Kap. | Post | Formål | St. prp. nr. 1 |
Utgifter
i hele kroner |
Stortinget
og underliggende institusjoner |
42 | | Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret | 5 300 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 5 300 000 |
|
Justis-
og politidepartementet |
451 | | Samfunnssikkerhet
og beredskap | 543 715 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 536 366 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 2 442 000 |
| 70 | Overføringer til
private | 4 907 000 |
|
Forsvarsdepartementet |
1700 | | Forsvarsdepartementet | 354 094 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 337 821 000 |
| 73 | Forskning og utvikling, kan overføres | 16 273 000 |
1710 | | Forsvarsbygg
og nybygg og nyanlegg | 667 562 000 |
| 24 | Driftsresultat | -940 000 000 |
| 46 | Ekstraordinært
vedlikehold, kan overføres | 24 000 000 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres | 1 583 562 000 |
1716 | | Forsvarets
forskningsinstitutt | 153 870 000 |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets
forskningsinstitutt | 153 870 000 |
1719 | | Fellesutgifter
og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet | 687 124 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 387 521 000 |
| 43 | Til disposisjon
for Forsvarsdepartementet | 18 000 000 |
| 71 | Overføringer til
andre, kan overføres | 61 603 000 |
| 78 | Norges tilskudd
til NATOs driftsbudsjett, kan overføres | 220 000 000 |
1720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat | 2 091 392
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 1 917 920 000 |
| 50 | Overføringer Statens
Pensjonskasse, kan overføres | 167 349 000 |
| 70 | Renter låneordningen, kan overføres | 6 123 000 |
1723 | | Nasjonal
sikkerhetsmyndighet | 108 333 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 108 333 000 |
1725 | | Fellesinstitusjoner
og -utgifter under Forsvarsstaben | 2 393 548
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 2 393 548 000 |
1731 | | Hæren | 4 275 893
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 4 275 893 000 |
1732 | | Sjøforsvaret | 3 093 100
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 3 093 100 000 |
1733 | | Luftforsvaret | 3 711 208
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 3 711 208 000 |
1734 | | Heimevernet | 1 009 790
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 1 009 790 000 |
1735 | | Etterretningstjenesten | 893 028 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| 893 028 000 |
1740 | | Forsvarets
logistikkorganisasjon | 2 938 011
000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 2 938 011 000 |
1760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg | 8 829 817
000 |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45 | 889 141 000 |
| 44 | Fellesfinansierte
bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel,
kan overføres | 61 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres | 7 438 676 000 |
| 48 | Fellesfinansierte
bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel,
kan overføres | 348 000 000 |
| 75 | Fellesfinansierte
bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs
investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres,
kan nyttes under
kap. 1760, post 44 | 93 000 000 |
1790 | | Kystvakten | 889 104 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 889 104 000 |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten | 42 557 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 42 557 000 |
1792 | | Norske
styrker i utlandet | 1 042 542
000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 042 542 000 |
1795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål | 277 323 000 |
| 1 | Driftsutgifter
| 273 709 000 |
| 60 | Tilskudd til kommuner, kan overføres | 2 000 000 |
| 72 | Overføringer til
andre | 1 614 000 |
| | | |
| | Sum
utgifter rammeområde 8 | 34 007 311 000 |
| | | |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter
under departementene |
3451 | | Samfunnssikkerhet
og beredskap | 142 222 000 |
| 1 | Gebyrer | 114 816 000 |
| 3 | Diverse inntekter
| 27 406 000 |
4700 | | Forsvarsdepartementet | 209 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 209 000 |
4710 | | Forsvarsbygg
og nybygg og nyanlegg | 22 000 000 |
| 47 | Salg av eiendom
| 22 000 000 |
4720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat | 2 469 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 2 267 000 |
| 70 | Renter låneordning
| 202 000 |
4723 | | Nasjonal
sikkerhetsmyndighet | 2 819 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 2 819 000 |
4725 | | Fellesinstitusjoner
og -inntekter under Forsvarsstaben | 40 590 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 40 590 000 |
4731 | | Hæren | 3 545 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 3 545 000 |
4732 | | Sjøforsvaret | 23 672 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 23 672 000 |
4733 | | Luftforsvaret | 95 518 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 95 518 000 |
4734 | | Heimevernet | 1 837 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 1 837 000 |
4740 | | Forsvarets
logistikkorganisasjon | 230 931 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 230 931 000 |
4760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg | 348 000 000 |
| 48 | Fellesfinansierte
bygge- og anleggsinntekter | 348 000 000 |
4790 | | Kystvakten | 384 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 384 000 |
4792 | | Norske
styrker i utlandet | 10 124 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 10 124 000 |
4795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål | 2 369 000 |
| 1 | Driftsinntekter
| 2 369 000 |
4799 | | Militære
bøter | 500 000 |
| 86 | Militære bøter
| 500 000 |
| | Sum
inntekter rammeområde 8 | 927 189 000 |
| | Netto rammeområde
8 | 33 080 122 000 |
Regjeringens forslag til forsvarsbudsjett for 2009
følger opp Soria Moria-erklæringens sikkerhets- og forsvarspolitiske
satsingsområder og den vedtatte langtidsplanen for perioden 2009–2012.
Det legges opp til en tydelig bevilgningsmessig styrking av forsvarsbudsjettet
reelt med 620 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett 2008.
Av disse vil 400 mill. kroner være direkte rettet mot målsettingen
i vedtatt langtidsplan. Regjeringen tilfører således allerede første
året i planperioden halvparten av bevilgningsøkningen på 800 mill.
kroner som forutsatt i vedtatt langtidsplan.
For 2009 vektlegger Regjeringen særlig å styrke tilstedeværelsen
i nord, spesielt for Sjøforsvaret og Kystvakten, men også for Hæren.
I 2009 gjennomføres en større fellesoperativ øvelse med alliert
deltagelse i Nordland/Troms. Regjeringen vil videreføre det høye
nivået på den militære deltagelsen i Afghanistan samtidig som det
også legges vekt på andre tiltak som kan bidra til at afghanerne
selv kan overta ansvaret for egen sikkerhet. Regjeringens målsetting
er å øke Norges militære bidrag til FN-operasjoner, med prioritet
til operasjoner i Afrika.
Regjeringen vil fortsette utviklingen av Hæren med
spesiell vekt på å øke bemanningen for å styrke små og bemanningsmessig
sårbare miljøer som er viktige for deltagelse i operasjoner. Videre
skal utvalgte felleskapasiteter innenfor sanitet, vannrens, samband
og informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) styrkes for å bedre
evnen til relevant operativ og forsyningsmessig støtte til enheter
i operasjoner. I 2009 vil den øverste ledelsen videreutvikles.
I tillegg til den bevilgningsmessige styrkingen igangsettes basetiltak
og en rekke andre tiltak i tråd med vedtatt langtidsplan. Disse
tiltakene gjennomføres for fortsatt å kunne frigjøre ressurser internt
i forsvarssektoren og bruke disse ressursene til å styrke den operative
virksomheten.
Regjeringen legger vekt på å videreutvikle personellpolitikken,
herunder legge til rette for økt kvinneandel og mangfold i Forsvaret,
styrke veteranenes rettigheter og sikre en bedre oppfølging av den
enkelte ansatte og deres familie. Regjeringen vil følge opp handlingsplanen
for holdninger, etikk og ledelse og legge til rette for en god og
forsvarlig økonomistyring og forvaltning. Regjeringen vil legge
til rette for en mer effektiv logistikkunderstøttelse i Forsvaret
med klarere styrings- og ansvarslinjer.
Norges grunnleggende sikkerhetspolitiske interesser
og hovedmålsettinger er knyttet til i første rekke satsing på nordområdene,
en FN-ledet verdensorden, oppslutning om og synlige bidrag til NATO
og en aktiv europapolitikk, jf. St.prp. nr. 48 (2007–2008) og Innst.
S. nr. 318 (2007–2008). Samtidig er de regionale og globale geopolitiske
utviklingstrekk i kontinuerlig endring, og dette har konsekvenser
for norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk.
I 2009 står vi overfor flere store begivenheter som
det er knyttet både forventninger og utfordringer til. NATOs toppmøte
i april forventes å behandle en rekke fundamentale saker, deriblant
spørsmålet om ytterligere NATO-utvidelse, alliansens evne til styrkegenerering, omstruktureringen
av NATOs hovedkvarter og kommandostruktur, utviklingen av et nytt
strategisk konsept, missilforsvar, samt Afghanistan. En evt. full
fransk gjeninntreden i NATOs integrerte militære struktur under
toppmøtet vil åpne opp et mulighetsvindu for en mer omfattende NATO-reform,
og vil kunne bedre forholdet mellom EU og NATO.
Ved inngangen til 2009 står det internasjonale samfunnet
og Norge overfor betydelige utfordringer. Konflikten i Georgia har
ført til økt spenning i forholdet mellom Russland og Vesten, og
minner oss om at vi står overfor endrede geopolitiske realiteter.
I Afghanistan er sikkerhetssituasjonen blitt mer krevende. Globaliseringsutfordringer
i form av spredning av masseødeleggelsesvåpen og internasjonal terrorisme
står også fortsatt i fokus. Norge møter dessuten vedvarende utfordringer
i sine nærområder. Utfordringene i sum understreker behovet for
en FN-ledet verdensorden, og betydningen av NATO både for internasjonal
stabilitet og norsk sikkerhet. NATOs toppmøte i april 2009, mulig
fransk gjeninntreden i NATOs integrerte militære struktur og det
amerikanske presidentvalget, legger grunnlaget for en ny giv i det transatlantiske
samarbeidet og i NATO.
