Oversikten nedenfor viser budsjettforslaget fra Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2006-2007) for rammeområde 1.
I
Kap. |
Post |
Formål |
St.prp. nr. 1 |
|
|
|
|
Utgifter i hele kroner |
Regjering |
20 |
|
Statsministerens kontor |
65 300 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
65 300 000 |
21 |
|
Statsrådet |
116 050 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
115 125 000 |
|
70 |
Tilskudd til tidligere statsministere |
925 000 |
24 |
|
Regjeringsadvokaten |
52 500 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
43 900 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
8 600 000 |
|
Fornyings- og administrasjonsdepartementet |
1500 |
|
Fornyings- og administrasjonsdepartementet |
263 954 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
154 114 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
109 840 000 |
1502 |
|
Tilskudd til kompetanseutvikling |
20 000 000 |
|
70 |
Tilskudd, kan overføres |
20 000 000 |
1503 |
|
Midler til opplæring og utvikling av tillitsvalgte |
110 256 000 |
|
70 |
Tilskudd |
86 127 000 |
|
71 |
Bidrag fra arbeidstakerne |
24 129 000 |
1506 |
|
Norge.no |
35 344 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
22 344 000 |
|
21 |
MinSide, kan overføres |
13 000 000 |
1507 |
|
Datatilsynet |
25 059 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
25 059 000 |
1510 |
|
Fylkesmannsembetene |
1 089 484 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
1 074 721 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
14 763 000 |
1522 |
|
Departementenes Servicesenter |
412 851 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
312 538 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
8 900 000 |
|
22 |
Fellesutgifter for R-kvartalet |
74 839 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
16 574 000 |
1530 |
|
Tilskudd til de politiske partier |
303 937 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
224 000 |
|
70 |
Tilskudd til de politiske partiers sentrale organisasjoner |
197 440 000 |
|
71 |
Tilskudd til de politiske partiers kommunale organisasjoner |
26 325 000 |
|
73 |
Tilskudd til de politiske partiers fylkesorganisasjoner |
57 498 000 |
|
75 |
Tilskudd til partienes fylkesungdomsorganisasjoner |
16 344 000 |
|
76 |
Tilskudd til de politiske partiers sentrale ungdomsorganisasjoner |
6 106 000 |
1541 |
|
Pensjoner av statskassen |
20 900 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
20 900 000 |
1542 |
|
Tilskudd til Statens Pensjonskasse |
7 567 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
7 484 000 000 |
|
70 |
For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning |
83 000 000 |
1543 |
|
Arbeidsgiveravgift til folketrygden |
829 000 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
819 000 000 |
|
70 |
For andre medlemmer av Statens Pensjonskasse, overslagsbevilgning |
10 000 000 |
1546 |
|
Yrkesskadeforsikring |
96 800 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
96 800 000 |
1547 |
|
Gruppelivsforsikring |
78 700 000 |
|
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
78 700 000 |
1580 |
|
Byggeprosjekter utenfor husleieordningen |
1 500 236 000 |
|
30 |
Prosjektering av bygg, kan overføres |
15 316 000 |
|
33 |
Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres |
1 407 400 000 |
|
36 |
Kunstnerisk utsmykking, kan overføres |
12 520 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
65 000 000 |
1581 |
|
Eiendommer til kongelige formål |
84 765 000 |
|
1 |
Driftsutgifter |
20 685 000 |
|
30 |
Ekstraordinært vedlikehold, Bygdø Kongsgård, kan overføres |
49 500 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
14 580 000 |
1582 |
|
Utvikling av Fornebuområdet |
57 500 000 |
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
1 500 000 |
|
30 |
Investeringer, Fornebu, kan overføres |
56 000 000 |
|
Statens forretningsdrift |
2445 |
|
Statsbygg |
1 248 804 000 |
|
24 |
Driftsresultat |
-346 422 000 |
|
|
1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning |
-2 650 929 000 |
|
|
2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
961 116 000 |
|
|
3 Avskrivninger |
398 445 000 |
|
|
4 Renter av statens kapital |
61 800 000 |
|
|
5 Til investeringsformål |
880 000 000 |
|
|
6 Til reguleringsfondet |
3 146 000 |
|
30 |
Prosjektering av bygg, kan overføres |
72 971 000 |
|
32 |
Igangsetting av kurantprosjekter, kan overføres |
130 500 000 |
|
33 |
Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres |
472 400 000 |
|
34 |
Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres |
730 300 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
89 068 000 |
|
49 |
Kjøp av eiendommer, kan overføres |
99 987 000 |
2470 |
|
Statens Pensjonskasse |
25 174 000 |
|
24 |
Driftsresultat |
-25 026 000 |
|
|
1 Driftsinntekter, overslagsbevilgning |
-369 558 000 |
|
|
2 Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
278 101 000 |
|
|
3 Avskrivninger |
30 614 000 |
|
|
4 Renter av statens kapital |
55 000 |
|
|
5 Til investeringsformål |
40 898 000 |
|
|
6 Til reguleringsfondet |
-5 136 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
50 200 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 1 |
14 003 614 000 |
Inntekter i hele kroner |
Inntekter under departementene |
3024 |
|
Regjeringsadvokaten |
6 000 000 |
|
1 |
Erstatning for utgifter i rettssaker |
5 500 000 |
|
3 |
Oppdrag |
500 000 |
4506 |
|
Norge.no |
21 000 |
|
1 |
Salg av informasjonstjenester |
21 000 |
4510 |
|
Fylkesmannsembetene |
14 728 000 |
|
1 |
Inntekter ved oppdrag |
2 263 000 |
|
2 |
Ymse inntekter |
12 465 000 |
4522 |
|
Departementenes Servicesenter |
129 994 000 |
|
2 |
Diverse inntekter |
2 367 000 |
|
6 |
Brukerfinansierte tjenester |
126 597 000 |
|
7 |
Parkeringsinntekter |
1 030 000 |
4546 |
|
Yrkesskadeforsikring |
165 000 000 |
|
1 |
Premieinntekter |
165 000 000 |
4547 |
|
Gruppelivsforsikring |
42 000 000 |
|
1 |
Premieinntekter |
42 000 000 |
4581 |
|
Eiendommer til kongelige formål |
120 000 |
|
1 |
Ymse inntekter |
120 000 |
|
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv. |
5445 |
|
Statsbygg |
1 335 555 000 |
|
30 |
Salg av eiendommer |
455 555 000 |
|
39 |
Avsetning til investeringsformål |
880 000 000 |
5446 |
|
Salg av eiendom, Fornebu |
7 400 000 |
|
40 |
Salgsinntekter, Fornebu |
7 400 000 |
5470 |
|
Statens Pensjonskasse |
40 898 000 |
|
30 |
Avsetning til investeringsformål |
40 898 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
5607 |
|
Renter av boliglånsordningen for statsansatte |
465 000 000 |
|
80 |
Renter |
465 000 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 1 |
2 206 716 000 |
|
|
Netto rammeområde 1 |
11 796 898 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2007 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1510 post 21 |
kap. 4510 postene 1 og 2 |
kap. 1522 post 1 |
kap. 4522 postene 2 og 6 |
III
Fullmakt til overskridelse
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2007 kan overskride bevilgningen under kap. 2470 Statens Pensjonskasse post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, med inntil 10 mill. kroner mot dekning i reguleringsfondet.
