Pengepolitikken skal sikte mot stabilitet i
den norske krones nasjonale og internasjonale verdi, jf. forskrift
av 29. mars 2001. Av forskriften følger det at pengepolitikken
skal bidra til å stabilisere utviklingen i produksjon og
sysselsetting og til stabile forventninger om valutakursutviklingen.
Norges Banks operative gjennomføring av pengepolitikken
skal i samsvar med dette rettes inn mot lav og stabil inflasjon,
definert som en årsvekst i konsumprisene som over tid er
nær 2,5 pst. I St.meld. nr. 29 (2000-2001) står
det videre at Norges Banks rentesetting skal være framoverskuende og
ta tilbørlig hensyn til usikkerheten knyttet til makroøkonomiske
anslag og vurderinger. Den skal ta hensyn til at det kan ta tid
før politikkendringer får effekt, og den bør
se bort fra forstyrrelser av midlertidig karakter som ikke vurderes å påvirke
den underliggende pris- og kostnadsveksten.
Pengepolitikkens langsiktige oppgave er å gi økonomien
et nominelt ankerfeste. Over tid er lav og stabil inflasjon en viktig
forutsetning for vekst og velstand. Forskriften etablerer et fleksibelt
inflasjonsmål for pengepolitikken. På kort og
mellomlang sikt skal pengepolitikken avveie hensynet til lav og
stabil inflasjon opp mot hensynet til stabilitet i produksjon og
sysselsetting.
Retningslinjene for den økonomiske
politikken innebærer at pengepolitikken har fått
en klar rolle i å stabilisere den økonomiske utviklingen.
Gjennom andre halvår 2002 og inn i 2003 ble det klart at
aktivitetsveksten i norsk økonomi var svak, og arbeidsledigheten økte.
Samtidig var rentenivået ved utgangen av 2002 høyt
og kronen sterk. Det var følgelig rom for betydelige lettelser
i pengepolitikken. Budsjettpolitikken for 2003 og 2004 ble lagt
opp i tråd med dette. Denne strategien har gitt resultater.
Renten er redusert med i alt 5,25 prosentpoeng siden desember 2002,
og styrkingen av kronen gjennom 2002 er langt på vei reversert.
Norges Banks styringsrente er nå nede i 1,75 pst.
Tolvmånedersveksten i underliggende
inflasjon (KPI-JAE) har så langt i år ligget på et
svært lavt nivå. Prisstigningen er blitt trukket
ned av prisfall på importerte konsumvarer, noe som må ses
i lys av styrkingen av norske kroner gjennom 2001 og 2002 og økende
import fra lavkostland som Kina. Videre har økt konkurranse
innenlands medvirket til å dempe prisveksten. Veksten i
norsk økonomi er i ferd med å ta seg opp. Det
private forbruket utvikler seg sterkt, kredittveksten til husholdingene
er høy og boligprisene ser ut til å øke.
Veksten i konsumprisene anslås å ta
seg gradvis opp gjennom inneværende år, jf. nærmere
omtale i meldingens kapittel 2. Den lave prisstigningen gjennom
2003 og 2004 er således ingen indikasjon på at
norsk økonomi er på vei inn i en lengre periode
med fallende priser og svak økonomisk vekst. Lav prisvekst,
som følge av fallende priser på importvarer, eller
sterk produktivitetsvekst, bidrar isolert sett til vekst i husholdningenes
realinntekter og økt velferd.
En vurdering av Norges Banks utøvelse
av pengepolitikken ble gitt i Kredittmeldinga 2003 som ble lagt fram
7. mai. For en nærmere omtale av prisutsiktene, samt rente-
og valutakursutviklingen, vises det til meldingens kapittel 2.
Det vises til meldingens punkt 3.3 for nærmere omtale
av pengepolitikken.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
vurderinger.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens nedsatte ekspertutvalg (Holden II), som skulle vurdere utfordringer
for konkurranseutsatt sektor og lønnsdannelsen i årene
fremover, leverte sin innstilling våren 2003. Disse
medlemmer støtter opp om utvalgets understreking
om at det er viktig at lønnsveksten ikke kommer ut av kurs,
men er på et nivå som sikrer konkurranseevnen
og ikke skaper behov for innstramminger i pengepolitikken. Disse
medlemmer støtter også utvalgets og Regjeringens
vurdering om at det ved konflikt mellom hensynet til å stabilisere
prisstigningen og hensynet til en stabil utvikling i produksjon og
sysselsetting må foretas en avveining mellom de to hensyn.
