Programkategori 08.10 Administrasjon m.m., omfatter
hva angår rammeområde 17, tilskudd til tros- og livssynssamfunn
og til private kirkebygg. Øvrige kapitler behandles av
familie-, kultur- og administrasjonskomiteen.
Under programkategori 08.10 Administrasjon m.m. behandles
bare kap. 310 i denne innstillingen.
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 117 398 000 under dette kapitlet. Tilskuddet til
trossamfunn og livssynssamfunn er en overslagsbevilgning, beregnet ut
fra medlemstall.
Komiteen viser til
det pågående arbeid med å etablere korrekte
medlemslister som skal sikre økonomisk likebehandling mellom
Den norske kirke og tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske
kirke.
Programkategori 08.40 Den norske kirke omfatter
de statlige bevilgningene til Den norske kirke, særlig driftsbevilgninger
til de regionale og sentralkirkelige organer i Den norske kirke,
til prestetjenesten og Det praktisk-teologiske seminar. Kategorien
omfatter også tilskudd til kirkens virksomhet, bl.a. til
de kirkelige fellesrådene, Sjømannskirken og døvemenighetene, foruten
utgifter til det bygningsmessige vedlikeholdet av Nidarosdomen og
driften av Erkebispegården. Departementets budsjettforslag
for 2005 under denne kategorien utgjør i alt 1 127,9 mill.
kroner. Stat/kirke-utvalget avslutter sitt arbeid i 2005.
Regjeringen foreslår å heve
grensen for skattefritak for gaver til frivillige organisasjoner,
fra 2004 også Den norske kirke, fra 6 000 kroner til 12
000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at det
er viktig at forholdene blir lagt til rette for at kvinner og menn
skal ha samme muligheter til å delta og til å ha
innflytelse på alle plan innen kirken. Disse medlemmer har
merket seg at Kirkemøtet i år fikk tilbakemeldinger
om at integreringen av likestillingsperspektivet i Den norske kirke
er tilfeldig og personavhengig, og at man sjelden finner likestillingsperspektiver
i kirkens arbeid med lederutvikling. Disse medlemmer mener
kirken må bli bedre på likestillingsspørsmål. Disse
medlemmer mener videre at når det gjelder rekruttering,
er hovedutfordringen knyttet til rekruttering til ledende stillinger,
slik som sokneprest, prost og biskop. Disse medlemmer etterlyser
mer engasjement fra departementets side når det gjelder å sette
i verk tiltak for å oppnå reell likestilling mellom
menn og kvinner når det gjelder rekruttering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre
og representanten Simonsen, viser til budsjettavtalen i
Budsjett-innst. S. I (2004-2005) om å innføre
en låneordning for vedlikehold av kirker på 500
mill kroner. Flertallet viser til at mange kirker
er preget av mangelfullt vedlikehold over lang tid. For disse er
det behov for en ekstraordinær innsats for istandsetting.
Formålet med en særskilt ordning med rentekompensasjon
for kirkebygg, er å styrke innsatsen for istandsetting
av kirkene og dens utsmykning. Ordningen bør innrettes
slik at kirker som er fredet eller verneverdige bør ha
høy prioritet. Flertallet går ut
fra at ordningen gjennomføres i nært samarbeid
med bl.a. antikvariske myndigheter og kirkelige organer.
Flertallet mener ellers at ordningen
med rentekompensasjon bør tilsvare den ordning med rentekompensasjon
som gjelder for skolebygg. Ordningen for skolebygg er budsjettert
under Kommunal- og regionaldepartementets budsjett, jf.. kap. 582,
og forvaltes av Husbanken. Flertallet viser til dette
og henviser til Budsjett-innst. S. nr. 5 (2004-2005) fra kommunalkomiteen,
der låneordningen for kirkebygg budsjetteres under kap.