Den væpnede konflikten mellom Russland og Georgia
sommeren 2008 illustrerer at Russland er villig til å bruke væpnet
makt for å oppnå sine målsettinger. Konsekvensene er at forholdet mellom
Russland og Vesten er blitt vesentlig dårligere. Det har allerede
gitt seg utslag i at Russland har gått til suspensjon av det militære samarbeidet
med NATO-landene. Utviklingen i Iran representerer en vedvarende
utfordring for verdenssamfunnet, hvor Irans atomutviklingsprogram
og regionale ambisjoner skaper fortsatt internasjonal usikkerhet.
NATOs toppmøte i april 2009 vil derfor bli en viktig
anledning til å diskutere en rekke politisk tunge spørsmål, inkludert
NATO-utvidelse, missilforsvar og NATOs rolle i internasjonale fredsoperasjoner.
I NATO-fora har Norge i løpet av det siste året lansert flere initiativer
innrettet mot et økt fokus på alliansens kjerneoppgaver og NATOs
artikkel V. Utviklingen den siste tiden har aktualisert dette ytterligere.
Den allmenne utviklingen ute har også konsekvenser
for Norge. Nordområdene representerer den største forsvars- og sikkerhetspolitiske utfordringen
for Norge, og vil forbli Regjeringens hovedsatsingsområde i tiden
fremover. Det er også her Norge i all hovedsak møter de globale
utfordringene i sitt nærområde. Med økt konkurranse om strategiske
råvarer, sammen med områdets fortsatte militærstrategiske rolle, vil
nordområdenes betydning bare vokse.
Norges forhold til Russland er i dag generelt godt,
men vi kan ikke utelukke at den allmenne forverring av forholdet
mellom Russland og Vesten kan gi seg utslag også i nord. Omstridte jurisdiksjonsforhold
og en uavklart grense med Russland i et område av stor ressursmessig
betydning skaper utfordringer for Norges sikkerhetspolitiske interesser
i nord.
Norges engasjement i NATOs stabiliseringsoperasjon
i Afghanistan, International Security Assistance Force (ISAF), representerer
fortsatt vår største og viktigste operasjon i utlandet. Norges innsats
i Afghanistan er langsiktig, men dynamisk og vil fortsatt prioriteres
høyt.
FN og folkeretten er viktigere enn noen gang
for å kunne koordinere og løse de fleste av de sikkerhetsutfordringer
verdenssamfunnet står overfor, inkludert konfliktløsing og legitim
bruk av militære virkemidler. Regjeringen vil derfor følge opp sin
målsetting om en FN-ledet verdensorden, og vi vil aktivt bidra til
å styrke organisasjonens evne til krise- og konfliktløsning. Nye geopolitiske
realiteter aktualiserer denne utfordringen, samtidig som den kan
bli mer krevende. For Norge ligger nøkkelen til trygghet og innflytelse
i samarbeid, hovedsakelig gjennom FN, NATO og de øvrige internasjonale
organisasjoner vi er tilsluttet. NATO er, og vil fortsette å være,
Norges viktigste sikkerhetsgaranti og utgjør grunnsteinen i norsk
sikkerhets- og forsvarspolitikk.
Det nordiske forsvars- og sikkerhetspolitiske
samarbeidet har god dynamikk, og kjennetegnes av utvikling på en
rekke områder. Det legges betydelig vekt på at det nordiske samarbeidet
skal være ikke-ekskluderende, der alle prosjekter er åpne for alle
fem land. Det nære nordiske samarbeidet kommer i tillegg til Norges
forpliktelser og samarbeid i NATO, og i tillegg til Sveriges og Finlands
forpliktelser overfor EU. På det operative plan ble det på det nordiske
forsvarsministermøtet i mai 2008 oppnådd enighet om å arbeide for
å få til et felles nordisk styrkebidrag til en FN-operasjon i Afrika.
Internasjonale organisasjoner som FN, NATO, EU
og Den afrikanske union (AU) har blitt enda viktigere for å håndtere
kriser som truer internasjonal fred og sikkerhet. Norge har vært
en hovedpådriver for utviklingen av flerdimensjonale og integrerte
fredsoperasjoner, hvor man gjennom en helhetlig tilnærming basert
på en samordning av politiske, militære, humanitære og utviklingsmessige
virkemidler ønsker å styrke evnen til internasjonal konfliktløsning. Regjeringen
vil aktivt søke å øke norsk militær deltagelse i FN-ledede operasjoner
i 2009, med særlig vekt på Afrika og primært i en nordisk ramme.
I kapittel 2 til St.prp. nr. 1 (2008–2009) gir Regjeringen
en detaljert og utfyllende redegjørelse for sikkerhetspolitiske
utfordringer og utviklingstrekk, samt norske hovedprioriteringer.
Regjeringens forsvarspolitiske hovedmål er et forsvar
som er i stand til å møte utfordringene i raskt skiftende omgivelser
og verne om Norges sikkerhet, interesser og verdier. Stortinget
behandlet 19. juni 2008 den nye langtidsplanen for Forsvaret for
perioden 2009–2012, jf. Innst. S. nr. 318 (2007–2008) til St.prp.
nr. 48 (2007–2008) "Et forsvar til vern om Norges sikkerhet, interesser
og verdier". Stortingets behandling av den nye langtidsplanen viser
at det fortsatt er bred politisk enighet om de grunnleggende forhold.
I en tid hvor rammebetingelsene endrer seg raskere enn før, er det
viktig med konsensus om hovedlinjene i forsvars- og sikkerhetspolitikken i
Norge.
Prinsippene for Forsvarets struktur, organisasjon og
virksomhet er nedfelt i forsvarskonseptet. Iht. den vedtatte langtidsplanen
for perioden 2009–2012 vil det bli tilstrebet balanse mellom oppgaver,
struktur og ressurstilgang innen utgangen av perioden. Den vedtatte
langtidsplanen legger opp til et betydelig økonomisk løft for Forsvaret i
perioden. Forsvarets virksomhet vil baseres på et nært samarbeid
med sivile myndigheter og på verneplikten som fundament for Forsvaret.
Omstillingen fra 2001 og frem til i dag har skapt et godt grunnlag
for å utvikle Forsvaret videre.
2009 er det første året i langtidsplanen 2009–2012.
Regjeringen har lagt vekt på at virksomheten i 2009 innrettes mot
å iverksette de tiltak Stortinget har sluttet seg til gjennom behandlingen
av den nye langtidsplanen, jf. Innst. S. nr. 318 (2007–2008) til
St.prp. nr. 48 (2007–2008).
I perioden 2009–2012 skal Forsvaret videreutvikles
som et moderne og fleksibelt innsatsforsvar. Dette er nødvendig
for at Forsvaret skal kunne ivareta ambisjonene knyttet til nordområdene
og norske bidrag til internasjonal fred og stabilitet. Verneplikten
skal videreutvikles, tilpasset Forsvarets behov, for å sikre Forsvaret
tilgang på kvalifisert personell og gi god forankring mellom Forsvaret
og samfunnet for øvrig. I langtidsplanen er det lagt til grunn en
betydelig styrking av Forsvaret innenfor utvalgte områder gjennom
frigjøring av ressurser og en opptrapping av forsvarsrammen på 800
mill. kroner frem mot 2012. Dette vil legge til rette for en betydelig
personelloppbygging i forsvarsgrenene, spesielt i Hæren, og felleskapasitetene. Videre
vil vi gjennom sesjonsordningen og andre personalpolitiske tiltak
satse betydelig på å rekruttere og beholde flere kvinner i forsvarssektoren.
Følgende hovedprioriteringer for 2009–2012 er lagt
til grunn for den videre utviklingen av forsvarssektoren:
styrke aktivitet
og tilstedeværelse i nordområdene, spesielt for Sjøforsvaret og
Kystvakten, men også for Hæren. Målsettingen er først og fremst
å ivareta norsk suverenitet, forebygge konflikter og sikre stabilitet,
bidra til internasjonal fred og stabilitet,
basert på en FN-ledet verdensorden, gjennom aktive bidrag til samarbeid
og operasjoner i regi av FN og NATO,
sikre en helhetlig tilnærming til sikkerhetspolitikken,
med økt vekt på samfunnssikkerhet og balanse mellom sivil og militær
beredskap,
videreutvikle og forbedre verneplikten
som et fundament for Forsvarets virksomhet og utvikling,
styrke personalpolitikk og ledelse i forsvarssektoren,
slik at det legges til rette for at sektoren kan løse sine oppgaver
og videreutvikles, samtidig som medarbeiderne ivaretas på en god
måte.
For å ivareta en bærekraftig balanse mellom
oppgaver, struktur og ressurstilgang legger langtidsplanen opp til
en gradvis opptrapping av forsvarsrammen fra 2008-nivået på 31,54
mrd. kroner til et nivå som ligger 800 mill. kroner høyere i løpet
av langtidsperioden. Dette vil gi en ny totalramme på 32,34 mrd.
2008-kroner. Samtidig skal forsvarssektoren selv gjennomføre egne
interne ressursfrigjøringstiltak. Det er lagt til grunn at forsvarssektoren
årlig kompenseres for eksternt drevet lønns- og prisvekst i tråd med
gjeldende statlig budsjettpraksis. Dersom forutsetningene for den
vedtatte langtidsplanen ikke oppfylles, vil Regjeringen måtte komme
tilbake til Stortinget med evt. nye strukturtiltak, i tråd med omtalen
i vedtatt langtidsplan.
