Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen vil gi Norge en ny politisk kurs for mer
rettferdighet og fellesskap og vil skape flere arbeidsplasser og
styrke sentrale velferdstjenester som helse, omsorg og utdanning. Flertallet viser
til at kamp mot arbeidsledighet og for et inkluderende arbeidsliv
er et hovedmål for vår politikk. Menneskene er
vårt lands viktigste ressurs. For den enkelte er arbeid
den viktigste sikring for egen inntekt. For å nå målene
må vi ta i bruk et bredt spekter av virkemidler.
Flertallet vil fremheve at likeverdighet
og frihet for alle avhenger av viljen til reell omfordeling. Det
er behov for en målrettet politikk med en satsing på flere tiltak
for å komme i arbeid gjennom en videreføring av arbeidslinjen,
en generell politikkendring for å skape mindre økonomiske
forskjeller og bedring av økonomiske ytelser for mennesker
som i dag lever på så lave inntekter at det må betegnes
som fattigdom.
Flertallet vil ha et særlig
barnepolitisk fokus på tiltakene og viser til Regjeringens
forslag til styrking av trygdeytelser for barnefamilier.Alle barn og unge skal ha de samme rettigheter
og muligheter til utvikling uavhengig av foreldres økonomi,
etnisitet, utdannelse og geografisk tilhørighet.
Flertallet mener det er avgjørende å arbeide
for å få et reelt inkluderende arbeidsliv. Gjennom
etablering av den nye arbeids- og velferdsetaten (NAV), kan det oppnås
et helhetlig og samordnet tilbud til folk som av ulike grunner ikke
finner plass i arbeidsmarkedet. Flertallet viser
til at mange i dag er ufrivillig trygdemottakere i stedet for å være
i arbeid og anser dette som en av de største velferdspolitiske
og økonomiske utfordringene. Flertallet viser
til behovet for å verifisere utviklingen både
når det gjelder sykefravær, inkludering av uføre
og yrkeshemmede og effekt av tiltak for å få flere
til å stå lenger i jobb. Flertallet viser
til Regjeringens økning i antall tiltaksplasser for at
flere skal kunne delta i arbeidslivet. Flertallet mener
det er nødvendig med en aktiv arbeidsmarkedspolitikk for å bidra
til høy yrkesdeltakelse, lavere ledighet og redusert fattigdom
og viser spesielt til Regjeringens fokus på å iverksette
målrettede tiltak overfor ungdom, langtidsledige, eldre
og yrkeshemmede. Flertallet understreker at en aktiv
arbeidsmarkedspolitikk er nødvendig for å bekjempe
den høye arbeidsledigheten blant innvandrere. For å hindre
at de som er ledige støtes varig ut av arbeidslivet, mener flertallet at
det er nødvendig med et differensiert tilbud om yrkespraksis,
lønnstilskudd, vikarordninger og ordinære opplæringstiltak
og viser til at Regjeringen vil gjennomgå virkemidlene
rettet mot personer i arbeidsdyktig alder for å klarlegge
hvordan en best kan bidra til å realisere målene
om hjelp til selvhjelp, sosial trygghet og inkludering av personer
som har problemer på arbeidsmarkedet. Samtidig understreker flertallet hvor
viktig det er å bekjempe utstøting og gjøre
terskelen lavere for å komme seg inn i arbeidslivet, og viser
til at Regjeringen vil bygge videre på avtalen om et mer
inkluderende arbeidsliv og sikre at alle mål i avtalen
blir vektlagt i arbeidet. Flertallet viser til at Regjeringen
vil utarbeide en egen handlingsplan mot fattigdom. I dette arbeidet
menerflertalletat Soria Moria-erklæringens
opplegg for velferdskontrakter er et sentralt virkemiddel.
Flertallet vil fremheve at for å nå målene
må vi i tillegg til en aktiv arbeidsmarkedspolitikk styrke arbeidstakerrettighetene
og innføre tiltak mot sosial dumping. Flertallet har
merket seg at Regjeringen signaliserer behov for et sterkere tilsyn
som et ledd i arbeidet for å motvirke at konkurranse om
arbeidsplasser kan skape utnyttelse og økte forskjeller.
Flertallet viser til at enkelte
arbeidstakergrupper har større vansker med å komme
inn i og forbli i arbeidslivet. Flertallet viser
derfor til at Regjeringen i dette budsjettet styrker Aetat med 20
mill. kroner og tiltakene med 217 mill. kroner. Dette legger til
rette for en mer aktiv arbeidsmarkedspolitikk med forsterket innsats
overfor ungdom, innvandrere og langtidsledige.
Flertallet viser til at arbeidsledigheten
blant innvandrere er langt høyre enn for befolkningen ellers. Flertallet mener
derfor det bør vurderes å knytte aktivitetsplikt
til diskrimineringsloven på linje med bestemmelsene i likestillingsloven.