IV
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at:
-
1. det enkelte departement som et ledd i ordningen med bonus og rabatter, i 2007 kan nettoføre som utgiftsreduksjon på vedkommende utgiftspost tilbakebetalt bonus og rabatt, også om tilbakebetalingen refererer seg til kjøp i tidligere år.
-
2. Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2007 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 1510 Fylkesmannsembetene post 21 Spesielle driftsutgifter, refusjoner av utgifter til fellestjenester der fylkesmannen samordner utgiftene.
V
Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2007 kan:
-
1. overskride kap. 2445 Statsbygg postene 30-49, med inntil 175 mill. kroner, mot dekning i reguleringsfondet.
-
2. overskride kap. 2445 Statsbygg postene 30-49, med beløp som tilsvarer inntekter fra salg av eiendommer, samt medregne ubrukte inntekter fra salg av eiendom ved beregning av overført beløp.
VI
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2007 kan omdisponere:
-
1. under kap. 1580 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen, mellom postene 30 til 45.
-
2. under kap. 1581 Eiendommer til kongelige formål mellom postene 1, 30 og 45.
-
3. under kap. 1582 Utvikling av Fornebuområdet, fra post 21 til post 30.
-
4. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene 30-49.
VII
Fullmakt til å gjennomføre investeringsprosjekter innenfor de angitte kostnadsrammer
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2007 kan gjennomføre byggeprosjekter og andre investeringsprosjekter, herunder forplikte staten innenfor de angitte kostnadsrammene, under følgende kapitler og poster:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
1580 |
|
Byggeprosjekter utenfor husleieordningen |
|
31 |
Igangsetting av byggeprosjekter |
|
33 |
Videreføring av byggeprosjekter |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
1581 |
|
Eiendommer til kongelige formål |
|
30 |
Ekstraordinært vedlikehold, Bygdø Kongsgård |
1582 |
|
Utvikling av Fornebuområdet |
|
30 |
Investeringer, Fornebu |
2445 |
|
Statsbygg |
|
31 |
Igangsetting av ordinære byggeprosjekter |
|
32 |
Igangsetting av kurantprosjekter |
|
33 |
Videreføring av ordinære byggeprosjekter |
|
34 |
Videreføring av kurantprosjekter |
VIII
Fullmakt til å sette i gang byggeprosjekter uten fremleggelse av egen kostnadsramme - kurantordningen
Stortinget samtykker i at Fornyings- og administrasjonsdepartementet i 2007 kan sette i gang nye byggeprosjekter innenfor husleieordningen under kap. 2445 post 32, uten å legge fram kostnadsramme for det enkelte prosjekt for Stortinget, på følgende vilkår:
-
1. Brukerdepartementet/leietaker har nødvendige husleiemidler innenfor gjeldende budsjettrammer.
-
2. Samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar utover gitte bevilgninger overstiger ikke 1 500 mill. kroner.
IX
Diverse fullmakter
Stortinget samtykker i at:
X
Fullmakt til overskridelse
Stortinget samtykker i at Statsministerens kontor i 2007 kan overskride bevilgningen på kap. 21 Statsrådet post 1 Driftsutgifter, for å iverksette nødvendige sikkerhetstiltak for Statsministeren og Regjeringens øvrige medlemmer.
Komiteen viser til at forslaget
til disponering av ramme 1 fra komiteens flertall, Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er ført opp
under Tilråding fra komiteen under punkt 6 i innstillingen. Dette
forslaget summerer seg til kr 11 796 898
000, som er det nettobeløpet som er vedtatt for dette rammeområdet
ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2006-2007). Nettobeløpet
er sammenfallende med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2006-2007).
Se tabell 1.
Komiteen viser til at komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre ikke fremmer forslag innenfor den vedtatte rammen, da
disse fraksjonenes respektive opplegg for disponering av ramme 1
avviker fra det vedtatte nettobeløpet. Se tabell 1. Det
vises til Budsjett-innst. S. I (2006-2007) hvor de alternative budsjettforslagene
til Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre framgår. Der hvor disse avviker fra St.prp. nr.
1 (2006-2007), vil dette bli omtalt under det enkelte kapittel i
innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil stemme
imot flertallets forslag til vedtak om bevilgninger under ramme
1.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil subsidiært støtte flertallets
forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter Regjeringen i at fornyingsarbeidet skal ta utgangspunkt
i innbyggernes behov og skje i samarbeid med de ansatte og deres organisasjoner. Flertallet mener
dette er grunnleggende for å gjennomføre vellykkede
endringer. Flertallet viser til at Regjeringen mener
at viktige samfunnsoppgaver skal løses i fellesskap av
det offentlige og at dette pålegger det offentlige et særlig
ansvar med hensyn til å skape gode resultater og forvalte
fellesskapets ressurser på en effektiv måte.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen i fornyingsarbeidet vil legge vekt på brukerorientering, åpenhet,
effektivisering, kvalitet og medvirkning. Flertallet slutter
seg til disse prinsippene og viser til at Regjeringen i løpet
av 2007 vil legge fram en strategi for den videre fornyingen av
offentlig sektor.
Flertallet er enig i at de ansatte
i offentlig sektor er særdeles viktige for å gjøre
offentlig sektor bedre, og merker seg at Regjeringen inviterer alle
offentlig ansatte med i arbeidet for å sikre en sterk og
effektiv offentlig sektor.
Flertallet viser til at Regjeringen
vil starte opp med forsøk med redusert arbeidstid. Flertallet merker
seg at det er gjort lite forskning på virkningene av arbeidstidsreformer
og mener derfor at det er nødvendig å gjennomføre
kontrollerte forsøk i samarbeid med partene i arbeidslivet. Flertallet er
enig i at forsøket denne gang rettes mot eldre arbeidstakere
for å undersøke om mer tilpasset arbeidstid kan
få disse arbeidstakerne til å utsette pensjoneringstidspunktet.
Flertallet viser til at Fornyings-
og administrasjonsdepartementet leder arbeidet med å utvikle
en helhetlig fornyingspolitikk for Regjeringen. Flertallet er
enig i at departementet skal ha en strategisk og sentral rolle som
pådriver og koordinator for fornyingsarbeidet og som støttefunksjon
for andre sektorer som driver omstilling og tar initiativ på egne
fagområder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er et viktig politisk mål å redusere
og effektivisere det offentlige byråkrati, for derved å gjøre
de sentrale myndigheter mer oversiktlige for den enkelte innbygger,
for å øke den enkelte innbyggers innflytelse og
for å redusere det offentliges utgifter.
