Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at kravet til balanse i helseforetakene forskyves fra 2004 til
2005."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser for øvrig til budsjettavtalen mellom partene, jf.
punkt 3.1.2.2
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til disse partiers alternative
statsbudsjett, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at kravet til balanse i helseforetakene forskyves fra 2004 til
2006."
Disse medlemmer slutter seg subsidiært
til forslaget fra flertallet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettavtalen mellom partene og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget våren 2004 med forslag til hvordan
man kan øke bruken av gass innenlands på en miljøvennlig
måte. Innovasjonsselskapet i Grenland gis i oppdrag å etablere
et nasjonalt gassteknologiprogram for å drive frem miljøvennlig
bruk av gass til energiformål inkludert CO2-håndtering.
Det vurderes også en eventuell utvidelse av selskapets
virksomhet til å omfatte bruk av gass i industrielle prosesser
og løsninger for hydrogen som energibærer. Selskapet
etableres i løpet av 2004. Det må snarest etableres
en støtteordning for bygging av pilotanlegg for gasskraftverk
med CO2-håndtering, og partene
ber Regjeringen legge frem sak for Stortinget om dette senest i
forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2004."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til disse partiers respektive merknader
og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 9 (2003-2004), som er disse
partiers primære syn når det gjelder bruk av gass.
Disse medlemmer slutter seg subsidiært
til forslaget fra flertallet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å ta
aktivt del i arbeidet for å legge et grunnlag for ny næringsdrift
i Årdal og Høyanger i forbindelse med store nedleggelser
av industriarbeidsplasser. Det må tas initiativ overfor nåværende
virksomheter, fremtidige eier- og investormiljøer og gjennom
målrettede offentlige virkemidler."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettavtale mellom partene, jf. punkt 3.1.2.2.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til forslag nedenfor og slutter seg subsidiært
til forslaget fra flertallet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen forhandle
fram en avtale om myndighetsdeltakelse i modernisering av smelteverkene
i Høyanger og Årdal."
For å anskueliggjøre
virkningen av Fremskrittspartiets finanspolitikk, og for å komme
i møte de partier som mener at økt bruk av løpende
oljeinntekter over det ordinære statsbudsjettet vil gi
inflasjonspress og et høyere rentenivå, vil komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet legge frem et utenlandsbudsjett
ved siden av det ordinære statsbudsjettet.
En vesentlig og delvis avgjørende vektlegging
av etterspørselssiden og "finanspolitiske indikatorer"
ved behandlingen av statsbudsjettet legger en klar begrensning på offentlige
utgifter selv om staten har penger å bruke. I dagens budsjettsystem
med tabeller og indikatorutregninger regnes alle foreslåtte
endringer av Regjeringens forslag til budsjettet å ha tilnærmet nøyaktig
samme finanspolitiske virkning, helt uavhengig av den reelle situasjon.
Dette er en åpenbar svakhet som både hindrer fornuftig
pengebruk og en nyansert finanspolitisk debatt. Slik budsjettet
i dag er satt opp skilles det ikke mellom kjøp av varer
og tjenester fra utlandet og kjøp av varer og tjenester
i Norge. For Norge er dette nå en betydelig hindring for
en fornuftig disponering av den økonomiske velstand i et
langsiktig perspektiv.
Disse medlemmer vil bruke utenlandsbudsjettet til å omplassere
deler av statens finansformue (oljefondet) til realformue ved hjelp
av investeringer i realkapital, forskning og utdanning. Noen få tiltak
er ekstraordinære og vil bidra til å bedre tilbudssiden
i økonomien samt redusere presset på det norske
helsevesen.
Utenlandsbudsjettet viser bruk av penger som
ikke har direkte virkning på den innenlandske økonomien. De
som er mot vår bruk av oljeinntekter til realinvesteringer
fordi det angivelig skal ha uheldige virkninger på norsk økonomi
via innenlandsk etterspørsel, kan ikke ha de samme motforestillingene
mot de samme realinvesteringer når disse settes opp i et
eget utenlandsbudsjett.