Flertallet viser til behovet
for å føre en arbeidslivspolitikk hvor likestilling
og likelønn er viktige elementer og viser til at Regjeringen
derfor har varslet å sette ned en likelønnskomisjon
under Familie- og likestillingsdepartementet og starte opp arbeidet
med forsøk med 6-timersdag under Fornyings- og administrasjonsdepartementet.
Flertallet viser også til
ulikheten i arbeidstid mellom tredelt turnus og helkontinuerlig
skift. Flertallet viser til at det arbeides med dette
i samarbeid med partene i arbeidslivet. Det er også viktig å følge
opp retten for deltidsansatte til å utvide sin stilling
ved nyansettelse. Flertallet vil også peke
på behovet for å sikre flere kvinner lederstillinger
både i staten og i næringslivet.
Flertallet understreker at god
kommuneøkonomi er helt nødvendig for å bekjempe
fattigdom og for å gjøre det mulig å leve
et verdig liv på lav inntekt. Sosial boligpolitikk, aktiv
arbeidsmarkedspolitikk, gratis eller rimelige fellesgoder og en
inntektssikring det går an å leve et verdig liv
med, er viktig for å unngå at økonomisk
fattigdom skal ramme barn og ekskludere dem fra sosiale fellesskap.
Flertallet viser til at Regjeringen
i budsjettet for 2006 øker innsatsen mot fattigdom med
493 mill. kroner og styrker kommuneøkonomien med 3,8 mrd.
kroner sammenlignet med Nasjonalbudsjettet for 2006.
Flertallet understreker at målet
med opprettelsen av den nye arbeids- og velferdsetaten er å bidra
til at det blir en organisering av arbeidsmarkedstjenestene som målretter
innsatsen og setter den enkelte bruker i sentrum.
Flertallet viser til at Regjeringen
vil legge fram en bredt anlagt stortingsmelding om arbeid og velferd
og i den gjennomgå virkemidlene rettet mot personer i arbeidsdyktig
alder for å klarlegge hvordan en best kan bidra til å realisere
målene om hjelp til selvhjelp, sosial trygghet og inkludering
av personer som har problemer på arbeidsmarkedet. Dette
vil innebære en vurdering av regelverk, stønader,
tiltak og tjenester der målet er å styrke innsatsen
for å få flere tilbake i jobb.
Flertallet understreker den klare
sammenheng mellom økte helseproblemer og fattigdom og viser
til at Regjeringen vil legge fram en helhetlig plan for avskaffelse
av fattigdom i samband med stortingsmeldinga om arbeid og velferd.
Flertallet understreker at lover,
regelverk og avtaler mellom partene i arbeidslivet har stor betydning
for arbeidstakernes livsvilkår og muligheter til å arbeide. Norge
har lang tradisjon for at et godt samarbeid mellom partene i arbeidslivet
og offentlige myndigheter legger grunnlaget for et velfungerende
arbeidsliv. Dette er det viktig å bygge videre på. Flertallet viser derfor
til at Regjeringen har lagt fram forslag om å reversere
svekkelser i arbeidstakernes vern som ble vedtatt i forrige stortingsperiode.
Flertallet viser til at globaliseringen
påvirker arbeidsmarkedet. Globalisering må møtes
med klare spilleregler og regelverk både nasjonalt og internasjonalt
blant annet for å hindre sosial dumping, svart arbeid og økonomisk
kriminalitet.
Flertallet er positivt til den
nye arbeidskraftinnvandringen som kommer som en følge av
EU-utvidelsen, og mener at de må bys de samme lønns-
og arbeidsvilkår som norske arbeidere. For å sikre
at norske lønns- og arbeidsvilkår overholdes ved
arbeid i Norge, vil det tas initiativ til en bred vurdering av lovverk
og virkemidler.
Flertallet viser også til
at Regjeringen vil legge prinsippet om samfunnsmessig likestilling
og universell utforming til grunn i sitt arbeid. Mennesker som lever
med nedsatt funksjonsevne og kronisk sykdom, må sikres
en livskvalitet på linje med den øvrige befolkningen.
Flertallet viser til at Regjeringen vil gjennomføre brukermedvirkning
som prinsipp.
Flertallet viser til at Regjeringen
vil ha en sosialt rettferdig reform av pensjonssystemet. Flertallet viser
til Regjeringens mål om å legge spesiell vekt
på å styrke Folketrygden, sikre tjenestepensjon
til alle, og kvinners rett til en god pensjon. Flertallet understreker
at Folketrygdens alderspensjon skal ha en god sosial profil og bidra
til utjevning av inntektsforskjeller.
Flertallet viser til at det gradvis
er gjennomført en opptrapping av grunnpensjonen til gifte/samboende pensjonister. Flertallet støtter
prinsippet om individbaserte ytelser, men viser til behovet for
en samlet gjennomgang av situasjonen for enslige, herunder også enslige
pensjonister og trygdemottakere.
