Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, forutsetter at Samferdselsdepartementet
legger opp til en grundig gjennomgang av spørsmål
knyttet til kalkulasjonsrente og andre analyseverktøy for
samferdselssektoren i NTP.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn i sine vurderinger av prosjekter at de skal være
lønnsomme. Det betyr at de har høy kost/nytteeffekt.
I praksis betyr det at en veg hvor det går mye biler pr.
døgn (ÅDT) vil bli prioritert foran bygging av
veger med lav ÅDT. Ved beregning av nytte/kost
legges det også til grunn en kalkulasjonsrente. I Norge
er denne renten særdeles høy, og varierer mellom
kollektivreiser som har 5 pst., til luftfart hvor renten er 10 pst.
Hvis renten er høy for et prosjekt er det mindre lønnsomt å investere
i et slikt prosjekt, og jo lavere renten er jo mer lønnsomt
er det. Det hevdes fra Regjeringen at denne renten er satt ut fra
en faglig vurdering, noe disse medlemmer finner lite
troverdig. Dette har sin bakgrunn i at renten er satt i henhold
til de mål Regjeringen har satt i Sem-erklæringen, og
vil gjøre det lønnsomt å satse på kollektivtransport. Det
er verd å merke seg at mens renten varierer fra 5 til 10
pst. i Norge, er den 4 pst. i Sverige og 6 pst. i Danmark. Dette
fører blant annet til at byggingen av Svinesundsbroen som
er utfartsåren til Europa for Norge, er ulønnsom
for Norge å bygge, mens den er lønnsom for Sverige.
Dette er et klart eksempel på at kalkulasjonsrenten
i Norge er feil, og må senkes. Spesielt viktig er dette
for vegprosjekter hvor den norske renten på 8 pst. er dobbelt
så høy som i Sverige med sine 4 pst.
Oversikt over diskonteringsrentene
i Norge og en del andre land. Alle renter er realrenter
Danmark | Sverige | Norge | Finland | UK | Nederland | Tyskland | Frankrike |
6 pst. | 4 pst. | 5-10 pst. | 5 pst. | 3,5 pst. | 4 pst. | 3 pst. | 8 pst. |
Det er også viktig at all produksjon
av transporttjenester og samferdselsrelatert vare- og tjenesteproduksjon
skilles fra offentlig myndighetsutøvelse, og overlates
til private aktører.
Disse medlemmer vil peke på at
norske transportbedrifter må gis levelige rammevilkår
for å sikre en effektiv og levedyktig transportnæring
i Norge, slik at ikke store utenlandske transportører får
fritt spill på vårt innenlandske transportmarked,
og for å unngå at norske transportører
flagger ut sine firmaer og biler til land hvor det er billigere å drive
transport.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram sak for Stortinget om fastsetting av kalkulasjonsrenten ved
investeringer i samferdselsutbygging."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
vise til Samferdselsdepartementets svar på samferdselskomiteens
spørsmål 30 til St.prp. nr. 1 (2003-2004) hvor
det heter:
"Når det gjelder Jondalstunnelen, gikk fylkestinget
i Hordaland ved behandlingen av handlingsprogrammet for fylkesfordelt
ramme i perioden 2002-2005 inn for at overgangsordningen med 40
pst. statlig tilskudd benyttes til prosjektet. Fylkestinget prioriterte
imidlertid ikke statlig tilskudd til prosjektet innenfor fylkesfordelt
ramme for perioden 2002-2005. I St.prp. nr. 1 (2002-2003), side
105, ble det vist til at det ikke under noen omstendighet ville
være mulig å framskaffe planavklaring tidsnok
til å kunne starte prosjektet så tidlig som i
2003. Før anleggsarbeidene kan startes opp må det
dessuten foreligge en avklart finansieringsplan som sikrer rasjonell
anleggsdrift. Departementet vil komme tilbake til Stortinget når
det foreligger nærmere avklaringer av kostnader og finansiering.
I Budsjett-innst. S. nr. 13 (2002-2003) forutsatte komiteens flertall
at det blir lagt opp til en avklaring av finansieringsløsning
for Jondalsprosjektet og at planarbeidet blir gjennomført
slik at prosjektet kan starte opp så raskt som mulig. Lokalt
arbeides det for at avklaringer kan skje tidlig i 2004."
Flertallet tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til omtale
av Jondalstunnelen ihv. budsjettforslaget fra Samferdselsdepartementet for
2003 (St.prp. nr. 1 (2002-2003)) og til flertallsmerknad fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i
Budsjett-innst. S. nr. 13 (2002-2003).
Disse medlemmer viser også til
Samferdselsdepartementets omtale av prosjektet i budsjettet for
2002:
"Samferdselsdepartementet mener imidlertid at det bør
arbeides videre med sikte på at Jondalstunnelen kan realiseres
som en del av overgangsordningen."
Disse medlemmer viser til at
Jondalstunnelen var omtalt som ett av to navngitte prosjekter i
egen merknad om store fylkesvegprosjekter i forbindelse med Stortingets
behandling av Nasjonal transportplan for perioden 2002-2011, der
det ble pekt på aktuell realisering for noen få prosjekter
i 4-årsperioden 2002-2005.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
igjen til at av totalkostnaden skal hele 85 pst. dekket gjennom
brukerbetaling, tilskudd fra kommunene Jondal, Kvam og Odda og midler
fra Hordaland fylkeskommune. Statlige midler utgjør en
liten del av samlet kostnad som vil gi berørt region betydelig
gevinst gjennom bedre mobilitet for arbeidskraft og hurtigere og
rimeligere transport for næringslivet. Disse medlemmer peker
i tillegg på de betydelige tilleggseffekter fra dette samferdselsprosjektet
for forbindelsen mellom Hordaland/Haugesundsområdet
og Grenland/Oslo-området.
Disse medlemmer legger derfor
til grunn at prosjektet sikres oppstart i 2005 gjennom midler på statsbudsjettet
for 2005.