Disse medlemmer mener at dagens
ordning hvor kommunale vedtak gang på gang overprøves
av byråkrater hos Fylkesmannen, på sikt må erstattes
av en forvaltningsdomstol som kun vurderer lovligheten av kommunens
vedtak, og at Fylkesmannens innsigelsesrett og skjønn på kort
sikt bør begrenses til legalitetskontroll. Disse
medlemmer viser til at de vedtakene som overprøves
av Fylkesmannen oftest er knyttet til bruk av skjønn, og
at dette begrenser lokaldemokratiet. Disse medlemmer ønsker å overlate skjønnsutøvelse
til de folkevalgte, og dermed gjenreise lokaldemokratiet i ordets
rette forstand.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Fornyings- og administrasjonsdepartementets arbeidsoppgaver kan
rasjonaliseres betydelig. Administrasjon av statsapparatet må gjøres
så enkel og så kostnadseffektiv som mulig. I denne
sammenheng vil disse medlemmer vise til at Norge
er helt i verdenstoppen når det gjelder antall offentlig
ansatte og offentlig administrasjon. Disse medlemmer ønsker
igangsettelse av en rasjonalisering av offentlig sektor, og mener
alle etater i og under Fornyings- og administrasjonsdepartementet
bør pålegges en generell effektivisering og innsparing.
Departementet og underliggende etater må se på sine
kostnader og arbeidsoppgaver, og nøye vurdere hvor det
kan spares inn og kritisk vurdere hvilke arbeidsoppgaver som skal
prioriteres.
Disse medlemmer registrerer at
innenfor offentlig forvaltning de senere år har det vist
seg at en rekke prosjekter har betydelige budsjettoverskridelser.
Dette ser disse medlemmer som et resultat av manglende
kompetanse og ansvarsfraskrivelse hos ledere i den offentlige forvaltning. Disse
medlemmer ønsker derfor at det igangsettes en prosess
for å fordele ansvar i større grad innen statsforvaltningen. Disse medlemmer mener
at ansvar for budsjettoverskridelser etc. i større grad
må få konsekvenser for de ansvarlige ledere.
Disse medlemmer ønsker
en mer åpen offentlig forvaltning. Med de muligheter dagens
informasjons- og kommunikasjonsteknologi gir, bør det offentlige
i langt større grad åpne sin saksbehandling slik
at berørte borgere, andre saksparter og offentligheten
får innsyn, uten at det går på bekostning
av personvern eller taushetsplikt. Slik kan saksbehandlingen bli
gjenstand for en kontinuerlig vurdering og effektivisering til innbyggernes
beste.
Disse medlemmer mener det må være
et sentralt mål å redusere offentlig forvaltning,
der denne ikke er meget godt begrunnet. Disse medlemmer ser
på det voksende byråkratiet som en fare for det
norske demokratiet, på grunn av den uoversiktlighet som eksisterer
i forvaltningen. Disse medlemmer mener derfor det
er på høy tid med en forvaltningsreform. Disse
medlemmer er av den oppfatning at offentlige virksomheter
i større grad må ta i bruk virkemidler som anbud,
privatisering og konkurransestimulering, og at det må foreligge
en særskilt begrunnelse dersom disse prinsipper og virkemidler
ikke skal benyttes av offentlige virksomheter.
Disse medlemmer registrerer at
offentlige virksomheter i liten grad er opptatt av kost-/nyttevurderinger,
og at slike sjelden blir lagt til grunn for de prioriteringer som
gjøres. Slike vurderinger er sterkt nødvendige
for at virksomhetene skal kunne bli effektive og målrettede,
samtidig som de kan slankes. Derfor bør kost-/nyttevurderinger
i stadig større grad benyttes i resultatstyringen av offentlig
sektor. På denne måten vil man også synliggjøre
de store kostnadene som er forbundet med reguleringskåthet
og millimeternøyaktighet.
Disse medlemmer foreslår
en "modell for gevinstdeling" ved effektivisering i offentlige virksomheter.
De virksomheter som ved eget initiativ oppnår besparelser,
vil kunne få "beholde" noe av denne gevinsten til ytterligere
moderniserings- og utviklingstiltak. Dette forutsetter at virksomheten
samtidig opprettholder samme nivå på eller øker
kvaliteten og omfanget av sine utadrettede tjenester.
Disse medlemmer viser til at
det i Norge er et stort behov for flere fengselsplasser og har i
sitt alternative statsbudsjett satt av penger til fengsel i Halden og
Indre Salten.
Disse medlemmer vil vurdere å stenlegge
den 16 mål store Slottsplassen med brostein og granittheller,
og ønsker hvis dette blir aktuelt, en åpen konkurranse
om utforming og gjennomføring av prosjektet. Disse
medlemmer vil derfor be Regjeringen se nærmere
på problemstillingen med hensyn til kostnader og gjennomføring.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
fremheve at det overordnede målet for all politikk bør
være å overlate samfunnet i en bedre forfatning
til neste generasjon enn det var da vi selv overtok. Modernisering
og fornyelse er en viktig del av forvalteroppgaven og et sentralt
virkemiddel for å nå et slikt mål. Disse medlemmer viser
til at høyere levealder og lavere fødselstall
fører til at antall eldre øker i forhold til antall personer
i yrkesaktiv alder. Det forventes at det er behov for dobbelt så mange
arbeidstimer i den kommunale pleie- og omsorgstjenesten i 2060 som
i 2000. Disse medlemmer vil påpeke at omstilling
og fornyelse er helt nødvendige betingelser for å trygge
velferden for nåværende og kommende generasjoner.
Disse medlemmer mener at virkemidler
som konkurranse, fritt brukervalg og ulike former for offentlig
og privat samarbeid, ikke bør utelukkes av ideologiske
grunner. Disse medlemmer mener det er viktigere å fokusere
på målet om å trygge velferden for alle
innbyggere enn ensidig å være opptatt av å forhindre
bruk av ulike virkemidler. Disse medlemmer vil fremheve
at fornyelse og innovasjon i offentlig tjenestetilbud vil bedre
kvaliteten og sikre riktig bruk av arbeidskraften. Disse
medlemmer vil fremheve at mangfold hos de som leverer tjenestene
gir oss et enda bedre skoletilbud og gjør at flere får
bedre tjenester innen helse og omsorg. Disse medlemmer vil
fremheve at det blir enda viktigere å benytte seg av flere
virkemidler for å klare de store oppgavene fremover.
