Pengepolitikken skal sikte mot stabilitet i
den norske krones nasjonale og internasjonale verdi, herunder også bidra
til stabile forventninger om valutakursutviklingen, jf. St.meld.
nr. 29 (2000- 2001). Norges Banks operative gjennomføring
av pengepolitikken skal i samsvar med dette rettes inn mot lav og
stabil inflasjon, definert som en årsvekst i konsumprisene som
over tid er nær 2,5 pst. Utøvelsen av pengepolitikken
skal være framoverskuende og bør se bort fra forstyrrelser
av midlertidig karakter som ikke kan sies å påvirke
den underliggende pris- og kostnadsveksten.
Verdien av norske kroner styrket seg markert
gjennom 2001 og 2002. Målt ved industriens effektive kronekurs
(konkurransekursindeksen) styrket kursen seg med nesten 14,5 pst.
i denne toårsperioden. Så langt i år
har kronekursen svekket seg med i overkant av 5 pst.
Den nominelle styrkingen av kronekursen har
bidratt til en klar svekkelse av den kostnadsmessige konkurranseevnen.
Denne svekkelsen er vesentlig større enn det som anslås å følge
av innfasingen av oljeinntektene fram til 2010 i tråd med
handlingsregelen for budsjettpolitikken.
Også Holden II-utvalget mener at styrkingen
av kronen har vært kraftigere enn det som er forenlig med
en balansert utvikling i norsk økonomi framover. Utvalget mener
at en lønnsvekst mer på linje med utviklingen hos
handelspartnerne gir rom for en reversering av den nominelle kronekursen.
Utvalget understreker at det ikke skjedde noe regimeskifte i den
faktiske bruken av oljeinntekter med innføringen av handlingsregelen. Den økte
bruken av oljeinntekter i perioden fram mot 2010 er begrenset, både
absolutt og sett i forhold til våre egne erfaringer over
de siste 20 årene. Utvalget mener derfor at den isolerte
effekten på norsk økonomi av den økte
bruken av oljeinntekter over statsbudsjettet som følger
av handlingsregelen, kan ha blitt overvurdert av mange observatører.
Utvalget advarer samtidig mot å åpne
for en systematisk sterkere økning i bruken av oljeinntekter
enn det som følger av handlingsregelen. Det vil kunne føre
til fortsatt sterk krone og svak konkurranseevne, og dermed bidra
til for rask nedbygging av konkurranseutsatt sektor. I tillegg påpeker
utvalget at en slik politikk vil gjøre det vanskeligere å møte økningen
i pensjonsutgiftene i årene framover.
Handlingsregelen for budsjettpolitikken innebærer en
forsiktig og gradvis økning i bruken av oljeinntektene,
og de nødvendige omstillingene kan derfor skje gradvis
og over flere år. Dersom handlingsrommet i hovedsak brukes
til å redusere skatter og avgifter, vil svekkelsen av konkurranseevnen
kunne bli beskjeden. Dessuten er det norske inflasjonsmålet
noe høyere enn forventet, gjennomsnittlig prisstigning
hos våre handelspartnere, noe som over tid reduserer behovet
for en nominell styrking av kronekursen.
Norges Bank hevet styringsrenten med 0,5 prosentpoeng
på sitt hovedstyremøte 3. juli 2002. Banken begrunnet
i stor grad rentehevingen med resultatene fra fjorårets
lønnsoppgjør og utsiktene til høy lønnsvekst de
nærmeste årene. Renteøkningen fra juli
ble reversert på hovedstyremøtet 11. desember
2002, da styringsrenten ble satt ned med 0,5 prosentpoeng, til 6,5 pst.
Banken endret samtidig sin vurdering av risikobildet framover, og
uttrykte at det med uendret rente er mer sannsynlig at inflasjonen
på to års sikt blir lavere enn 2,5 pst. enn at
den blir høyere. Bakgrunnen for rentenedsettelsen
var bl.a. ytterligere styrking av kronekursen gjennom høsten
i fjor, lavere vekst i internasjonal økonomi og tegn til
at utviklingen i norsk økonomi kunne bli noe svakere enn
det Norges Bank tidligere ventet. Norges Bank har redusert styringsrenten
med til sammen 1,5 prosentpoeng i år, til 5,0 pst. Styringsrenten
ble satt ned med 0,5 prosentpoeng på bankens rentemøter
22. januar, 5. mars og 30. april 2003. På rentemøtet
30. april 2003 varslet banken at renten vil kunne bli satt ytterligere
ned.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke at pengepolitikken er et viktig element i den økonomiske
politikken. Sammen med finanspolitikken og det inntektspolitiske
samarbeidet skal pengepolitikken bidra til å stabilisere
utviklingen i norsk økonomi, og unngå store svingninger
i aktiviteten.
