Finansdepartementet mottar refusjoner fra andre offentlige
virksomheter som departementet samarbeider med. På grunn
av usikkerhet om størrelsen på refusjonene ber
Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 1600, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende
merinntekter under kap. 4600, post 2 Diverse refusjoner, jf. forslag til
vedtak II.1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
For privat rekvirert tollbehandling og når
tollforretning utføres utenfor kontorsted og ekspedisjonstid, betales
det særskilte gebyrer som inntektsføres på kap. 4610
Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr. Ved høyere
aktivitetsnivå enn forutsatt har etaten hittil ikke fått
dekket de merkostnader som slik behandling og ekspedering medfører.
Det er ikke ønskelig at slike tjenester, som er en del
av etatens service overfor næringslivet, skal gå på bekostning
av andre, prioriterte oppgaver. Det foreslås derfor gitt
en ny fullmakt slik at kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten, post 1
Driftsutgifter, kan overskrides mot tilsvarende merinntekter under
kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr, jf.
forslag til vedtak II.1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Skatteetaten har inntekter i forbindelse med
salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og enkelte
andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen
på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride
bevilgningen under kap. 1618, post 1 Driftsutgifter, med et beløp
tilsvarende merinntekter under kap. 4618, post 2 Andre inntekter,
jf. forslag til vedtak II.1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Senter for statlig økonomistyring vil
ha inntekter i forbindelse med utførelse av tjenester for
andre statlige virksomheter og enkelte andre inntekter. På grunn
av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber
Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under
kap. 1631, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende
merinntekter under kap. 4631, post 1 Økonomitjenester og
2 Andre inntekter, jf. forslag til vedtak II.1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med
tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. I all
hovedsak gjelder dette innkreving av misligholdt kringkastingsavgift.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen
under kap. 1634 Statens innkrevingssentral, post 1 Driftsutgifter,
mot tilsvarende merinntekter under kap. 4634 Statens innkrevingssentral,
post 2 Refusjoner, jf. forslag til vedtak II.1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.1 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Statistisk sentralbyrå har en eksternt
finansiert oppdragsvirksomhet (markedsoppdraget), i tillegg til statsoppdraget.
Oppdragsvirksomheten er fullt ut inntektsfinansiert og er spesifisert
under utgiftskap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21
Spesielle driftsutgifter, og under inntektskap. 4620 Statistisk
sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter. Det er en forutsetning
at markedsoppdragsvirksomheten skal utgjøre en begrenset del
av den totale virksomheten.
Markedsoppdragets størrelse er noe
usikkert på det tidspunkt budsjetteringen foretas. Mange
oppdrag går over flere år. Da en del kunder av
ulike grunner betaler på andre tidspunkt enn fastsatt forfallsdato,
er det krevende å oppnå like store inntekter som
utgifter hvert enkelt år, gitt kontantprinsippet som følges
i staten. På denne bakgrunn foreslås det at Statistisk
sentralbyrå kan overskride bevilgningen til oppdragsvirksomhet
på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter,
med et beløp som tilsvarer merinntektene på kap.
4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter,
og slik at ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av
overførbart beløp på post 21, jf. forslag
til vedtak II.2 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak II.2 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Plikten til å innhente Stortingets
samtykke når det er behov for å pådra
forpliktelser utover budsjettåret er blitt gjort klarere
i forbindelse med det nye bevilgningsreglementet, jf. § 6
i det nye reglementet og St.prp. nr. 48 (2004-2005) Om bevilgningsreglementet. Toll-
og avgiftsetaten og skatteetaten gjennomfører investeringsprosjekter
der det er behov for å inngå avtaler utover budsjettåret.
Det bes derfor om at disse etatene gis fullmakt til å inngå slike
avtaler innenfor de kostnadsrammer som er angitt i budsjettforslaget,
jf. forslag til vedtak IV i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak III under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir
Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2006
for Norges andel av NIBs grunnkapital, fratrukket innbetalt kapital,
innenfor en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715
959 651 euro, jf. forslag til vedtak V.1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.1 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir
Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2006
for lån fra NIB i forbindelse med PIL innenfor en totalramme
for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 340 991 000 euro,
jf. forslag til vedtak V.2 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.2 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir
Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier innenfor
en totalramme på nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil
63 500 000 euro, jf. forslag til vedtak V.3 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.3 under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Ordningen som gjør konkursbo i stand
til å forfølge mulige omstøtelige forhold
mv., foreslås videreført i 2006 ved at Skattedirektoratet
og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille
nye, betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling
for inntil 8 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og
gamle tilsagn på 24,7 mill. kroner, jf. forslag til vedtak
VI i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V under kapittel
11 Komiteens tilråding.
Det oppstår fra tid til annen differanser
i regnskapet hos regnskapsførerne i staten. Enkelte av
disse differansene blir ikke oppklart til tross for en betydelig
innsats med å finne ut av hva de kan skyldes. Det kan også forekomme
at beløp blir anvist og postert feil i statsregnskapet,
og at feilen først oppdages etter at årsregnskapet
er avsluttet.
Oppretting av slike feil ved motsatt postering
i et senere års regnskap vil på grunn av ettårsprinsippet medføre
at også senere års regnskap blir feil. Etter Finansdepartementets
vurdering er det mest korrekt at uoppklarte differanser og andre
feil korrigeres i statsregnskapet ved posteringer over konto for
forskyvninger i balansen. Da vil disse posteringene ikke påvirke bevilgningsregnskapet
det året korrigeringen gjøres. Det forutsetter
at dette skjer etter posteringsanmodning fra vedkommende departement
og i) etter at det som er mulig er gjort for å oppklare
differansen og ii) når feilposteringen ikke kan korrigeres
på annen måte.
Det må innhentes hjemmel fra Stortinget
i den enkelte sak før posteringsanmodning kan sendes Finansdepartementet.
For mindre beløp bør Finansdepartementet ha fullmakt.
Stortinget vedtok ved behandling av Innst. S.
nr. 252 (1997-1998), jf. St.prp. nr. 65 (1997-1998), å gi
Finansdepartementet slik fullmakt for budsjett- og regnskapsåret
1998. Denne fullmakten har årlig blitt gjentatt i budsjettdokumentene.
Det foreslås at Finansdepartementet gis samme fullmakt
for budsjett- og regnskapsåret 2006, jf. forslag til vedtak
VII i proposisjonen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI under kapittel
11 Komiteens tilråding.