Flertallet viser til at Regjeringen
raskt skal legge til rette for tjenestepensjonsordninger med lavest
mulig administrasjonsomkostninger. Flertallet understreker
viktigheten av Regjeringens arbeid med å legge til rette
for ikke-kommersielle tjenestepensjonsordninger med best mulig tilbud
til arbeidstakere og bedrifter.
Når det gjelder rammeområde
7, vil flertallet understreke viktigheten av at det
samlede nivået av trygde- og sosialytelsene holdes på et
slikt nivå at de som aktivt forsøker å komme
tilbake til arbeid, kan klare å fokusere på denne
oppgaven. Flertallet imøteser gjennomgangen
av ytelsene i den bebudede stortingsmeldingen om arbeid og velferd.
Flertallet støtter Regjeringens
forslag om å utvide retten til dagpenger under permittering
til 34 uker fra 1. januar 2006. Flertallet er
tilfreds med at Regjeringen vil gjeninnføre ferietillegget
under dagpengeordningen. Flertallet støtter
Regjeringens forslag til endringene i lønnsgarantiordningene. Flertallet støtter
videre Regjeringens forslag om å øke barnetillegget
til attføringspenger med 10 kroner pr. dag pr. barn.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener at målet
for velferdspolitikken er å sikre trygghet for enkeltmennesket,
skape nye muligheter for mennesker som har falt utenfor, og å legge
til rette for selvforsørgelse, aktivitet og samfunnsdeltakelse.
Velferdspolitikken skal bygge på folks naturlige ønske
om selvforsørgelse og legge til rette for at flest mulig
kan forsørge seg selv gjennom arbeid og egen inntekt. Deltagelse
i arbeidslivet er den viktigste sikringen for sosial inkludering
og mot fattigdom.
Disse medlemmer er kjent med
befolkningsfremskrivinger som viser at det vil være stadig
færre yrkesaktive som må bære utgiftene
til stadig flere som har pensjons- og trygdeytelser som sin hovedinntektskilde. Disse
medlemmer vil bemerke at det derfor er svært positivt
at regjeringen Bondevik II foreslo og fikk vedtatt en historisk
pensjonsreform som vil gi et mer bærekraftig pensjonssystem
og som vil skape trygghet for fremtidens pensjoner.
Disse medlemmer er positive til
at regjeringen Bondevik II har foreslått, og fått
vedtatt, etablering av en ny arbeids- og velferdsforvaltning som
skal bidra til at flere kommer raskere tilbake i arbeid og aktivitet, samt
at tilbudene skal bli enklere og bedre tilpasset den enkeltes behov. Disse
medlemmer vil videre understreke viktigheten av at regjeringen
Bondevik IIs satsing på et mer inkluderende arbeidsliv,
følges opp.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Bondevik II, som den første i nyere tid, har
lagt frem og iverksatt en egen tiltaksplan mot fattigdom. Inkludert økningen
på 263 mill. kroner i 2006 foreslått av regjeringen
Bondevik II, er de målrettede tiltakene mot fattigdom økt
med 1,6 mrd. kroner siden 2002. Den samlede innsatsen i perioden
2002-2006 utgjør 4,9 mrd. kroner.
Sysselsettingen øker og arbeidsledigheten
er synkende. Det er gledelig at sesongkorrigerte tall fra SSB viser
at det er om lag 30 000 flere sysselsatte i juni 2005 enn
i juni 2003, og at antallet registrert helt ledige i Aetat har blitt
redusert med om lag 10 000 personer i samme periode.
Disse medlemmer viser til at
sykefraværet synker. Det totale sykefraværet i
1. kvartal 2005 gikk ned med 15 pst. sammenlignet med 1. kvartal
2004. Sykefraværet fortsetter å gå ned
i 2. kvartal 2005. Sammenlignet med 2. kvartal
2004 var nedgangen 12,5 pst. Årsakene er fokus på sykefraværsarbeidet
i hele arbeidslivet i tråd med målene i avtalen
om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) og de nye sykemeldingsreglene
innført fra 1. juli 2004. Den gledelige reduksjonen
i sykefraværet er en faktor som har bidratt til at arbeidsledigheten
har sunket mindre enn tidligere ventet, og beregninger viser at
reduksjonen i sykefraværet tilsvarer om lag 40 000 årsverk.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Bondevik IIs forslag til ny arbeidsmiljølov
er bygget på intensjonen om et arbeidsliv med plass for
alle. Lovforslaget la opp til å redusere risikoen for bedrifter
ved nyansettelser og senke tersklene inn i arbeidslivet for personer
som har problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet,
for eksempel ungdom og innvandrere. Disse medlemmer er
derfor bekymret over at Regjeringen reverserer flere av endringene
i arbeidsmiljøloven, noe som vil medføre større
terskler for bedriftene til å foreta nyansettelser og større
barrierer for utsatte grupper inn i arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer konstaterer at
det ved Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. I (2005-2006) ikke
ble flertall for Høyres, Kristelig Folkepartis og Venstres
helhetlige forslag til budsjett, og at Regjeringens forslag til
budsjett er vedtatt.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen har valgt å reversere regjeringen Bondevik
IIs forslag om nettobudsjettering av merverdiavgift, og at den tekniske
nullsum-justeringen av dette medfører at rammene i budsjettet
samlet sett øker med om lag 5 mrd. kroner. Disse
medlemmer konstaterer videre at Regjeringen foretar andre
prioriteringer, bl.a. å øke skattene, noe som
også påvirker de vedtatte rammene. På denne
bakgrunn velger disse medlemmer å synliggjøre
hvordan Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker å prioritere,
innenfor den ramme som er vedtatt på rammeområde
7 og 15.