De økonomiske hovedstørrelsene for perioden 2009–2012
fremgår av tabellen under.
Tabell 2.1 Økonomiske hovedstørrelser for perioden
2009–2012
Mrd. 2008-kroner | 20082 | 2012 |
Investeringer
totalt, herav | 9,47 | 9,73 |
– Materiellinvesteringer
| 7,69 | 7,80 |
– Infrastrukturinvesteringer
| 1,50 | 1,65 |
– Fellesfinansiert
infrastruktur | 0,28 | 0,28 |
Drift | 21,34 | 21,88 |
Merutgifter operasjoner i utlandet
| 0,73 | 0,73 |
Sum | 31,54 | 32,34 |
1 Tentative plantall iht. St.prp. nr. 48 (2007–2008).
De årlige budsjettene vil gi den faktiske fordelingen. Regjeringens
forslag til budsjettnivå for 2009 omtales under 3.3 Økonomiske rammer
for 2009.
2 Saldert budsjett for 2008.
I langtidsplanen er det lagt til grunn en årlig planmessig
avsetning til norske styrker i utlandet på 730 mill. kroner. Forslag
om aktivitet ut over dette nivået, og inndekning av utgiftene i
denne forbindelse, vil bli behandlet i det enkelte tilfelle.
Etter 2012 er det foreløpig lagt til grunn at
det kan avsettes ca. 24 mrd. kroner innenfor forsvarsrammen til
anskaffelse av nye kampfly – gitt at øvrige forutsetninger i planleggingen
holder og følges opp. En full erstatning av kampflyvåpenet vil kreve
betydelige investeringer ut over dette nivået. Regjeringen vil legge
frem en egen sak for Stortinget om anskaffelsen av nye kampfly.
Den videre utviklingen av forsvarssektoren legger
fortsatt vekt på å omdisponere midler fra lavere til høyere prioritert
virksomhet. Planlagt intern ressursfrigjøring vil sammen med den
forutsatte bevilgningsmessige økningen skissert i vedtatt langtidsplan,
bidra til å sikre et nødvendig driftsnivå, herunder sikre ressurser
til trening og øving, strukturell fornyelse innenfor andre deler
av den operative strukturen og i tillegg sikre nødvendige infrastrukturinvesteringer.
De interne ressursfrigjøringstiltakene omfatter bl.a.:
avvikling av baser
og annen infrastruktur. Om lag 375 mill. kroner vil bli frigjort
når tiltakene fullt ut er implementert, hvorav om lag 275 mill. kroner
forventes frigjort ved utgangen av 2012. Isolert til base- og støttevirksomheten
vil dette tiltaket innebære at om lag 300 årsverk frigjøres og i
overkant av 185 000 kvm bygningsareal avhendes,
effektivisering av interne prosesser i
forsvarssektoren tilsvarende et krav på minimum 0,5 pst. årlig.
Det er et mål om varig å frigjøre 150 mill. kroner hvert år i perioden
2009–2012, totalt 600 mill. kroner i 2012 og med en akkumulert innsparingseffekt
for hele perioden på 1,5 mrd. kroner. Den enkelte etatsleder vil
bli gitt ansvar og myndighet for å initiere og gjennomføre effektiviseringen,
nøye vurdering og prioritering av materiellanskaffelser
og kapasiteter. Behovet for materiellinvesteringer vil bli tilpasset
et årlig nivå som ligger 1,6 mrd. kroner lavere enn det som var lagt
til grunn i forrige planperiode.
Bemanningen i Forsvaret skal økes for bl.a.
å bedre utholdenheten knyttet til gjennomføring av operasjoner og
for å sikre en bedre personellmessig dekning innenfor utvalgte områder.
Samlet sett legges det opp til at antall årsverk i Forsvaret vil
være om lag 16 900 ved utgangen av 2012. Andre tiltak innenfor personelldimensjonen
må også være på plass for å sikre en vellykket utvikling og dreining
av personellstrukturen frem mot 2012, herunder oppdaterte personelloppsettingsplaner,
ny ledelsesstruktur, kvinnesatsing (vernepliktige og befal) samt
satsing på sivile innenfor enkelte fagområder.
Langtidsplanen legger opp til en fortsatt betydelig,
og nødvendig materiellmessig fornyelse for å sikre moderniseringen
av Forsvaret. Samlet er det lagt opp til at 31 mrd. 2008-kroner
skal nyttes til materiellinvesteringer i langtidsperioden, noe som
utgjør om lag 24 pst. av forsvarsrammen.
Det er fortsatt behov for en betydelig fornyelse av
bygningsmassen samtidig som det må gjennomføres bygningsmessige
tiltak for å understøtte strukturtiltakene i den nye langtidsplanen. Det
er lagt til grunn at avsetningen til årlige bygg- og anleggsinvesteringer
økes fra ca. 1,5 mrd. kroner til 1,65 mrd. 2008-kroner. Totalt gir dette
ca. 6,4 mrd. 2008-kroner til nasjonale investeringer i eiendom,
bygg og anlegg (EBA) i perioden 2009–2012.
De første årene av perioden vil være utfordrende og
kreve en spesiell aktsomhet og kontroll i gjennomføringen. Dette
skyldes bl.a. den noe forsinkede strukturutviklingen i langtidsplanperioden
2005–2008, og at midler ikke frigjøres umiddelbart. Det er en klar
sammenheng mellom frigjøring av driftsmidler gjennom bl.a. basetiltak,
gjennomføring av investeringer i eiendom, bygg og anlegg (EBA) og
personelloppbygging.
Regjeringens budsjettforslag for 2009 legger opp
til et budsjett for Forsvarsdepartementet med en utgiftsramme på
33 458,296 mill. kroner og en inntektsramme på 787,802 mill. kroner. For
rammeområde 8 er utgiftsrammen 34 007,311 mill. kroner og inntektsrammen 927,189
mill. kroner. Med det fremlagte budsjettet legger Regjeringen opp
til et kraftig bevilgningsmessig løft for forsvarssektoren, og tilfører
allerede første året i perioden, halvparten av den forutsatte bevilgningsøkningen
på 800 mill. kroner frem mot 2012. I tillegg prioriterer Regjeringen
å styrke budsjettet til norske styrker i utlandet og til vedlikehold
av nasjonale festningsverk.
Utgiftsrammen økes reelt med 620 mill. kroner (2
pst.) sammenlignet med saldert budsjett 2008. Budsjettet er fordelt
med 23 910 mill. kroner til drift av forsvarssektoren, 7 438,7 mill.
kroner til materiellinvesteringer og 2 109,6 mill. kroner til nasjonalfinansierte
og fellesfinansierte EBA-investeringer. Driftsutgiftene øker reelt
med 760 mill. kroner (3,5 pst.) sammenlignet med vedtatt budsjett
2008. I tråd med gjeldende praksis er budsjetterte inntekter innarbeidet
i utgiftsrammen.
Tabell 2.2 Forsvarsrammen
2009 ift. 2008
| Vedtatt budsjett 2008 (2008-kroner) | Forslag 2009
(2009-kroner) |
Total forsvarsramme
| 31 540 172 | 33 458 296 |
Drift | 22 066 876 | 23 910 058 |
EBA-investeringer
| 1 780 000 | 2 109 562 |
Materiellinvesteringer | 7 693 296 | 7 438 676 |
Arbeidet med å videreutvikle Forsvaret er krevende,
og det tar tid før tiltakene i langtidsplanen vil gi full effekt.
2009 og 2010 vil derfor fortsatt kreve klare prioriteringer og en
målrettet felles innsats for å realisere oppbyggingen som ligger
i langtidsplanen.
Regjeringens forslag innebærer at det samlede driftsbudsjett
i forsvarssektoren styrkes med 760 mill. kroner (3,5 pst.), hvorav
den vesentligste delen av økningen målrettes for å styrke ressursgrunnlaget
mot implementering og gjennomføring av vedtatt langtidsplan, bl.a.
ved å styrke operativ driftsaktivitet og styrkeproduksjon. Regjeringen
legger med dette til rette for at Forsvaret i 2009 kan levere operativ
evne på høyt nivå, der betydelige bidrag til operasjoner i utlandet
opprettholdes over tid, samtidig som behovene for forsvarskapasiteter
i våre nærområder blir ivaretatt på en god måte. Militær tilstedeværelse
i nordområdene, først og fremst med kampflyberedskap, sjøforsvar
og kystvakt, men også med Hæren, gis høy prioritet.
Norske bidrag med tellende og synlige styrker
til operasjoner i utlandet er høyt prioritert, og bevilgningen til
norske styrker i utlandet økes betydelig ift. saldert budsjett 2008.
Norge vil dermed kunne videreføre bidragene til ISAF-operasjonen
på et høyt nivå, og samtidig kvalifisere afghanerne til selv å være
i stand til å løse egne myndighetsoppgaver og sikkerhetsbehov. I tillegg
videreføres forsterkningen av den medisinske helikopterberedskapen
for styrkene i Afghanistan og spesialstyrkebidraget i Kabul.
Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret får markante
økninger i sine driftsbudsjetter. I tillegg legger Regjeringen opp
til at den fellesoperative vinterøvelsen Cold Response 2009 gjennomføres
i Nord-Norge med alliert deltagelse etter invitasjon.
Hæren vil i 2009 øke bemanningen innenfor utvalgte
områder som er viktige for gjennomføring av operasjoner. Reaksjonsevne
og beredskap ift. både nasjonale og internasjonale kriser vil bli
opprettholdt gjennom den vervede Telemark bataljon. I tillegg kan
Brigade Nord gjennom hele året stille en bataljonsgruppe, som har
gjennomført minimum seks måneders trening, for nasjonal beredskap.