Disse medlemmer er bekymret over
at Regjeringens største sak så langt i fornyelsesarbeidet
er å satse enda mer penger på 6-timersdagen. Disse medlemmer viser
til at gjentatte forskningsrapporter viser at 6-timersdagen ikke
gir de forventede virkningene. Disse medlemmer vil
heller bruke disse midlene på forsøk med lenger åpningstid
i offentlig sektor.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår enda flere utredninger av 6-timersdagen,
og ønsker å bruke 20 mill. kroner på dette. Disse
medlemmer er kjent med at en rekke undersøkelser
den siste tiden har vist at 6-timersdagen ikke har den ønskede effekten. Disse
medlemmer stiller seg undrende til at Regjeringen ønsker å bruke
ytterligere midler til dette. Disse medlemmer viser
til Dokument nr. 8:109 (2005-2006) om utvidet åpningstid
i offentlig sektor. Disse medlemmer vil heller benytte
de 20 mill. kronene til forsøk med utvidet åpningstid.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at fornying og modernisering av offentlig sektor
er avgjørende for å sikre velferden for enkeltmennesket
og for å forvalte fellesskapets ressurser på en
god måte. Utgangspunktet for fornyingsarbeidet må være å sikre
en god og verdig velferd for kommende generasjoner og å ta
på alvor de store utfordringer befolkningsutviklingen gir
oss. Høyere levealder og lavere fødselstall fører
til at antall eldre øker i forhold til antall personer
i yrkesaktiv alder. Omstilling og fornying er helt nødvendig
for å sikre nok arbeidskraft innenfor viktige velferdsområder
i årene framover.
Dette medlem har merket seg at
departementet har kommet fram til at eldre arbeidstakere er en interessant
gruppe for forsøk med 6-timersdag/arbeidstidsreformer,
i samarbeid med partene i arbeidslivet. Dette medlem mener
det er positivt å finne fram til fleksible ordninger i
samarbeid med partene i arbeidslivet, som gjør at flere
har mulighet til å stå lenger i arbeid.
Dette medlem vil understreke
at en ordning med 6 timers ordinær arbeidsdag for alle,
ikke er bærekraftig. Dette medlem viser
til FAFO-forsker Dag Olberg som ikke har funnet noen positive effekter
av 6 timers arbeidsdag. På oppdrag fra LO har Dag Olberg sett
på ulike forsøk med 6-timersdag i Norge og i Sverige.
Det er gjort tre store forsøk i Oslo, Stockholm og Kiruna,
og alle disse er avsluttet, først og fremst fordi det ikke
ble dokumentert redusert sykefravær og fordi ordningen
ble for dyr.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstres i sitt alternative statsbudsjett foreslår å bevilge
kr 11 732 898 000 under rammeområde
1, som er 64 mill. kroner mindre enn det som følger av
Regjeringens forslag.
Dette medlem mener at det offentlige
er helt avhengig av verdiskapingen i det private næringsliv. Like
klart er det at næringslivet er avhengig av en velfungerende
offentlig sektor. For eksempel er gode skoler nødvendig
for at norske bedrifter skal kunne hevde seg i kunnskapsindustrien,
og et godt barnehagetilbud er viktig for deltagelsen i yrkeslivet.
For Venstre er det likevel et mål at veksten i det offentliges
utgifter må være lavere enn veksten i samfunnet
for øvrig.
Det ytes stor innstats fra ansatte i offentlig
sektor, men systemene må reformeres for å bedre
tjenestene for borgerne.
Dette medlem mener at det er
en klar forskjell mellom privatisering og konkurranseutsetting.
Privatisering innebærer å overlate hele ansvaret
for å levere en tjeneste til private. Venstre ser i liten
grad privatisering som et egnet virkemiddel for bedre offentlige
tjenester. Konkurranseutsetting innebærer i motsetning
til privatisering at det offentlige fortsatt har et klart ansvar
for at borgerne får de gode tjenestene de har krav på.
Det vil være konkurranse om hvem som leverer tjenestene, enten
det er frivillige organisasjoner, private eller det offentlige.
Erfaring med konkurranseutsetting viser at det kan gi bedre og mer
varierte tjenester for innbyggerne.
Dette medlem vil at private og
offentlige tjenesteytere likebehandles i avgiftssystemet ved leveranser av
varer og tjenester for alle offentlige virksomheter, også helseforetakene
og viser i den forbindelse til forslag om momsnøytrale
innkjøp i staten.
Offentlig forvaltning som stor kunde og bestiller
kan bidra til konkurranse som skjerper og utvikler norske tjenester,
produsenter og leverandører. Det offentlige bør
føre en åpen anbudspolitikk med likebehandling
av tilbydere. Det bør også stilles krav til at
alle produkter som det offentlige kjøper er de beste på markedet
når det gjelder miljøegenskaper.
Dette medlem vil legge til rette
for omfattende bruk av elektronisk handel, også innenfor
det offentlige. I løpet av neste stortingsperiode bør
minst halvparten av alle offentlige innkjøp gjøres
elektronisk, og ressursene frigjøres til å yte
bedre tjenester i stat, fylker og kommuner.
Dette medlem viser til at det
bevilges betydelige summer til ulike ordinære byggeprosjekter
og investeringer under Statsbyggs portefølje. Det er derfor
grunn til å tro at en lavere bevilgning på posten
i 2007 bare vil medføre enkelte mindre forsinkelser på ulike
prosjekter, jf. tidligere slike faseforsinkelser i forbindelse med bevilgninger
over ulike budsjett. Dette medlem foreslår
derfor i Venstres alternative budsjett at det bevilges 50 mill.
kroner mindre enn det Regjeringen legger opp til.
Dette medlem viser videre til
at tilgang på arbeidskraft nå er blitt en hovedutfordring
for både bedrifter og offentlig sektor i Norge. Derfor
trenger vi et mer fleksibelt arbeidsliv. Industrialderens regulering av
arbeidsmarkedet er ikke alltid i tråd med kunnskapsøkonomiens
krav til fleksibilitet. Arbeidsmiljøloven skal sikre arbeidstagere
et godt vern mot yrkesskader og utnytting. Samtidig må loven
tilpasses det nye arbeidslivets behov for fleksibilitet og individuelle
løsninger. Dette medlem ønsker
en arbeidslovgivning som balanserer bedriftenes behov for raske
omstillinger med arbeidstagernes behov til forutsigbarhet og trygghet.
Det bør i større grad åpnes for at arbeidstagere
etter avtale med arbeidsgiver kan arbeide mer i deler av året,
mot at dette kan tas ut som lenger ferie andre deler av året.
Adgangen til timekontoordninger og gjennomsnittsberegning av arbeidstid
bør utvides. Disse løsningene er langt mer målrettet
og fremtidsrettet enn Regjeringens bruk av 20 mill. kroner til forsøk med
6-timers arbeidsdag, noe dette medlem ikke støtter.
