Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringens politikk bygger på rettferdighet og fellesskap.
Den enkeltes personlige trygghet skal ivaretas gjennom sterke felles
velferdsordninger og rettferdig omfordeling. Ingen skal forskjellsbehandles
på grunn av kjønn, sosial bakgrunn, religion, etnisk tilhørighet,
hudfarge, funksjonsnivå eller seksuell orientering. Alle skal ha
like muligheter til å utvikle seg og utnytte sine evner, også de
som trenger ekstra hjelp fra fellesskapet for å ha samme muligheter
som andre.
Flertallet understreker at grunnlaget
for et inkluderende velferdssamfunn med gode sosiale velferdsordninger
er de verdiene som skapes gjennom arbeid. Kamp mot arbeidsledighet
har derfor et todelt siktemål. Mangel på arbeid er den viktigste
årsaken til fattigdom. Arbeidsmarkedspolitikken skal derfor bidra
til at alle får mulighet til å benytte sin arbeidsevne. Det er viktig
for å sikre den enkeltes velferd. Samtidig er det nødvendig å sikre
vår framtidige verdiskapning gjennom et omstillingsdyktig næringsliv
med tilgang på kvalifisert arbeidskraft. Det krever en aktiv politikk
på tvers av flere politikkområder, der arbeidsmarkedspolitikken er
ett av flere virkemidler. Kamp mot arbeidsledighet vil på denne
måten også bidra til at Norge står bedre rustet til å sikre velferdsstatens bærekraft
i møte med framtidige utfordringer, knyttet til utflating av petroleumsinntektene,
en aldrende befolkning, klimaendringer og globalisering.
Flertallet viser til at deltakelsen
i arbeidslivet i Norge er svært høy og at statistikk fra Statistisk sentralbyrå
(SSB) viser at sysselsettingen økte med 83 000 personer fra 3. kvartal
2007 til 3. kvartal 2008 og at antall heltidsarbeidende kvinner
økte med 27 000 fra 3. kvartal 2007 til 3. kvartal 2008. Blant de
sysselsatte jobbet 60 pst. av kvinnene og 87 pst. av mennene heltid. Flertallet påpeker
det positive i at det var en vekst i heltidsarbeidende på 55 000,
og at om lag halvparten av disse var kvinner. Andelen kvinner på
heltid gikk opp fra 3. kvartal 2007 til 3. kvartal 2008, mens den
gikk ned for menn. For menn var gjennomsnittlig avtalt arbeidstid 37,3
timer per uke, mot 31,5 timer for kvinner. I 3. kvartal 2008 var
det 221 000 midlertidig ansatte, en reduksjon med 17 000 fra samme kvartal
året før.
Flertallet viser også til at
det har vært en nedgang i andelen undersysselsatte med 6 000 fra
samme kvartal i fjor. Som andel av alle deltidssysselsatte gikk
undersysselsettingen ned fra 10,4 pst. i 3. kvartal i 2007 til 9,0
pst. i år.
Flertallet viser til at hovedprioriteringene
i budsjettforslaget fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet for
2009 er:
Gjennomføring av
NAV-reformen og pensjonsreformen.
Målrettet og aktiv arbeidsmarkeds- og inkluderingspolitikk.
Tiltak for å bekjempe sosial dumping.
Tiltak mot fattigdom og for integrering
og inkludering av innvandrerbefolkningen.
Økning av minstepensjoner, minsteytelser
i folketrygden og den garanterte tilleggspensjonen for unge uføre.
Oppheving av inntektsprøvingsreglene for
personer mellom 68 og 69 år.
Flertallet mener det må føres
en politikk for å redusere forskjellene i samfunnet ved å ta i bruk og
utvikle de virkemidler en samlet sosialpolitikk, arbeidsmarkedspolitikk,
arbeidsmiljø- og sikkerhetspolitikk, boligpolitikk og innvandrings-
og integreringspolitikk gir.
