Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen vil føre en politikk for å redusere
sosiale og økonomiske forskjeller i samfunnet. Å unngå store
forskjeller og å bidra til inkludering er viktig for å sikre
oppslutningen om den norske velferdsmodellen.
Flertallet viser til at Regjeringen
har som mål å avskaffe fattigdom. Regjeringen
vil bedre levekårene og mulighetene for den delen av befolkningen
som har de laveste inntektene og de dårligste levekårene.
Flertallet viser til at dette
krever økt innsats på mange områder og
gjennom mange virkemidler. De offentlige sikkerhetsnettene skal
styrkes og arbeidsløsheten skal bekjempes parallelt med
at arbeidslivet skal gjøres tilgjengelig for flest mulig.
Dette krever trygge arbeidsforhold, et godt arbeidsmiljø og
en målrettet arbeidsmarkedspolitikk. Samtidig skal de som
av ulike grunner ikke kan delta i arbeidslivet, ha et verdig og meningsfullt
liv. Regjeringens politikk skal gi lav ledighet og høy
yrkesdeltakelse.
Flertallet viser til at Regjeringen
gjennom det framlagte statsbudsjettet satser på universelle
velferdsordninger, sterke fellesskapsløsninger og tiltak
for at alle som kan, får anledning til å delta
i arbeidslivet.
Flertallet viser til at deltakelse
i arbeidslivet er en av de viktigste sikringer mot fattigdom og
for at enkeltindividet skal få utnyttet sine muligheter.
Dette er viktig for å kunne opprettholde og videreutvikle
velferdssamfunnet.
Flertallet viser til at Norge
i dag opplever stor etterspørsel etter arbeidskraft, og
de siste to årene er arbeidsløsheten blitt betydelig
redusert. Fra 2005 har antall sysselsatte økt med nær
140 000 personer. Antall arbeidsløse er redusert
med 37 800 personer, til 1,8 pst., ifølge Arbeids-
og velferdsdirektoratets statistikk over registrerte helt arbeidsløse.
Dette har også kommet langtidsledige til gode og redusert
fattigdommen. Flertallet viser til at Regjeringen
viderefører strategien med et høyt tiltaksnivå for
arbeidsløse, og foreslår et samlet tiltaksnivå på om
lag 40 000 tiltaksplasser i 2008.
Flertallet viser til at Regjeringens
strategi med styrket og målrettet bruk av arbeidsmarkedstiltak
i en høykonjunktur har gitt gode resultater i form av en markert
nedgang i ledigheten. Denne nedgangen er bredt fundert, og det siste
halvannet året har også antallet yrkeshemmede
blitt redusert. Flertallet er derfor tilfreds med
at Regjeringen viderefører strategien med et høyt
tiltaksnivå for 2008.
Flertallet viser til at Regjeringen
gjennom St.meld. nr. 9 (2006-2007) Arbeid, velferd og inkludering,
foreslo omfattende endringer som gjør at arbeidsrettede
tiltak og Arbeids- og velferdsetaten NAVs tiltak og tjenester skal
kunne tildeles ut fra hvilke behov den enkelte har, uavhengig av
hvilken inntektssikring vedkommende har rett på. Dette
sluttet Stortinget seg til, jf. Innst. S. nr. 148 (2006-2007).
Flertallet viser til at Regjeringen
tar sikte på å sende ut på høring
forslag til endringer i regelverket for rehabiliteringspenger, attføringspenger
og tidsbegrenset uførestønad med sikte på en
ny midlertidig folketrygdytelse i løpet av 2007, samtidig
som den vil fortsette arbeidet med å konkretisere og følge
opp de praktiske implikasjonene av endringene i budsjettstrukturen. Flertallet ser
det som viktig at dette skal virke sammen med utviklingen av et
system for arbeidsevnevurdering i Arbeids- og velferdsetaten.
Flertallet viser videre til iverksettingen
av tre viktige ordninger/tiltak: kvalifiseringsprogram
for vanskeligstilte, landsdekkende forsøk med lønnstilskudd, og
en tiltaksgaranti for enkelte grupper av langtidsledige. Dette er
tiltak for å øke overgangen til arbeid for blant
annet personer med lange ledighetsperioder. Flertallet viser
til at en viktig del av Handlingsplanen mot fattigdom nettopp er
kvalifiseringsprogrammet, som skal bidra til at flere som står
utenfor arbeidsmarkedet kommer i arbeid.
Flertallet understreker viktigheten
av Regjeringens målsetting om å gjennomføre
NAV-reformen som planlagt, og at det blant annet tas sikte på at
alle landets kommuner skal være dekket av et NAV-kontor
i løpet av 2009. Formålet er at det blir enklere
for brukerne og at tjenesten skal være tilpasset brukernes
behov, og at en får en helhetlig og effektiv arbeids- og
velferdsforvaltning. Flertallet vektlegger at reformen
skal gjennomføres som et likeverdig samarbeid mellom kommunene
og Arbeids- og velferdsetaten, og at det stilles tilstrekkelig ressurser
til rådighet slik at reformen kan gjennomføres
uten at det går ut over den løpende tjenesteproduksjonen
i forvaltningen.
Flertallet viser til at målrettede
tiltak mot fattigdom videreføres og styrkes gjennom at
Regjeringen i statsbudsjettet for 2008 følger opp Handlingsplanen mot
fattigdom med en ytterligere styrking på 336,1 mill. kroner,
samtidig med at tiltakene fra 2007 videreføres. Med Regjeringens
forslag til tiltak i statsbudsjettet for 2008 vil de årlige
bevilgningene til tiltak mot fattigdom være økt
med om lag 3,2 mrd. kroner siden 2001. Dette innebærer
en økning med om lag 1,6 mrd. kroner under den nåværende
regjeringen.
Flertallet viser til finansinnstillingen
der det etter forslag fra disse partier ble vedtatt styrking av
innsatsen mot fattigdom med til sammen 55 mill. kroner, der 25 mill.
kroner går til tiltak innen rusfeltet. Dette er viktige
og treffsikre tiltak for mennesker som lever i en vanskelig livssituasjon.
Flertallet understreker at bostøtten
er et fundament i den sosiale boligpolitikken og legger vekt på at bostøtten
er viktig i kampen mot fattigdom. Flertallet viser
til at avvikling av kravet til finansiering for privatleide boliger
for husstander som mottar attførings- eller rehabiliteringspenger,
yrkesskadeerstatning, grunn- eller hjelpestønad, tidsbegrenset
uførestønad, eller personer som har sosialhjelp
eller kvalifiseringsstønad som eneste inntekt, gjør
at disse nå skal omfattes av bostøtten. Ved en
slik forenkling av reglene vil flere grupper som har lav inntekt,
kunne skaffe seg en passende og nøktern bolig og ha mulighet til å bli
boende der. Flertallet viser videre til at arbeidet
med å framskaffe bolig etter løslating fra fengsel,
er styrket med midler til et eget prosjekt. Flertallet viser
til at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med en større
gjennomgang av bostøtteordningene, og viser til at de første
skritt med hensyn til forbedringer allerede er tatt, ved å bevilge
til sammen ytterligere 30 mill. kroner til boligtiltak for vanskeligstilte.