Tabell 1. Sammenlikning
av Regjeringens forslag på rammeområde 1 med forslaget
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
som er sammenfallende med Regjeringens forslag, og de alternative
budsjettene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre. Bare poster med avvik er med. Avvikstall i parentes.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
| | | | | | | |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
20 | | Statsministerens
kontor | 65 300 | 65 300 (0) | 61 985 (-3 315) | 65 300 (0) | 65 300 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 65 300 | 65 300 (0) | 61 985 (-3
315) | 65 300 (0) | 65 300 (0) |
1500 | | Fornyings-
og administrasjonsdepartementet | 263 954 | 248 554 (-15 400) | 252 454 (-11 500) | 263 954 (0) | 243 954 (-20 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 154 114 | 138 714 (-15
400) | 142 614 (-11
500) | 154 114 (0) | 154 114 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 109 840 | 109 840 (0) | 109 840 (0) | 109 840 (0) | 89 840 (-20
000) |
1507 | | Datatilsynet | 25 059 | 25 059 (0) | 25 059 (0) | 25 059 (0) | 26 059 (+1 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 25 059 | 25 059 (0) | 25 059 (0) | 25 059 (0) | 26 059 (+1
000) |
1510 | | Fylkesmannsembetene | 1 089
484 | 928 484 (-161 000) | 989 484 (-100 000) | 1 089
484 (0) | 1 089
484 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 074 721 | 913 721 (-161
000) | 974 721 (-100
000) | 1 074 721 (0) | 1 074 721 (0) |
1580 | | Byggeprosjekter
utenfor husleieordningen | 1 500
236 | 1 650
236 (+150
000) | 1 500
236 (0) | 1 450
236 (-50 000) | 1 450
236 (-50 000) |
| 30 | Prosjektering av bygg | 15 316 | 25 316 (+10
000) | 15 316 (0) | 15 316 (0) | 15 316 (0) |
| 33 | Videreføring av
byggeprosjekter | 1 407 400 | 1 557 400 (+150 000) | 1 407 400 (0) | 1 357 400 (-50 000) | 1 357 400 (-50 000) |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking | 12 520 | 2 520 (-10
000) | 12 520 (0) | 12 520 (0) | 12 520 (0) |
2445 | | Statsbygg | 1 248
804 | 1 248
804 (0) | 1 256
804 (+8
000) | 1 248
804 (0) | 1 253
804 (+5
000) |
| 32 | Igangsetting
av kurantprosjekter | 130 500 | 130 500 (0) | 138 500 (+8 000) | 130 500 (0) | 135 500 (+5 000) |
| | Sum
utgifter | 14
003 614 | 13
977 214 (-26 400) | 13
896 799 (-106 815) | 13
953 614 (-50 000) | 13
939 614 (-64 000) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
5445 | | Statsbygg | 1 335
555 | 1 335
555 (0) | 1 835
555 (+500
000) | 1 515
555 (+180
000) | 1 335
555 (0) |
| 30 | Salg av eiendommer | 455 555 | 455 555 (0) | 955 555 (+500 000) | 635 555 (+180 000) | 455 555 (0) |
| | Sum
inntekter | 2
206 716 | 2
206 716 (0) | 2
706 716 (+500
000) | 2
386 716 (+180
000) | 2
206 716 (0) |
| | Sum netto | 11 796
898 | 11 770
498 (-26 400) | 11 190
083 (-606 815) | 11 566
898 (-230 000) | 11 732
898 (-64 000) |
Komiteen har ingen merknader til
de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, og viser til St.prp. nr.
1 (2006-2007).
Forslag 2007: kr 263 954 000.
Saldert budsjett 2006: kr 244 315 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener det
er viktig å få til en forsterket innsats for økt
etnisk mangfold og økt rekruttering av folk med nedsatt
funksjonsevne i offentlig sektor. Flertallet viser
til at Regjeringen vil gjennomføre et trainee-program for
personer med nedsatt funksjonsevne og som har høyere utdanning.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at fokuset i omstillingsarbeidet i offentlig sektor i
lengre tid har vært rettet mot oppsplitting, fristilling,
konkurranseutsetting og selskapsdannelser, og at dette har bidratt
til økt fragmentering og svekket politisk styring. Fornyings-
og administrasjonsdepartementet vil, i nært samarbeid med
de departementer det gjelder, gå gjennom ulike sider ved
forholdene mellom departementer og underliggende virksomheter. Gjennomgangen
skal danne grunnlag for mulige generelle tiltak og virkemidler som
kan forbedre den politiske styringen og sikre bedre samordning og
ivaretaking av helhetssyn innenfor dagens varierte struktur.
Dette flertallet støtter
Regjeringens arbeid med å gjennomgå og fornye
offentlig forvaltning.
Dette flertallet viser til at
avtalen om inkluderende arbeidsliv er fornyet fram til 2009 og vil
framheve departementets arbeid med å rekruttere og integrere
personer med nedsatt funksjonsevne og øke den reelle pensjonsalderen.
Det er også et viktig mål å øke det
etniske mangfoldet blant de statlig ansatte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise
til viktigheten av at den enkeltes behov står i sentrum
både når det gjelder innholdet i og organiseringen
av velferdstilbudene. Disse medlemmer er opptatt
av at tjenestene må tilpasses den enkeltes behov. Disse
medlemmer vil fremheve viktigheten av at offentlige myndigheter,
gjennom hyppig og aktiv dialog med den enkelte, forsikrer seg om at
tilbudet som gis, samsvarer med de behov mottakeren har.
Disse medlemmer viser til at
målene med fornyelsen av offentlig sektor er å oppnå mer
velferd og mindre administrasjon, mer lokal frihet og mindre detaljstyring. Disse
medlemmer mener det er viktig at det arbeides med kvalitetsmål
som både tar hensyn til faglig kvalitet, folks tilfredshet,
helsefremmende arbeidsmiljø, kostnadskontroll og kontinuerlig
kompetanseoppbygging. Disse medlemmer viser til at det
må utvikles gode systemer for tilbakemelding og endring
av regler og rutiner som ikke fungerer hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at effektiviseringen av offentlig forvaltning ikke har den ønskede
fremdrift. For offentlig sektor er det spesielt viktig å ta
i bruk ny teknologi og nye arbeidsformer med de muligheter det gir.
Offentlig sektor forbruker hvert år store deler av den
samlede verdiskaping i Norge. Når offentlig sektor forbruker fellesskapets
midler, bør det hvile et spesielt ansvar på alle
offentlige virksomheter, og kanskje spesielt Fornyings- og administrasjonsdepartementet
som har ansvar for at arbeidet i nettopp offentlig sektor skal være
så effektivt som overhodet mulig. Disse medlemmer ønsker å redusere
post 1 med 15,4 mill. kroner, dvs. litt mer enn Regjeringens påplusning
i statsbudsjettet for 2007. Fornyings- og administrasjonsdepartementet skal
nemlig være et forbilde når det gjelder produktivitet.
Grunnen til at disse medlemmer ikke reduserer ytterligere,
er at disse medlemmer ser at en eventuell fremtidig
regjering med større effektiviseringsiver trenger en sterk
organisasjon for å kunne gjennomføre effektivisering
av andre deler av offentlig sektor.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at de ønsker en mer effektiv statsforvaltning. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjett og merknader i Budsjett-innst.
S. I (2006-2007), hvor kap. 1500 post 1 foreslås redusert
med 11,5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative budsjettforslag foreslår å bevilge
20 mill. kroner mindre til forsøk med 6-timersdag enn Regjeringen.