Disse medlemmer viser til at
pengepolitikken skal sikte mot stabilitet i den norske krones nasjonale og
internasjonale verdi, herunder også bidra til stabile forventninger
om valutakursutviklingen. Pengepolitikken skal samtidig understøtte
finanspolitikken ved å bidra til å stabilisere
utviklingen i produksjon og sysselsetting, jf. St.meld. nr. 29 (2000-2001). Disse medlemmer vil
understreke at utøvelsen av pengepolitikken må bygge
på helheten i forskriften, slik at også hensyn
til stabilitet i kronekurs og utviklingen i sysselsetting vektlegges.
Norges Banks operative mål er en lav og stabil inflasjon
som over tid er nær 2,5 pst. Disse medlemmer mener
at formuleringen av det operative målet gir Norges Bank
den nødvendige fleksibilitet til å ta hensyn til
stabilitet i valutakurs og produksjon. Inflasjonen skal være
nær 2,5 pst. "over tid", noe Norges Bank har tolket som
rundt 2 år fram i tid. Det gir rom for perioder med avvik
fra målet, dersom hensynet til stabilitet i produksjon
og sysselsetting tilsier det. Videre heter det i forskriften at
inflasjonen skal være "nær" 2,5 pst., presisert
til +/- 1 prosentpoeng rundt målet. Også denne
formuleringen gir rom for fleksibilitet.
Disse medlemmer viser til at
konkurranseevnen svekket seg med 16 pst. gjennom 2001 og 2002, først og
fremst på bakgrunn av en kraftig styrking av kronen. Det
er rimelig å anta at den sterke kronen har sammenheng med økende
rentedifferanse i forhold til utlandet, selv om det er mange forhold
som påvirker valutakurser. Svekket lønnsomhet
i konkurranseutsatt sektor har ført til økt ledighet.
Nedbygging og utflagging av bedrifter og arbeidsplasser er i stor
grad en irreversibel prosess. Når vi vet at Norge på lang
sikt er avhengig av å ha en valuta-genererende sektor av
et visst omfang, gir denne utviklingen grunn til bekymring.
Disse medlemmer mener at pengepolitikken ikke
kan bære hele ansvaret for den økonomiske utviklingen
den siste tiden. Finanspolitikken har et hovedansvar for å stabilisere økonomien.
Regjeringen valgte å bruke 6 mrd. kroner ekstra i Revidert
nasjonalbudsjett 2002, selv om temperaturen i økonomien
fortsatt var høy. I ettertid har det vist seg at skatteinntektene
i 2002 ble langt lavere enn det Regjeringen la til grunn. Lønnsveksten
i 2002 var på 5,7 pst., den høyeste reallønnsveksten
siden midt på 1970-tallet. Fra 1996 til 2002 vokste timelønnskostnadene
i norsk industri med til sammen 18 pst. mer enn hos våre
handelspartnere. Den internasjonale lavkonjunkturen har vist seg å være mer
alvorlig og langvarig enn det mange trodde for ett år siden.
Alle disse forhold har bidratt til at Norge nå er inne
i en lavkonjunktur med sterkt økende ledighet.
Disse medlemmer vil understreke
at pengepolitikken må ta hensyn til at vedvarende store
utslag i valutakursen kan innebære betydelige og langvarige realøkonomiske
kostnader for konkurranseutsatt sektor, og etter hvert for økonomien
som helhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet tar Regjeringens omtale av pengepolitikken
til orientering, men vil samtidig peke på at mandatet for
pengepolitikken fortsatt fremstår som uklart. Problemet
er at selv om man slår fast at Norges Banks operative målsetting
er en inflasjonsrate på 2,5 pst., så inneholder
forskriften også en formulering hvor målet om
prisstabilitet tilsynelatende sidestilles med målsetting
om kursstabilitet og hensynet til den realøkonomiske utviklingen.
Selv om Norges Banks tolkning av mandatet har vært klart
fra første dag, ser disse medlemmer at sentralbanken gang
på gang utsettes for angrep fra politikere og organisasjonslivet
med den begrunnelse av banken fokuserer for mye på den
operative målsettingen og ikke tar i betraktning forskriftens
innledende og bredere formulering. Dette skaper problemer mht. pengepolitikkens
troverdighet, og det bakes en viss usikkerhetspremie inn i norske
renter.