Flertallet viser til at Regjeringen
legger samfunnsmessig likestilling og universell utforming til grunn
for sitt arbeid. Flertallet understreker at Regjeringen
vil bidra til at personer med nedsatt funksjonsevne skal kunne ivareta
sine rettigheter og plikter som samfunnsborgere. Personer som lever
med funksjonsnedsettelser, må sikres levekår og livskvalitet på
linje med den øvrige befolkningen, og flertallet viser til Regjeringens
målsetting om at personer som midlertidig står utenfor arbeidslivet
på grunn av nedsatt funksjonsevne eller aleneomsorg for små barn,
skal sikres gode velferdsordninger med et rimelig inntektsnivå og
få et opplegg som legger til rette for økt arbeidsinnsats.
Flertallet vil understreke at
den økonomiske situasjonen er preget av uvanlig stor usikkerhet, både
internasjonalt og i Norge. I situasjoner med uro og problemer er
det viktig å vise politisk handlekraft. Det innebærer ikke å handle
så raskt og så kraftig som mulig, men å sette inn de riktige tiltakene
på riktig tidspunkt.
Forslaget til statsbudsjett er ekspansivt. Det
inneholder en sterk satsing på investeringer og bygg, blant annet
innen samferdsel, skolebygg, bassenger og universitets- og høyskolebygg.
Etter at budsjettet ble lagt fram har det blitt tydeligere at den
internasjonale finanskrisen er enda større og mer omfattende enn
det som tidligere ble lagt til grunn. I Norge merkes finanskrisen
nå ved høye utlånsrenter og at bedrifter og privatpersoner har problemer
med å få lån.
Flertallet vil derfor be Regjeringen
om å følge spesielt godt med på hvordan økonomien generelt, og situasjonen
på arbeidsmarkedet spesielt, utvikler seg framover. I tillegg til
en særlig høy beredskap vil flertallet understreke
viktigheten av at det allerede nå arbeides med eventuelle nye tiltak,
slik at disse kan iverksettes raskt om det skulle bli nødvendig.
Flertallet legger til grunn at
Regjeringen holder tett kontakt med Stortinget om disse spørsmålene.
Flertallet støtter Regjeringens
mål om å avskaffe fattigdom ved å styrke det offentlige sikkerhetsnettet
og ved å gi ledige mulighet til å komme tilbake til aktivt arbeid.
Kamp mot arbeidsledighet er en høyt prioritert oppgave. Arbeid er
det viktigste virkemidlet for å redusere sosiale forskjeller. Regjeringen
vil arbeide for et mer inkluderende arbeidsliv, med plass til ulike mennesker,
og med en forventning om at alle kan arbeide etter evne. Flertalletunderstreker at bostøtten er et fundament
i den sosiale boligpolitikken og legger vekt på at bostøtten er
viktig i kampen mot fattigdom. Flertallet viser til Regjeringens
betydelige økte satsing på bostøtte som fattigdomsbekjempelse.
For å forebygge langvarig ledighet og passivitet blant
unge mennesker utvides ordningen med ungdomsgaranti. I tillegg til
garantier om skole, arbeid eller tiltak til unge under 20 år og
oppfølgingsgarantien for 20–24-åringer, skal det innføres en tiltaksgaranti
som skal sikre tilbud om arbeidsmarkedstiltak for 20–24-åringer
som har vært sammenhengende ledige i seks måneder eller mer.
Flertallet støtter målsettingen
om å gjennomføre NAV-reformen som planlagt. Flertallet legger
vekt på at reformen skal gjennomføres som et likeverdig samarbeid
mellom kommunene og Arbeids- og velferdsetaten og at reformen skal
gjennomføres uten at det går ut over den løpende tjenesteproduksjonen
i forvaltningen. Gjennom 2008 har det vist seg at gjennomføring
av reformen har vært mer krevende enn tidligere lagt til grunn,
noe som nå har gitt seg utslag i form av økte køer i saksbehandlingen. For
å oppnå bedre resultater støtter flertallet Regjeringens
forslag om å tilføre Arbeids- og velferdsetaten ekstra ressurser
midlertidig i 2009.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen har som mål å avskaffe fattigdom. Flertallet viser til
at Regjeringen vil bedre livsbetingelsene og mulighetene for den
delen av befolkningen som har de laveste inntektene og de dårligste levekårene. Flertallet støtter
Regjeringen i å føre en politikk for å redusere sosiale og økonomiske
forskjeller i samfunnet.