Makroøkonomisk vil utenlandsbudsjettet
isolert sett medføre en viss reduksjon i Norges eksportoverskudd. Dette
kan bli motvirket av økt privat sparing som følge av økt
privat disponibel inntekt etter at skatte- og avgiftsnivået
er senket. Nettovirkningen vil i så fall bli en reduksjon
i eksportoverskuddet som har sin motpart i økt innenlandsk
kapitaloppbygging.
Utenlandsbudsjettet vil i dagens system få inntekter gjennom
overføringer fra petroleumsfondet.
For at et slikt budsjett skal kunne virke etter
hensikten, må det etableres klare regler for hvilke typer utgifter
som skal kunne betales fra dette budsjettet.
Avgrensninger kan være:
– ikke varige
og langsiktige utgifter
– løpende driftsutgifter
bør alltid være av en karakter, art eller form
som kan avvikles i sin helhet etter maksimalt 3 år
– kjøp av utstyr skal
ikke inngå i et vedvarende anskaffelsesprogram
– skal ikke muliggjøre
flytting av andre midler fra innenlandsk til utenlandsk bruk ved
at midler på utenlandsbudsjettet erstatter utgifter innenfor dagens
ramme
Disse medlemmer forutsetter at
det gjøres endringer i bevilgningsreglementet og at Riksrevisjonen fører
normal kontroll med at forutsetningene med eget utenlandsbudsjett
ivaretas.
Disse medlemmer foreslår
at utenlandsbudsjettet for 2004 skal omfatte følgende områder:
Disse medlemmer viser
til at dette er kostnader forbundet med den norske kontingenten
for neste år ved å være med på EUs
sjette rammeprogram for forskning. Disse medlemmer vil
understreke betydningen av at Norge deltar i dette europeiske samarbeidsprosjektet
innenfor forskningssektoren. De kostnadene som er forbundet med
dette rammeprogrammet vil ikke ha innvirkning på norsk
innenlandsøkonomi. På bakgrunn av dette foreslår disse
medlemmer å bevilge disse midlene over utenlandsbudsjettet.
Disse medlemmer viser
til betydningen av at norske studenter får gode rammebetingelser
for å reise utenlands og studere ved kvalitetsmessig gode
utdanningsinstitusjoner. Internasjonaliseringen som pågår innenfor
høyere utdanning, der også GATS er en pådriver,
gjør at det er viktig for Norge å satse på å tiltrekke
seg studenter og ikke minst sende norske studenter ut. Kostnadene
som er forbundet med å studere i utlandet har ikke innvirkning
på norsk innenlandsøkonomi. På bakgrunn
av dette ønsker disse medlemmer å avsette
ekstra midler på utenlandsbudsjettet for å stimulere
flere norske studenter til å studere i utlandet. Fremskrittspartiet
vil understreke betydningen av at spesielt talentfulle elever får
mulighet til å utdanne seg ved toppinstitusjonene innenfor
høyere utdanning på verdensbasis, selv om kostnadene
forbundet med å benytte seg av disse skolene er høye.
Disse medlemmer viser
til det behovet som er innenfor universitets- og høyskolesektoren
når det gjelder nytt IKT-utstyr. Dette vil ikke ha noen
innvirkning på norsk innenlandsøkonomi.
Disse medlemmer viser
til det behovet som er innenfor universitet og høyskolesektoren
når det gjelder kjøp av utstyr og tjenester. Dette
vil ikke ha innvirkning på norsk innenlandsøkonomi.
Disse medlemmer viser
til at Norge deltar i en rekke internasjonale utdanningsprogram,
og vil understreke betydning av at den norske utdanningen deltar sterkt
i internasjonal sammenheng. Dette vil ikke ha innvirkning på norsk
innenlandsøkonomi. På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer å flytte bevilgningen tilskudd til internasjonale
program til utenlandsbudsjettet.
Disse medlemmer viser
til det behovet som er i grunnskolen og den videregående
skolen for oppdatert IKT-utstyr. Dette vil ikke ha innvirkning på norsk innenlandsøkonomi.