Videre vil disse medlemmer hevde
at Regjeringen i altfor sterk grad mener at det er en klar og naturlig sammenheng
mellom rentenivå og kronekurs, noe som ikke kan påvises
empirisk. Det er etter disse medlemmers oppfatning
mange grunner til at den norske kronekursen har holdt seg sterk
over lengre tid, og det er like sannsynlig at kronekursen vil holde
seg sterk selv om renten vil bli satt ytterligere ned som at den
vil svekke seg. At Regjeringen også hevder at dagens pengepolitiske
regime må henge sammen med handlingsregelen, er også en
betydelig overdrivelse.
Disse medlemmer viser til at
Norge sett i internasjonal sammenheng har hatt svært høy
rente. Det vakte oppsikt da Norges Bank satte opp renten med 0,5 prosentpoeng
i juli 2002. I de fleste andre industrialiserte land hadde man da
for lengst begynt å sette rentene ned som følge
av den internasjonale lavkonjunkturen. Helt frem til desember lå styringsrenten
i Norge på 7 pst. Norges Banks begrunnelse for å holde
renten høy var å unngå en prisdrivende
"kjøpefest" i kjølvannet av lønnsoppgjøret
i 2002. Norges Bank endret syn senhøstes i fjor, og satte
ned renten med 0,5 prosentpoeng i desember 2002. Siden har renten
blitt redusert ytterligere.
Disse medlemmer vil hevde at
skiftet i pengepolitikken i desember i all hovedsak skyldtes at
Norges Bank mente at norsk økonomi var på vei
inn i en lavkonjunktur, med svak vekst i produksjonen og stigende
ledighet. Det var heller ingen indikasjoner på at inflasjonen
ville akselerere. Tallene som siden har kommet fra Statistisk sentralbyrå bekrefter
denne utviklingen. Kjerneinflasjonen er nede på 1,6 pst.;
bruttonasjonalproduktet anslås til kun å vokse
med 0,1 pst. i 2003; og arbeidsledigheten har økt til over
100 000 personer.
Disse medlemmer viser til at
sentralbanksjefen i sin tale til Centre for Monetary Economics 3.
juni 2003 uttalte at:
"(…)perioder med lettelser i pengepolitikken
vil (…) vare ved og hovedstyret i Norges Bank vil også nøye vurdere å ta
større skritt i rentesettingen."
Som begrunnelser viste sentralbanksjefen blant
annet til vedvarende lave internasjonale renter, lav norsk prisstigning, økende
ledighet, fallende boligpriser og at statsbudsjettet ikke vil stimulere økonomien.
Etter disse medlemmers vurdering kan dette oppfattes som
at man vurderer at økonomien er i dyp lavkonjunktur. Med
de lave anslagene på veksten i produksjon som Statistisk
sentralbyrå opererer med, kan man heller ikke utelukke
mulighetene for at økonomien går inn i en periode
med negativ vekst i bruttonasjonsproduktet. Negativ vekst betyr
lavere levestandard for folk flest.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen stadig hevder at lav rente er en viktig målsetting
i den økonomiske politikken, og rentekuttene tidligere
i år har vært tatt til inntekt for at Regjeringen
fører en sunn økonomisk politikk. Disse
medlemmer mener dette ikke er opplagt. Lav rente skyldes
ofte at økonomien er i krise. Uavhengig av inflasjonsutsiktene
svinger nemlig renten med konjunkturene: I gode tider, med mye investeringer,
er renten høy, og i dårlige tider, med lite investeringer,
er renten lav. Lavere rente nå skyldes en kombinasjon av
liten økonomisk aktivitet og lav prisstigning. Hvis renten
i løpet av høsten skulle bli satt markant ned,
vil det antakelig medføre at markedet oppjusterer forventet
inflasjon, og dermed kan fort forventet realrente bli lik null.
Etter disse medlemmers oppfatning vil ikke det fremstå som
en vellykket økonomisk politikk.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at Norges Bank dessverre har hatt en for enøyd forståelse
av sitt mandat, noe som har medvirket til en rente som har vært
mye høyere enn den hadde trengt å være,
med påfølgende sterk kronekurs. Deres mål
er å holde den underliggende inflasjonen i Norge på 2,5
pst. I april lå den på 1,6 pst., og estimatene
tyder på at den underliggende inflasjonen vil holde seg
lav framover. Det betyr at renta i Norge våren 2000 lå altfor
høyt, og mye tyder på at den har gjort det også i
tida som har gått etter det.