Personer som midlertidig står utenfor arbeidslivet
på grunn av nedsatt funksjonsevne eller aleneomsorg for små barn,
skal sikres gode velferdsordninger med et rimelig inntektsnivå og som
legger til rette for tilbakevending til arbeidslivet.
Flertallet mener at målet med
arbeidsmiljø- og sikkerhetspolitikken er et arbeidsliv med plass for
alle, som sikrer arbeidstakernes behov for vern og trygghet og som
gir en hensiktsmessig tilpasning til utviklingen i næringslivet.
Det er virksomhetene selv som har ansvar for å sikre et fullt ut
forsvarlig arbeidsmiljø. Hovedstrategien er å bidra til at virksomhetene
selv, gjennom systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, forebygger
ulykker og helseskade. I petroleumsvirksomheten er det spesielt
viktig å ha fokus på forebygging av storulykker. Flertallet viser
til Regjeringens økte satsing på Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet
og oppfølgingen av handlingsplanene mot sosial dumping. Flertallet viser
til at Regjeringen legger stor vekt på å sikre framtidens pensjoner. Et
økonomisk og sosialt bærekraftig pensjonssystem er den beste garantien
for å sikre pensjonene for framtidens pensjonister. Det er en viktig
målsetting at det nye pensjonssystemet skal ha oppslutning i befolkningen.
Reformarbeidet er basert på brede forlik i Stortinget og skjer i
forståelse med partene i arbeidslivet. Flertallet vil
støtte Regjeringen i å bidra til å sikre en fortsatt forsvarlig
iverksetting av pensjonsreformen med tilstrekkelig tid til å gjennomføre
de nye løsningene. Flertallet viser til at Regjeringen
derfor foreslår at iverksettingen av fleksibelt uttak av ny alderspensjon
og innføringen av ny regulering av løpende pensjoner forskyves til
2011.
Flertallet støtter Regjeringen
i å legge til rette for at innvandrere kan bidra med sine ressurser
i arbeidslivet og samfunnslivet for øvrig. Regjeringen vil forhindre
at det utvikler seg et klassedelt samfunn hvor personer med innvandrerbakgrunn
har dårligere levekår og lavere samfunnsdeltakelse enn befolkningen
for øvrig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
i sitt alternative budsjett for 2009 frem forslag og endringer av
rammene som har som hovedmål å få større deler av befolkningen ut
i arbeid. Dette gjelder den delen av befolkningen som står i kø
for å få seg arbeid, men ikke minst de som i dag mottar en eller
annen form for ytelse fra det offentlige. Det å ha en arbeidsplass å
gå til, på hel- eller deltid, er en verdi i seg selv som gir selvtillit,
og en viktig sosial arena å delta i. Det betyr ikke at de som er
syke eller de som ikke kan delta i arbeidslivet, skal det. For Fremskrittspartiet
er det viktig at de som kan arbeide deltar i arbeidslivet med den
arbeidskraft de kan bruke. Ved at flest mulig av de som kan det
er ute i arbeid, legger man forholdene bedre til rette for at de
som ikke kan arbeide, kan motta en trygd som det er mulig å leve
av.
I sitt forslag til statsbudsjett for 2009 gjør
Fremskrittspartiet flere grep for at dette skal kunne skje. Det
viktigste grepet er å sørge for at det er arbeidsplasser nok i samfunnet.
Gjennom å senke skatte- og avgiftsnivået økes etterspørselen av varer
og tjenester, noe som vil føre til høyere aktivitet. Gjennom å øke
bevilgningene til samferdselsformål vil flere fra bygg- og anleggsbransjen
kunne få seg arbeid. Dette er en bransje hvor det er varslet, fra
blant annet Maskinentrepenørenes Forbund (MEF), at det vil bli en
betydelig økning i arbeidsledigheten som en følge av finanskrisen.