Flertallet vil bidra til å forebygge
sykefravær og legge til rette for effektive attførings-
og rehabiliteringsløp.
Flertallet understreker betydningen
av å sikre arbeidstakernes vern og trygghet og at hovedstrategien er å bidra
til at virksomhetene selv, gjennom systematisk helse-, miljø-
og sikkerhetsarbeid, forebygger ulykker og helseskade. Flertallet viser
til Regjeringens økte satsing på Arbeidstilsynet
og Petroleumstilsynet og oppfølgingen av Handlingsplan
mot sosial dumping.
Flertallet viser til at Regjeringen
vil arbeide for et åpent og inkluderende samfunn fritt
for rasisme og diskriminering. Alle skal ha de samme rettigheter,
plikter og muligheter - uavhengig av etnisk bakgrunn, kjønn, religion,
seksuell orientering eller funksjonsevne. Flertallet understreker
betydningen av et inkluderende arbeidsliv som også legger
forholdene til rette for dem som midlertidig eller varig har fått
nedsatt funksjonsevne. Flertallet understreker at
dette er helt avgjørende for å gi ulike mennesker
like muligheter.
Flertallet viser til at Regjeringen
legger samfunnsmessig likestilling og universell utforming til grunn
for sitt arbeid. Flertallet understreker at Regjeringen
vil bidra til at personer med nedsatt funksjonsevne eller som har
innvandrerbakgrunn, skal kunne ivareta sine rettigheter og plikter
som samfunnsborgere. Personer som lever med funksjonsnedsettelser,
må sikres levekår og livskvalitet på linje
med den øvrige befolkningen, og flertallet viser
til Regjeringens målsetting om at personer som midlertidig
står utenfor arbeidslivet på grunn av nedsatt
funksjonsevne eller aleneomsorg for små barn, skal sikres
gode velferdsordninger med et rimelig inntektsnivå og få et opplegg
som legger til rette for økt arbeidsinnsats.
Flertallet viser videre til Regjeringens
arbeid med å fremme forslag til en antidiskrimineringslov
som bygger på Syse-utvalgets innstilling NOU 2005:8 Likeverd
og tilgjengelighet. Regjeringen har en uttalt målsetting
om at det skal fremmes et lovforslag våren 2008. Regjeringen
behandler ulike sider av grunnlaget for lovforslaget i flere departement.
I forbindelse med endringer i sammensetningen av Regjeringen i høst, ble
ansvaret for dette lovarbeidet bestemt overført fra Arbeids-
og inkluderingsdepartementet til Barne- og likestillingsdepartementet.
Formelt skjer endringen fra 1. januar 2008.
Flertallet understreker betydningen
av framdriften og samkjøringen i arbeidet med dette lovforslaget.
Flertallet viser til at Regjeringen
legger stor vekt på å sikre framtidens pensjoner.
Et økonomisk og sosialt bærekraftig pensjonssystem
er den beste garantien for å sikre pensjonene for framtidens
pensjonister. Et bærekraftig system innebærer
at den økonomiske belastningen for de yrkesaktive ikke
blir urimelig stor, og den framtidige alderspensjonen i folketrygden
skal derfor bygge på prinsippet om at det skal lønne
seg å arbeide. Regjeringen legger som følge av
dette opp til at det skal være en sterkere sammenheng mellom arbeidsinntekt
gjennom livet og årlig pensjonsytelse enn hva som er tilfellet
i dag. Samtidig skal folketrygdens alderspensjon ha en god sosial
profil. Det nye pensjonssystemet skal videre være enkelt
og forståelig.
Flertallet viser også til
forslaget om å fjerne avkorting av pensjon mot arbeidsinntekt
for 67-åringer. Dette er et tiltak for å stimulere
seniorer til å utsette pensjoneringstidspunktet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
er tre hovedprioriteringer innen arbeids- og sosialpolitikken i
2008: fattigdomsbekjempelse, bredere inkludering i arbeidsmarkedet
og tiltak for å skaffe nok arbeidskraft. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen i sin regjeringstid har hatt sjeldent gode muligheter
til å utvikle politikken for å møte disse
utfordringene.
Norge er mulighetenes samfunn. De aller fleste
som lever i Norge, har en trygg økonomi og en høy
materiell velferd. Arbeidsløsheten er lav og yrkesdeltakingen
er høy. Vi har et høyt utdanningsnivå,
en effektiv økonomi og relativt små forskjeller
mellom folk.
Disse medlemmer konstaterer at
de mål Regjeringen hadde i forhold til fattigdomsbekjempelse
i Soria Moria-erklæringen, er redusert. Det er oppsiktsvekkende
at Regjeringen ikke har lyktes bedre i å prioritere fattigdomsspørsmål,
når utgangsposisjonen var så offensiv som den
var forut for regjeringsdannelsen i 2005. Disse medlemmer registrerer
at en stor del av Regjeringens fattigdomssatsing baseres på det
nye kvalifiseringsprogrammet. For de som har en fremtidig mulighet
i arbeidslivet, vil dette kunne være en riktig prioritering.
Det er imidlertid mange av de fattigste i Norge i dag som har behov
for mer enn kvalifiseringsprogrammet for å kunne komme
ut av fattigdomsfellen. Profilen overfor disse er dessverre vanskeligere å finne i
Regjeringens opplegg. Disse medlemmer mener også at
ressursene til rusomsorg må utvides utover Regjeringens
ambisjonsnivå.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til en utvidelse av
bostøtten som en måte å målrette
fattigdomssatsingen på, slik at vanskeligstilte får
en grunnleggende trygghet om hus og hjem og slik sett mulighet til å leve
verdige liv. Det registreres at regjeringspartiene i Stortinget
har sett Høyres, Kristelig Folkepartis og Venstres prioritering
av bostøtten i behandlingen av Budsjett-innst. S. I
(2007-2008), og selv også har funnet rom for å omdisponere
slik at bostøtten nå vil bli noe forbedret i 2008.
Disse medlemmer registrerer med
glede at den økonomiske politikken som regjeringen Bondevik
II stod for, har bidratt til et kraftig fall i antallet registrerte arbeidsledige
i Norge, og at nivået i 2007 er det laveste på flere
tiår. Utsiktene for 2008 gir indikasjon om at denne utviklingen
vil fortsette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre konstaterer
imidlertid at mens antallet ordinære arbeidsledige er mer
enn halvert i løpet av de siste to årene (fra
om lag 90 000 til i underkant av 40 000), er antallet
yrkeshemmede i samme periode redusert med mindre enn 10 000
(fra om lag 90 000 i 2005). Dette vitner om at det er mange
som ikke er i stand til å nytte seg av den positive utviklingen
i økonomien og i arbeidsmarkedet, og som derfor har behov
for langvarige attføringsløp med betydelig grad
av individuell oppfølging. Disse medlemmer forventer
at Regjeringen i 2008 og i fremtidige budsjetter vil legge særlig vekt
på tiltak som kan hjelpe yrkeshemmede tilbake til arbeid.
