6. Garanti- og tilsagnsfullmakter og andre fullmakter under Finansdepartementet

6.1 Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger

6.1.1 Merinntektsfullmakter

6.1.1.1 Finansdepartementet

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finans­departementet

Finansdepartementet mottar refusjoner fra andre offentlige virksomheter som departementet samarbeider med. På grunn av usikkerhet om størrelsen på refusjonene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1600, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4600, post 2 Diverse refusjoner, jf. forslag til vedtak II.1 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

6.1.1.2 Toll- og avgiftsetaten

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finans­departementet

For privat rekvirert tollbehandling og når tollforretning utføres utenfor kontorsted og ekspedisjonstid, betales det særskilte gebyrer som inntektsføres på kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr. Ved høyere aktivitetsnivå enn forutsatt har etaten hittil ikke fått dekket de merkostnader som slik behandling og ekspedering medfører. Det er ikke ønskelig at slike tjenester, som er en del av etatens service overfor næringslivet, skal gå på bekostning av andre, prioriterte oppgaver. Det foreslås derfor gitt en ny fullmakt slik at kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Driftsutgifter, kan overskrides mot tilsvarende merinntekter under kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr, jf. forslag til vedtak II.1 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

6.1.1.3 Skatteetaten

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finans­departementet

Skatteetaten har inntekter i forbindelse med salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og enkelte andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1618, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4618, post 2 Andre inntekter, jf. forslag til vedtak II.1 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

6.1.1.4 Senter for statlig økonomistyring

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finans­departementet

Senter for statlig økonomistyring vil ha inntekter i forbindelse med utførelse av tjenester for andre statlige virksomheter og enkelte andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1631, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4631, post 1 Økonomitjenester og 2 Andre inntekter, jf. forslag til vedtak II.1 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

6.1.1.5 Statens innkrevingssentral

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finans­departementet

Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. I all hovedsak gjelder dette innkreving av misligholdt kringkastingsavgift. Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1634 Statens innkrevingssentral, post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter under kap. 4634 Statens innkrevingssentral, post 2 Refusjoner, jf. forslag til vedtak II.1 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

6.1.1.6 Statistisk sentralbyrå - overskridelsesfullmakt vedr. oppdragsinntekter

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finans­departementet

Statistisk sentralbyrå har en eksternt finansiert oppdragsvirksomhet (markedsoppdraget), i tillegg til statsoppdraget. Oppdragsvirksomheten er fullt ut inntektsfinansiert og er spesifisert under utgiftskap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter, og under inntektskap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter. Det er en forutsetning at markedsoppdragsvirksomheten skal utgjøre en begrenset del av den totale virksomheten.

Markedsoppdragets størrelse er noe usikkert på det tidspunkt budsjetteringen foretas. Mange oppdrag går over flere år. Da en del kunder av ulike grunner betaler på andre tidspunkt enn fastsatt forfallsdato, er det krevende å oppnå like store inntekter som utgifter hvert enkelt år, gitt kontantprinsippet som følges i staten. På denne bakgrunn foreslås det at Statistisk sentralbyrå kan overskride bevilgningen til oppdragsvirksomhet på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer merinntektene på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter, og slik at ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp på post 21, jf. forslag til vedtak II.2 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.2 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

6.2 Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger

6.2.1 Fullmakter til å inngå avtaler om investeringsprosjekter

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) ­Finansdepartementet

Plikten til å innhente Stortingets samtykke når det er behov for å pådra forpliktelser utover budsjettåret er blitt gjort klarere i forbindelse med det nye bevilgningsreglementet, jf. § 6 i det nye reglementet og St.prp. nr. 48 (2004-2005) Om bevilgningsreglementet. Toll- og avgiftsetaten og skatteetaten gjennomfører investeringsprosjekter der det er behov for å inngå avtaler utover budsjettåret. Det bes derfor om at disse etatene gis fullmakt til å inngå slike avtaler innenfor de kostnadsrammer som er angitt i budsjettforslaget, jf. forslag til vedtak IV i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak III under kapittel 11 Komiteens tilråding.

6.2.2 Garantifullmakter

6.2.2.1 Den nordiske investeringsbanks ­grunnkapital

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finans­departementet

Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2006 for Norges andel av NIBs grunnkapital, fratrukket innbetalt kapital, innenfor en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715 959 651 euro, jf. forslag til vedtak V.1 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.1 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

6.2.2.2 Den nordiske investeringsbanks ­prosjektinvesteringslån (PIL)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finans­departementet

Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2006 for lån fra NIB i forbindelse med PIL innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 340 991 000 euro, jf. forslag til vedtak V.2 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.2 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

6.2.2.3 Den nordiske investeringsbank ­miljølåneordning (MIL)

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finans­departementet

Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier innenfor en totalramme på nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63 500 000 euro, jf. forslag til vedtak V.3 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.3 under kapittel 11 Komiteens tilråding.

6.2.3 Fullmakt til fortsatt bobehandling

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finansdepartementet

Ordningen som gjør konkursbo i stand til å forfølge mulige omstøtelige forhold mv., foreslås videreført i 2006 ved at Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille nye, betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil 8 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og gamle tilsagn på 24,7 mill. kroner, jf. forslag til vedtak VI i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V under kapittel 11 Komiteens tilråding.

6.3 Andre fullmakter

6.3.1 Uoppklarte differanser og feilføringer hos regnskapsførere og/eller i statsregnskapet

Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2005-2006) Finansdepartementet

Det oppstår fra tid til annen differanser i regnskapet hos regnskapsførerne i staten. Enkelte av disse differansene blir ikke oppklart til tross for en betydelig innsats med å finne ut av hva de kan skyldes. Det kan også forekomme at beløp blir anvist og postert feil i statsregnskapet, og at feilen først oppdages etter at årsregnskapet er avsluttet.

Oppretting av slike feil ved motsatt postering i et senere års regnskap vil på grunn av ettårsprinsippet medføre at også senere års regnskap blir feil. Etter Finansdepartementets vurdering er det mest korrekt at uoppklarte differanser og andre feil korrigeres i statsregnskapet ved posteringer over konto for forskyvninger i balansen. Da vil disse posteringene ikke påvirke bevilgningsregnskapet det året korrigeringen gjøres. Det forutsetter at dette skjer etter posteringsanmodning fra vedkommende departement og i) etter at det som er mulig er gjort for å oppklare differansen og ii) når feilposteringen ikke kan korrigeres på annen måte.

Det må innhentes hjemmel fra Stortinget i den enkelte sak før posteringsanmodning kan sendes Finansdepartementet. For mindre beløp bør Finansdepartementet ha fullmakt.

Stortinget vedtok ved behandling av Innst. S. nr. 252 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 65 (1997-1998), å gi Finansdepartementet slik fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 1998. Denne fullmakten har årlig blitt gjentatt i budsjettdokumentene. Det foreslås at Finansdepartementet gis samme fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 2006, jf. forslag til vedtak VII i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI under kapittel 11 Komiteens tilråding.