På denne bakgrunn forslår disse medlemmer å bevilge
midler til kjøp av utstyr, i første rekke IKT-utstyr,
i grunnskolen og den videregående opplæringen.
Disse medlemmer viser
til det store behovet som er i forskningssektoren for kjøp
av relevant utstyr. Dette vil ikke ha nevneverdig innvirkning på norsk innenlandsøkonomi.
På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer å overflytte
midler til kjøp av forskningsutstyr til utenlandsbudsjettet
Disse medlemmer viser
til at Forsvaret bidrar med styrker i ulike oppdrag i utlandet.
Dette kan være innsats gjennom FN-oppdrag eller NATO-oppdrag. Denne
innsatsen medfører en belastning på forsvarsbudsjettet. Disse
medlemmer mener denne aktiviteten bør belastes
utenlandsbudsjettet. Ettersom dette er aktivitet som foregår
utenlands og at det meste av materiellanskaffelser i forbindelse
med denne aktiviteten skjer fra leverandører utenfor Norge,
påvirker ikke dette innenlandsøkonomien. Det er
også naturlig å finansiere denne aktiviteten utenfor
rammen, slik at annen nødvendig aktivitet og anskaffelse
i Forsvaret for øvrig ikke blir påvirket av den
innsats Norge bidrar med i forbindelse med utenlandsoperasjoner.
Disse medlemmer viser
til at Redningstjenesten har behov for flere helikoptre for å styrke
sitt arbeid med å redde liv. Redningstjenesten bør
disponere egne helikoptre i flere norske byer. Helikopter produseres ikke
i Norge og må følgelig kjøpes i utlandet.
Dermed påvirker ikke dette innenlandsøkonomien.
Politiet har behov for mer våpen og
utstyr.
Disse medlemmer viser
til at det er nødvendig å øke norske
bedrifters konkurranseevne og lønnsomhet i internasjonale
markeder, med særlig vekt på små og mellomstore
bedrifter. Disse medlemmer ønsker å øke
disse mulighetene gjennom:
– markedsinformasjon
– bistand til enkeltbedrifter
med små og mellomstore bedrifter som prioritert målgruppe
– bransje- og nettverkssamarbeid
– profilering av norsk næringsliv
Det er ledig kapasitet i reiselivsnæringen,
og et betydelig rom for å ta imot flere turister i Norge.
Det er mangel på kunder som er problemet, og det vil i
ethvert henseende være fornuftig å bedre kapasitetsutnyttelsen av
det eksisterende næringsliv. Mange slike små og mellomstore
bedrifter befinner seg i distriktene, og dette vil være
god distriktspolitikk. Staten bør iverksette en omfattende
reklamekampanje for Norge som turistland i utlandet.
Disse medlemmer viser
til at behovet for sel- og hvalfangst for å redusere disse
dyrs beskatning av fiskeriressurser er stort og voksende. For å sikre
en bærekraftig fiskerinæring må vi beskatte
sel og hval for å holde bestanden på et forsvarlig
nivå. Den største hindring for en fornuftig beskatning
er den internasjonale opinion og holdningene i den internasjonale
hvalfangstkommisjon og diverse såkalte miljøorganisasjoner. Disse
medlemmer foreslår å organisere en kampanje
for økt forståelse for beskatning av sel og hval ved
bruk av norske utenriksstasjoner og profesjonelle informasjonsselskaper
i flere land.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"a
I Bevilgningsreglementet § 5 Utgiftene
gjøres følgende endring:
Nytt punkt 5 skal lyde:
Avdelingen for kjøp av varer og tjenester
fra utlandet
b
I Stortingets vedtak av 16. oktober 2003 om
statsbudsjettets fordeling til komiteene gjøres følgende endring/tillegg
under finanskomiteen: Rammeområde 25 (Utenlandsbudsjett).
c
Under rammeområde 25 Utenlandsbudsjett bevilges for
2004 i henhold til oppstillingen nedenfor.