I denne gruppen er det mange som vil jobbe, og kan tilføre
samfunnet verdifull kompetanse og arbeidskraft, bare samfunnet og
arbeidslivet er i stand til å inkludere disse. Det beste
samfunnet kan bidra med for å gi dem denne sjansen, er
et individuelt tilpasset attføringsopplegg av høy
kvalitet.
Disse medlemmer viser til at
utfordringen fremover trolig - og gledelig - ikke vil være
massearbeidsledighet, men snarere mangel på arbeidskraft.
Regjeringen peker selv på en omfattende økning
av behovet for arbeidskraft i omsorgssektoren. Like viktig er det
at det allerede i dag rapporteres fra næringslivet om vanskeligheter
med å skaffe til veie nok arbeidskraft til å dekke
etterspørselen. Utviklingen i tilgangen på arbeidskraft
og behovet for arbeidskraft bidrar til press i økonomien
og svekket konkurranseevne, noe som igjen vil føre til
vanskeligheter med å nå de velferdspolitiske målene
som et samlet politisk miljø har.
Om lag 700 000 mennesker i arbeidsfør
alder står i dag utenfor arbeidslivet. Disse medlemmer mener den
samfunnsmessig beste måten å dekke behovet for arbeidskraft
på, er å bidra til at de som i dag lever av stønad
og trygd, men som er i stand til å jobbe, faktisk får
anledning og incitament til å gå fra en stønadstilværelse
til å delta i arbeidslivet. Mange av de som i dag står
utenfor arbeidslivet, møtes med stengsler, både
i form av mangel på økonomiske insentiver og i
form av mer fysiske forhold, når de skal tre ut i arbeidslivet. Særlig
alvorlig er det å konstatere at det blant mennesker med
nedsatt funksjonsevne er så mange som henvises til en passiv
trygdetilværelse, når de selv både vil og
kan jobbe, og når de vil tilføre samfunnet verdifull kompetanse
og arbeidskraft, bare samfunnet og arbeidslivet er i stand til å inkludere
disse. Disse medlemmer imøteser derfor Regjeringens
oppfølging av Syse-utvalgets arbeid i NOU 2005:8 Likeverd og
tilgjengelighet, og forventer at denne inneholder en konkret strategi
for hvordan arbeidslivet skal kunne nyttiggjøre seg den
kompetanse og ressurs som i dag står utenfor arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Soria Moria-erklæringen der Regjeringen slår
fast at fattigdom skal avskaffes. Satsingen på dette området
har imidlertid vært svært mangelfull. Dette kommer
også klart til syne i forslaget til statsbudsjett for 2008.
De fleste av organisasjonene som arbeider med fattigdomsbekjempelse
og problemer, blant annet Velferdsalliansen og Fattighuset, har
gitt uttrykk for skuffelse over den politikk som føres
og som ikke har ført til noen vesentlig forbedring for
de grupper som blir rammet. Etter disse medlemmers mening
har Regjeringen ikke tatt i bruk de virkemidler som ville kunne
løse problemene for mange fattige i Norge.
Disse medlemmer mener at mange
av de problemene som har ført svake grupper ut i fattigdom
i Norge, kunne vært løst med enkle midler. Disse medlemmer mener
det er flere viktige tiltak som kan settes i gang for å bekjempe
fattigdom. Noen viktige enkeltfaktorer for å redusere antall
fattige, er etter disse medlemmers syn en reduksjon
av det høye skatte- og avgiftsnivået. Det må være
lønnsomt å ta i bruk sin arbeidsevne enten denne
er begrenset eller fullt til stede. Disse medlemmer mener
derfor at det må stilles krav om at de som har en restarbeidsevne skal
utnytte denne, men det må også finnes hjelpe-
og støttetiltak som kan medvirke, og legge til rette for,
en overgang fra en passiv tilværelse som trygdemottaker til
en mer aktiv livssituasjon. Disse medlemmer mener
derfor at det er viktig at NAV får de virkemidler som skal
til for å gi effektiv bistand, rettledning og tiltak i
en overgangsfase.
Disse medlemmer viser til at
undersøkelser gjort blant mange funksjonshemmede og som
er avhengige av trygdeytelser, viser at mange ønsker en mulighet
til å delta i arbeidslivet og skaffe seg sosiale kontakter. Disse
medlemmer viser til at det i mange andre land i Europa og
i USA er et stort fokus på funksjonshemmedes muligheter
til å være aktive samfunnsborgere. I Norge har
mulighetene til å kvalifisere og aktivisere denne gruppen
vært dårlig utnyttet. Disse medlemmer mener
at lønnstilskudd, tilrettelegging av arbeidsplassen, assistenter,
transportmuligheter og andre tilpasninger må tas i bruk. Disse medlemmer mener
også at det er viktig at de som ikke har mulighet til å vende
tilbake til arbeidslivet og som er avhengig av trygdeytelser til
livsopphold, får rettigheter til ytelser som det er mulig å leve
nøkternt av i Norge.
Disse medlemmer viser til at
dersom flere folk får seg arbeid og at de usosiale avgiftene
reduseres, vil færre bli fattige og flere vil komme seg
ut av fattigdommen. Hvis staten reduserer de byrder staten selv
gjennom skatter og avgifter legger på dem som har minst, og
som forsterker problemene enkeltpersoner og familier som er utsatt
har, ville en oppnå mye. Derfor mener disse medlemmer at
staten burde starte med å redusere de usosiale avgiftene. Disse
medlemmer var for etableringen av den nye arbeids- og velferdsreformen
som ble behandlet i Stortinget våren 2005. Ordningen, som
nå er i innfasingsperioden, vil øke mulighetene
til arbeidslediges deltakelse i arbeidslivet. Etter disse
medlemmers mening vil NAV, dersom det fungerer etter hensikten,
være et av de viktigste bidragene til å forhindre
fattigdom og sosial nød. Det er etter disse medlemmers syn
viktig at reformen tar opp i seg hele linjen, også ansvaret
for den økonomiske sosialhjelpen som i dag finansieres
av kommunene. Dersom den økonomiske sosialhjelpen blir
et statlig ansvar, vil man unngå "kasteballproblematikken"
mellom forskjellige nivåer og øke muligheten til å se
brukerne under ett, i en helhetlig situasjon. Derfor mener disse
medlemmer at alle langtidsbrukere av økonomisk
sosialhjelp skal ha rett til oppfølging fra NAV og et kvalifiseringsprogram
basert på individuell plan som følges nøye.
Et slikt opplegg skal brukeren være forpliktet til å følge
og å gjennomføre for å komme tilbake
til en yrkesaktiv tilværelse raskest mulig, så sant dette
er mulig å oppnå. Disse medlemmer mener at
for dem som ikke kan føres tilbake til arbeidslivet, må NAV
raskt fatte beslutning om permanente ytelser innenfor trygdesystemet. Disse
medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets
merknader i Innst. S. nr. 198 (2004-2005).