Forslag 2007: kr 35 344 000.
Saldert budsjett 2006: kr 27 162 000.
Komiteen viser til
at nettportalen Norge.no ble gjort om til egen virksomhet den 1. januar
2005, og at virksomheten siden den tid har økt med 12 årsverk. Komiteen viser
til at Norge.no skal gjøre det enklere for brukerne å finne
frem til offentlige tjenester og offentlig informasjon, samt medvirke
til å forbedre kvaliteten og samordningen av offentlige
tjenester på Internett. Komiteen har merket
seg at Norge.no utførte en omfattende videreutvikling av
nettportalene i 2005, og at fokus ble flyttet fra organisering av
offentlige etater til et brukerfokus med organisering av informasjon
og tjenester etter emne. Komiteen er enig i at brukerfokuset
skal prioriteres. Komiteen har også merket
seg at det ble lansert flere nye tjenester i 2005, og at Norge.no
vurderte kvaliteten på 700 offentlige nettsider. Komiteen viser
til at resultatene varierte mye i kvalitet og mener det er viktig
med fortsatt fokus på kvalitetsarbeidet.
Komiteen viser til at forvaltningsansvaret
for MinSide ble lagt til Norge.no og at lanseringen skulle vært
i desember 2005. Komiteen er kjent med at nettportalen
fortsatt ikke er virksom, men at statsråden i brev av 20. september
2006 til alle statlige virksomheter har bedt om at de innen 2008
legger til rette for at relevante tjenester for næringsliv
og innbyggere gjøres tilgjengelig i henholdsvis Altinn
og MinSide. Komiteen er enig i at dette skal være
døgnkontinuerlige tjenester.
Forslag 2007: kr 25 059 000.
Saldert budsjett 2006: kr 22 284 000.
Komiteen mener at
et sterkt personvern er avgjørende både for den
enkeltes frihet og for demokratiet. Vernet om den private sfæren
er en forutsetning for et fritt samfunn. Friheten forutsetter at
hvert menneske vernes mot utilbørlig registrering, overvåking
og inngripen i privatlivet. Demokratiet forutsetter at det i siste
instans er borgerne som kontrollerer staten, ikke staten som kontrollerer
borgerne. Komiteen vil peke på at personvernet
er under sterkt press, og at vi kan miste viktige verdier hvis vi
lar teknologi og frykt styre utviklingen. Komiteen understreker
Datatilsynets viktige rolle som ivaretaker av personvernet i en
tid der dette blir utfordret på stadig flere områder
og i stadig økende omfang.
Komiteen vil peke på at
det er behov for å styrke de institusjoner som ivaretar
personvernet i det norske samfunnet. Komiteen viser
til at den informasjonsteknologiske utviklingen holder et tempo
og har et omfang som innebærer en økt arbeidsbyrde
for Datatilsynet.
Komiteen mener at det er vanskelig å få en
helhetlig oversikt over hvilke utfordringer personvernet står overfor
i dag, og i tiden som kommer. Komiteen viser til
at ved iverksettelse av ulike tiltak, som i seg selv kan være
gode og ha de beste hensikter, kan personvernet og den enkeltes
frihet lett bli svekket dersom viktige prinsipper i personvernlovgivningen
ikke følges opp. Komiteen er opptatt av å bevare
et tydelig politisk ansvar på dette feltet.
Komiteen understreker de sentrale
prinsippene i personvernlovgivningen, slik de framkommer i St.prp. nr.
1 (2005-2006). For øvrig vises til Stortingets behandling
av St.meld. nr. 40 (2004-2005) Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldinger
for 2005.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til "Underveisrapport eNorge
2009" som viser at det er grønt og gult på de
områdene som markedet løser, men stort sett rødt på de
områdene der staten har ansvaret. Disse medlemmer er
enige med Paul Chaffey i Abelia som mener dette betyr at Norge har
fremskritt på områder der staten ikke har noen
betydning, men tilnærmet stillstand på områder
der staten har hatt betydning. Disse medlemmer etterspør
resultater på områder som elektronisk signatur,
lansering av sikkerhetsportalen, MinSide og utvidelse av Altinn.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har varslet at utjevning av digitale forskjeller vil
stå høyest på Regjeringens IT-agenda
når den nye IT-meldingen kommer. Disse medlemmer er
skeptiske til dette og mener det er mye viktigere å fokusere
på teknologiens muligheter enn på de negative
konsekvensene. Disse medlemmer vil peke på at
fokuset bør være på de mulighetene for
innsparinger som gjør at det offentlige kan prioritere
kvalitet i skolen, bedre omsorg og helsetjenester.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser i
denne forbindelse til sitt forslag i Innst. S. nr. 91 (2005-2006),
jf. Dokument nr. 8:54 (2005-2006) om å nedsette en egen
personvernkommisjon, der disse medlemmer ber Regjeringen om å legge frem
for Stortinget en sak som avklarer, presiserer og forbedrer regelverket
når det gjelder innhenting, bruk og lagring av data, herunder
e-post.
Komiteens medlem fra Venstre vil
også vise til at Venstre har fremmet forslag i Stortinget
om en gjennomgang av personvernet i samferdselssektoren spesielt
i Dokument nr. 8:09 (2006-2007) og om helseregistre og personvern
i Dokument nr. 8:14 (2006-2007).
Dette medlem viser videre til
Venstres forslag om at kommunene bør få anledning
til å overta tilsynsansvaret for fjernsynsovervåking
og til å bestemme om en slik overvåking skal være
konsesjonspliktig, jf. Dokument nr. 8:10 (2006-2007). Dersom dette
forslaget ble gjennomført, ville kommunene gis tilsynsansvaret
for fjernsynsovervåking og ansvaret for å bestemme
om en slik overvåking skal være konsesjonspliktig.
I dag er det Datatilsynet som har tilsynet med og håndhever
personopplysningslovens regler om fjernsynsovervåking.
På bakgrunn av dette foreslår dette medlem i
første omgang å styrke Datatilsynet med 1 mill.
kroner i sitt alternative budsjettopplegg.
Forslag 2007: kr 1 089 484 000.
Saldert budsjett 2006: kr 1 047 920 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,Kristelig
Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser
til den varslede stortingsmeldingen om forvaltningsreformen og at
fylkesmannsembetenes oppgaver vil bli gjennomgått i den
sammenhengen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener at flere oppgaver og mer ansvar
må overføres fra staten til nye folkestyrte regioner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre ønsker at fylkesmennenes
oppgaver begrenses til lovlighetskontroll, tilsyn og beredskapsarbeid.