582 ny post 61.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005), og Arbeiderpartiets forslag
om å innføre en tilsvarende ordning for kirkebygg
som skolebygg, med en ramme på 500 mill. kroner. Disse
medlemmer viser også til sine tidligere forslag
for å bedre vedlikeholdet av kirkebygg. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen ikke har kommet med forslag til tiltak
for å bedre vedlikeholdet av kirker og kirkeinventar. Disse
medlemmer mener at kirkeøkonomien må sees
i sammenheng med kommuneøkonomien, og at årsaken
til at kirkene har kommet i denne alvorlige situasjonen er at kommunene
ikke har økonomi til å holde de åpne. Disse
medlemmer vil påpeke at noen kommuner ikke har økonomisk
evne til å ta vare på gamle kirkebygg. Vedlikehold
av kirkebygg må konkurrere med bl.a. skolebygg og omsorgsboliger. Disse
medlemmer mener at den negative utviklingen i kirkeøkonomien
understreker behovet for å styrke kommunenes økonomi. Disse
medlemmer har merket seg at budsjettavtalen med FrP innebærer
en ordning lik skolebyggordningen, for kirkebygg.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet ved gjentatte budsjettbehandlinger har foreslått å innføre
en rentefri låneordning for restaurering og rehabilitering
av kirkebygg med en ramme på 500 mill. kroner. I tråd
med statens budsjettreglement skal statens utgifter til slik rentestøtte utgiftsføres
eksplisitt i statsbudsjettet.
Dette medlem viser til at Senterpartiet
i sitt alternative statsbudsjett hadde forslag om låneordning
for kirkebygg som innebærer en rentekompensasjon på 7 750
000 kroner i 2005.
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 423 653 000 under dette kapitlet, som omfatter driftsutgifter
til Kirkerådet, bispedømmerådene og biskopene,
foruten tilskudd til kirkelige formål, bl.a. tilskudd til
Sjømannskirken, døvemenighetene og stillinger
innen kirkelig undervisning og diakoni. Departementet foreslår å øke
bevilgningen til trosopplæring med 25 mill. kroner slik
at bl.a. antallet prosjektmenigheter kan økes betydelig.
Tilskuddet til de kirkelige fellesrådene
forutsettes også brukt til fellestiltak som etablering
og drift av en nasjonal kirkebyggbase.
Departementet varsler i proposisjonen at det
tar sikte på å lege fram en lovproposisjon om
konfirmasjonsopplæring senere i 2004 (kirkeloven § 36).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett der det er lagt inn bevilgning på ytterligere
1 mill. kroner på hhv. post 73 Tilskudd til virksomheten ved
Nidaros Domkirke og på post 74 Tilskudd til Oslo Domkirke.
Disse medlemmer har merket seg
at det er behov for å styrke bevilgningen til Døvekirkene
og har i sitt alternative budsjett på post 71 økt
tilskuddet til Døvekirkene med 1 mill. kroner gjennom tilsvarende reduksjon
av tilskuddet til stiftelsen Kirkeforskning.
Komiteen medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det for 2005 er avsatt 25,5 mill. kroner til felleskirkelige
tiltak fra fondet. Dette er det samme som for 2004. Tilskuddet begrenses
av tidligere års avkastning. Disse medlemmer mener det
er gode grunner til å øke tilskuddet uten at dette
vil svekke realverdien av fondet. Disse medlemmer øker
derfor tilskuddet fra fondet fra 25,5 mill. kroner til 29,5 mill.
kroner som disponeres til postene under kap. 340.
Komiteen viser til
at Sjømannskirken ivaretar kirkelige betjening av nordmenn
i utlandet.
Komiteen viser til at Sjømannskirken
har fått sine lønnskostnader økt med
ca. 3,5 mill. kroner på årsbasis grunnet de ansattes
skattemessige forhold i vertslandet. Komiteen har
merket seg at departementet ikke har funnet å kunne kompensere
for dette. Komiteen ser at den nye praksisen kan
få konsekvenser for antall stillinger i utlandet. Komiteen mener
at dette er lite ønskelig og ber departementet følge
utviklingen nøye.