Disse medlemmer har innenfor
en utvidet ramme prioritert å styrke vekstevnen i norsk økonomi og øke
bevilgningene på prioriterte områder.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Bondevik II gjennom fire år gjennomførte
en historisk sterk satsing på å bistå yrkeshemmede
til å kunne delta i arbeidslivet. Antallet tiltaksplasser
finansiert via henholdsvis Aetat og folketrygden er kraftig økt.
Regjeringen Bondevik II har også fått flertall
for en økt satsing på tiltak for å øke
tilgjengeligheten for personer med nedsatt funksjonsevne i samfunnet.
Disse medlemmer vil samtidig
understreke at det fortsatt er behov for å forsterke denne
innsatsen ytterligere. Det må gjøres både
gjennom mer forpliktende innsats fra partene innenfor samarbeidet
om et mer inkluderende arbeidsliv, og gjennom målrettet
prioritering i statsbudsjettet.
På denne bakgrunn har disse
medlemmer prioritert å øke bevilgningene
til tiltaksplasser for yrkeshemmede med 50 mill. kroner, for å styrke
Aetats målrettede arbeid for å nå IA-avtalens
delmål 2 om å få langt flere arbeidstagere
med redusert funksjonsevne ut i jobb.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
i sitt alternative forslag til statsbudsjett frem flere forslag
som vil redusere arbeidsledigheten og få flere hender i
arbeid. Gjennom kraftige reduksjoner i skatte- og avgiftstrykket
til næringslivet vil det bli etablert flere arbeidsplasser,
og gjennom skattereduksjoner til arbeidstagere vil det stimuleres
til større engasjement og høyere ytelse.
Gjennom en aktiv næringspolitikk vil
en etter disse medlemmers syn kunne legge til rette
for en satsing på de områder hvor Norge har spesielle
fortrinn, som høyt kunnskapsnivå og nærhet
til spesielle naturressurser. Etter disse medlemmers syn
vil en aktiv næringspolitikk således være
med på å skape nye arbeidsplasser. Gjennom å løse
viktige samferdselsoppgaver, som vegbygging og økt vedlikehold,
vil det etter disse medlemmers syn øke konkurransekraften
for næringslivet, og arbeidsplasser sikres.
Etter disse medlemmers syn vil
en politikk som har dette som grunnlag føre til at langt
flere vil komme i produktivt arbeid. Disse medlemmer vil
derfor vise til at gjennom en helhetlig satsing som beskrevet ovenfor,
vil en kunne redusere både kapitlene for dagpengeutbetalinger
og arbeidsmarkedstiltak.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen ønsker å øke satsingen for å bekjempe
fattigdom, noe disse medlemmer støtter.
Det er flere viktige tiltak som kan settes i
gang for å bekjempe fattigdom. De to viktigste enkelttiltakene
er etter disse medlemmers syn en reduksjon av det skyhøye
skatte- og avgiftsnivået, og en reduksjon i den høye
og vedvarende arbeidsledigheten. Gjennom at flere folk får
seg arbeid, og at de usosiale avgiftene reduseres, vil færre
bli fattige og flere komme seg ut av fattigdommen. Hvis staten reduserer
de byrder staten selv, gjennom skatter og avgifter, legger på de
som har minst og som forsterker problemene enkeltpersoner og familier
som er utsatt har, ville en oppnå mye. Derfor burde staten
etter disse medlemmers mening starte med å senke
de usosiale avgiftene for dem som har minst.
Ved etablering av en ny arbeids- og velferdsreform vil
mulighetene for deltagelse i arbeidslivet øke, og vil ved
rett bruk forhindre fattigdom og sosial nød. Det er etter disse
medlemmers syn viktig at reformen tar opp i seg hele linjen
fra de statlige trygdekontor, Aetat og til de kommunale sosialkontor.