Disse medlemmer legger i Fremskrittspartiets alternative
forslag til statsbudsjett frem flere forslag som vil redusere arbeidsledigheten,
samt øke produktiviteten og effektiviteten i arbeidslivet.
Gjennom reduksjoner i skatte- og avgiftstrykket til næringslivet
vil det bli etablert flere arbeidsplasser, og gjennom skattereduksjoner
til arbeidstakere vil det stimuleres til større engasjement
og høyere ytelse.
Disse medlemmer viser også til
at en aktiv næringspolitikk vil kunne legge til rette for
en satsing på de områder hvor Norge har spesielle
fortrinn, som høyt kunnskapsnivå og nærhet
til spesielle naturresurser. En aktiv næringspolitikk vil
således være med på å skape
nye arbeidsplasser. Disse medlemmer mener at gjennom å løse
viktige samferdselsoppgaver, som veibygging og økt vedlikehold,
vil konkurransekraften for næringslivet styrkes og arbeidsplasser
sikres.
Disse medlemmer mener at en politikk
som har dette som grunnlag, vil føre til at langt flere
vil komme i produktivt arbeid. Disse medlemmer vil
derfor vise til at gjennom en helhetlig satsing som beskrevet ovenfor,
vil en kunne redusere både kapitlene for dagpengeutbetalingene
og arbeidsmarkedstiltak.
Disse medlemmer viser til at
høyt sykefravær rammer både bedrifter,
enkeltpersoner og samfunnet som helhet. Høyt sykefravær
kan ha mange årsaker, blant annet kan det være
et tegn på dårlig ledelse eller uakseptabelt høyt
press på arbeidsplassen. Det setter etter disse
medlemmers syn arbeidsplasser i fare hvis sykefraværet
over lang tid er høyt.
Disse medlemmer er derfor bekymret
over at den inngåtte IA-avtalen ikke på langt
nær har gitt de forventete resultater i form av en kraftig
nedgang i sykefraværet. Disse medlemmer mener
derfor at partene i arbeidslivet gjennom "Inkluderende arbeidsliv"
har et særdeles stort ansvar for at avtalen skal gi resultater.
Disse medlemmer ser at mange
pensjonister har det godt økonomisk, men dette er først
og fremst de som gjennom et langt yrkesaktivt løp har opparbeidet seg
tilleggspensjoner. Disse medlemmer registrerer dessverre
at det er altfor mange pensjonister, og da spesielt minstepensjonister,
som sliter økonomisk. Etter disse medlemmers mening
er dette ofte hjemmeværende kvinner som har hatt ansvaret
for familie, barn og hjem. Disse medlemmer ønsker å gi
minstepensjonistene et løft slik at deres hverdag ikke bare
skal være en kamp for å betale regninger. Pensjonen
for de som har minstepensjon skal være på et nivå som
også gir økonomiske muligheter til å oppleve
det som mange andre tar som en selvfølge. Derfor ønsker disse
medlemmer at minstepensjonen økes til 2 G. Disse
medlemmer registrerer at grunnbeløpet, og dermed
pensjonsytelsene, ved de aller fleste trygdeoppgjør siden
1967 har vært underregulert. Grunnbeløpet skal
etter disse medlemmers mening reguleres på linje
med lønnsutviklingen for yrkesaktive, og disse medlemmer har
foreslått at store deler av etterslepet skal innhentes
slik at pensjonistene ikke sakker ytterligere akterut i kjøpekraftutviklingen.
Disse medlemmer ser positivt
på at gifte/samboende pensjonister nå er
nærmere en likestilling med enslige pensjonister, etter
at Fremskrittspartiet gjennom budsjettforliket høsten 2002
om budsjett for 2003 fikk gjennomslag for en større likestilling. Disse medlemmer har
alltid ment at de som har opparbeidet seg en pensjonsrettighet gjennom
et langt liv, ikke skal få redusert sin grunnpensjon, men
motta sin opparbeidete og rettmessige pensjon uansett sivil status.
Disse medlemmer har som mål
at de som er sykmeldte, skal komme raskt tilbake til arbeidslivet. Kjøp
av helsetjenester er etter disse medlemmers mening
en effektiv måte å gjøre dette på. Disse medlemmer vil
derfor øke bevilgningene til kjøp av helsetjenester
og tilbakeføre ansvaret for ordningen til NAV. Disse
medlemmer mener derfor at dagens lange ventetid for behandlinger
er for kostbar og helt unødvendig. Den lange ventetiden
fører etter disse medlemmers mening til
store problemer for arbeidstakerne som står i behandlingskøen,
og den gir mange problemer for bedriftene, både i form
av dårligere produktivitet og forlengede og kostnadskrevende sykmeldingsperioder.
Disse medlemmer ønsker
at alle pårørende, uansett økonomisk
evne, skal få gjennomføre en nøktern,
men verdig begravelse for sine nærmeste. Etter disse
medlemmers syn ligger gravferdsstønadens beløp
langt under de faktiske kostnader for en begravelse. Disse
medlemmer mener derfor at den behovsprøvde gravferdsstøtten
bør økes og innrettes på en slik måte
at det i tillegg innføres et bunnfradrag.
Komiteens medlem fra Høyre mener
det overordnede målet i arbeids- og sosialpolitikken er å bidra
til at alle mennesker kan få oppleve den trygghet det er å ha
et inntektsgivende arbeid å gå til. Altfor mange
mennesker i arbeidsfør alder står i dag utenfor arbeidslivet.
For Høyre er det helt grunnleggende at alle som kan jobbe,
skal ha muligheten til å få en ny sjanse og få oppleve
den frihet det gir å være selvforsørgende.
Videre mener dette medlem at de som befinner seg
langt utenfor arbeidslivet og ikke har muligheter til å greie
dette, må få mulighet til å delta i samfunnet
og leve et verdig liv. Det må stilles individuelle krav
til aktivitet. Velferdssystemet, skattesystemet og ansettelsesregelverket
må omformes slik at aktivitet og deltakelse blir et hovedprinsipp.
Den grunnleggende filosofien i alle velferdsordningene
må være at man skal legge aktivitet til grunn,
og at det for alle parter er "bedre å være på jobb
med den friske delen av seg, i stedet for å sitte passiv
hjemme med den syke". Dette medlem konstaterer at
det ved Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. I (2007-2008)
ikke ble flertall for Høyres helhetlige forslag til statsbudsjett,
og at Regjeringens forslag til budsjett er vedtatt. Dette
medlem konstaterer videre at Regjeringen foretar andre prioriteringer,
blant annet å øke skattene, noe som også påvirker
de vedtatte rammene. På denne bakgrunn velger dette
medlem å synliggjøre de prioriteringer
på rammeområde 7 som fremgår
av Høyres alternative budsjett.
Dette medlem viser til Høyres
alternative statsbudsjett, hvor det legges opp til omprioriteringer
i forhold til Regjeringens forslag, hvor det investeres i morgendagens
velferd gjennom vekstfremmende politikk, gjennom en forbedret tilgang
på arbeidskraft, og gjennom en målrettet fattigdomspolitikk.