I Sjøforsvaret og Luftforsvaret prioriteres
innfasingen av de nye fartøyklassene av fregatter og missiltorpedobåter,
og nye transportfly. I 2009 forventes at Sjøforsvaret mottar den
fjerde fregatten av Fridtjof Nansen-klassen og fire av seks Skjold-klasse
missiltorpedobåter. I Luftforsvaret foreslås bl.a. økt transportflyaktivitet
og luftoperativ beredskap i nord.
Heimevernet bygger videre på kvalitetsreformen med
vekt på rask reaksjon med godt trente og godt utstyrte styrker.
Heimevernet omorganiseres i tråd med den vedtatte langtidsplanen
og innrettes mot en struktur på 45 000 personell. Dette innebærer
et redusert øvingsnivå i 2009 som imidlertid vil bli trappet opp
utover i planperioden.
Felleskapasiteter innenfor sanitet, vannrens, samband
og IKT styrkes for å bedre evnen til relevant operativ og forsyningsmessig
støtte til enheter i operasjoner nasjonalt og i utlandet. Bevilgningen
til Forsvarets logistikkorganisasjon styrkes i 2009 for å sikre
organisasjonens evne til å levere tjenester til øvrige deler av
Forsvaret.
Regjeringen prioriterer Forsvarets bidrag til
den nasjonale kulturarven, og øker i den sammenheng bevilgningen
for å starte gjennomføringen av nødvendig utbedringsarbeid knyttet
til våre nasjonale festningsverk. Videre foreslås bevilgningen til
Forsvarets musikk og tilskuddene til de frivillige organisasjonene
styrket. Bevilgningen til den miljømessige oppryddingen på Hjerkinn
foreslås også økt.
Fredsoperative oppgaver som daglig løses av HM
Kongens garde, grensevakt, Kystvakten og Luftforsvaret gjennom maritim
luftovervåking og beredskap med kampfly videreføres på dagens nivå.
Regjeringen viderefører med foreslått budsjett satsingen på Kystvakten,
og det pågår en omfattende kvalitetsheving av fartøystrukturen ved
at flere eldre fartøyer erstattes av et noe lavere antall nye fartøyer
med vesentlig bedre kapasitet innenfor bl.a. rekkevidde og evne
til overvåking av større havområder.
Regjeringen vektlegger også i 2009 gjennomføringen
av betydelige investeringer for å videreføre moderniseringen av
Forsvaret. Det totale investeringsbudsjettet er på 9 548 mill. kroner.
Regjeringen prioriterer i 2009 infrastrukturbudsjettet for å følge
opp langtidsplanen og gjennomføre prioriterte prosjekter knyttet
til denne. Regjeringen har ut fra en helhetlig vurdering, funnet
det hensiktsmessig å sette av noe mindre til materiellinvesteringer
enn det langtidsplanen legger opp til for å sikre nødvendig drift til
høyt prioriterte oppgaver og investeringer i nødvendig infrastruktur.
Materiellinvesteringene i 2009 rettes inn mot investeringer i strukturen
som ble vedtatt ved Stortingets behandling av langtidsplanen for
2009–2012.
Forsvaret skal være en attraktiv og trygg arbeidsplass
slik at en både kan beholde og rekruttere i konkurranse om arbeidskraft.
Å ta vare på den enkelte medarbeider og dennes familie er et satsingsområde
for Forsvaret i 2009. Forsvaret skal innen utløpet av 2009 utrede
tiltak som bidrar til et bredt rekrutteringsgrunnlag og økt kunnskap
om Forsvarets funksjon og virksomhet. Å sikre et mangfold med et
bredt spekter av mennesker med ulik bakgrunn og kompetanse innebærer
bl.a. fortsatt fokus på å rekruttere flere kvinner til Forsvaret.
Arbeidet med ytterligere å dreie personell-, grads- og aldersstrukturen
vil bli prioritert i 2009, og innebærer bl.a. en økning av antall
avdelingsbefal og vervede. Forsvaret skal i 2009 starte implementering
av et system for kompetansestyring for både militære og sivile arbeidstagere.
Forsvarsgrenene skal i 2009 starte arbeidet med å overta et ende-til-ende-ansvar
for rekrutt- og befalsutdanningen innenfor egen forsvarsgren, basert
på dagens utdanningsordning. I 2009 skal det også foretas en behovsvurdering
av militære utdanningstilbud som overlapper med sivile utdanningstilbud.
I tillegg vil potensialet for økt samhandling og fellesutdanning
mellom de tre krigsskolene utredes. Videreutviklingen av Forsvarets
utdanningssystem vil bli sett i sammenheng med det trilaterale forsvarssamarbeidet
mellom Norge, Sverige og Finland.
Veteranenes rettigheter styrkes i 2009. Veteranene
skal få nødvendig oppfølging og rettmessig anerkjennelse. Lovfestet
rett til oppfølging i inntil ett år etter endt tjeneste utredes,
herunder en styrking av erstatningsvernet for veteraner. En uavhengig
tilsynstjeneste for Forsvarets helsetjenester i utlandet etableres.
Videre skal den pågående styrkingen av psykologi-/psykiatrikapasiteten
ved Forsvarets sanitet videreføres i 2009.
Mangfold, likestilling og gode holdninger skal være
et fokus i forsvarssektoren, og oppfølgingen av tiltakene i Handlingsplan
for forsvarssektoren – holdninger, etikk og ledelse skal videreføres.
Det legges stor vekt på økt antall kvinner og bredere mangfold i
Forsvaret. Oppfølging av eksisterende tiltak videreføres i 2009.
Verneplikten er det bærende elementet i Forsvarets
fredsoperative virksomhet og kontakt med befolkningen. Gjennom verneplikten
får Forsvaret en stabil tilgang på godt egnet personell. Forsvaret
kan også rekruttere personell på tvers av sosiale og kulturelle
skillelinjer. Forsvarets behov skal være styrende for førstegangstjenesten,
både når det gjelder antall innkalte til tjeneste og praktiseringen
av den. Gjennomsnittlig antall inne til førstegangstjeneste i 2009
vil være omtrent det samme som i 2008. Innføring av pliktig sesjon
for kvinner vil medføre at antallet sesjonspliktige øker til 60 000
pr. år. I 2009 vil planlegging av et system for en to-delt sesjonsordning
og pliktig sesjon for kvinner bli prioritert. Ordningen vil være
delvis implementert i 2010. Den nye sesjonsordningen skal gjennom
tilrettelagt fremmøte til sesjon sørge for kortest mulig tid mellom
klassifisering og innkalling til førstegangstjeneste.
I kapittel 3 til St.prp. nr. 1 (2008–2009) gir Regjeringen
en detaljert og utfyllende redegjørelse for hovedmål og prioriteringer
i budsjettet for 2009.
Regjeringens budsjettforslag legger opp til
et forsvarsbudsjett med en utgiftsramme på 33 458,3 mill. kroner
og en inntektsramme på 787,8 mill. kroner kroner. Utgiftsrammen
økes reelt med 620 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett
2008. Budsjettet er fordelt med 7 438,7 mill. kroner til materiellinvesteringer, 2 109,6
mill. kroner til nasjonalfinansierte og fellesfinansierte EBA-investeringer
og totalt 23 910 mill. kroner til drift av forsvarssektoren. I tråd
med gjeldende praksis er budsjetterte inntekter innarbeidet i utgiftsrammen.
En detaljert rapport fra virksomheten i året
2007 er gitt i St.prp. nr. 1 (2008–2009), kapittel 4.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre lederen
Jan Petersen og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen,
viser til at Norge står overfor en rekke regionale og globale utfordringer,
og at i et globalisert verdenssamfunn er sikkerhetspolitikk i noen
mindre grad knyttet til geografi og avstander enn tidligere.
Komiteen er enig i at Norges
grunnleggende sikkerhetspolitiske interesser og hovedmålsettinger
er knyttet til i første rekke satsing på nordområdene, en FN-ledet
verdensorden, oppslutning om og synlige bidrag til NATO og en aktiv
Europapolitikk.
Komiteen vil understreke NATOs
fundamentale rolle som garantist for kollektiv sikkerhet og som
det sentrale forum for transatlantisk dialog og samarbeid.
Komiteen peker videre på at Norge
må demonstrere vilje og evne til å ta ansvar for egen sikkerhet
og raskt kunne møte eventuelle akutte sikkerhetsutfordringer, både
nasjonalt og gjennom deltagelse i internasjonale operasjoner.
Komiteen viser til at de største
regionale utfordringer er knyttet til de store havområder i nord
og viser til at utfordringene i stor grad er av ikke-militær natur.
Komiteen understreker at Forsvaret
er et meget viktig redskap for å sikre en fortsatt stabil utvikling
i nord, og støtter at Norge har en rekke utfordringer i nordområdene
og at Forsvarets tilstedeværelse og aktivitet i nordområdene holdes på
et høyt nivå.
Komiteen er enig med Regjeringen
i at nordområdene fortsatt vil ha militærstrategisk betydning og
har merket seg understrekningen av at den russiske militære aktiviteten
er økende. Det gjelder så vel den kraftige økningen i flyvninger
med strategiske bombefly som den sjømilitære aktivitet. Komiteen ser
det slik at dette først og fremst er et uttrykk for et russisk ønske
om å markere sin status som stormakt.