Et slikt tiltak vil i tillegg til den kortvarige gevinsten være
med på å styrke norsk næringsliv på lang sikt, blant annet på grunn
av nedgang i fraktkostnadene. En opprusting av offentlige bygg,
som det er et stort behov for, vil også gi både kortvarige og langvarige gevinster
i arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer viser til at
i en nedgangskonjunktur vil en først merke dette ved at permitteringene
øker. I forbindelse med budsjettet for 2008 ble det mot Fremskrittspartiets
stemmer vedtatt å redusere permitteringsordningen fra 34 til 30
uker. I en situasjon hvor en kan gå inn i en periode med økt arbeidsledighet
og permitteringer, mener disse medlemmer at permitteringsreglene
bør forbedres. Derfor fremmer disse medlemmer forslag
i sitt alternative statsbudsjett om å utvide permitteringsordningen
til 42 uker.
Gjennom Fremskrittspartiets satsing på rask
behandling av personer som er sykmeldt, både gjennom behandling
i helsevesenet og gjennom rehabiliteringstiltak, vil en kunne spare
store beløp på sykepengeutbetalinger. Fremskrittspartiet ser ingen
grunn til at personer over lang tid skal gå sykmeldt fordi de må
vente på behandling. Mange som i dag mottar uføretrygd har ingen
mulighet til å gå tilbake til arbeidslivet, og skal heller ikke
det. De som derimot har en restarbeidsevne, eller som har havnet
på uføretrygd uten selv å ønske det, vil Fremskrittspartiet hjelpe
tilbake til arbeidslivet. Dette skal skje gjennom opplæring, arbeidsutprøving
og bruk av hjelpemidler. En stor gruppe som er utestengt fra arbeidslivet
er de som har en eller annen form for funksjonshemning. Gjennom
å fjerne egenandelen bedrifter må betale for kjøp av hjelpemidler,
samt å etablere et fond som skal hjelpe til med å legge til rette
for universell utforming, vil mange av denne gruppen kunne komme
tilbake til arbeid. Derfor foreslår disse medlemmer i
sitt forslag til alternativt statsbudsjett at det bevilges 25 mill.
kroner for å tilrettelegge forholdene på arbeidsplassen for personer
med en funksjonshemning. I tillegg ble det fremmet forslag om å
fjerne egenandelen på 40 pst. som selvstendig næringsdrivende måtte betale
for tilrettelegging på arbeidsplassen. Egenandelen har ført til
at mange bedrifter har kviet seg for å ansette personer hvor en
måtte tilpasse arbeidsplassen. I forbindelse med Stortingets behandling
av Ot.prp. nr. 44 (2007–2008) Om lov om forbud mot diskriminering
på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven),
jf. Innst. O. nr. 68 (2007–2008) la disse medlemmer sammen
med Kristelig Folkeparti frem følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede alternative finansieringsordninger
og nivå for finansiell støtte til universell utforming av eksisterende
bygg/anlegg og uteområder rettet mot allmennheten. Det forutsettes
at støtteordningen ikke skal fullfinansiere tiltak og at det ikke
skal iverksettes utbetalinger før de aktuelle virksomhetene bruker egne
midler på tiltakene. Det forutsettes at støtteordningene ikke skal
dekke kostnader til ordinært vedlikehold eller oppussing."
Hvis dette forslaget hadde blitt vedtatt, ville
det etter disse medlemmers syn ha ført til at arbeidet
med universell utforming hadde kommet godt i gang, og at langt flere
med en funksjonshemning hadde kunne ta seg ordinært arbeid.
En økning av disse budsjettpostene vil gi store besparelser
på kap. 2655 Uførhet, samtidig som mange gjennom deltakelse i arbeidslivet
vil få et bedre liv.
For Fremskrittspartiet er seniorpolitikk særdeles viktig.
Derfor ønsker Fremskrittspartiet at de som velger å arbeide ut over
pensjonsalderen, skal ha muligheter til det uten å få avkortet pensjonen.
For Fremskrittspartiet er det uforståelig at pensjonister mellom
69 og 70 år skal få redusert pensjon hvis de tjener over 2 G.