Dette medlem mener det er behov
for en helhetlig strategi for å øke tilbudet av
arbeidskraft. Denne strategien må omfatte tiltak som får
flere fra trygd til arbeid, tiltak som gjør det mer lønnsomt å arbeide,
en mer aktiv politikk for å tiltrekke mer utenlandsk arbeidskraft,
og modernisering av offentlig sektor for å frigjøre
arbeidskraft.
Det er i dag om lag 700 000 mennesker
i arbeidsfør alder som står utenfor arbeidslivet.
Noen av disse vil ikke komme tilbake til arbeidslivet, men mange
som både vil og kan jobbe, opplever å møte
stengsler i sin søken etter å leve av egen inntekt. Dette
medlem mener det er en fallitterklæring i et velferdssamfunn dersom
de velferdsordningene vi har for å skape trygghet om den
enkeltes liv, i sum virker slik for enkelte grupper at det er økonomisk
ulønnsomt å gå fra trygd til arbeid. Dette
medlem mener videre det alltid må lønne
seg å arbeide fremfor å være mottaker
av stønad eller trygd. Dette innebærer at skattesystemet
må omformes for å møte dette formålet,
og at en må få på plass tiltak som skaper økonomiske
insentiver for den som er på trygd og som vil ut i arbeid. Dette
medlem viser i den anledning til Høyres alternative
statsbudsjett hvor det foreslås at mennesker som går
fra trygd til arbeid kan beholde botilskudd i en overgangsfase (såkalt
tax-credit), samt en generell heving av minstefradrag for lønnsinntekt.
Dette medlem viser videre til
at formålet med pensjonsreformen er å sørge
for at mennesker står lenger i arbeid, gjennom å sørge
for at alt arbeid skal få uttelling i pensjon. Den formelle
pensjonsalderen i folketrygden er i dag 67 år, men den
reelle, gjennomsnittlige avgangsalderen er langt lavere. Det er
behov for å få en ny politikk på seniorfeltet,
som sørger for at eldre arbeidstakere vil tjene på å stå lenger
i arbeid, i stedet for å gå av med gunstige tidligpensjonsordninger. Dette
medlem viser til Høyres alternative statsbudsjett,
hvor det foreslås en særskilt skattelette for arbeidstakere
over 62 år, og hvor all avkortning i pensjon for 68- og
69-åringer foreslås fjernet.
Dette medlem viser til at Høyres
alternative statsbudsjett legger opp til en styrking av arbeidet
med bekjempelse av fattigdom. I forhold til de forventninger dagens
regjeringspartier selv skapte og de løfter som ble avgitt
både før og etter stortingsvalget i 2005, konstaterer dette
medlem at Regjeringen så langt ikke er i nærheten
av å innfri. I en situasjon hvor arbeidsmarkedet er historisk
godt og pengerikeligheten i samfunnet generelt er meget stor, er
den politiske kapitulering som dagens regjeringspartier her viser, direkte
oppsiktsvekkende. Dette medlem viser til Høyres
alternative statsbudsjett hvor det foreslås å styrke
innsatsen mot fattigdomsbekjempelse og rus med 666 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag. Foruten at dette viser en sterkere
prioritering av bekjempelse av fattigdom, er tiltakene også mer
målrettet, både overfor de som ikke vil ha mulighet
til å komme tilbake til arbeid og de som med individuelle opplegg
kan få en ny sjanse.
Den positive utviklingen i arbeidsmarkedet som regjeringen
Bondevik II la grunnlaget for med sin økonomiske politikk,
har i dag resultert i rekordlav arbeidsledighet. Blant ordinære
arbeidssøkere, altså arbeidssøkere som
ellers ikke har noen reelle problemer med å nyttiggjøre
seg arbeidsmarkedet, skal det derfor i dag være mulig å skaffe
seg et arbeid og være selvhjulpen. Dette medlem peker
i den forbindelse på den store etterspørselen
etter arbeid i ulike sektorer og den formidlingsmulighet som for
eksempel private vikarbyråer kan spille for den enkelte
arbeidssøker.
Et område som derimot har behov for
ytterligere prioritering, er arbeidsmarkedstiltak som retter seg
mot yrkeshemmede. Selv om det også her har vært
en nedgang i registrert ledighet, har denne vært markert
svakere enn hva tilfellet har vært for ordinære
arbeidssøkere. Yrkeshemmede har større behov for
omfattende og helhetlige tiltak for at de skal være i stand
til å nyttiggjøre seg den positive utviklingen
i arbeidsmarkedet. Dette medlem merker seg at Regjeringen
til tross for den positive utviklingen i arbeidsmarkedet velger å videreføre
arbeidsmarkedstiltak med samme nivå i 2008, både
når det gjelder ordinære arbeidssøkere
og yrkeshemmede. Når vi vet at det i ulike distrikter er
rapportert nedskjæringer overfor yrkeshemmede i 2007, for
eksempel i Sør-Trøndelag, er det vanskelig for dette
medlem å se hvordan Regjeringen velger å prioritere
de vanskeligst stilte, slik flertallet hevder. Dette medlem oppfatter
at prioritering nødvendigvis bør innebære
at en velger å styrke noe på bekostning av noe
annet. Når NAV i møte med arbeids- og sosialkomiteen
den 31. mai 2007 videre rapporterte vanskeligheter med å benytte
de midler som Stortinget bevilger til ordinære arbeidsmarkedstiltak,
av den enkle grunn at de aller fleste finner seg arbeid på egen hånd,
blir Regjeringens og flertallets prioritering enda mer ubegripelig.
Dette medlem mener at en i gode
tider må kunne forvente at ordinære arbeidssøkere
i all hovedsak bør finne seg arbeid på egen hånd.
På den måten kan ordinære tiltaksplasser
holdes på et minimum, og målrettes fattigdomsarbeidet. Dette
medlem viser til at Høyre har en helt annen satsing
på å rekruttere arbeidskraft enn Regjeringen,
noe som vil føre til flere i arbeid, færre på stønad
og trygd og dermed økte skatteinntekter og reduserte offentlige
utgifter.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
at målet for velferdspolitikken er å sikre trygghet
for den enkelte, skape nye muligheter for dem som har falt utenfor,
og å legge til rette for selvforsørgelse, aktivitet
og samfunnsdeltakelse. Deltakelse i arbeidslivet er viktig både
for selvutvikling, for selvtillit, for sosial kontakt og for den
enkeltes økonomi.
Dette medlem støtter
at arbeidet med NAV-reformen videreføres for fullt i 2008.
Selve forutsetningen for NAV-reformen var, og er, å møte
den enkelte bruker på en helhetlig måte og å tilpasse
tilbudene til den enkeltes behov. Det er viktig å påse
at reformen rent faktisk blir en samhandlingsreform, og ikke kun
en samlokaliseringsreform. Dette medlem vil bemerke
at Regjeringen forutsetter at kommunene skal dekke sine ekstra kostnader
innenfor rammen av sine frie inntekter. Siden mange kommuner nå opplever vesentlig
trangere rammer på grunn av betydelig kostnadsvekst, kan
det påvirke framdriften i NAV-reformen negativt. Dette
medlem mener at Regjeringen bør vise stor oppmerksomhet
i forhold til kommunenes økonomiske forutsetninger for å kunne
delta i NAV-reformen etter intensjonene som er fastlagt.