Komiteen vil fremheve at dette
vil kreve fortsatt satsing på et moderne og slagkraftig forsvar og
understreker betydningen av vårt NATO-medlemskap. Komiteen viser
i den sammenheng til Regjeringens vektlegging av NATOs store betydning
for stabiliteten i nord.
Komiteen er videre enig med Regjeringen
i dens påpekning av at konflikten mellom Georgia og Russland illustrerer
at Russland er villig til å bruke væpnet makt for å nå sine mål. Komiteen slutter
seg til de skarpe internasjonale reaksjoner mot de russiske handlinger
mot Georgia sommeren 2008 og konstaterer at det politiske klima
nå er vesentlig dårligere enn på svært lenge. Komiteen understreker
at Russland ikke har noen spesiell rett til å forfølge sine interesser
utenfor sitt territorium og at ethvert land – også Georgia – har
rett til selv å velge sin politiske kurs.
Komiteen viser til at en rekke
FN-resolusjoner har understreket Georgias territorielle integritet. Komiteen vil
poengtere at en varig løsning knyttet til status for Sør-Ossetia
og Abkhasia må finnes gjennom forhandlinger, ikke bruk av militære
midler.
Komiteen vil imidlertid peke
på at det ikke er noen motsetning mellom en klar avstandtagen fra
de russiske synspunkter og handlinger i denne striden og fortsatt
kontakt og dialog.
Komiteen er enig i at Forsvarets
deltagelse i flernasjonale, militære operasjoner i utlandet er en
integrert og viktig del av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk.
Vår deltagelse i ISAF i Afghanistan er Norges største og viktigste
utenlandsoperasjon. Komiteen er enig i Regjeringens understrekning
av at et stabilt Afghanistan er viktig for internasjonal fred og
sikkerhet, og dermed også for Norge.
Komiteen viser til at en helhetlig
strategi for et stabilt Afghanistan fordrer at både politiske, militære,
humanitære og utviklingsmessige virkemidler tas i bruk. ISAFs oppgave
er i første rekke å skape sikkerhet, og NATO har således ikke totalansvaret
for utviklingen i Afghanistan. Andre aktører i det internasjonale
samfunn har viktige ansvarsområder, og komiteen understreker
betydningen av arbeidet med å styrke FNs innsats som det koordinerende
organ for den samlede internasjonale innsatsen.
Komiteen har merket seg at vi
i 2009 vil møte viktige utfordringer knyttet til NATOs toppmøte og
at alliansen vil utarbeide en erklæring "Declaration on Alliance
Security". Komiteen viser til at NATOs gjeldende
strategiske konsept delvis er foreldet og at denne erklæringen bør føres
videre til et nytt strategisk konsept for alliansen.
Komiteen ser positivt på at Regjeringen
har tatt initiativ til en del forslag i NATO med sikte på å skape
fornyet oppmerksomhet rundt Alliansens kjerneoppgaver og forsvaret
av medlemslandene. Komiteen ber Regjeringen også
reise spørsmålet om større grad av felles finansiering av NATOs
operasjoner og kapasiteter.
Komiteen har merket seg at Albania
og Kroatia er invitert som nye medlemmer av Alliansen og at stats-
og regjeringssjefene på toppmøtet i Bucuresti i april 2008 erklærte
at Ukraina og Georgia vil bli medlemmer av NATO. Komiteen understreker
at dette ikke innebærer noen tidsplan, men at den ser frem til en
videre oppfølging og konkretisering av erklæringen fra Bucuresti.
Komiteen viser til forsvarskomiteens merknader
vedrørende oppfølgingen av Forsvarets veteraner i Innst. S. nr.
318 (2007–2008). Komiteen vil igjen understreke det
tverrsektorielle ansvaret for oppfølging av skadde veteraner, som
må utøves gjennom det sivile samfunns helse-, velferds- og sosialtjenester
og således berører også andre institusjoner og etater enn Forsvaret.
Det er etter komiteens oppfatning fortsatt en rekke
utfordringer i forhold til det å sørge for en sømløs og effektiv
oppfølging og behandling gjennom Forsvarets initielle oppfølging
og det sivile samfunns helse- og velferdstjenester.
Komiteen har merket seg at forslag
til en lov om endringer i forsvarspersonelloven og tiltak rettet
mot veteraner etter internasjonale operasjoner har vært ute på høring. Komiteen imøteser
at Stortinget får seg forelagt en helhetlig sak vedrørende veteranpolitikken
som Stortinget tidligere har anmodet Regjeringen om.
Det er etter komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, sin oppfatning
betydelige konkrete utfordringer i dages veteranpolitikk, og anser
at realitetene i disse må behandles i en helhetlig ramme.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil hevde at det under denne
regjeringen har blitt tatt tak i veteranenes stilling gjennom en
mer helhetlig tilnærming. Disse medlemmer vil vise
til at Regjeringen er meget opptatt av å styrke veteranenes rettigheter
og å gi den nødvendige oppfølging og rettmessige anerkjennelse etter
en innsats som ofte er forbundet med betydelig risiko, og viser
til at det i St.prp. nr. 48 (2007–2008) sies at det er landets myndigheter
som beslutter å sende norske kvinner og menn i utenlandsoperasjoner,
og at det med det også følger ansvar.
Disse medlemmer noterer at det
er iverksatt tiltak for bedre å ivareta medarbeidere før, under og
etter utenlandsoperasjoner, og at det synes å være vesentlig høyere
bevissthet rundt denne problematikken nå enn det har vært tidligere,
og at det arbeides videre med dette. Disse medlemmer anser
dette som positivt, men vil peke på at det fortsatt gjenstår betydelige
utfordringer.
Disse medlemmer viser videre
til at Regjeringen utreder et styrket erstatningsvern for personell
som blir skadet i internasjonale operasjoner, og at dette skjer
i samarbeid med veteran- og personellorganisasjoner.
Disse medlemmer anser det som
meget positivt at det er opprettet en Veteranadministrasjon for
Forsvaret (FVA) som skal fungere som forsvarssjefens apparat for
planlegging og gjennomføring av veteranpolitikken og en aktiv bidragsyter
og et kontaktpunkt for alle veteraner og pårørende som trenger informasjon
eller støtte.
Komiteen vil fremheve
at verneplikten er det bærende element i Forsvarets fredsoperative virksomhet
og kontakten med befolkningen. Gjennom verneplikten får Forsvaret
en stabil tilgang av godt egnet personell og rekrutterer personell
på tvers av sosiale og kulturelle skillelinjer.
Komiteen er i likhet med Regjeringen
opptatt av at Forsvaret skal være en attraktiv og trygg arbeidsplass. Komiteen er
tilfreds med at den enkelte medarbeider og dennes familie er et satsingsområde
i 2009, og at de familiepolitiske tiltakene skal utvikles innenfor
rammen av livsfasepolitikken. Komiteen er tilfreds
med at det vil bli etablert en helhetlig ordning for lederutvelgelse
og utvikling av militære og sivile ledere i sektoren, med spesiell
vekt på de høyere ledernivåene. Det er etter komiteens syn
positivt at mangfold, likestilling og gode holdninger skal være
i fokus i forsvarssektoren, og oppfølging av tiltakene i handlingsplanen
for holdninger, etikk og ledelse vil bli videreført.
Komiteen viser til at 2009 er
første året i en ny langtidsplanperiode. Komiteen er
enig i at behandlingen av langtidsplanen viser at det fortsatt er
bred politisk enighet om grunnleggende forhold rundt forsvarspolitikken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser imidlertid til at
Stortinget fattet viktige vedtak med meget knapt flertall, og vil
fastholde at flere av disse beslutningene er uheldige for Forsvaret.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er godt tilfreds med at Regjeringen
følger opp langtidsplanen for Forsvaret. Disse medlemmer vil fremheve
at Regjeringen lovet å trappe opp forsvarsbevilgningene med 800
mill. kroner, og er tilfreds med at det allerede første året bevilges 400
mill. kroner av dette løftet.
Disse medlemmer gjør oppmerksom
på at til sammenlikning la regjeringen Bondevik II fram forrige
langtidsplan med en målsetting om at man skulle ha et årlig gjennomsnitt
på forsvarsbudsjettet på 29,5 mrd. 2004-kroner. Allerede det første
året av langtidsplanen (2005) la regjeringen Bondevik II fram et
budsjett som lå 225 mill. kroner under deres egne forutsetninger for
langtidsplanen.
Disse medlemmer gjør videre oppmerksom på
at for inneværende periode (2005–2008) har denne regjeringen også
sørget for at 98 prosent av bevilgningsnivået som ble lagt til grunn
i forrige langtidsplan er blitt oppfylt. Det er klart bedre enn
den forrige langtidsplanperioden (2002–2005).
Disse medlemmer understreker
betydningen av nordområdene som strategisk satsingsområde, og mener
Regjeringen også har fulgt opp med å styrke Forsvarets tilstedeværelse
i nord. Dette fortsetter i 2009.
Disse medlemmer er tilfreds med
at både Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret får økt sine budsjetter,
og at Regjeringen fortsetter moderniseringen av Kystvakten. Disse
medlemmer registrerer at det i 2009 skal gjennomføres en stor
fellesoperativ vinterøvelse i Nord-Norge
Disse medlemmer er tilfreds med
at budsjettet til norske styrker i utlandet foreslås videreført
på dagens høye nivå. Regjeringen fortsetter dermed etter disse
medlemmers syn sitt engasjement for internasjonal fred og
sikkerhet, og understøtter målet om en FN-ledet verdensorden. Bidragene
til ISAF-operasjonen vil bli videreført på dagens høye nivå blant
annet ved å opprettholde helikopterbidraget i Meymaneh og spesialstyrken
i Kabul, noe som styrker sikkerheten til soldatene vesentlig.
