppkreve skatter og avgifter på Svalbard,
og på anvendelsen av disse. Dette er bakgrunnen for at
det er opprettet et eget Svalbardbudsjett og for at det lages en
egen innstilling om Svalbardbudsjettet, jf. Budsjett-innst. S. nr.
14 (2002-2003).
Fra Miljøverndepartementet inngår
kap. 1471 Norsk Polarinstitutt, inntekter og kap. 4471 Norsk Polarinstitutt,
utgifter i rammeområde 4.