Komiteen understreker betydningen
av den innsats som Stiftelsen Kirkens Ressurssenter mot vold og
seksuelle overgrep gjør. Komiteen ser behovet for
at kirken har et aktivt engasjement på dette området.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004) og komiteens understreking
av den innsats som Stiftelsen Kirkens Ressurssenter mot vold og
seksuelle overgrep gjør. Disse medlemmer mener
at senteret gjør et viktig arbeid, og at det av sentral
betydning at kirken har et aktivt engasjement på dette
området.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti øker
post 71 med 0,5 mill. kroner som øremerkes Kirkens ressurssenter
mot vold og overgrep. Senteret gjør et viktig arbeid både
for å motvirke vold og ikke minst å hjelpe kvinner
om har vært utsatt for vold. Senteret har behov for å utvide
tilbudet spesielt rette mot menn.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett med forslag om å øke
tilskuddet til Kirkens ressurssenter mot vold og overgrep med 0,5
mill. kroner i 2005.
Komiteen viser til
det viktige arbeidet som døvekirkene gjør for å legge
til rette for et kirkelig arbeid for døve. Døvekirkene
får ikke finansiert sitt arbeid over kommunebudsjettene
men gjennom statsbudsjettet. Komiteen ber departementet
vurdere nærmere døvekirkens økonomi sett
i forhold til drift og i forhold til å nå målsettingen
om et aktivt kirkelig arbeid blant døve.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at det nå er etablert en døvekirke i Tromsø med et
eget kirkerom integrert i det nye kirkebygget. Dette fører
til økte kapitalkostnader som gjør at den gjenstående
delen av tilskuddet til døvekirker, som skal dekke utgifter
til det døvekirkelige arbeidet, vil være på samme
nominelle nivå som for 2004 dersom Regjeringens forslag
vedtas.
Dette medlem er kjent med at
Døvekirken gjennom flere år har nedprioritert
nødvendig vedlikehold i sine lokaler, ikke oppfylt pålagte
brannverntiltak og ikke fullført pålegg innen
helse-, miljø- og sikkerhet som følge av stram økonomi.
Døvekirkens medlemmer har heller ikke fullt ut fått
den betjening de har rett på.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjett med forslag om en langt høyere ramme
enn Regjeringens forslag i proposisjonen, noe som ville ha gitt
rom for å styrke tilskudd til døvekirkene med
1 mill. kroner mer enn Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til den prekære situasjonen
i mange kommuner, der de kirkelige fellesrådene opplever å måtte
redusere kraftig på helt sentrale områder innen
menighetsarbeid og kirkelige handlinger. Disse medlemmer mener
det er uverdig når menighetsråd må vurdere å ta
betalt for kirkelige handlinger eller stenge kirker helt eller delvis
for å få budsjettene i balanse. Disse medlemmer mener
at dersom de kirkelige fellesrådene skal kunne oppfylle
sin funksjon, både når det gjelder kirkelig virksomhet
og som arbeidsgivere, må statstilskuddet bedre reflektere fellesrådenes
utgiftsforpliktelser.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative budsjett med forslag om å styrke
tilskuddet til kirkelige formål med 25 mill. kroner mer
enn Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre
og representanten Simonsen, viser til budsjettavtalen og
foreslår å øke posten med 2 mill. kroner. Flertallet vil
understreke Nidarosdomens karakter som nasjonalhelligdom. Økningen
skal gå til å styrke den kirkelige og musikalske
aktiviteten ned Nidaros domkirke.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg at Regjeringen i sitt budsjettforslag har redusert bevilgningen
til Nidaros Domkirke og Oslo Domkirke fra 3 mill. kroner til 1 mill.
kroner på begge kirkene.