Inntekter (overført fra petroleumsfondet) | 3 700 000 000 | |
Utgifter | | |
EUs rammeprogram for forskning | | 570 000 000 |
Tilskudd til studier i
utlandet | | 100 000 000 |
Kjøp av IKT-utstyr til
universitet og høyskoler | | 100 000 000 |
Kjøp av annet
utstyr og tjenester til universitet og høyskoler | | 100 000 000 |
Tilskudd til internasjonale
utdanningsprogrammer | | 70 000 000 |
Kjøp av utstyr
til grunnskoler og videregående skoler | | 100 000 000 |
Kjøp av forskningsutstyr
| | 160 000 000 |
Finansiering av militærstyrker
i utlandet | | 1 000 000 000 |
Redningstjenesten, kjøp
av helikoptre og materiell | | 1 000 000 000 |
Politiet, innkjøp
av våpen og utstyr | | 150 000 000 |
Styrke næringslivets
eksportinnsats | | 100 000 000 |
Markedsføre Norge
som turistland | | 200 000 000 |
Kampanje for å styrke
internasjonal forståelse sel- og hvalfangst | | 50 000 000 |
Sum utenlandsbudsjett | | 3 700 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at på en del områder er forutsigbarhet og langsiktig
planlegging spesielt viktig. Disse medlemmer ønsker å sikre
forutsigbarhet og stabilitet gjennom fondsavkastning. Avkastningen av
fondene skal finansiere prosjekter. Det er særlig viktig
at det skapes stabile organisasjonsformer for slike fond.
Disse medlemmer ser
på petroleumsvirksomheten som en fremtidsrettet næring
med fortsatt potensial for vekst og utvikling. Mye tyder på at
olje- og gassektoren blir en av Norges viktigste næringer
i hele dette århundret, og vil være av stor betydning
for en videre utvikling av vårt velferdssamfunn, sysselsetting og
verdiskapning. Disse medlemmer vil påpeke
at dette langsiktige perspektivet gode rammebetingelser, blant annet å legge
til rette for høyteknologisk utvikling i bransjen. Det
er teknologisk utvikling som gir oss nye muligheter til å utvinne
stadig større andeler av olje- og gassressursene på det
enkelte felt ved at ressurser som er vanskeligere tilgjengelige
kan utvinnes. Disse medlemmer mener at forutsigbarhet
og grunnlag for langsiktig planlegging og gjennomføring av
forskningsprosjekter bedre kan sikres gjennom fondsavkastning, enn
gjennom ordinær budsjettbehandling der midler til forskning må konkurrere
med midler til annen virksomhet, eksempelvis løpende driftsutgifter
over statsbudsjettet. Disse medlemmer ønsker å sikre
slik forutsigbarhet og stabilitet ved at det avsettes midler til
et forskningsfond på 10 mrd. kroner, der avkastningen av
dette skal finansiere relevante og fornuftige forskningsprosjekter.
Det er særlig viktig at det skapes en stabil organisasjonsform
for et slikt fond, der avkastningen skal gå til målrettet
forskning blant annet for å bedre utnyttelsesgraden av oljefelt,
bedre teknologien for oljeleting og annen energiforskning. Opprettelsen
av et slikt fond vil medføre at staten tar sitt nødvendige
ansvar for forskningen, og at dette i stor grad vil være
en investering i fremtidig vekst i norsk økonomi.
Forskning er en investering i fremtidig livskvalitet
og velferd. Forskningen har stor betydning for den økonomiske
utviklingen, og er derfor viktig for fremtidige generasjoner. Fremtidig
vekst vil henge sammen med at eksisterende næringer blir
mer kunnskapsintensive og at det skapes nye kunnskapsintensive bedrifter.
Gjennomsnittlig OECD-nivå for forskningsinnsats
er 2,33 pst. av BNP (2001-tall), ifølge Finansdepartementet.
Opptrappingsplanen for forskningsbevilgninger som ble lagt frem
i forbindelse med RNB for 2001, tallfestet et behov for en økning
i de offentlige FoU-midlene med til sammen 4 mrd. kroner i perioden 2002-2005.