Disse medlemmer er fornøyd med
at Regjeringen har ambisjon om å prioritere en eventuell militær
deltakelse i FN-ledede operasjoner i 2009, med særlig vekt på Afrika. Disse medlemmer mener
at det er viktig at Norge også yter innsats i andre områder i tillegg
til Afghanistan.
Disse medlemmer mener at det
ikke kan være tvil om at Regjeringen fortsetter oppbyggingen av
Hæren. Hærens budsjett er foreslått reelt økt med 87 mill. kroner
i 2009. Disse medlemmer hevder at Regjeringen med
den foreslåtte budsjettøkningen har gitt Hæren en total vekst i bevilgningene
på 767 mill. kroner over fire år. Disse medlemmer vil
videre gjøre oppmerksom på at personellsituasjonen i januar 2006,
da denne Regjeringens første budsjett ble iverksatt, var på et lavt
nivå. Med budsjettforslaget for 2009 har Regjeringen til sammen
lagt til rette for et nivå på antall årsverk i Hæren som er mer
enn 40 pst. høyere enn i januar 2006.
Disse medlemmer er godt fornøyd
med at Sjøforsvarets budsjett er foreslått reelt økt med 94 mill.
kroner i 2009. Innfasingen av de nye Fridtjof Nansen-klassefregattene
og Skjold-klasse MTB-ene vil gi et svært moderne og styrket sjøforsvar
med god evne til tilstedeværelse i nord. Budsjettøkningen i 2009
knytter seg til økt behov for personell, utdanning, materielldrift
og vedlikehold som følger av innfasingen.
Disse medlemmer støtter forslaget
om at Luftforsvarets budsjett er foreslått reelt økt med 101 mill.
kroner. Luftforsvarets kapasiteter videreutvikles i samsvar med
den vedtatte langtidsplanen. Luftforsvaret vil i 2009 øke sin operative
transportflykapasitet og sikre luftoperativ beredskap i nord, herunder
kampflyberedskapen. Aktiviteten økes innenfor de ulike flysystemene,
herunder innfasingen av den nye flåten av C-130 J transportfly.
Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i å bygge videre på kvalitetsreformen i Heimevernet, med vekt på
rask reaksjon med godt trente og godt utstyrte styrker. HV omorganiseres
i 2009 i tråd med den vedtatte langtidsplanen og innrettes mot en
struktur på 45 000 personell. Disse medlemmer er
kjent med at det i utgangspunktet ikke legges opp til å øve forsterknings-
og oppfølgingsstyrken i 2009. Imidlertid vil kursing av HV-befal
og spesialister i hele heimevernsstrukturen videreføres og videreutvikles
i 2009. Disse medlemmer vil understreke at trenings-
og øvingsvirksomheten må trappes opp videre utover i langtidsplanperioden.
Disse medlemmer er tilfreds med
at Regjeringen fortsetter moderniseringen av Kystvakten. Kontroll
med fiskeriene i havområder hvor Norge har jurisdiksjon vil ha høy
prioritet. Disse medlemmer registrerer at Regjeringen
har økt bevilgningen til Kystvakten de senere år. Kapasiteten til
Kystvakten er i 2008 styrket ved utfasing av gamle fartøy og innføring
av noe færre, men langt mer moderne fartøyer. Nye fartøyer er i
stand til å overvåke større havområder, har økt mobilitet og evne
til å løse et større spenn av oppgaver enn tidligere.
Disse medlemmer er svært glad
for at Regjeringen fortsatt satser på å legge til rette for betydelig
og regelmessig alliert nærvær i nordområdene gjennom trening og
øvelser. I 2009 vil det bli gjennomført en stor fellesoperativ vinterøvelse
i Nord-Norge – Øvelse Cold Response 2009 – med deltagelse fra allierte
og partnerland etter invitasjon. Disse medlemmer er enig
i at Regjeringen arbeider for å øke NATOs fokus på alliansens egne
nærområder.
Disse medlemmer mener det er
meget bra at veteranene skal få nødvendig oppfølging og rettmessig
anerkjennelse, og at deres rettigheter vil bli styrket i 2009. Lovfestet
rett til oppfølging i inntil ett år etter endt tjeneste utredes,
herunder styrking av erstatningsvernet for veteranene. Disse
medlemmer er innforstått med at den pågående styrkingen
av psykologi-/psykiatrikapasiteten ved Forsvarets sanitet videreføres
i 2009.
Disse medlemmer ser frem til
at det i 2009 vil bli arbeidet med et system for en to-delt sesjonsordning,
samt at pliktig sesjon for kvinner starter opp. Innføring av pliktig
sesjon for kvinner fra 2010 vil medføre at antallet sesjonspliktige
øker til 60 000 pr. år, og er dermed et svært viktig virkemiddel
for å øke antall kvinner i Forsvaret.
Disse medlemmer vil vise til
forsvarsministerens skriftlige svar på komiteens spørsmål av 9. mai
2008, jf. Innst. S. nr. 318 (2007–2008), der det fremkommer at det
i Regjeringens anbefaling er lagt til grunn, slik også forsvarssjefen gjorde
i sin anbefaling, at den årlige lønns- og priskompensasjonen som
tilføres forsvarsrammen dekker sektorens eksternt drevne prisvekst fra
år til år, etter de samme prinsipper som for øvrige deler av statsbudsjettet.
Disse medlemmer mener at summen
av de tiltak som er anbefalt i St.prp. nr. 48 (2007–2008), vil skape
et godt fundament for å etablere en mer varig balanse mellom oppgaver,
struktur og økonomi.
Disse medlemmer vil videre vise
til at det i proposisjonen legges til grunn at investeringsnivået
på materiell skal tilpasses til et nytt årlig nivå som ligger i
gjennomsnitt 1,6 mrd. kroner lavere enn det som var lagt til grunn
i inneværende planperiode. Disse medlemmer har merket
seg at dette skal gjøres gjennom en nøktern, men tilstrekkelig prioritering
av materiellanskaffelsene. Samtidig understreker disse medlemmer at
Forsvaret må ha en teknologisk standard som gjør det mulig å operere
effektivt alene og sammen med allierte styrker, i og utenfor Norge,
og som ivaretar personellets sikkerhet på en god måte.
Disse medlemmer viser videre
til at tiltakene som er lagt inn i langtidsplanen finansieres fullt, kombinert
med intern omdisponering av midler og effektivisering av virksomheten.
Forsvaret bringes i balanse, og det skaper den nødvendige forutsigbarhet
og stabilitet for fremtiden.
Disse medlemmer viser til og
understreker betydningen av å skape en langsiktig balanse mellom
Forsvarets oppgaver, struktur og ressurstilgang, og nødvendig forutsigbarhet
knyttet til forsvarssektorens videre utvikling. Disse medlemmer mener
det i denne sammenheng er avgjørende at det skapes størst mulig
forutsigbarhet om de økonomiske rammebetingelser for Forsvarets
virksomhet. Disse medlemmer anser at den anbefalte
operative forsvarsstrukturen er på et slikt nivå at ytterligere
reduksjoner vil ha negative konsekvenser for Forsvarets evne til
å løse sine pålagte oppgaver.
Disse medlemmer ønsker å understreke
at beregningsgrunnlaget for den nå vedtatte langtidsplanen, herunder
også forsvarssjefens Forsvarsstudie 07, er basert på FFIs vurderinger knyttet
til enhetskostnadsvekst. Dette innebærer at de fremtidige investeringer
som er angitt i langtidsplanen er kostnadsfastsatt med basis i disse
vekstfaktorene, med unntak av der Forsvarsdepartementet allerede
besitter mer nøyaktig informasjon om forventede kostnader, eksempelvis
der det allerede foreligger pristilbud eller kontrakter.
De økonomiske beregningene i langtidsplanen
er basert på FFIs vurderinger knyttet til fremtidig kostnadsvekst,
og innholdet i langtidsplanen er balansert mot langtidsplanens bevilgningsnivå, kompensert
for lønnsvekst og forventet prisvekst i tråd med praksis i staten.
I budsjettet for 2009 utgjør denne kompensasjonen om lag 1,3 mrd. kroner
og er innarbeidet på normal måte.
Disse medlemmer legger derfor
til grunn at det på denne måten etableres en vesentlig bedret og
langsiktig økonomisk balanse i forsvarsstrukturen ved utgangen av
den kommende langtidsplanen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
en forsvarspolitikk og et forsvar som bygger på de utfordringer
vi står overfor i dagens og morgendagens samfunn. Disse medlemmer er
videre opptatt av at Forsvaret må være av en slik karakter at det
lett kan tilpasses de ulike trusselbilder. Disse medlemmer mener
dette best kan sikres ved å beholde et grunnleggende forsvar med
kjerneoppgaver på norsk jord, med kapasitet til å delta i operasjoner også
andre steder i verden. Disse medlemmer ser utfordringene
i at det i de senere år er oppdaget store og meget verdifulle forekomster
av olje og gass i de store havområdene vi har ansvar for, i tillegg
til de rike fiskeforekomstene i norsk farvann. Disse medlemmer ser
at Norges uavklarte grenselinjer i disse områdene øker risikoen
for konflikter og kriser. Kriser som det vil være sterkt ønskelig
at vi kan håndtere selv, med egne ressurser, fordi det vil kunne
virke eskalerende dersom vi trekker inn allierte i en innledende
krise. Disse medlemmer minner om at helt siden Norge
tiltrådte FN-traktaten har vi vært forpliktet til å delta i internasjonale
fredsoperasjoner. Da NATO gikk inn for å utvide sitt engasjement
til også å gjelde dette, økte våre forpliktelser på dette området
tilsvarende. Disse medlemmer ser nødvendigheten av
denne type engasjement, men ønsker å begrense operasjonene til et
nivå som er forsvarlig med tanke på våre mannskaps- og materiellressurser. Disse
medlemmer mener at bilaterale forsterkningsavtaler også
i fremtiden vil utgjøre en viktig sikkerhets- og forsvarspolitisk
hjørnesten. I denne sammenheng er det spesielt viktig å videreføre
og utvikle det strategiske partnerskap med USA. Dette forutsetter
at de generelle bilaterale relasjonene til USA må håndteres slik
at båndene styrkes.