Disse medlemmer vil understreke
den betydning disse to kulturbyggene har for Norge som nasjon. Disse
medlemmer ønsker å videreføre
den kirkemusikalske beredskap og det kulturelle aktivitetsnivået domkirkene
har hatt de senere årene. På denne bakgrunn bevilger disse
medlemmer 2 mill. kroner utover Regjeringens forslag både
til Nidaros Domkirke og til Oslo Domkirke.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti øker
post 73 Tilskudd til virksomheten ved Nidaros domkirke med 1,5 mill.
kroner. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
har foreslått å redusere det årlige tilskuddet
med 2 mill. kroner. Nidarosdomen har en viktig funksjon ved nasjonale
høytider. Det foreslåtte kuttet vil gå ut
over Nidarosdomens muligheter til å påta seg slike
oppgaver.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til proposisjonen der Regjeringen foreslår å redusere
tilskuddet til den kirkelige virksomheten i Nidaros domkirke med
2 mill. kroner uten at dette medlem kan registrere
noen begrunnelse for dette.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjett med forslag om å videreføre
tilskuddet til Nidaros domkirkes kirkelige virksomhet ved å øke bevilgningen
med 2 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, har merket seg at Regjeringen har foreslått å øke
bevilgningen til kirkens dåpsopplæring med 25
mill. kroner. Flertallet mener reformen er en viktig
reform for kirken. Bevilgningen under posten skal benyttes som tilskudd
til de menigheter i 2005 som skal utvikle et systematisk opplæringstilbud
i samsvar med reformens opplegg og forutsetninger, til informasjons-
og opplæringsmateriell, til utvikling og drift av kompetansenettverk
m.m. For å opprettholde en bred og engasjert folkekirke
mener flertallet at dåpsopplæringen
er en viktig forutsetning.
Flertallet viser videre til Innst.
S. nr. 200 (2002-2003) hvor det heter:
"Flertallet viser i denne forbindelse til Lov av
13. juni 1969 om trudomssamfunn og ymist anna og Lov av 12. juni
1981 om tilskott til livssynssamfunn. Av reglene i disse lovene
følger det at en økonomisk satsing på dåpsopplæring
i Den norske kirke vil føre til samme økning i
den offentlige støtte til andre tros- og livssynssamfunn,
regnet pr. medlem. Denne økningen må ha som mål å styrke
tros- og livssynsopplæringen i det enkelte samfunn. Flertallet
vil likevel understreke at det må være det enkelte
tros- og livssynssamfunn selv som tar stilling til hvordan opplæringen
skal organiseres."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til den sterke økonomiske satsingen på trosopplæring
som ble gjennomført i 2004. Disse medlemmer viser
videre til sine merknader ved Stortingets behandling av reformen
av trosopplæringen der disse medlemmer gikk
inn for at et begrenset antall menigheter skulle drive prosjektvirksomheten, og
at utvidelse av antall deltakende menigheter først skulle
skje etter at evaluering var foretatt.
Disse medlemmer er uenig i at
man allerede i 2005 foretar en betydelig utvidelse av antall prosjektmenigheter
før evaluering av prosjektet er foretatt og vil stå på sitt
opprinnelige forslag om prosjektgjennomføring, fulgt av
en evaluering og deretter utvidelse av antall deltakende menigheter.
På denne bakgrunn reduserer disse
medlemmer bevilgningen med 20 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjettforslag, og til sine merknader og forslag i
Innst. S. nr. 200 (2002-2003) om St.meld. nr. 7 (2002-2003) Om dåpsopplæring
i den norske kirke og endelig til alternativt budsjettforslag for
2004 med merknader, Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004).
Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiet ser positivt på kirkens dåpsopplæring, men
at varslet ressursbruk og bevilgninger etter Fremskrittspartiets
bedre må avveies mot et bedre avklart behov hos foreldre
og i forhold til ressursbruk innenfor kirken for øvrig.
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 650 927 000 under dette kapitlet. For å styrke
prosteembetet foreslås en økning på 1
mill. kroner over post 1.
Komiteen slutter seg
til bevilgningsforslaget. Komiteen er tilfreds med
at departementet har foreslått en økning i bevilgningen
rettet til tiltak mot prostetjenesten og innarbeiding av ny tjenesteordning
for prostene.