Det er bygget opp 6 nasjonale statlige tilsyn/direktorat
som ivaretar de fleste av fylkesmennenes tradisjonelle rådgiving/rettledningsoppgaver
overfor lokale myndigheter. Dagens samfunn er preget av at informasjon
er lettere tilgjengelig og ny teknologi gjør at kontaktene
med nasjonale institusjoner går raskt og effektivt. Derfor
mener disse medlemmer at det er mulig å redusere
fylkesmannsembetenes omfang og aktivitet. Eksempler på slike
områder er innenfor landbrukspolitikken, folkehelsearbeidet
og integreringspolitikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at dagens ordning hvor kommunale vedtak gang på gang overprøves
av byråkrater hos Fylkesmannen, på sikt må erstattes
av en forvaltningsdomstol som kun vurderer lovligheten av kommunens
vedtak, og at Fylkesmannens innsigelsesrett og skjønn på kort
sikt bør begrenses til legalitetskontroll. Disse medlemmer viser
til at de vedtakene som overprøves av Fylkesmannen oftest
er knyttet til bruk av skjønn, og at dette begrenser lokaldemokratiet. Disse medlemmer ønsker å overlate
skjønnsutøvelse til de folkevalgte, og dermed
gjenreise lokaldemokratiet i ordets rette forstand. Disse
medlemmer ønsker at beslutninger skal fattes så nær
landets innbyggere som mulig. Dette innebærer en betydelig
desentralisering av makt der innbyggerne får større
påvirkningsmulighet over sin egen tilværelse enn
i dag. Kommunene skal ikke bare administrere statlige ordninger,
men ha en reell innflytelse over politikken på områder
som angår kommunens innbyggere utover grunnleggende velferdstjenester
som det er et nasjonalt ansvar å ivareta. Disse
medlemmer viser til at fylkesmannsembetene per 1. mars
2006 hadde 2 268 ansatte som utfører 2 107 årsverk.
Når Fylkesmannens rolle begrenses til legalitetskontroll
i påvente av opprettelsen av en forvaltningsdomstol, betyr
dette at behovet for arbeidskraft og andre ressurser vil bli betydelig redusert.
Derfor ønsker disse medlemmer å redusere
fylkesmannsembetets budsjett med 161 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at det i dag er for mye dobbeltarbeid mellom statlige direktorat,
fylkesmannsembetene, fylkeskommunene og kommunene. Disse
medlemmer mener derfor at en kombinasjon av reduksjon av
oppgaver og bedre utnyttelse av ressursene er et grunnlag for å redusere bevilgningen
på dette kapittelet. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjett og merknader fra Høyres
fraksjon i Budsjett-innst. S. I 82006-2007), hvor post 1 foreslås
redusert med 100 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre vil
opprette "det nye fylket", en enhetsfylkemodell som samler fylkeskommunen
og fylkesmannens forvaltningsoppgaver i ett organ. Fylkesmannsembetenes
omfang reduseres som beskrevet ovenfor i merknaden fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at grepet med å omgjøre Statskonsult
til et heleid statlig aksjeselskap ikke er tilstrekkelig til å frigjøre
Statskonsults virksomhet. Disse medlemmer mener at
en betydelig del av Statskonsults virksomhet omfatter oppgaver som
statlige virksomheter ikke selv trenger å utføre.
Dette er oppgaver som private virksomheter har bedre forutsetninger
for å utføre på en hensiktsmessig måte
og til lavere kostnader, enn om staten selv skal stå for
tjenesteproduksjonen. Mange private kompetansemiljøer er større
enn tilsvarende offentlige, og er i en kontinuerlig konkurransesituasjon
som medfører forbedringer i kvalitet og kostnader.
Disse medlemmer mener at omdanningen
av Statskonsult og en påfølgende privatisering
vil tydeliggjøre bestillerrollen og konkurranseeksponere
tjenester som er godt egnet til dette.
Disse medlemmer foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en delprivatisering av Statskonsult. Dette gjøres for å sette
fokus på markedsrettingen av virksomheten slik at Statskonsult
kan utvikle seg til å bli bærekraftig. Det forutsettes at
en ikke ubetydelig andel av aksjene selges og at det hentes inn
kapital for satsingen."
Forslag 2007: kr 412 851 000.
Saldert budsjett 2006: kr 400 829 000.
Komiteen vil understreke
den sentrale plass Departementenes Servicesenter har i det pågående
og fremtidige effektiviseringsarbeidet i den statlige administrasjonen.
Departementenes Servicesenter gjør et betydelig arbeid
innen IKT, og er en sentral aktør i den pågående
tilretteleggingen av informasjon/kommunikasjon mellom den
offentlige forvaltning og samfunnet for øvrig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener det
er positivt at Departementenes Servicesenter (DSS) har sentralbordfunksjoner
i Engerdal. Flertallet viser til at arbeidsplassene
ved det statlige servicesenteret i Engerdal er viktige for en distriktskommune
som Engerdal. Flertallet vil derfor se positivt på tiltak
som kan bidra til å styrke denne virksomheten ytterligere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader under pkt. 3.2.2. Gevinster av de mer
rasjonelle tjenester som Departementenes Servicesenter (Statens
forvaltningstjeneste) gjennom en årrekke har jobbet for,
ventes å bli betydelige. Felles innkjøpsordninger
alene vil kunne spare statlige virksomheter for mange millioner
kroner årlig.
Forslag 2007: kr 303 937 000.
Saldert budsjett 2006: kr 279 808 000.
Komiteen viser til
at bevilgningene på post 70, Tilskudd til partienes sentrale
organisasjoner, blir videreført på samme reelle
nivå som i saldert budsjett for 2006. Komiteen legger
merke til at det i angivelsen av fordelingen på underpostnivå,
både på post 70, 71 og 73, bare er bevilgningen
til stemmestøtte som justeres, men grunnstøtten
foreslås bevilget med samme nominelle beløp som
i saldert budsjett for 2006. Komiteen forutsetter
at det ved beregning av stemmestøtte (9/10) og
grunnstøtte (1/10) tas utgangspunkt i partilovens
regler, ved at det er den totale bevilgningen på de respektive
postene som legges til grunn, slik det framgår på side
60 og 61 i proposisjonen.
Forslag 2007: kr 7 567 000 000.
Saldert budsjett 2006: kr 8 059 000 000.
Komiteen har merket
seg at ytelsene fra Statens Pensjonskasse er alderspensjon, uførepensjon,
enke- og enkemannspensjon, barnepensjon og avtalefestet pensjon.
Pensjonsytelsene samordnes med ytelser fra folketrygden. Statens
pensjonsordning har vært den største pensjonsordningen
i Norge, og har i stor grad dannet mønster for andre offentlige
og private tjenestepensjonsordninger. Netto økning i antall
pensjoner var på 7 095 fra 1. januar
2005 til 31. desember 2005. Det ventes en kraftig økning
av antall pensjoner frem til 2015 på grunn av eldrebølgen.
Komiteen merker seg at bevilgningsforslaget
for 2007 bygger på følgende forutsetninger:
– Vekst
i antall pensjonsutbetalinger ekskl. AFP: 3,5 pst.
– Nullvekst i antall personer
med spesielle førtidspensjoner.