Anslaget forutsatte en 60/40 fordeling mellom private og
offentlige kilder. Etter at opptrappingsplanen ble lagt frem, har
forskningsbevilgningene over statsbudsjettet økt med 2,7
mrd. kroner. Det er gjort nye anslag som viser at vekstbehovet for å nå gjennomsnittlig
OECD-nivå har økt. Anslagene viser et vekstbehov
for offentlige kilder på om lag 4,4 mrd. kroner for årene
2004 og 2005. Dette innebærer at den offentlige innsatsen
må økes med om lag 3,3 mrd. kroner i 2005 for å nå OECD-målet.
Disse medlemmer vil bemerke at
det ikke fremstår som spesielt offensivt å operere
med en målsetting om å nå gjennomsnittlig
OECD-nivå. Faktisk burde Norge ha langt større
ambisjoner enn som så.
I denne omgang vil disse medlemmer gi
et løft ved å sette av 3 mrd. kroner ekstra til
forskningsfondet. Dette vil ikke alene bringe norsk forskning i
mål, men det er et viktig steg på veien.
Disse medlemmer foreslår å etablere
et fond til materiellinvestering på 3,4 mrd. kroner. Dette
vil gi Forsvaret handlefrihet til å gjennomføre
nødvendige materiellinvesteringer for å etablere
vedtatt struktur uten at dette går utover driftsbudsjettet.
Det er naturlig at store materiellanskaffelser finansieres utenfor
rammen.
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet og
Kystpartiet fremjar forslag om at Regjeringa legg fram ein
plan for vidare utflytting av 5 000 statlege arbeidsplassar frå Osloregionen
over ein 5-årsperiode. Desse medlemene meiner
lokalisering av statlege arbeidsplassar har ein direkte effekt på busetnadsmønsteret,
og at ei meir desentralisert fordeling av statleg sysselsetning
vil medverke til å oppretthalde busetnad i heile Noreg.
Desse medlemene fremjar fylgjande
forslag:
"Stortinget bed Regjeringa om å leggje
fram ein plan for utflytting av 5 000 årsverk over ein
5-årsperiode frå Oslo-regionen."
Desse medlemene viser
til at flyttestraumen til Osloregionen på 1990-talet auka
markert. I løpet av dette tiåret voks folketalet
med 10 pst., til 1,3 mill. innbyggjarar. Innflytting frå utlandet
forklarer ein god del av denne auken, men hovudårsaka er
nettoinnflytting frå andre delar av Noreg: I gjennomsnitt
har om lag 4 200 personar meldt adresseendring til Osloregionen
frå andre fylke kvart år.
I same periode går folketalet i periferikommunane
i Noreg ned med 3,4 pst. Nedgangen er sterkast i Nord-Noreg, med
5,4 pst. I utkantkommunane på Austlandet og i Midt-Noreg
minska folketalet med høvesvis 3,1 og 3,2 pst, medan talet
på busette personar i periferien på Vestlandet
i perioden 1990-2000 gjekk ned med 2,3 pst.
Endringane i den norske busetnadsmønsteret
kokar dermed ned til ei overordna flytting frå nord til
sør, der innanlandsk nettoflytting til Osloregionen langt
på veg har vore eit spegelbilete av netto utflyttingar
frå Nord-Noreg. I tillegg har flyttestraumane innanfor
kvar region i regelen gått frå utkantkommunar
til større tettstader. På 1990-talet voks folketalet
i småby- og tettstadkommunar med 3,6 pst.
Desse medlemene vil elles peike
på at den tiltakande urbaniseringa på kostnad
av periferien er ikkje eit utprega norsk fenomen. Tilsvarande prosessar går
føre seg i Sverige, Finland, Polen og Romania. Samstundes
er det ikkje snakk om nokon alleuropeisk trend: På 1990-talet
gjekk folketalet i storbyane i til dømes Storbritannia,
Frankrike, Nederland og Sveits ned. I land som Tyskland, Spania
og Italia har utviklinga i denne perioden gått i retning
av mindre konsentrasjon av byane.