Disse medlemmer mener at de
viktigste elementene i et slikt partnerskap er forhåndslagring av
amerikansk militært utstyr og tilhørende avtaler. Like viktig er
det å videreføre amerikansk trenings- og øvelsesvirksomhet i Norge,
samt effektivt etterretningssamarbeid. NATO er hjørnestenen i vår
sikkerhets- og forsvarspolitiske forankring. Disse medlemmer vil
likevel peke på betydningen av at Norge finner et troverdig feste
i det forsvarspolitiske samarbeid som utvikles i EU. Spesielt er
det viktig at Norge deltar i europeiske materiellprosjekter der
det er mulig og hensiktsmessig. Disse medlemmer er
genuint opptatt av at Norge i størst mulig grad skal kunne ha et
forsvar med en bredest mulig forankring i befolkningen, dette kan
best sikres gjennom et vernepliktsforsvar. Disse medlemmer mener
at det er viktig å stimulere til at flest mulig gjennomfører førstegangstjeneste
og at førstegangstjenesten er meningsfull. Profesjonalitet er noe
som i større grad aktualiseres gjennom Forsvarets nye og utvidede
oppgaver. Det må stimuleres til større grad av verving av personell
til utenlandstjeneste og beredskapstjeneste. Disse medlemmer er
opptatt av at de ansatte i Forsvaret, både militære og sivile, må
sikres forutsigbare arbeidsforhold og personalpolitikk. Den største
enkeltfaktoren i Forsvaret er personalet, og denne gruppen må i
større grad ivaretas. Disse medlemmer vil understreke
at Forsvaret i tiden som kommer har behov for et militært nærvær
i de ulike deler av landet. Dette er òg viktig med tanke på så vel
strategiske verdier som sikring av forankring overfor befolkningen
i de ulike landsdeler. Dette vil bidra til å sikre en videreføring
av folkeforsvaret. Disse medlemmer er svært oppgitt
over den manglende vilje i Stortinget til å bevilge nok midler til
Forsvaret. Disse medlemmer synes det er beklagelig
at Forsvaret i år etter år blir pålagt oppgaver det fra Stortingets
side ikke er vilje til å finansiere. Disse medlemmer ser
òg de enorme utfordringer det ligger i at Forsvaret er pålagt anskaffelser
av materiell som ikke har en driftsmessig finansiering. Disse
medlemmer frykter at dette vil medføre at materiell ikke vil
bli benyttet som forutsatt og at utdanning og tjenesteutførelse
vil bli lidende som følge av disse underfinansierte prosjektene. Disse
medlemmer vil vise til at Regjeringen igjennom sin vedtatte
langtidsplan la opp til et større forsvarsbudsjett og en større
hær enn hva vi ser resultater av i det fremlagte forslaget til forsvarsbudsjett, dette
er et klart budskap om at Regjeringen ønsker å videreføre virkeligheten
om at Forsvarets virksomhet underfinansieres og således vil måtte stå
overfor nye innsparinger og nedleggelser i fremtiden.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise
til Fremskrittspartiets alternative budsjett, med følgende prioriteringer:
Utgifter rammeområde 8
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1
med Tillegg 1-5 | FrP 2009 |
42 | | Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret | 5
300 000 | 5 300 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 5 300 000 | 5 300 000 (0) |
451 | | Samfunnssikkerhet
og beredskap | 543
715 000 | 628 715 000 (+85 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 536 366 000 | 621 366 000 (+85 000
000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 2 442 000 | 2 442 000 (0) |
| 70 | Overføringer til
private | 4 907 000 | 4 907 000 (0) |
1700 | | Forsvarsdepartementet | 354
094 000 | 354 094 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 337 821 000 | 337 821 000 (0) |
| 73 | Forskning og utvikling | 16 273 000 | 16 273 000 (0) |
1710 | | Forsvarsbygg
og nybygg og nyanlegg | 667
562 000 | 667 562 000 (0) |
| 24 | Driftsresultat | -940 000 000 | -940 000 000 (0) |
| 46 | Ekstraordinært
vedlikehold | 24 000 000 | 24 000 000 (0) |
| 47 | Nybygg og nyanlegg | 1 583 562 000 | 1 583 562 000 (0) |
1716 | | Forsvarets
forskningsinstitutt | 153
870 000 | 153 870 000 (0) |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets
forskningsinstitutt | 153 870 000 | 153 870 000 (0) |
1719 | | Fellesutgifter
og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet | 687
124 000 | 687 124 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 387 521 000 | 387 521 000 (0) |
| 43 | Til disposisjon
for Forsvarsdepartementet | 18 000 000 | 18 000 000 (0) |
| 71 | Overføringer til
andre | 61 603 000 | 61 603 000 (0) |
| 78 | Norges tilskudd
til NATOs driftsbudsjett | 220 000 000 | 220 000 000 (0) |
1720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat | 2
091 392 000 | 2 091 392
000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 917 920 000 | 1 917 920 000 (0) |
| 50 | Overføringer Statens
Pensjonskasse | 167 349 000 | 167 349 000 (0) |
| 70 | Renter låneordningen | 6 123 000 | 6 123 000 (0) |
1723 | | Nasjonal
sikkerhetsmyndighet | 108
333 000 | 161 333 000 (+53 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 108 333 000 | 161 333 000 (+53 000
000) |
1725 | | Fellesinstitusjoner
og -utgifter under
Forsvarsstaben | 2
393 548 000 | 2 393 548
000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 2 393 548 000 | 2 393 548 000 (0) |
1731 | | Hæren | 4
275 893 000 | 5 025 893
000 (+750 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 4 275 893 000 | 5 025 893 000 (+750 000
000) |
1732 | | Sjøforsvaret | 3
093 100 000 | 3 493 100
000 (+400 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 3 093 100 000 | 3 493 100 000 (+400 000
000) |
1733 | | Luftforsvaret | 3
711 208 000 | 3 891 208
000 (+180 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 3 711 208 000 | 3 891 208 000 (+180 000
000) |
1734 | | Heimevernet | 1
009 790 000 | 1 139 790
000 (+130 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 009 790 000 | 1 139 790 000 (+130 000
000) |
1735 | | Etterretningstjenesten | 893
028 000 | 930 028 000 (+37 000 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 893 028 000 | 930 028 000 (+37 000
000) |
1740 | | Forsvarets
logistikkorganisasjon | 2
938 011 000 | 3 038 011
000 (+100 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 2 938 011 000 | 3 038 011 000 (+100 000
000) |
1760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og
nyanlegg | 8
829 817 000 | 8 829 817
000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 889 141 000 | 889 141 000 (0) |
| 44 | Fellesfinansierte
bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel | 61 000 000 | 61 000 000 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 7 438 676 000 | 7 438 676 000 (0) |
| 48 | Fellesfinansierte
bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel | 348 000 000 | 348 000 000 (0) |
| 75 | Fellesfinansierte bygge- og
anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet | 93 000 000 | 93 000 000 (0) |
1790 | | Kystvakten | 889
104 000 | 1 239 104
000 (+350 000 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 889 104 000 | 1 239 104 000 (+350 000
000) |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten | 42
557 000 | 42 557 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 42 557 000 | 42 557 000 (0) |
1792 | | Norske
styrker i utlandet | 1
042 542 000 | 1 042 542
000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 1 042 542 000 | 1 042 542 000 (0) |
1795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål | 277
323 000 | 277 323 000 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 273 709 000 | 273 709 000 (0) |
| 60 | Tilskudd til kommuner | 2 000 000 | 2 000 000 (0) |
| 72 | Overføringer til
andre | 1 614 000 | 1 614 000 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 8 | 34
007 311 000 | 36 092 311
000 (+2 085 000 000) |
Inntekter
rammeområde 8 |
3451 | | Samfunnssikkerhet
og beredskap | 142
222 000 | 142 222 000 (0) |
| 1 | Gebyrer | 114 816 000 | 114 816 000 (0) |
| 3 | Diverse inntekter | 27 406 000 | 27 406 000 (0) |
4700 | | Forsvarsdepartementet | 209
000 | 209 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 209 000 | 209 000 (0) |
4710 | | Forsvarsbygg
og nybygg og nyanlegg | 22
000 000 | 22 000 000 (0) |
| 47 | Salg av eiendom | 22 000 000 | 22 000 000 (0) |
4720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat | 2
469 000 | 2 469 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 2 267 000 | 2 267 000 (0) |
| 70 | Renter låneordning | 202 000 | 202 000 (0) |
4723 | | Nasjonal
sikkerhetsmyndighet | 2
819 000 | 2 819 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 2 819 000 | 2 819 000 (0) |
4725 | | Fellesinstitusjoner
og -inntekter under Forsvarsstaben | 40
590 000 | 40 590 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 40 590 000 | 40 590 000 (0) |
4731 | | Hæren | 3
545 000 | 3 545 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 3 545 000 | 3 545 000 (0) |
4732 | | Sjøforsvaret | 23
672 000 | 23 672 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 23 672 000 | 23 672 000 (0) |
4733 | | Luftforsvaret | 95
518 000 | 95 518 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 95 518 000 | 95 518 000 (0) |
4734 | | Heimevernet | 1
837 000 | 1 837 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 1 837 000 | 1 837 000 (0) |
4740 | | Forsvarets
logistikkorganisasjon | 230
931 000 | 230 931 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 230 931 000 | 230 931 000 (0) |
4760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg | 348
000 000 | 348 000 000 (0) |
| 48 | Fellesfinansierte
bygge- og anleggsinntekter | 348 000 000 | 348 000 000 (0) |
4790 | | Kystvakten | 384
000 | 384 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 384 000 | 384 000 (0) |
4792 | | Norske
styrker i utlandet | 10
124 000 | 10 124 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 10 124 000 | 10 124 000 (0) |
4795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål | 2
369 000 | 2 369 000 (0) |
| 1 | Driftsinntekter | 2 369 000 | 2 369 000 (0) |
4799 | | Militære
bøter | 500
000 | 500 000 (0) |
| 86 | Militære bøter | 500 000 | 500 000 (0) |
| | Sum inntekter
rammeområde 8 | 927 189 000 | 927 189 000 (0) |
| | Sum netto rammeområde 8 | 33 080 122 000 | 35 165 122 000 (+2 085 000 000) |
Komiteens medlem fra Høyre finner
det positivt at Regjeringen i sitt siste budsjettforslag endelig
finner rom for en budsjettøkning, og dermed bryter med den økonomiske
trend den rød-grønne regjeringen ellers har stått for i forsvarspolitikken.