– 9 pst. vekst i antall AFP-pensjoner
per år, samt en vekst i gjennomsnittlig utbetalt beløp
på 2,3 pst.
– Grunnbeløp i folketrygden:
62 892 kroner fra 1. mai 2005.
– Anslagene legger i hovedsak
til grunn at de virksomheter som er medlemmer i Statens Pensjonskasse
i dag, forsetter sitt medlemskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den endring i lov om Statens Pensjonskasse § 14
første ledd andre punktum som ble foretatt under behandlingen
av Ot.prp. nr. 64 (1999-2000) der det såkalte "knekkpunktet"
ble fjernet. Endringen ble gjort gjeldende bare for dem som ble
pensjonister etter den 1. mai 2000. Endringen kom som en følge
av lønnsoppgjøret for 2000, og ble behandlet av Stortingets
organer uten forutgående høringer eller utredninger.
At fjerningen av "knekkpunktet" ikke er gjort gjeldende for pensjonister
fra før 1. mai 2000 er etter disse medlemmer mening
en grov forskjellsbehandling av bl.a. pensjonister med nøyaktig
lik tjenestebakgrunn. Få dagers forskjell i pensjoneringstidspunkt
kan gi betydelige forskjeller i inntekt som pensjonist. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet ved en rekke anledninger
har talt statspensjonistenes sak, blant annet ved forrige reviderte
nasjonalbudsjett, uten at noe har blitt gjort.
Forslag 2007: kr 829 000 000.
Saldert budsjett 2006: kr 249 000 000.
Komiteen merker seg
at kapitlet utgjør en teknisk beregning av arbeidsgiveravgiften
og er beheftet med stor usikkerhet, men at økningen på kapitlet
oppveies av tilsvarende inntektsøkning i statsbudsjettet.
Forslag 2007: kr 1 500 236 000.
Saldert budsjett 2006: kr 1 127 448 000.
Komiteen har merket
seg at byggeprosjektet med den nye operaen per august er økonomisk
og framdriftsmessig i samsvar med prosjektets budsjetter
og framdriftsplaner, og at dette medfører at Operaen kan tas
i bruk i 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
raskt igangsette prosjektet med byggingen av et nytt fullverdig
fengsel i Indre Salten. Disse medlemmer vil derfor
legge inn en konkret oppstartsbevilgning på 10 mill. kroner
under post 30.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at en samstemt justiskomité allerede
i Budsjett-innst. S. nr. 4 (2003-2004) sa at det var viktig å prioritere
det nye fengselet i Halden i budsjettet for 2005. Regjeringen har
lagt inn 134 mill. kroner til fengselet i Halden for 2007. Dette
fortoner seg mer som symbolpolitikk enn realiteter når
man vet at fengselet vil koste over 1 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
på denne bakgrunn i sitt alternative budsjettopplegg under
post 33 at det avsettes 150 mill. kroner mer enn Regjeringens forslag
til oppstart av nytt fengsel i Halden.
Disse medlemmer mener det brukes
for mye penger på kunstnerisk utsmykning av offentlige
bygninger, og er av den oppfatning at kulturlivet blomstrer best
når det er det private initiativ som er drivkraften. Disse
medlemmer ønsker på denne bakgrunn å redusere
post 36 med 10 mill. kroner. Staten er allerede eier av store mengder
kunst som kan brukes til utsmykning av offentlige bygg. Disse
medlemmer viser til at et samlet storting ved behandlingen
av Dokument nr. 8:98 (2002-2003) vedtok følgende:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ overfor
institusjoner på kunst- og kulturområdet med sikte
på at samlingene i større grad kan bli tilgjengelig
for allmennheten, privatpersoner, næringsliv og offentlige virksomheter,
for eksempel gjennom utlån/utleie av kunst- og
kulturgjenstander."
Disse medlemmer mener at med
en ordning for utlån/utleie bør også offentlige
virksomheter i større grad basere seg på lån/leie,
enn kostbare innkjøp slik som i dag. Disse medlemmer vil
videre vise til at Fremskrittspartiet i familie- og kulturkomiteens
budsjettinnstilling, Budsjett-innst. S. nr. 2 (2006-2007), fremmer
forslag om at Regjeringen i større grad enn tidligere må bruke
kunst som allerede er i statens eie til å utsmykke offentlige
bygg.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sitt alternative budsjett hvor det
foreslås en reduksjon på 50 mill. kroner som en
konsekvens av at oppstart av bygg (Samisk Vitenskapsbygg eller IFI-II
v/UiO) foreslås utsatt.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative budsjettforslag foreslår å bevilge
50 mill. kroner mindre til igangsatte byggeprosjekter i Statsbygg.
Forslag 2007: kr 84 765 000.
Saldert budsjett 2006: kr 84 765 00.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ønsker å stenlegge
den 16 mål store Slottsplassen med brosten og granittheller,
og ønsker en åpen konkurranse om utforming og
gjennomføring av prosjektet. Disse medlemmer anslår
på bakgrunn av tilsvarende prosjekter som opprustningen
av Karl Johan og stenleggingen av Rådhusplassen, at dette
vil koste 50 mill. kroner, men ønsker at Regjeringen ser
nærmere på problemstillingen. På denne
bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en sak om å sette Slottsplassen
i stand gjennom for eksempel stenlegging."
Forslag 2007: kr 1 248 804 000.
Saldert budsjett 2006: kr 1 001 787 000.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at bygg for Odontologisk fakultet ved
Universitetet i Bergen er det høyest prioriterte bygget
på listen over byggeprosjekter i universitets- og høyskolesektoren
som ikke har fått startbevilgning. Det er gjennomført
ekstern kvalitetssikring av byggeprosjektet. Disse medlemmer mener
det er svært viktig å fortsette den økte
utbyggingstakten i sektoren, og foreslår derfor i sine
respektive partiers alternative budsjett en startbevilgning på 5
mill. kroner til bygg for Odontologisk fakultet ved Universitetet
i Bergen, som står fremst på prioriteringslisten.
Forslag 2007: kr 25 174 000.
Saldert budsjett 2006: kr 18 584 000.
Komiteen merker seg
at Statens Pensjonskasse Forvaltningsbedrift er knyttet til betaling
for de administrative tjenestene som utføres for pensjonsordninger og øvrige
produkter i SPK Forvaltningsbedrift.
Komiteen merker seg at kvaliteten
på medlemsdataene fremdeles ikke er tilfredsstillende selv
om Statens Pensjonskasse i flere år har arbeidet med å bedre kvaliteten
på historiske data. Komiteen merker seg at
Statens Pensjonskasse har som mål at medlemsdata skal være
korrekte innen 2007.
Komiteen merker seg at Statens
Pensjonskasse har prioritert arbeidet med å øke
kvaliteten i pensjonsberegningene, dvs. sørge for å utbetale
korrekt beregnet pensjon til rett tid. Komiteen vil
følge opp problematikken omkring korrekte og tidsriktige
pensjonsutbetalinger i budsjettet for 2008.