Dette medlem viser til forliket
om et framtidig pensjonssystem som regjeringspartiene, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre inngikk 21. mars 2007,
jf. Innst. S. nr. 168 (2006-2007). Det er avgjørende for
folketrygdens og velferdssamfunnets framtid at dette forlikets enighet
om et pensjonssystem som stimulerer arbeidsdeltakelse følges
opp i praksis, og at de nødvendige tilpasninger av ordningen
med avtalefestet pensjon gjennomføres, i samarbeid med
partene i arbeidslivet.
Dette medlem vil påpeke
at funksjonshemmede, rusmiddelavhengige og psykisk syke er blant
dem som ofte trenger mer langvarig kvalifisering og oppfølging for å komme
inn i arbeidslivet. Mange har fått livsviktig hjelp til å komme
i jobb gjennom ulike tilbud i arbeidsmarkedsbedriftene. I en tid
hvor arbeidsledigheten er lav og det i flere bransjer er mangel
på arbeidskraft, er det lettere å formidle disse
gruppene til arbeid enn i tider med høy ledighet, noe også nyere
statistikk indikerer. Samtidig er det et fakta at mange personer står
i kø for å få et arbeidsrettet kvalifiseringstilbud. Dette
medlem ønsker å utnytte de historiske
muligheter den gunstige situasjonen i arbeidsmarkedet gir til å få flere
personer over fra trygd til arbeid på varig basis, gjennom å satse
mer offensivt enn Regjeringen på arbeidsmarkedstiltak overfor
utsatte grupper. Dette medlem registrerer også med
undring at en rød-grønn regjering nå mener
at attføringspengeordningen er for sjenerøst utformet
for personer som forsøker å finne egnet arbeid
etter endt attføring. Dette medlem går
imot det kuttet på 30 mill. kroner som Regjeringen har
foreslått overfor en utsatt gruppe i arbeidsmarkedet.
Dette medlem viser til at regjeringen
Bondevik II sommeren 2005 sendte på høring en
vurdering av selvstendig næringsdrivendes trygderettigheter
ved svangerskap, fødsel og omsorg for små barn.
Etter å ha stemt imot forslag om likestilling av trygderettighetene i
Revidert nasjonalbudsjett for 2006, statsbudsjettet for 2007 og
Revidert nasjonalbudsjett for 2007, fremmer nå Regjeringen
forslag om at selvstendig næringsdrivende skal
få samme rett til fødselspenger og omsorgspenger
som arbeidstakere. Dette er gledelig, selv om det er de næringsdrivende
selv som betaler for det gjennom økt trygdepremie. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative
statsbudsjett går imot denne økte premien. Dette
medlem går, i motsetning til regjeringspartiene,
inn for å likestille retten også til sykepenger
og pleie- og opplæringspenger for nevnte gruppe, uten videre økning
i trygdepremien. I Kristelig Folkepartis alternative budsjett foreslås
en slik likestilling iverksatt 1. juli 2008. Med bakgrunn
i de rammer som ble vedtatt for rammeområdet 7 den 27. november
2007, vil dette medlem i denne innstillingen foreslå iverksettelse
fra 1. august 2008.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett for 2008, hvor Kristelig Folkeparti
la inn forslag om rammeøkning som ville finansiere fjerning
av avkorting i pensjon mot arbeidsinntekt også for 68-
og 69-åringer, og hvor Kristelig Folkeparti også foreslo
skatteinsentiver for personer i alderen 62-67 år som ville
arbeide fremfor å ta ut avtalefestet pensjon. Dette
medlem etterlyser at Regjeringen følger opp gode
intensjoner om en aktiv seniorpolitikk med konkret handling.
Dette medlem viser for øvrig
til sine merknader under de enkelte kapitler og poster i denne innstillingen.
Dette medlem viser til at det
i denne innstillingen fremmer konkrete forslag om omprioriteringer
innenfor vedtatt ramme for rammeområde 7 i Budsjett-innst. S. I
(2007-2008). Det fremmes forslag om nye satsinger på i
alt 116,7 mill. kroner. Satsingen på arbeidsmarkedstiltak
overfor utsatte grupper i arbeidsmarkedet styrkes. Regjeringens
forslag til kutt i attføringspenger avvises. Full likestilling
mellom selvstendig næringsdrivende og arbeidstakeres rett
til sykepenger og pleie og opplæringspenger foreslås
iverksatt fra 1. august 2008. Satsingene finansieres ved å gjenta
Kristelig Folkepartis forslag fra finansinnstillingen om innstramminger
i dagpengeregelverket ved permittering - ut over Regjeringens eget
forslag, forenklinger i lønnsgarantiordningen samt innsparing
i administrasjonsutgifter.
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke at deltakelse i arbeidslivet er det viktigste tiltaket for
at den enkelte borger på egen hånd kan sikre seg
og sin familie mot fattigdom og sosial ekskludering. Venstre er
et sosialliberalt parti, med sterk tro på menneskets skaperevne,
kreativitet og ansvarsfølelse. Venstre setter alltid det
enkelte menneske i sentrum, ikke grupper eller klasser. Alle mennesker
er likeverdige, men ingen er like. Økt frihet gir nye muligheter
for menneskelig vekst. Alle skal ha mulighet til å bruke
sine evner til beste for seg selv og samfunnet.
Dette medlem viser til at Venstres
frihet og fellesskap også omfatter fremtidens generasjoner.
Venstre vil føre en ansvarlig økonomisk politikk
og en miljøpolitikk som sikrer livsgrunnlaget og velferden
også for dem.
Dette medlem viser til at Venstre
i sitt alternative budsjett foreslår en økning
på tiltak for å redusere fattigdom på vel
1 mrd. kroner utover Regjeringens forslag. Hovedsatsingene er rusomsorg,
forsøk med borgerlønn, offentlig finansiert tannhelse
og omsorgslønn for foreldre med funksjonshemmede barn og økt
satsing på integrering, tiltak for bostedsløse
og økt bostøtte.
Dette medlem viser til at regjeringen
Bondevik II gjennom sitt målrettede arbeid la grunnlaget
for den positive utvikling vi i dag ser med et arbeidsmarked i stadig
bedring. Alle rapporter tyder nå på at ledigheten går
langt fortere nedover enn tidligere antatt og også raskere
enn det Regjeringen har lagt til grunn i forbindelse med statsbudsjettet
for 2008.
Dette medlem understreker at
fremtidens velferdssamfunn avhenger av et nyskapende næringsliv. Fremtidens
arbeidsplasser er ennå ikke skapt, og dette medlem vil
ha en politikk som støtter nyskapere og gründere.