Komiteen er kjent med at det
i flere år har vært arbeidet med en beredskapsordning
for prester.
Komiteenser
den viktige funksjonen presten har når ulykker inntreffer,
når dødsbudskap må formidles og ved ulike
katastrofer. Presten har en naturlig og viktig funksjon basert på høy
kompetanse, som sammen med politi, helsepersonell og offentlige
instanser lokalt kan møte mennesker som opplever akutte
kriser med et tverrfaglig tilbud om hjelp og støtte.
Komiteen ser at prestetjenesten
er i endring og at behovet for alltid å være tilgjengelig
fører til slitasje som over tid medfører en for
stor belastning for mange prester. Komiteen mener
at en organisasjonsmessig endring fra 1 250 prester som alltid må være tilgjengelig
til om lag 100 prester i beredskap vil gi prestene i denne del av
tjenesten arbeidsvilkår som er i tråd med andre
sammenlignbare grupper. Komiteen ber derfor Regjeringen
ta de nødvendige initiativ til å sluttføre
behandlingen om en beredskapsavtale for prestene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at kirken skal prøve ut en ny tjenesteorganisering.
Ordningen innebærer organisatoriske omlegginger som spesielt
vil påføre prostene nye administrative oppgaver. Disse
medlemmer legger inn 2 mill. kroner under post 1 som skal øremerkes
den nye tjenesteordningen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til den vedtatte prostereformen. Dette medlem har
merket seg innspill fra kirkens organer der de redegjør
for behovet for midler utover Regjeringens budsjettforslag for å kunne
realisere reformen slik at denne får de ønskede
organisatoriske virkninger.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjett med forslag om å øke bevilgningen
med 5 mill. kroner til prostereformen utover Regjeringens forslag.
Departementet foreslår en bevilgning
på kr 53 276 000 under dette kapitlet. Økningen
gjelder etterarbeidet for de arkeologiske utgravningene på Vestfrontplassen
samt utstillingsplass for riksregaliene i Erkebispegården
i forbindelse med kroningsjubileet i 2006.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Simonsen, viser til at kapitlet, i tillegg til å omfatte
bevilgninger til Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider og til
forvaltningen av Erkebispegården i Trondheim, omfatter bevilgninger
til vedlikehold av utenlandske krigsgraver i Norge samt lønn
og driftsmidler til departementets rådgivende fagkonsulenter
innen kirker og kirkegårder.
Flertallet har merket seg bevilgningsforslagene under
post 40 som omfatter etterarbeidet for de arkeologiske utgravingene
som i 2004 gjennomføres på Vestfrontplassen, og
under post 41 som omfatter ombygging og forberedende arbeider for
ny plassering og utstilling av riksregaliene i særskilte
hvelvrom i Erkebispegården.
Flertallet merker seg for øvrig
at arbeidet med nybygget på Vestfrontplassen vil pågå i
2005 og planlegges ferdig til kroningsjubileet i 2006.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre
og representanten Simonsen, viser til budsjettavtalen og
foreslår å redusere post 1 Drift med 2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til det store akkumulerte behovet for rehabilitering av landets
kirkebygg. Dette medlem viser til at et stort antall
av kirkebyggene er middelalderkirker der det settes ekstra store
krav til kompetanse ved rehabilitering og restaureringsoppgaver,
noe som gjør disse prosjektene spesielt økonomisk
krevende. Dette medlem mener slike økonomiske
belastninger ikke kan bæres av de kirkelige fellesrådene
alene og mener derfor at staten må ta et spesielt ansvar
for å finansiere slike kostbare tiltak. Dette medlem mener
derfor det bør etableres en egen tilskuddsordning for restaurering
og rehabilitering av middelalderkirker.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjett med forslag om å bevilge 100 mill.
kroner i 2005 til etablering av en ny tilskuddsordning for middelalderkirker
(nytt kap. 343 post 70).