Kun ved at linjen er sluttet og tilstedeværende i kommunene
vil en slik reform gi den ønskede uttelling. Disse
medlemmer viser for øvrig til sine merknader i
Innst. S. nr. 198 (2004-2005), og vil komme tilbake til gjennomføringen
av reformen når Regjeringen legger frem sin melding om
dette.
Høyt sykefravær rammer både
bedrifter, enkeltpersoner og samfunnet som helhet. Høyt
sykefravær kan ha mange årsaker, blant annet kan
det være et tegn på dårlig ledelse eller
uakseptabelt høyt press på arbeidsplassen. Dette
setter etter disse medlemmers syn arbeidsplasser
i fare. Langtidssykdom er i tillegg til å være
en belastning for den enkelte og bedriften, også en stor
belastning for samfunnet med høye utbetalinger fra staten.
Disse medlemmer er derfor glade
for at sykefraværet nå går nedover, noe
som i stor grad skyldes intensjonsavtalen om et inkluderende arbeidsliv.
Avtalen har vist at det er lønnsomt for alle parter at
tilknytningen mellom den enkelte arbeidstager og arbeidsgiver er
tett gjennom sykdomstiden, samtidig som legen deltar som en aktiv
medspiller.
Intensjonsavtalen om et inkluderende arbeidsliv
utløper ved utgangen av 2005, en avtale disse medlemmer mener
bør videreføres i 2006.
I budsjettforhandlingene med regjeringen Bondevik II
om budsjettet for 2005 fikk Fremskrittspartiet gjennomslag for en
reduksjon i antall dager arbeidsgiver har lønnsansvar ved
permitteringer fra 10 til 5 dager. For Fremskrittspartiet er det
en målsetting at næringslivet har stabile og langsiktige
rammevilkår, årlige forandringer av blant annet
permitteringsreglene er med på å skape usikkerhet
om næringslivets rammevilkår. Det er derfor skuffende
at Regjeringen foreslår å øke denne lønnsplikten
fra 5 til 10 dager. Disse medlemmer foreslår
at dagens ordning med at arbeidsgiver har lønnsansvaret
ved permitteringer for 5 dager videreføres.
Mange pensjonister har det godt økonomisk,
men dette er først og fremst de som gjennom et langt yrkesaktivt
løp har opparbeidet seg tilleggspensjoner. Dessverre er
det slik at altfor mange pensjonister, og da spesielt minstepensjonister,
sliter økonomisk. Mange av disse har vært hjemmeværende,
har hatt ansvaret for barneoppdragelsen og gjennom et langt liv
tatt vare på barn og hjem. Disse medlemmer ønsker å gi
minstepensjonistene et løft slik at deres hverdag ikke
bare skal være en kamp for å betale regninger.
Pensjonen for dem som har minstepensjon skal være på et
nivå som også gir økonomiske muligheter
til å oppleve det som mange andre tar som en selvfølge. Disse
medlemmer ønsker derfor at minstepensjonen økes
med 5 000 kroner pr. år. Gjennom flere år
har pensjonene vært underregulert i forhold til vanlige
lønnsinntekter. Disse medlemmer mener at
reguleringen av pensjonene i fremtiden må løftes
opp slik at de blir på samme nivå som reguleringene
for lønnsmottakere.
Gifte/samboende pensjonister er nå nærmere
en likestilling med enslige pensjonister etter at Fremskrittspartiet,
gjennom budsjettforliket høsten 2002 om budsjett for 2003,
fikk gjennomslag for en større likestilling. Disse
medlemmer mener at de som mottar pensjon har opparbeidet
seg en rettighet gjennom et langt liv, og skal følgelig
ikke trekkes fordi de er gift eller samboer, men motta full grunnpensjon. Disse
medlemmer la derfor frem forslag i sitt alternative statsbudsjett
om at opptrappingsplanen videreføres med ytterligere reduksjon
av avkortingen med 5 pst. til 10 pst. i 2006 slik at gifte/samboere
mottar 90 pst. grunnpensjon. Disse medlemmer vil komme
tilbake til en ytterligere nedtrapping av avkortingen under behandlingen
av statsbudsjettet for 2007.
Disse medlemmer mener at reguleringen
av folketrygdens grunnbeløp skal fastsettes etter at et
representativt antall organisasjoner har drøftet dette
i forbindelse med de årlige trygdeoppgjør. Disse medlemmer er
fornøyd med at Regjeringen ved neste forhandling vil utvide
antall organisasjoner som skal delta.
For disse medlemmer er det en
målsetting at flest mulig av dem som i dag er uførepensjonister,
og som er i stand til å delta i arbeidslivet, skal gjøre
det. For disse medlemmer er det viktig at det gjennom forskjellige
tiltak, som lønnstilskudd og tilrettelagte arbeidsplasser,
legges til rette for at uføre igjen kan delta i arbeidslivet.