Disse medlemmer mener at de gjeldende
retningslinjene for pengepolitikken er vel tilpasset til varierende
konjunktursykluser, og gir grunnlag for et godt samspill mellom
finans- og pengepolitikken. I tillegg må partene i arbeidslivet
sørge for at lønnsveksten ikke kommer ut av kurs.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke at pengepolitikken er et viktig element i den økonomiske
politikken. Sammen med finanspolitikken og det inntektspolitiske
samarbeidet skal pengepolitikken bidra til å stabilisere
utviklingen i norsk økonomi, og unngå store svingninger
i aktiviteten.
Disse medlemmer viser til at
pengepolitikken skal sikte mot stabilitet i den norske krones nasjonale og
internasjonale verdi, herunder også bidra til stabile forventninger
om valutakursutviklingen. Pengepolitikken skal samtidig understøtte
finanspolitikken ved å bidra til å stabilisere
utviklingen i produksjon og sysselsetting, jf. St.meld. nr. 29 (2000-2001). Disse medlemmer vil
understreke at utøvelsen av pengepolitikken må bygge
på helheten i forskriften, slik at også hensyn
til stabilitet i kronekurs og utviklingen i sysselsetting vektlegges.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet tar Regjeringens omtale av pengepolitikken
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader til pkt. 2.2.
Disse medlemmer påpeker
at kronekursen er helt sentral for lønnsomheten i konkurranseutsatt næringsliv.
En pengepolitikk med enøyd fokus på inflasjonen
har gitt store utslag i rentenivå og valutakurs. På lang
sikt vil dette være en alvorlig trussel mot konkurranseutsatt
sektor. Høy rente gjennom 2001 og 2002 var en sentral del
av forklaringen på styrkelsen av kronekursen. Dette skapte
store problemer for konkurranseutsatt næringsliv, og var
en av de viktigste bidragsyterne til den økte arbeidsledigheten
gjennom 2002 og 2003. Kraftig redusert rente var helt nødvendig
for å rette opp problemene som denne aggressive pengepolitikken
skapte.
Disse medlemmer har registrert
at krona i løpet av våren har vært nær
bunnrekord mot euro, mens den har styrket seg igjen de siste ukene.
Men den lave renta har også gitt en kraftig stimulans til
lånefinansiert privat forbruk. Lav rente betyr romsligere økonomi
for alle med lån, og det gjør nye lån
billigere. Forskjellen på 8 pst. og 3 pst. boliglånsrente
betyr titusener av kroner sjøl for folk med relativt små lån.
Disse medlemmer har merket seg
at Norges Bank ligger langt unna det operative målet for
pengepolitikken: 2,5 pst. inflasjon. Inflasjonen har ligget under
dette målet sammenhengende siden sommeren 2002, og har
det siste året ligget under 1,5 pst. som er grensen for
avviket på inntil 1 prosentpoeng som Norges Bank sjøl
har definert som normalt. Det er mange grunner til at Norges Bank
bommer, og ikke alt er selvforskyldt. Svakere utvikling enn ventet
i internasjonal økonomi og økt import fra lavkostland
har bidratt til lavere inflasjon.
Men disse medlemmer kan heller
ikke se bort fra Norges Banks eget ansvar. På rentemøte
i juli 2002 valgte Norges Bank meget overraskende å heve
renten med et halvt prosentpoeng, og den ble ikke redusert før i
slutten av oktober samme år. Resultatet ble at kronekursen
steg, og resulterte i det Jens Petter Ekornes kalte et blodbad i
norsk industri. Dette året gikk 15 000 arbeidsplasser tapt,
hovedsakelig i industrien, og svært mange i eksportindustrien.
Hvor mye av dette som skyldes Norges Banks feilvurdering
av norsk økonomi, og hva som skyldes et generelt høyt
kostnadsnivå og manglende konkurransekraft, er vanskelig å si.