Forskning, utdanning og skattesystem er viktige forutsetninger for
framtidens arbeidsplasser og velferd. Samfunnet må gi rom
for menneskets skapende evner i skoleverk, forskning, kultur og
næringsliv. De som tør å satse, og som
tør å tro på en idé, må slippes
frem. For dette medlem er det minst like naturlig å skape
sin egen arbeidsplass som det er å finne sin plass innenfor
det etablerte arbeidslivet. Norsk næringsliv trenger norske
eiere og norske gründere for å bevare velferdssamfunnet.
Tabellen viser budsjettforslaget
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
innenfor vedtatt ramme, jf. Budsjett-innst. S. I (2007-2008)
og primærbudsjettene til Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slik de fremkommer i finansinnstillingen.
Avvik i forhold til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 med Tillegg nr. 5 | A, SV, Sp | FrP | H | KrF | V |
| | | | | | | | |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
600 | | Arbeids-
og inkluderingsdepartementet | 209 164 | 209 164 (0) | 194 164 (-15 000) | 196 164 (-13 000) | 209 164 (0) | 209 164 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 206 164 | 206 164 (0) | 191 164 (-15
000) | 193 164 (-13
000) | 206 164 (0) | 206 164 (0) |
604 | | NAV-reform
og
pensjonsreform | 1 615
200 | 1 615
200 (0) | 1 490
200 (-125 000) | 1 615
200 (0) | 1 615
200 (0) | 1 615
200 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 877 500 | 877 500 (0) | 827 500 (-50
000) | 877 500 (0) | 877 500 (0) | 877 500 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 737 700 | 737 700 (0) | 662 700 (-75
000) | 737 700 (0) | 737 700 (0) | 737 700 (0) |
605 | | Arbeids-
og velferdsetaten | 8 279
700 | 8 279
700 (0) | 8 556
700 (+277
000) | 8 351
700 (+72
000) | 8 290
700 (+11
000) | 8 556
100 (+276
400) |
| 1 | Driftsutgifter | 7 864 800 | 7 864 800 (0) | 7 433 800 (-431 000) | 7 901 800 (+37 000) | 7 875 800 (+11 000) | 7 841 200 (-23 600) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 35 500 | 35 500 (0) | 35 500 (0) | 70 500 (+35
000) | 35 500 (0) | 35 500 (0) |
| 22 | Borgerlønn (prøveprosjekt) | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 300 000 (+300
000) |
| 70 | Tilskudd til helse- og
rehabiliteringstjenester for sykemeldte | 138 000 | 138 000 (0) | 846 000 (+708
000) | 138 000 (0) | 138 000 (0) | 138 000 (0) |
621 | | Tilskudd
forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet | 465 501 | 465 501 (0) | 240 001 (-225 500) | 460 501 (-5 000) | 465 501 (0) | 300 501 (-165 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 40 600 | 40 600 (0) | 40 600 (0) | 35 600 (-5
000) | 40 600 (0) | 40 600 (0) |
| 62 | Kvalifiseringsprogrammet | 230 000 | 230 000 (0) | 0 (-230
000) | 230 000 (0) | 230 000 (0) | 50 000 (-180
000) |
| 63 | Sosiale tjenester og tiltak
for vanskeligstilte | 163 300 | 163 300 (0) | 163 300 (0) | 163 300 (0) | 163 300 (0) | 178 300 (+15
000) |
| 70 | Frivillig arbeid | 22 701 | 22 701 (0) | 26 701 (+4
000) | 22 701 (0) | 22 701 (0) | 22 701 (0) |
| 74 | Tilskudd til pensjonistenes organisasjoner
mv. | 8 900 | 8 900 (0) | 9 400 (+500) | 8 900 (0) | 8 900 (0) | 8 900 (0) |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | 5 242
100 | 5 242
100 (0) | 5 055
100 (-187 000) | 5 082
100 (-160 000) | 5 272
100 (+30
000) | 4 996
100 (-246 000) |
| 21 | Forsøk, utviklingstiltak
mv. | 17 000 | 17 000 (0) | 10 000 (-7
000) | 17 000 (0) | 17 000 (0) | 17 000 (0) |
| 74 | (NY POST) Reaktivisering av
personer med
uføretrygd | 0 | 0 (0) | 120 000 (+120
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere | 5 225 100 | 5 225 100 (0) | 4 925 100 (-300 000) | 5 065 100 (-160 000) | 5 255 100 (+30 000) | 4 979 100 (-246 000) |
635 | | Ventelønn | 260 000 | 260 000 (0) | 160 000 (-100 000) | 249 500 (-10 500) | 260 000 (0) | 249 500 (-10 500) |
| 1 | Driftsutgifter | 260 000 | 260 000 (0) | 160 000 (-100
000) | 249 500 (-10
500) | 260 000 (0) | 249 500 (-10
500) |
640 | | Arbeidstilsynet | 360 800 | 360 800 (0) | 345 800 (-15 000) | 365 800 (+5 000) | 360 800 (0) | 364 800 (+4 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 356 800 | 356 800 (0) | 341 800 (-15
000) | 361 800 (+5
000) | 356 800 (0) | 360 800 (+4
000) |
642 | | Petroleumstilsynet | 175 600 | 175 600 (0) | 168 600 (-7 000) | 175 600 (0) | 175 600 (0) | 179 600 (+4 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 159 100 | 159 100 (0) | 152 100 (-7
000) | 159 100 (0) | 159 100 (0) | 163 100 (+4
000) |
643 | | Statens
arbeidsmiljøinstitutt | 85 500 | 85 500 (0) | 81 500 (-4 000) | 85 500 (0) | 85 500 (0) | 85 500 (0) |
| 50 | Statstilskudd | 85 500 | 85 500 (0) | 81 500 (-4
000) | 85 500 (0) | 85 500 (0) | 85 500 (0) |
666 | | Avtalefestet
pensjon (AFP) | 1 090
000 | 1 090
000 (0) | 1 090
000 (0) | 1 032
500 (-57 500) | 1 067
000 (-23 000) | 1 044
000 (-46 000) |
| 70 | Tilskudd | 1 090 000 | 1 090 000 (0) | 1 090 000 (0) | 1 032 500 (-57 500) | 1 067 000 (-23 000) | 1 044 000 (-46 000) |
667 | | Supplerende
stønad til personer over 67 år | 275 000 | 275 000 (0) | 0 (-275 000) | 275 000 (0) | 275 000 (0) | 275 000 (0) |