Dette vil øke livskvaliteten for de mange uføre
som ønsker seg tilbake til arbeidslivet samtidig som det
sparer samfunnet for store beløp. På denne bakgrunn
foreslår disse medlemmer å øke bevilgningen
til reaktivisering av uføretrygdede med 20 mill. kroner.
Disse medlemmer har som mål
at flest mulig som er syke, skal komme raskt tilbake til arbeidslivet. Kjøp
av helsetjenester er en effektiv måte å gjøre
dette på. Reduksjonen i bevilgningen til kjøp
av helsetjenester som ble foretatt på budsjettet for 2005
har så langt ført til en kraftig reduksjon i tilbudet. Disse
medlemmer mener dette fører til flere unødvendige
problemer for både arbeidstakere og bedrifter gjennom forlengede
sykemeldingsperioder. Disse medlemmer foreslo på denne
bakgrunn i sitt alternative budsjett at denne bevilgningen skulle økes
slik at flere kommer inn under ordningen.
Den generelle gravferdsstøtten ble
med virkning fra 1. januar 2003 fjernet. I forslag til
budsjett for 2006 foreslåes det at ordningen med behovsprøving
videreføres. Disse medlemmer mener at det
er uverdig og stigmatiserende å pålegge etterlatte å søke
om støtte til gravferd og frykter at mange som har rett
til stønad, av den grunn ikke søker. Disse
medlemmer foreslo derfor at den generelle gravferdsstønaden
skulle gjeninnføres og økes til 5 000
kroner, og at den behovsprøvde gravferdsstøtten
ble satt til 12 000 kroner. Disse medlemmer viser
til sitt alternative budsjett der de nevnte forslag er tatt inn.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1
med Tl. nr. 1 | FrP |
| | | | |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
600 | | Arbeids-
og inkluderingsdepartementet (jf. kap. 3600) | 179 713 | 167 713 (-12 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 176 863 | 164 863 (-12
000) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 2 850 | 2 850 (0) |
604 | | Ny arbeids-
og velferdsforvaltning (jf. kap. 3604) | 320 000 | 320 000 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 255 000 | 255 000 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 65 000 | 65 000 (0) |
620 | | Utredningsvirksomhet,
forskning m.m. | 168 679 | 170 179 (+1 500) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 77 979 | 79 479 (+1
500) |
| 50 | Norges forskningsråd | 90 700 | 90 700 (0) |
621 | | Tilskudd
forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet | 351 746 | 343 746 (-8 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 71 246 | 56 246 (-15
000) |
| 63 | Rusmiddeltiltak og sosiale
tjenester | 120 900 | 115 900 (-5
000) |
| 70 | Frivillig rusmiddelforebyggende
arbeid mv. | 18 000 | 28 000 (+10
000) |
| 74 | Tilskudd til pensjonistenes
og funksjonshemmedes organisasjoner mv. | 141 600 | 143 600 (+2
000) |
630 | | Aetat
(jf. kap. 3630) | 2 244
400 | 1 679
400 (-565 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 2 190 900 | 1 650 900 (-540 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 2 000 | 2 000 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 51 500 | 26 500 (-25
000) |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 3634) | 5 253
300 | 4 781
300 (-472 000) |
| 21 | Evaluering, utviklingstiltak
mv. | 28 800 | 13 800 (-15
000) |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak | 1 484 000 | 937 000 (-547
000) |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak | 3 622 000 | 3 672 000 (+50 000) |
| 73 | Investeringer i skjermede
tiltak | 28 500 | 48 500 (+20
000) |
| 74 | Lønnssubsidium
ved reaktivisering | 90 000 | 110 000 (+20
000) |
635 | | Ventelønn
(jf. kap. 3635) | 460 000 | 415 000 (-45 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 460 000 | 415 000 (-45
000) |
640 | | Arbeidstilsynet
(jf. kap. 3640) | 355 920 | 325 920 (-30 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 315 000 | 285 000 (-30
000) |