Desse medlemene viser
til at flyttingar over kommunegrensene på 1990-talet har
lege på om lag 40 pr. 1 000 innbyggjarar kvart år.
I fylgje Statistisk sentralbyrå er det tre hovudårsaker
som driv brorparten av flyttingane: Om lag 9 pst. er utdanningsmotiverte;
ungdom reiser frå heimen for å ta høgare
utdanning. For korte flyttingar er det bustadforhold dominerer.
Folk flyttar til billigare og/eller betre bustader utan å skifte arbeid.
Flytting over lengre avstandar er derimot arbeidsmotiverte;
styrt av arbeidstilbod og lønsforhold. Halvparten av dei
flyttar meir enn 10 mil som gjer det grunna tilhøve på arbeidsmarknaden.
Flyttingar mellom regionar er i regelen konjunkturavhengige: Auka tilbod
av arbeidsplassar fungerer som magnetar på arbeidskraft,
og omfanget av flyttingane aukar under høgkonjunkturar,
som i perioden 1984-1986 og etter midten av 1990-talet. Desse
medlemene vil vise til at økonomisk motivert flyttestraumar
går ikkje "lovmessig" mot sentrum: Desentraliseringa i
flyttemønsteret i tida 1977-1983 hang til dømes
saman med auka støtte til primærnæringane
og markert satsing på offentleg sektor i kommunane.
Desse medlemene viser
til at den tiltakande flyttestraumen frå periferi til sentrum
på 1990-talet fører til sjølvforsterkande
spiralar. Forfordeling av distrikta gjer at arbeidsmarknaden i byar
og tettstader vert relativt meir attraktiv. Dette fører
til auka tilstrøyming, og dinest pressproblem som kjem
til uttrykk ved høgare prisar på bustader og fast
eigedom. Utviklinga i Osloregionen er eit skuleeksempel på dette.
I neste omgang trekkjer dette til seg endå større
investeringar i infrastruktur, og sentrums konkurranseføremoner overfor
periferien tiltar.
Utanfor tettstadene går folketalet
ned, og over tid kan dette underminere grunnlaget for næringsutvikling og utarme
arbeidstilbodet. I sin tur er dette den viktigaste årsaka
til sterkare utflytting, noko som igjen svekkjer skatteinntekter
og dermed finansiering av lokale offentlege velferdsgode. Ein slik
negativ spiral vil typisk medføre fallande løner
og bustadprisar i perifere strok, og berre styrkje giret til å "evakuere"
utkanten i tide.
Dette er strukturelle mekanismar som avgrensar
og snevrar inn reelle valalternativ, spesielt i distrikta. Og: Di
meir sentraliserande flyttestraumar kjem av slik strukturell tvang,
di større er sjansane for at einskildpersonar "vel" å flytte
i strid med sanne preferansar og fyrsteynske. Ulike tal tyder på at
nett dette faktisk skjer: Medan 55,7 pst. av befolkninga seier at
dei ynskjer å bu på småstader og i småbyar,
er det berre 48 pst. som faktisk gjer det. I så fall speglar
ein del av den høge mobiliteten i Noreg også både
mistilpassing og tap av velferd.
Desse medlemene meiner at den
tilsynelatande sjølvforsterkande sentraliseringa av busetnadsmønsteret
på 1990-talet finn ikkje stad i noko politisk vakuum. I
staden er utviklinga av Osloregionen og avviklinga av periferien
dels initiert, dels styrka av politiske vedtak og reformer. Stortingsfleirtalet
fører ein politikk som medfører sentralisering
av statlege arbeidsplassar. Dette er med på å underminere
arbeidsmarknaden i periferien, som både forklarer og driv
flyttestraumen mot sentrum.