Mange pensjonister, spesielt minstepensjonister, sliter
med å betale sine daglige utgifter. Fremskrittspartiet ønsker derfor
at minstepensjonen for gifte og enslige pensjonister settes til
2 G, og at grunnpensjonen ikke avkortes hvis en er gift eller samboer.
For Fremskrittspartiet er det viktig at de som gjennom et langt
liv har spart opp sin pensjon, får sin rettmessige utbetaling. Det
er derfor uakseptabelt at økningen til minstepensjonister kun gis
til enslige minstepensjonister, og at den finansieres med å gi de
øvrige pensjonistene en lavere lønnsvekst enn arbeidstakere ellers
i landet. Fremskrittspartiet ønsker at alle pensjonister skal ha
minst samme lønnsvekst som arbeidstakere har ellers, og viser til sine
merknader og forslag i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
65 (2007–2008) Om trygdeoppgjeret 2008, jf. Innst. S. nr. 305 (2007–2008)
hvor disse medlemmer foreslo at økningen for minstepensjonistene
skulle være lik for enslige og gifte/samboende, og at de skulle
finansieres i sin helhet over statsbudsjettet.
Disse medlemmer viser til at
store deler av Soria Moria-erklæringen mellom regjeringspartiene
er viet til bekjempelse av fattigdom. Etter disse medlemmers syn
har denne politikken feilet. Antall fattige har steget kraftig siden
den rød-grønne regjeringen inntok regjeringskontorene. Det er etter disse
medlemmers syn flere grunner til dette. Disse medlemmer vil hevde
at rusmiddelmisbrukere er en av de store gruppene som havner i kategorien
fattigdom. Dessverre er det ikke skjedd noen forbedring for denne
gruppen, og mange som ønsker seg ut av rusavhengighet må stå i kø
for å få behandling. Dette fører til at mange som ønsker seg ut
av rusavhengighet mister inspirasjonen når de ikke får tilbudet
på rett tidspunkt. Disse medlemmer vil vise til at
Fremskrittspartiet ved flere anledninger har foreslått bevilgninger
som ville eliminert ventelistene, noe som ville ha ført til at flere
med et rusproblem ville kunne kommet seg tilbake til arbeid og ut
av fattigdom. Disse medlemmer vil også vise til at
avgifter rammer usosialt, og rammer hardest dem som har minst. Økningen
av matmomsen og egenandeler på sykdom som denne regjeringen har
foreslått, og fått vedtatt i Stortinget, er eksempler på vedtak som
rammer fattige spesielt hardt.
Komiteens medlem fra Høyre mener
det overordnede målet i arbeids- og sosialpolitikken er å bidra
til at alle mennesker kan få oppleve den trygghet det er å ha et
inntektsgivende arbeid å gå til. Altfor mange mennesker i arbeidsfør
alder står i dag utenfor arbeidslivet. For Høyre er det helt grunnleggende
at alle som kan jobbe, skal ha muligheten til å få en ny sjanse
og få oppleve den frihet det gir å være selvforsørgende. Videre
mener dette medlem at de som befinner seg langt utenfor
arbeidslivet og ikke har muligheter til å greie dette, må få sjansen
til å delta i samfunnet og leve et verdig liv. Det må stilles individuelle
krav til aktivitet, og det er ikke et velferdssamfunn verdig å gi
opp mennesker. Velferdssystemet, skattesystemet og ansettelsesregelverket
må omformes slik at aktivitet og deltakelse blir et hovedprinsipp.
Den grunnleggende filosofien i alle velferdsordningene
må være at man skal legge aktivitet til grunn, og at det for alle
parter er "bedre å være på jobb med den friske delen av seg, i stedet
for å sitte passiv hjemme med den syke". Dette medlem konstaterer
at det ved Stortingets behandling av Budsjett-innst. S. I (2008–2009) ikke
ble flertall for Høyres helhetlige forslag til statsbudsjett, og
at Regjeringens forslag til budsjett er vedtatt. Dette medlem konstaterer videre
at Regjeringen foretar andre prioriteringer, blant annet igjen å
øke skattene, noe som også påvirker de vedtatte rammene. På denne bakgrunn
velger dette medlem å synliggjøre de prioriteringer
på rammeområde 7 som fremgår av Høyres alternative statsbudsjett.