| 22 | Flyttekostnader | 37 060 | 37 060 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 3 860 | 3 860 (0) |
642 | | Petroleumstilsynet
(jf. kap. 3642) | 151 848 | 145 348 (-6 500) |
| 1 | Driftsutgifter | 136 948 | 130 448 (-6
500) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 13 400 | 13 400 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 1 500 | 1 500 (0) |
643 | | Statens
arbeidsmiljøinstitutt (jf. kap. 3643) | 78 800 | 74 800 (-4 000) |
| 50 | Statstilskudd | 78 800 | 74 800 (-4
000) |
646 | | Pionerdykkere
i Nordsjøen | 13 420 | 13 420 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 020 | 1 020 (0) |
| 70 | Tilskudd til pionerdykkere | 12 400 | 12 400 (0) |
648 | | Arbeidsretten,
meklingsinstitusjonen m.m. | 13 780 | 13 780 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 11 580 | 11 580 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 2 200 | 2 200 (0) |
660 | | Krigspensjon | 822 000 | 822 000 (0) |
| 70 | Tilskudd, militære | 240 000 | 240 000 (0) |
| 71 | Tilskudd, sivile | 582 000 | 582 000 (0) |
664 | | Pensjonstrygden
for sjømenn | 663 000 | 663 000 (0) |
| 70 | Tilskudd | 663 000 | 663 000 (0) |
666 | | Avtalefestet
pensjon (AFP) | 800 000 | 800 000 (0) |
| 70 | Tilskudd | 800 000 | 800 000 (0) |
667 | | Supplerende
stønad til personer over 67 år | 157 000 | 0 (-157 000) |
| 70 | Tilskudd | 157 000 | 0 (-157
000) |
2540 | | Stønad
under arbeidsledighet til fiskere og fangstmenn | 38 000 | 38 000 (0) |
| 70 | Tilskudd | 38 000 | 38 000 (0) |
2541 | | Dagpenger | 8 680
000 | 7 625
000 (-1 055 000) |
| 70 | Dagpenger | 8 680 000 | 7 625 000 (-1 055 000) |
2542 | | Statsgaranti
for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 5704) | 440 000 | 393 300 (-46 700) |
| 70 | Statsgaranti for lønnskrav
ved konkurs mv. | 440 000 | 393 300 (-46
700) |
2543 | | Ytelser
til yrkesrettet attføring | 12 731
100 | 12 731
100 (0) |
| 70 | Attføringspenger | 11 153 100 | 11 153 100 (0) |
| 71 | Attføringsstønad | 1 578 000 | 1 578 000 (0) |
2600 | | Trygdeetaten | 5 098
507 | 5 025
507 (-73 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 4 929 135 | 4 856 135 (-73 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 15 283 | 15 283 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 150 389 | 150 389 (0) |
| 70 | Tilskudd | 3 700 | 3 700 (0) |
2603 | | Trygderetten | 48 969 | 48 969 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 48 969 | 48 969 (0) |
2650 | | Sykepenger | 25 209
000 | 25 159
000 (-50 000) |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
mv. | 22 130 000 | 22 080 000 (-50 000) |
| 71 | Sykepenger for selvstendige | 1 570 000 | 1 570 000 (0) |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger
ved barns sykdom m.m. | 308 000 | 308 000 (0) |
| 73 | Tilretteleggingstilskudd | 42 700 | 42 700 (0) |
| 74 | Refusjon bedriftshelsetjenester | 18 300 | 18 300 (0) |
| 75 | Feriepenger av sykepenger | 1 140 000 | 1 140 000 (0) |
2652 | | Medisinsk
rehabilitering mv. | 7 630
600 | 7 630
600 (0) |
| 70 | Rehabiliteringspenger | 7 390 600 | 7 390 600 (0) |
| 71 | Legeerklæringer | 240 000 | 240 000 (0) |
2655 | | Uførhet | 47 240
100 | 47 510
100 (+270 000) |
| 70 | Grunnpensjon | 16 554 000 | 16 554 000 (0) |
| 71 | Tilleggspensjon | 25 037 000 | 25 037 000 (0) |
| 72 | Særtillegg | 1 370 000 | 1 670 000 (+300 000) |
| 73 | Foreløpig uførepensjon | 225 000 | 195 000 (-30
000) |
| 74 | Tidsbegrenset uførestønad | 3 869 100 | 3 869 100 (0) |
| 75 | Menerstatning ved yrkesskade | 105 000 | 105 000 (0) |
| 76 | Yrkesskadetrygd gml. lovgivning | 80 000 | 80 000 (0) |
2661 | | Grunn-
og hjelpestønad, hjelpemidler mv. | 8 124
500 | 8 154
500 (+30 000) |
| 70 | Grunnstønad | 1 510 000 | 1 510 000 (0) |
| 71 | Hjelpestønad | 1 580 000 | 1 580 000 (0) |
| 73 | Hjelpemidler mv. under
arbeid og utdanning | 179 500 | 179 500 (0) |