Men disse medlemmer vil understreke at ti påfølgende
rentesenkinger gir dette en klar indikasjon på hvor feilaktig
beslutningene sommeren 2002 var. Det er grunn til å frykte
at Norges Banks beslutning mer var motivert ut fra et lønnsoppgjør
Norges Bank syntes var for gunstig for arbeidstakerne, enn en kjølig
betraktning av norsk økonomi. Det er grunn til å anta
at en mer nøktern analyse, med vektlegging av flere forhold
i økonomien, ikke minst kronekursen knyttet til konkurranseutsatt industri,
ville måtte resultere i en annen konklusjon.
Disse medlemmer har merket seg
at i St.meld. nr. 1 (2003-2004) Nasjonalbudsjettet for 2004s avsnitt om
pengepolitikken siteres Holden II-utvalget på følgende:
"Samtidig vil utvalget understreke at pengepolitikken
må ta hensyn til at vedvarende store utslag i valutakursen
kan innebære betydelige og langvarige realøkonomiske
kostnader for konkurranseutsatt sektor, og etter hvert også for økonomien
som helhet."
Departementet sier seg enig i disse vurderingene."
Det kan vanskelig oppfattes som annet enn en
klar korreks av Norges Bank, som så seint som i Penger
og Kreditt nr. 3 for 2002 skriver:
"Pengepolitikken kan ikke anvendes til å påvirke hvor
bredt konkurranseutsatt næringsliv vi skal ha over tid."
Regjeringen var med andre ord ikke enig i Norges Banks
vurdering av sin egen rolle. Disse medlemmer støtter
Regjeringens kritikk av Norges Bank, og har merket seg at Norges
Bank har lagt større vekt på sysselsetting og
kronekurs i sin rentesetting etter høsten 2002.
Disse medlemmer viser til at
det ikke er likegyldig hvilke virkemidler man bruker for å stimulere eller
kjøle ned økonomien. Ulike tiltak har ulik effekt. Pengepolitikken
(renteendringer) virker primært på to måter:
1. Gjennom å regulere
verdien på norsk krone i forhold til resten av verden,
og
2. gjennom å endre prisen på å låne
penger for nordmenn.
Disse medlemmer påpeker
at pengepolitikken er et generelt virkemiddel som åpenbart
har sin plass i en helhetlig økonomisk politikk, men det
kan vanskelig tilpasses ulike behov i ulike sektorer av økonomien.
I tillegg er effekten usikker både når det gjelder
styrken i påvirkningen av norsk økonomi, og når
det gjelder tidsaspektet - både hvor raskt påvirkningen
skjer og hvor lenge effekten varer. Finanspolitikken kan i større grad
brukes til skreddersøm. Sektorer og landsdeler der problemene
er størst, kan stimuleres sterkere enn andre, mens presstendenser
på andre områder kan reduseres.
Disse medlemmer viser til at
Norge trenger en økonomisk politikk der det er større
grad av balanse mellom de ulike virkemidlene vi rår over.
Med en mer aktiv finanspolitikk trenger vi ikke benytte like ekstreme
virkemidler i pengepolitikken, slik at vi i sum kommer bedre ut.
Redusert rente gir kostnadsbesparelser i økonomien som
kan finansiere tiltak overfor de sektorer og deler av landet som
sliter hardest.
Disse medlemmer har merket seg
at sentralbankene i land som Danmark, Sverige og Japan i tillegg
til rentevirkemiddelet, også bruker kjøp og salg av
egen valuta for å nå målene i pengepolitikken. Disse
medlemmer har registrert at Norges Banks vurderer bruken
av dette virkemiddelet som vellykket.
Disse medlemmer understreker
at dette handler om flere ting enn bekjempelse av arbeidsledighet.
Finanspolitikkens abdisering i forhold til konjunkturstabilisering
betyr at det i stor grad er konkurranseutsatt sektor som blir stabilisator
i økonomien. Dette er neppe fornuftig politikk verken på kort
eller lang sikt. Det betyr kraftig nedbygging av konkurranseutsatt næringsliv
i dårlige tider, mens det først og fremst er det
private forbruket som lar seg stimulere på kort sikt. Resultatet
vil bli en uønsket nedbygging av eksportbedrifter, samtidig
som det ikke finnes rom i økonomien til en utvikling av
offentlige velferdstjenester.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at pengepolitikken skal sikte mot stabilitet i den norske krones
nasjonale og internasjonale verdi, jf. forskrift av 29. mars 2001.