Disse medlemmer påpeker
at det er vanskelig å si at omleggingen av norsk pengepolitikk
har vært vellykket. Etter omleggingen som formelt skjedde
ved utforming av nytt mandat for Norges Bank våren 2000, har
pengepolitikken fått ansvaret for å stabilisere
den økonomiske utviklingen i Norge. Problemet er at sentralbanken
har en økonomisk forståelse som tilsier at det
er verre med inflasjon enn med arbeidsledighet, samtidig som inflasjonsfaren
ofte overdrives. I tillegg er det åpenbart at de tror på økonomiske
teorier som ikke gir rom for en konjunkturstabiliserende og inntektsutjevnende
finanspolitikk.
I utøvelsen av pengepolitikken er det
en avveining mellom stabilisering av inflasjonen og stabilisering
av produksjonen. Med Norges Banks egne ord høres det slik
ut:
"Pengepolitikken kan brukes kraftig for raskt å bringe
inflasjonen på plass, men med store svingninger i realøkonomien
som konsekvens; eller mer gradvis med mindre utslag i realøkonomien,
men hvor prisstigningen tillates å avvike fra målet
over noe lengre tid. På kort sikt vil det dermed være
en avveining mellom produksjons- og sysselsettingsutviklingen og
variasjonen i inflasjonen rundt inflasjonsmålet." (Jarle Bergo,
i Penger og Kreditt 3/02.)
Dersom man kun har fokus på inflasjonsmålet,
vil det bety vesentlig større variasjon i produksjon og arbeidsledighet.
Ensidig fokus på produksjonsstabilitet vil bety langt større
variasjon i inflasjonen. I praksis vil dette være umulig
pga. problemer knytta til lønns- og prisspiraler. Mellom
disse ytterpunktene finnes det mange mellomløsninger, og disse
medlemmer understreker at avveiningen mellom disse i stor
grad er et politisk valg.
Etter omleggingen av pengepolitikken har vi
fått langt større variasjon i valutakursen. Renta
er sentralbankens virkemiddel for å nå målet
om stabil inflasjon. Innstrammingseffekten ved renteøkning
virker i stor grad gjennom valutakursen, blant annet ved at styrket valutakurs
påvirker konkurranseutsatt sektor, gjennom svekket konkurransekraft
med utenlandske bedrifter. Dette forsterkes ytterligere av euroen,
der færre valutaer forventes å skape større
spekulasjonsmotiverte svingninger mellom de gjenværende
valutaer.
Disse medlemmer påpeker
at omleggingen medfører en klarere definering av sentralbanksjefens rolle
som overdommer i den økonomiske politikken. Dersom Regjeringens
egne økonomiske prognoser eller særlig SSB sine
prognoser hadde vært lagt til grunn, hadde det vært
grunnlag for lavere rente enn i dag. Dersom partene i arbeidslivet
eller Stortinget - etter Norges Banks oppfatning - opptrer uansvarlig,
vil pengepolitikken brukes til å stramme inn. Sjøl
om et flertall på Stortinget skulle ønske å føre
en mer ekspansiv politikk, for eksempel for å redusere
antall arbeidsløse, kan vi med den foreslåtte
ansvarsfordelingen oppleve at dette motarbeides av Norges Bank gjennom
høyere rente.
Disse medlemmer understreker
at konsekvensene av denne feilslåtte politikken nå er
svært synlige. Den stramme pengepolitikken har medført
høy kronekurs, og dette har preget norsk økonomi
sterkt. Rentedifferansen til resten av Europa har vært
svært høy, og det har gjort norske kroner attraktive.
Bakgrunnen for dette kan vi delvis finne i høyere kostnadsvekst i
Norge enn i landene rundt oss, men en stor del av ansvaret må også legges
på en pengepolitikk som har lagt for stor vekt på hensynet
til stabil inflasjon, på bekostning av målet om
lav arbeidsledighet. Konsekvensen er omfattende industridød
og akselererende tap av arbeidsplasser i konkurranseutsatt sektor.
Dette gir også ringvirkninger inn i øvrige deler
av økonomien.
Disse medlemmer registrerer at
pengepolitikken det siste halve året heldigvis er blitt
lagt om i ekspansiv retning. Dette har ført til en svekkelse
av kronekursen, sjøl om mye gjenstår før
den er tilbake på nivået den lå på før
styrkingen begynte. Men dette illustrerer også problemet
med å la pengepolitikken stå for aktivitetskorrigeringen
i økonomien. Innstramming gjennom høyere rente
virker primært via styrket valuta. Det betyr at det i hovedsak
er konkurranseutsatt sektor som må ta støyten.
Dette har vært svært synlig det siste året.