Desse medlemene viser
til at den statlege sysselsetjinga i 2002 til saman utgjer om lag
260 000 årsverk etter overtaking av sjukehussektoren (helseføretaka)
frå fylkeskommune. På 1990-talet har talet på årsverk
i staten samla sett auka med 7 pst. I Osloregionen var derimot veksten
på 15 pst., medan den statlege sysselsetjinga i bygder
og bygdebyar gjekk ned med 8 pst. (Kjelde: Lie, Ivar: "Regionale
endringar i statleg sektor. Sysselsetjingsendringar i staten 1980-2000 fordelt
på regionar langs ein sentrum-periferi-dimensjon", Samarbeidsrapport
2003 NIBR/Norut).
Desse medlemene meiner at dette
illustrerer korleis dei statlege arbeidsplassane vert i stendig
større grad sentraliserte til det sentrale Austlandsområdet
på kostnad av periferikommunane. Dei sistnemnde utgjer meir
enn halvparten av landets 435 kommunar, og hyser 21 pst. av folketalet.
Nedgangen i distrikta vert spesielt problematisk all den tid statlege
arbeidsplassar utgjer ein ofte undervurdert basissysselsetjing på line med
kommunal forvaltning og tenesteproduksjon samt primærnæringane;
fiske og landbruk.
Desse medlemene viser
til at kjerneverksemda til staten inkluderer statlege forvaltningsorgan
eller forvaltningsbedrifter, dvs. departementa, direktorata, politietaten,
skatteetaten, arbeidsmarknadsetaten. Sysselsetjinga i denne delen
av staten pluss vegvesenet, universiteta og høgskulane
voks med 12 pst. på 1990-talet; frå 66 200 til
74 800 årsverk.
Denne veksten er derimot skeivt fordelt mellom regionar
av ulik sentralitetsgrad. Figur 9.1 syner ein nedgang i talet på årsverk
i periferikommunane på 7 pst. Alle andre regionar har positiv
vekst, og veksttakten aukar med sentralitetsgrad. Øvst
på lista tronar Osloregionen (Oslo samt omland: Til Moss i
sør, Romerike i nord, og Drammen, Kongsberg og Hønefoss
i vest) med ein tilvekst på 19 pst. Til saman er no 48
pst. av årsverka i denne delen av statleg sektor no lokalisert
i det sentrale Austlandsområdet.
Endringar i den geografiske fordelinga av årsverk
i Statens vegvesen inngår i søylene. Isolert sett
auka talet på årsverk her med 31 pst. (11 pst.)
i Oslo (Akershus). I Nord-Noreg samla gjekk derimot talet på årsverk
ned med 29 pst. På Vestlandet: Ned 14 pst. I Hedmark og Oppland
ned med høvesvis 30 og 25 pst. i perioden 1991-2000.
Figuren viser er ein markert sentraliseringstendens der
dei mest folkerike regionane i Noreg meir og meir vert overrepresenterte
i høve statleg sysselsetjing. Desse medlemene vil
peike på at lokalisering av denne typen arbeidsplassar
skriv seg frå politisk vilje og politiske vedtak. Slik
sett er den ein meir eller mindre medviten statleg lokaliseringspolitikk
som på 1990-talet har munna ut i ei systematisk forfordeling
av periferien.
Figur 9.1: Prosentvis endring
i talet på årsverk perioden 1991-2000 i kjerneverksemda
i uendra del av statleg sektor, nasjonale helseinstitusjonar, høgskular/universitet og
Statens Vegvesen
[Figur:]
Kjelde: NIBR 2003
Desse medlemene viser
til at ei rekkje statlege forvaltningsorgan og bedrifter vart fristilte
på 1990-talet, dvs. omdanna til særlovsselskap
(BA), statsføretak (SF), aksjeselskap (AS) og stiftingar.
Dette galdt spesielt innanfor samferdslesektoren; post, tele, jarnbane.
Desse strukturelle endringane har medført éin sams
effekt: Konsentrasjon av arbeidsplassar til Osloregionen.