| 74 | Tilskudd til biler | 785 000 | 815 000 (+30
000) |
| 75 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler | 2 758 500 | 2 758 500 (0) |
| 76 | Bedring av funksjonsevnen,
andre formål | 91 500 | 91 500 (0) |
| 77 | Ortopediske hjelpemidler | 755 000 | 755 000 (0) |
| 78 | Høreapparater | 465 000 | 465 000 (0) |
2670 | | Alderdom | 88 257
000 | 89 735
000 (+1 478 000) |
| 70 | Grunnpensjon | 34 520 000 | 35 320 000 (+800 000) |
| 71 | Tilleggspensjon | 48 900 000 | 48 900 000 (0) |
| 72 | Ventetillegg | 82 000 | 82 000 (0) |
| 73 | Særtillegg | 4 755 000 | 5 433 000 (+678 000) |
2680 | | Etterlatte | 2 310
500 | 2 319
000 (+8 500) |
| 70 | Grunnpensjon | 1 205 000 | 1 205 000 (0) |
| 71 | Tilleggspensjon | 1 031 000 | 1 031 000 (0) |
| 72 | Særtillegg | 62 000 | 70 500 (+8
500) |
| 74 | Utdanningsstønad | 1 500 | 1 500 (0) |
| 75 | Stønad til barnetilsyn | 11 000 | 11 000 (0) |
2683 | | Stønad
til enslig mor eller far (jf. kap. 5701) | 4 152
000 | 4 103
700 (-48 300) |
| 70 | Overgangsstønad | 2 315 000 | 2 315 000 (0) |
| 72 | Stønad til barnetilsyn | 595 000 | 595 000 (0) |
| 73 | Utdanningsstønad | 80 500 | 32 200 (-48
300) |
| 75 | Stønad til flytting
for å komme i arbeid | 500 | 500 (0) |
| 76 | Forskuttering av underholdsbidrag | 1 161 000 | 1 161 000 (0) |
2686 | | Gravferdsstønad | 113 500 | 292 500 (+179 000) |
| 70 | Gravferdsstønad | 113 500 | 292 500 (+179
000) |
2690 | | Diverse
utgifter | 201 000 | 201 000 (0) |
| 70 | Sykestønadsutgifter
i utlandet | 119 000 | 119 000 (0) |
| 77 | Pasienter
fra gjensidighetsland | 82 000 | 82 000 (0) |
| | Sum
utgifter | 222
308 382 | 221
702 882 (-605 500) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
3630 | | Aetat
(jf. kap. 630) | 47 100 | 47 100 (0) |
| 4 | Salgsinntekter mv. | 400 | 400 (0) |
| 80 | Innfordret misbruk av dagpenger | 35 600 | 35 600 (0) |
| 81 | Innfordret misbruk av attføringsytelser | 11 100 | 11 100 (0) |
3634 | | Arbeidsmarkedstiltak
(jf. kap. 634) | 3 200 | 3 200 (0) |
| 2 | Opplæringstjenester | 1 950 | 1 950 (0) |
| 60 | Refusjon, forsøk
dagpenger | 1 250 | 1 250 (0) |
3635 | | Ventelønn
(jf. kap. 635) | 115 000 | 115 000 (0) |
| 1 | Refusjon statlig virksomhet
mv. | 115 000 | 115 000 (0) |
3640 | | Arbeidstilsynet
(jf. kap. 640) | 22 100 | 22 100 (0) |
| 1 | Diverse inntekter | 1 360 | 1 360 (0) |
| 4 | Kjemikaliekontroll, gebyrer | 4 640 | 4 640 (0) |
| 5 | Tvangsmulkt | 1 650 | 1 650 (0) |
| 7 | Byggesaksbehandling, gebyrer | 14 450 | 14 450 (0) |
3642 | | Petroleumstilsynet
(jf. kap. 642) | 59 350 | 59 350 (0) |
| 2 | Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet | 1 350 | 1 350 (0) |
| 3 | Refusjon av tilsynsutgifter | 55 700 | 55 700 (0) |
| 6 | Refusjoner/ymse
inntekter | 2 300 | 2 300 (0) |
5701 | | Diverse
inntekter | 1 993
000 | 1 993
000 (0) |
| 1 | Administrasjonsvederlag | 25 000 | 25 000 (0) |
| 2 | Diverse inntekter | 175 000 | 175 000 (0) |
| 3 | Hjelpemiddelsentraler m.m. | 56 000 | 56 000 (0) |
| 6 | Gebyrinntekter ved fastsettelse
av bidrag | 15 000 | 15 000 (0) |
| 7 | Administrasjonsvederlag
fra regionale helseforetak | 91 100 | 91 100 (0) |
| 71 | Refusjon ved yrkesskade | 1 043 000 | 1 043 000 (0) |
| 73 | Refusjon fra bidragspliktige | 545 000 | 545 000 (0) |
| 74 | Refusjon medisinsk behandling | 900 | 900 (0) |
| 75 | Refusjon overskytende bidrag | 12 000 | 12 000 (0) |
| 80 | Renter | 30 000 | 30 000 (0) |
5704 | | Statsgaranti
for lønnskrav ved konkurs mv. (jf. kap. 2542) | 100 000 | 100 000 (0) |
| 2 | Dividende | 100 000 | 100 000 (0) |
5705 | | Refusjon
av dagpenger | 52 500 | 52 500 (0) |
| 1 | Refusjon dagpenger, statsgaranti
ved konkurs | 50 000 | 50 000 (0) |
| 3 | Refusjon av
dagpenger fra EØS-land | 2 500 | 2 500 (0) |
| | Sum
inntekter | 2
392 250 | 2
392 250 (0) |
| | Sum netto | 219 916
132 | 219 310
632 (-605 500) |