Det er ikke så vanskelig å stramme inn på denne måten,
men når det blir behov for å stimulere økonomien
får vi store problemer. Næringer som skal selge sine
produkter på verdensmarkedet kan ikke bygges opp i takt
med konjunktursvingningene. Det tar vesentlig lengre tid. Slike
næringer er derfor helt avhengige av mer stabile rammevilkår
enn dagens pengepolitikk vil gi dem. Disse medlemmer understreker
at det derfor er nødvendig med en omlegging av pengepolitikken
slik at hensynet til inflasjon ikke veier tyngre enn hensynet til
en stabil økonomisk utvikling og lav arbeidsledighet. Det
innebærer også at finanspolitikken må brukes
mer aktivt for å stabilisere økonomien.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er
nøgd med at Noregs Bank på tampen av 2002 aktivt endra
sin rentepolitikk, og sette ned styringsrenta med 0,5 prosentpoeng.
Problemet med politikkskiftet er at det kom for seint. I tillegg
er det sjølvsagt alvorleg at rentepolitikken til sentralbanken
er den viktigaste årsaka til svekka kostnadsmessig konkurranseevne grunna
ei markert realappresiering av den norske krona.
Denne medlemen viser til at Karl
Popper argumenterte for at opne, kritiske ordskifte konstituerer
den komparative føremonen til demokratiske styresett. Slike
opnar spesielt for læring av feil. Formelt sett har Noregs
Bank styrt etter eit eksplisitt inflasjonsmål i to år,
og uformelt sidan 1999. Senterpartiet sin popperianske posisjon
er at nett penge- og valutapolitikken ikkje bør immuniserast
frå ordskifte generelt og politisk-faglege innvendingar
spesielt. Tvert imot kan slike danne grunnlag for identifisering
av manglar ved den noverande politikken, og i tillegg gje peikepinnar
om mogelege, konstruktive politikkskift. Denne medlemen viser
elles til sine kommentarar under punkt 2.2. om den mogelege motsetnaden
mellom eit uttalt inflasjonsmål og omsynet til konkurranseevne
i ein liten, open økonomi som den norske.
Denne medlemen ynskjer å skissere
to andre, potensielt sett problematiske sider ved den noverande pengepolitikken.
Det fyrste gjeld høvet til å evaluere Noregs Banks
rentepolitikk i ljos av faktisk, realisert inflasjon. Utøvinga
av rentepolitikken er framtidsretta, og i regelen fastsett ut frå verknaden
på sannsynleg inflasjonsrate to år fram i tid.
Det prinsipielle og politiske problemet med evalueringar av rentepolitikken
er at dei naudsynleg vil vere usikre og tentative. Årsaka
til dette er at realisert inflasjon to år etter ei bestemt
rentefastsetjing typisk er ein funksjon av eit vell av andre årsaksfaktorar,
inklusive ytterlegare renteendringar så vel som uventa
sjokk. Eitt viktig moment i så måte gjeld den
faglege usemja som rår i høve til kor raskt einskildendringar
i renta får fullt gjennomslag i økonomien. Den
sentrale aspektet er likevel at avvik mellom prognosen til Noregs
Bank på eitt tidspunkt og faktisk utfall to år
seinare alltid kan (bort-) forklarast, noko som i vitskapsfilosofien
er omtalt som Duhem-Quine-tesen. Éin variant av denne tesen
er at ein korkje logisk sett eller med visse kan identifisere den
eller dei spesifikke faktorane som driv avvik mellom forventa og
realisert utfall.
Denne medlemen vil også peike
på at Noregs Bank i røynda styrer etter ein ikkje-observerbar
inflasjonsstorleik sidan sentralbanken pliktar å styre
etter ein underliggjande kjerneinflasjon. Utrekningar av denne fordrar
utøving av skjønn i form av val av ein korrigeringsmetode
i høve den ordinære konsumprisindeksen (KPI).
Spesielt korrigerer Noregs Bank for endringar i avgifter og energiprisar.
Implisitt i dette valet må vere ei overtyding om at slike
endringar ikkje fører til ein varig effekt på inflasjonen.
Dén premissen er derimot langt frå opplagd. Til
dømes kan effektane av oljeprissjokka på 70- og
80-talet gje grunnlag for andre slutningar.
I det offentlege ordskiftet er det elles KPI
som er det konvensjonelle inflasjonsmålet, og som ålmenta
typisk vil oppfatte som sjølve mælestokken for
prisauke i økonomien. Forskar Hilde C. Bjørnland
ved Universitetet i Oslo har derimot vist at nett den inflasjonsindikatoren
som Noregs Bank styrer etter, er den som utviser minst samvariasjon
med KPI av dei pris–vekstindikatorane som SSB reknar ut.