Postverket vart omdanna til Posten Noreg BA
i 1996. I år 2000 var dette den største statsbedrifta
i landet med 22 000 årsverk, og speler ei sentral distriktspolitisk i
og med ein gjennomført desentralisert struktur. Etter fristillinga
har sysselsetjinga blitt redusert med 1 000 årsverk, eller
4 pst. Talet på jobbar har gått ned i alle delar av
landet - med eitt unnatak: Oslo. Der voks talet på tilsette
med 14 pst. Reduksjonen var sterkast i bygder og bygdebyar: Minus
21 pst.
Noko tilsvarande har skjedd etter at Televerket
i 1994 vart omdanna til Telenor AS, og dei tidlegare utskilde selskapa
Teleplus AS og Telemobil AS gjekk inn i eller vart dotterselskap
i konsernet. Umiddelbart etter frisleppet - i tida 1995-1997 - gjekk
sysselsetjinga ned med 13 pst. i periferikommunane, men opp 14 pst.
i Osloregionen.
Figur 9.2 gjev ei samla oversikt over endringane
i årsverk på 1990-talet i den fristilte delen
av statleg sektor. Totalt sett gjekk talet på årsverk
ned med 7 pst. i denne perioden. Nedgangen var derimot sterkast
i bygder og bygdebyar; -22 pst. Berre Osloregionen hadde positiv
tilvekst: Ein auke frå 14 300 til 15 500 årsverk,
eller 6 pst.
Figur 9.2: Prosentvis endring
i talet på årsverk i perioden 1991-2000 i Postverket/Posten Noreg
BA, Noregs Stansbaner/NSB BA og Luftfartsverket.
[Figur:]
Desse medlemene meiner at to
tendensar kan lesast ut av dette. Dels har fristilling av store
statsbedrifter openbert ført til rasjonalisering. Samstundes
har effekten av denne prosessen primært kome Osloregionen
til gode, medan alle andre regionar har blitt forfordelt. Den største
taparen i dette sentraliseringsspelet er på ny kommunane
i periferien i alle delar av landet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet vil vise til at i skattelistene
for personlige skatteyter som legges ut i oktober, er faktisk utbetalt aksjeutbytte med
i begrepet inntekt, mens det i begrepet skatt er tatt med en beregnet
skatt som om den aktuelle person har betalt 28 pst. skatt av det
utbetalte aksjeutbytte. Skattelistene gir på dette viset
et feil bilde av hva den enkelte betaler i skatt. Disse medlemmer vil
vise til at Finansdepartementet har opplyst at det i 2002 ble utbetalt
om lag 42 mrd. kroner i aksjeutbytte til personer. Skattelistene
oppgir ut fra dette en skatt som er 11,7 mrd. kroner høgere
enn den som faktisk betaler. Disse medlemmer viser
til at finansministeren i svar på skriftlig spørsmål
nr. 66 fra Morten Lund har erkjent at det faktisk forholder seg
slik.
Disse medlemmer mener det er
en selvfølge at et offentlig dokument som skattelistene
fra Skatteetaten ikke inneholder feil eller misvisende opplysninger.
I dag gir de inntrykk av at en stor gruppe mennesker som for de
aller flestes vedkommende har meget høge inntekter, bidrar
med langt mer til fellesskapet enn det de faktisk gjør.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at det i skattelistene for personlige skatteytere ikke tas med
en beregnet skatt på aksjeutbytte ut over det den enkelte blir
avkrevd."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede
bruk av deler av Petroleumsfondets realavkastning til internasjonal
bistand og utviklingsstøtte."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber at det som en fast
del av Nasjonalbudsjettet gis en samlet oversikt over landet arbeidskraftreserver,
og av tiltak som kan bidra til at alle kan bli deltakere i arbeidsstyrken
ut fra egne forutsetninger og ønsker."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen nedsette
et offentlig utvalg for å kartlegge og foreslå tiltak
for å oppnå reell likestilling mellom kvinner
og menn i arbeidslivet."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram forslag til å endre regelverket for budsjettarbeidet
slik at de langsiktige gevinstene ved forebygging kan bli hensyntatt og
at Stortinget derved kan bidra effektivt til å stimulere
forebyggende virksomhet."