| 70 | Tilskudd | 275 000 | 275 000 (0) | 0 (-275
000) | 275 000 (0) | 275 000 (0) | 275 000 (0) |
847 | | Tiltak
for personer med nedsatt funksjonsevne | 187 099 | 187 099 (0) | 189 099 (+2 000) | 187 099 (0) | 187 099 (0) | 187 099 (0) |
| 70 | Tilskudd til funksjonshemmedes
organisasjoner | 144 399 | 144 399 (0) | 146 399 (+2
000) | 144 399 (0) | 144 399 (0) | 144 399 (0) |
2541 | | Dagpenger | 4 781
000 | 4 781
000 (0) | 3 831
000 (-950 000) | 4 731
000 (-50 000) | 4 726
100 (-54 900) | 4 672
300 (-108 700) |
| 70 | Dagpenger | 4 781 000 | 4 781 000 (0) | 3 831 000 (-950 000) | 4 731 000 (-50 000) | 4 726 100 (-54 900) | 4 672 300 (-108 700) |
2542 | | Statsgaranti
for lønnskrav ved konkurs mv. | 430 000 | 430 000 (0) | 430 000 (0) | 383 300 (-46 700) | 383 300 (-46 700) | 383 300 (-46 700) |
| 70 | Statsgaranti for lønnskrav ved
konkurs mv. | 430 000 | 430 000 (0) | 430 000 (0) | 383 300 (-46
700) | 383 300 (-46
700) | 383 300 (-46
700) |
2620 | | Stønad
til enslig mor eller far | 3 943
500 | 3 943
500 (0) | 3 897
300 (-46 200) | 3 943
500 (0) | 3 943
500 (0) | 3 958
500 (+15
000) |
| 70 | Overgangsstønad | 2 295 000 | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | 2 310 000 (+15 000) |
| 73 | Utdanningsstønad | 78 000 | 78 000 (0) | 31 800 (-46
200) | 78 000 (0) | 78 000 (0) | 78 000 (0) |
2650 | | Sykepenger | 30 383
762 | 30 383
762 (0) | 29 603
762 (-780 000) | 30 242
162 (-141 600) | 30 448
062 (+64
300) | 30 471
262 (+87
500) |
| 70 | Sykepenger for
arbeidstakere mv. | 26 750 000 | 26 750 000 (0) | 26 000 000 (-750 000) | 26 608 400 (-141 600) | 26 750 000 (0) | 26 750 000 (0) |
| 71 | Sykepenger for
selvstendige | 1 560 000 | 1 560 000 (0) | 1 530 000 (-30 000) | 1 560 000 (0) | 1 620 000 (+60 000) | 1 573 200 (+13 200) |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger
ved barns sykdom m.m. | 400 000 | 400 000 (0) | 400 000 (0) | 400 000 (0) | 404 300 (+4
300) | 474 300 (+74
300) |
2652 | | Medisinsk
rehabilitering mv. | 8 258
000 | 8 258
000 (0) | 8 158
000 (-100 000) | 8 258
000 (0) | 8 258
000 (0) | 8 258
000 (0) |
| 70 | Rehabiliteringspenger | 7 960 000 | 7 960 000 (0) | 7 860 000 (-100 000) | 7 960 000 (0) | 7 960 000 (0) | 7 960 000 (0) |
2653 | | Ytelser
til yrkesrettet attføring | 11 529
000 | 11 529
000 (0) | 11 559
000 (+30
000) | 11 529
000 (0) | 11 559
000 (+30
000) | 11 529
000 (0) |
| 70 | Attføringspenger | 10 348 000 | 10 348 000 (0) | 10 378 000 (+30 000) | 10 348 000 (0) | 10 378 000 (+30 000) | 10 348 000 (0) |
2655 | | Uførhet | 54 900
000 | 54 900
000 (0) | 54 216
000 (-684 000) | 54 900
000 (0) | 54 900
000 (0) | 54 900
000 (0) |
| 70 | Grunnpensjon | 17 950 000 | 17 950 000 (0) | 16 923 000 (-1 027 000) | 17 950 000 (0) | 17 950 000 (0) | 17 950 000 (0) |
| 71 | Tilleggspensjon | 27 510 000 | 27 510 000 (0) | 27 336 000 (-174 000) | 27 510 000 (0) | 27 510 000 (0) | 27 510 000 (0) |
| 72 | Særtillegg | 1 420 000 | 1 420 000 (0) | 1 950 000 (+530 000) | 1 420 000 (0) | 1 420 000 (0) | 1 420 000 (0) |
| 73 | Foreløpig uførepensjon | 240 000 | 240 000 (0) | 227 000 (-13
000) | 240 000 (0) | 240 000 (0) | 240 000 (0) |
2661 | | Grunn-
og hjelpestønad, hjelpemidler mv. | 8 343
000 | 8 343
000 (0) | 8 395
000 (+52
000) | 8 348
000 (+5
000) | 8 343
000 (0) | 8 113
000 (-230 000) |
| 70 | Grunnstønad | 1 600 000 | 1 600 000 (0) | 1 602 000 (+2 000) | 1 600 000 (0) | 1 600 000 (0) | 1 600 000 (0) |
| 73 | Hjelpemidler mv. under arbeid
og utdanning | 108 550 | 108 550 (0) | 128 550 (+20
000) | 113 550 (+5
000) | 108 550 (0) | 108 550 (0) |
| 74 | Tilskudd til biler | 865 000 | 865 000 (0) | 895 000 (+30
000) | 865 000 (0) | 865 000 (0) | 635 000 (-230
000) |
2670 | | Alderdom | 101 101
000 | 101 101
000 (0) | 103 206
000 (+2
105 000) | 101 314
000 (+213
000) | 101 406
000 (+305
000) | 101 314
000 (+213
000) |
| 70 | Grunnpensjon | 38 425 000 | 38 425 000 (0) | 38 520 000 (+95 000) | 38 638 000 (+213 000) | 38 425 000 (0) | 38 638 000 (+213 000) |
| 71 | Tilleggspensjon | 58 000 000 | 58 000 000 (0) | 58 210 000 (+210 000) | 58 000 000 (0) | 58 305 000 (+305 000) | 58 000 000 (0) |
| 73 | Særtillegg | 4 620 000 | 4 620 000 (0) | 6 420 000 (+1 800 000) | 4 620 000 (0) | 4 620 000 (0) | 4 620 000 (0) |
2680 | | Etterlatte | 2 435
000 | 2 435
000 (0) | 2 470
000 (+35
000) | 2 435
000 (0) | 2 435
000 (0) | 2 435
000 (0) |
| 72 | Særtillegg | 63 000 | 63 000 (0) | 98 000 (+35
000) | 63 000 (0) | 63 000 (0) | 63 000 (0) |
2686 | | Gravferdsstønad | 130 000 | 130 000 (0) | 322 000 (+192 000) | 130 000 (0) | 130 000 (0) | 130 000 (0) |
| 70 | Gravferdsstønad | 130 000 | 130 000 (0) | 322 000 (+192 000) | 130 000 (0) | 130 000 (0) | 130 000 (0) |
| | Sum
utgifter | 246
700 178 | 246
700 178 (0) | 245
879 478 (-820 700) | 246
510 878 (-189 300) | 247
015 878 (+315
700) | 246
447 178 (-253 000) |
Inntekter (i hele tusen kroner) |
| | Sum
inntekter | 2
194 650 | 2
194 650 (0) | 2
194 650 (0) | 2
194 650 (0) | 2
194 650 (0) | 2
194 650 (0) |
| | Sum netto | 244 505
528 | 244 505
528 (0) | 243 684
828 (-820 700) | 244 316
228 (-189 300) | 244 821
228 (+315
700) | 244 252
528 (-253 000) |