Dette medlem har merket seg at
Regjeringen uttaler at det er stor enighet rundt hovedlinjene i forsvarspolitikken. Dette
medlem deler til en viss grad dette syn, men vil vise til
den betydelige uenighet som fremkom mellom Regjeringen og opposisjonen
i Stortinget ved behandlingen av langtidsplanen for Forsvaret for
perioden 2009–2012, jf. Innst. S. nr. 318 (2007–2008), jf. St.prp.
nr. 48 (2007–2008). Dette medlem vil særlig vise
til de merknader som ble fremmet av forsvarskomiteens flertall vedrørende
usikkerheten rundt de økonomiske planforutsetningene for langtidsperioden.
Etter dette medlems oppfatning adresseres flertallets
innsigelser heller ikke i tilstrekkelig grad i årets budsjett.
Dette medlem finner det bekymringsfullt
at det synes å være stor avstand mellom Forsvarsdepartementets vurderinger
av økonomisk status og planforutsetninger for Forsvaret og den virkelighet
som Forsvarets avdelinger og mannskaper møter i sitt daglige virke.
Dette medlem finner det særlig
uheldig at Regjeringen har valgt å se bort fra de merknader flertallet
i forsvarskomiteen kom med vedrørende Stortingets behov for mer
spesifikk informasjon om sentrale økonomiske spørsmål og faktorer,
og viser til følgende flertallsmerknader fra Innst. S. nr. 318 (2007–2008), vedrørende
de prinsipper som må legges til grunn for forsvarsbudsjettets videre
utvikling:
"Det understrekes at Stortinget gjennom de årlige
budsjettproposisjoner må gis et tilstrekkelig og vesentlig mer spesifikt
grunnlag enn i dag for kunne vurdere de enkelte kostnadselementer
og ta stilling til tverrprioriteringer som gjøres i det enkelte
år. Det må videre gjøres mulig for Stortinget å følge opp og kontrollere
avvik gjennom de årlige budsjetter. Dette er avgjørende prosesser
som ikke utelukkende kan finne sted internt gjennom iverksettingsbrev.
Det
gis årlig kompensasjon for den reelle pris og lønnsstigning på forsvarsområdet.
Det må spesifikt redegjøres for denne i de årlige budsjetter. Flertallet
vil igjen understreke den helt avgjørende betydning av at så skjer."
Dette medlem anser at disse forhold
ikke er tilstrekkelig adressert i årets budsjett, og at budsjettet
er enda mindre detaljert og etterprøvbart enn tidligere. Dette
medlem anser at dette svekker Stortingets eierskap til forsvarspolitikken,
og finner Forsvarsdepartementets manglende vilje til realitetsdialog
med Stortinget vedrørende de grunnleggende økonomiske forutsetningene
for Forsvarets virksomhet skuffende, men dessverre ikke overraskende.
Dette medlem har registrert at
representanter for Forsvarsdepartementets politiske ledelse tidligere
har vært klare i sine uttalelser om at Forsvaret skal få full lønns-
og priskompensasjon og at rammekutt ikke skal finne sted, og deler fullt
ut denne intensjon. Dette medlem har også notert
seg Forsvarsdepartementets svar på skriftlig spørsmål fra Høyres
fraksjon og Forsvarssjefens uttalelser, blant annet i sin årstale
i Oslo Militære Samfund. Av budsjettproposisjonen fremgår det imidlertid
at det er lagt til grunn at forsvarssektoren årlig kompenseres for eksternt
drevet lønns- og prisvekst i tråd med gjeldende statlig budsjettpraksis.
Det synes dermed som om det ikke er foretatt endringer av gjeldende
kompensasjonsordning, og dette medlem registrerer
dermed et fortsatt betydelig avvik mellom den virkelighetsforståelse
forsvarssjefen og FFI tidligere har lagt til grunn i kompensasjonsspørsmålet
og departementets vurdering.
Etter dette medlems oppfatning
ligger det derfor i kompensasjonsspørsmålet fortsatt uavklarte utfordringer
som er av avgjørende betydning for Forsvarets videre balanse.
Dette medlem viser til at Forsvarsdepartementet
i proposisjonen og i svar på skriftlige spørsmål uttaler at budsjettet
for 2009 innebærer en kraftig styrking av driftsnivået, som skal
omfatte både merutgifter til operasjoner i utlandet og styrking
av driftskapitlene i Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret, FLO og
fellesenheter. Dette medlem har samtidig merket seg
departementets svar på skriftlig spørsmål nr. 314 fra finanskomiteen/Høyres
fraksjon, hvor man redegjør for hvordan bevilgningsøkningen på 400
mill. kroner fordeles på kapittel og post. Ut fra dette svaret er
det vanskelig å se at påstandene om en kraftig styrking av driftsnivået
medfører riktighet.
Dette medlem vil vise til at
driftssituasjonen for innværende år er meget anstrengt og at ambisjonsnivået
i forhold til de opprinnelige planene for 2008 er betydelig redusert.
Blant annet har dette medlem registrert reduksjon
av trening, øvelser og operasjoner. Det er bekymringsverdig at denne
reduserte aktiviteten danner utgangspunktet for driftsnivået i 2009.
I et budsjettforslag med kun mindre driftspåslag til forsvarsgrenene
kan dette medlem vanskelig se at det er rom for økning
av personell og aktivitet i merkbar grad utover årets nivå.
Dette medlem har samtidig merket
seg at den såkalte bevilgningsøkningen på 268 mill. kroner til operasjoner
i utlandet i realiteten medfører en videreføring av dagens bevilgningsnivå
til utenlandsoperasjoner – da reelle utgifter på dette kapittelet
tidligere år har vært dekket inn utenfor rammen.
Dette medlem anser at en rekke
av de vedtak Regjeringen drev igjennom med knappest mulig flertall
i Stortinget vil ha uheldige konsekvenser for Forsvaret. Fremtidige
storting vil måtte vurdere hensiktsmessigheten av å opprettholde disse
vedtakene, samtidig som eventuelle endringer i den vedtatte struktur
må følges av fullstendig budsjettdekning.
Dette medlem anser på denne bakgrunn
at ubalansen mellom Forsvarets oppgaver og ressurser videreføres
med Regjeringens forslag til forsvarsbudsjett for 2009.
Dette medlem viser til finansinnstillingen
og Høyres alternative budsjett for 2009, som innebærer en styrking
av forsvarsbudsjettet med 500 mill. kroner ut over Regjeringens
forslag. Innenfor den ramme Høyre har foreslått i sitt alternative
budsjett ville dette medlem foreslå følgende endringer:
Opprettholdelse av
Olavsvern base: 30 mill. kroner
Økte driftsmidler til Heimevernet: 150
mill. kroner
Økte driftsmidler til Hæren: 140 mill.
kroner
Økte driftsmidler til Sjøforsvaret: 80
mill. kroner
Økte driftsmidler til Luftforsvaret: 80
mill. kroner
Økte driftsmidler til Sivilforsvaret for
å kunne starte anskaffelse av ny vernebekledning: 20 mill. kroner
Dette medlem har notert seg de
signaler som har kommet fra forsvarsledelsen og Regjeringen om at
budsjettsituasjonen for 2009 og 2010 vil medføre betydelige utfordringer
på driftssiden, og vil derfor særlig understreke viktigheten av tilstrekkelige
driftsmidler til forsvarsgrenene og Heimevernet for å opprettholde
operativ aktivitet og øvelser. Fordelingen av driftsmidler innenfor
en alternativ økt ramme vil fra dette medlems side
måtte skje med en betydelig grad av skjønn, gitt budsjettproposisjonens
svært summariske og generelle fremstilling av sentrale innsatsfaktorer
for Forsvarets aktivitet og drift. Dette medlem vil
komme tilbake med mer detaljerte merknader under hvert enkelt budsjettkapittel.