Det operative målet til Norges Bank er en årsvekst
i konsumprisene på 2,5 pst. I tillegg ble det i samband
med behandlingen av Nasjonalbudsjettet for 2004 presisert at sentralbanken
på kort og mellomlang sikt skal vektlegge hensynet til
stabilitet i produksjon og sysselsetting.
Senterpartiet har tidligere fremmet forslag
om at mandatet til Norges Bank burde presiseres i forhold til hensynet
til produksjon og sysselsetting. Dette medlem mener
det er gledelig at også Regjeringen har funnet dette nødvendig.
Dette medlem mener at pengepolitikken
de siste årene er under enhver kritikk. Norges Banks rentesetting
skal være fremoverskuende, og har i så fall mislyktes.
Tolvmånedersveksten i underliggende inflasjon (KPI-JAE)
ligger vesentlig under målintervallet; +/ 1 prosentpoeng
rundt 2,5 pst. Økende import fra lavkostland som Kina og
tiltakende konkurranse i mange næringer innenlands er noe
av forklaringen på dette, men en kombinasjon av for dårlige
prognoser og sendrektighet har ført til at renten var for
høy for lenge, noe som bidro til en sterk realappresiering
av kronen ut 2002. Dette medførte en dramatisk svekking
av den kostnadsmessige konkurranseevnen i konkurranseutsatt sektor,
som ble "straffet dobbelt opp" av høy rente og redusert
inntjening målt i norske kroner. Selv om kronen senere
har svekket seg som følge av omslaget i rentesettingen,
er mange av konsekvensene av denne politikken irreversible i den
forstand at utflaggete og nedlagte bedrifter ikke uten videre blir
reetablert i Norge. Prosessindustriens Landsforening har beregnet at
den økte effektive kronekursen gjennom 2002 påførte
industrien et (netto-)tap i størrelsesorden 21 mrd. kroner
i form av reduserte inntekter.
Dette medlem viser til Statistisk
sentralbyrås Økonomisk utsyn over året
2003, der det blant annet heter:
"Man sitter også igjen med en erfaring og
erkjennelse av at kronekursen kan komme til å svinge mye
i vårt nåværende pengepolitiske regime.
Dette bidrar til å øke usikkerheten og dermed
svekke rammebetingelsene for konkurranseutsatte næringer
i Norge."
Det er også slående at den
norske kronen svinger relativt mer enn valutaene til små, åpne økonomier
det er naturlig å sammenligne seg med. I tidsrommet januar 2001-april
2004 var variabiliteten, målt som standardavviket til månedlige
endringer i nominell effektiv valutakurs, for norske kroner 1,5
pst. Sammenlignbare tall for svenske kroner og sveitiske franc var
henholdsvis 1,2 og 0,7 pst.
I teorien kan en sentralbank intervenere i valutamarkedet
for å påvirke valutakursen. Norges Bank har derimot
ikke benyttet seg av dette virkemiddelet siden 1999, men har ensidig
forsøkt å bruke renten til å innfri målsettingene
om stabil inflasjon, krone, produksjon og sysselsetting. Internasjonalt
er det vanligere at sentralbanker intervenerer for å påvirke
valutakursen i ønsket lei. Blant OECD-landene har Japan,
Danmark, Sverige, Den europeiske sentralbanken og Australia alle
på ulike tidspunkt de senere år kjøpt
og solgt valuta for å påvirke kursutviklingen.
I brev fra Finansdepartementet til Senterpartiets fraksjon i finanskomiteen, datert
26. mai 2004, blir de fleste intervensjonene attpåtil karakteriserte
som vellykkede.
Dette medlem mener at pengepolitikken
i større grad burde bruke flere virkemidler - både
rentesetting og intervensjon i valutamarkedet - for å kunne
innfri flere målsettinger - nemlig lav inflasjon og stabil
valutakurs. Spesielt i lys av de senere års negative erfaringer
med en usikker og sterkt fluktuerende kronekurs virker det logisk
at pengepolitikken mer aktivt tar sikte på å påvirke
kursutviklingen til den norske kronen.