Dette medlem viser til at Regjeringens
forslag til statsbudsjett for 2009 er ferdigstilt på et tidspunkt
hvor den globale finanskrisen ennå ikke hadde inntruffet. Med dette
forhold i betraktning er det derfor grunn til å tro at flere av
de forutsetninger for utvikling i 2009 som Regjeringen legger til
grunn i sitt budsjettforslag, bare i løpet av tiden som er gått
etter budsjettfremleggelsen, ikke lenger er dekkende for utviklingen
i 2009. Blant annet gjelder dette utviklingen på arbeidsmarkedet,
hvor Regjeringens anslag for arbeidsledighet i 2009 trolig ligger
mye lavere enn det som ser ut til å bli tilfellet.
Dette medlem viser til Høyres
alternative statsbudsjett, hvor det legges opp til omprioriteringer
i forhold til Regjeringens forslag, og hvor hovedprioriteringene
er lagt opp for å møte den kommende økonomiske nedgangen, som vi
nå kjenner til. Høyres alternative statsbudsjett legger til rette
for trygghet og optimisme. Den globale finanskrisen og den varslede
økonomiske nedgangen i Norge vil føre til økt arbeidsledighet og
økte vansker for husholdningene til å klare sine økonomiske forpliktelser. Høyre
prioriterer derfor satsinger som skaper trygghet for jobb og hjem.
I en tid med økonomisk nedgang gjøres dette i første omgang gjennom
å endre Regjeringens profil innenfor skatte- og næringspolitikken.
Regjeringens skjerpede skatter er ikke svaret som verken næringsliv
eller husholdninger trenger i en tid hvor det bør tilrettelegges
for økonomisk vekst, for sysselsetting og for å trygge husholdningene.
Høyre prioriterer derfor i sitt alternative statsbudsjett å senke
skatteregningen til husholdninger og bedrifter.
Dette medlem viser videre til
de endrede prognosene for arbeidsledighet i 2009, som Regjeringen
ikke har tatt høyde for i sitt budsjettforslag. Arbeidende menneskers
største bekymring i nedgangstider er å miste jobben. Svaret på bekymringene
må derfor være å føre en politikk som sørger for at de som mister
jobben, fort vil ha en ny å kunne gå til. I Høyres alternative statsbudsjett
prioriteres derfor endringer som skaper flere jobber – altså en
politikk som sørger for flere mennesker i arbeid, ikke flere mennesker på
tiltak. Videre legges det vekt på å styrke oppfølgingen rundt dem
som står i fare for å miste jobben, ved å styrke tiltak for å øke
basiskompetansen i arbeidslivet. Dette vil forhindre frafall fra arbeidslivet,
samt øke muligheten for å få ny jobb ved arbeidsledighet.
Det er fremdeles behov for investeringer i morgendagens
velferd gjennom vekstfremmende politikk, gjennom en forbedret tilgang
på arbeidskraft, og gjennom en målrettet fattigdomspolitikk. Dette
medlem konstaterer derfor at Regjeringen gjennom sine tre
første år har latt en historisk god økonomisk situasjon komme og forsvinne,
uten at mange av de største utfordringene er tatt tak i. De store
spørsmålene har fått ligge i ro i tre år med rød-grønt styre, og
dette har vært tre tapte år for å hjelpe flere trygdede ut i arbeid,
tre tapte år for å redusere sykefraværet og gjennom det nå målsettingene
i IA-avtalen, tre tapte år for å styrke de målrettede tiltakene
overfor fattige og tre tapte år for rusmiddelavhengige, som opplever
at køene for behandling stadig blir lengre.
Det er i dag mer enn 700 000 mennesker i arbeidsfør
alder som står utenfor arbeidslivet, på ulike inntektssikringsordninger.
Noen av disse vil ikke komme tilbake til arbeidslivet, men mange
som både vil og kan jobbe, opplever å møte stengsler i sin søken
etter å leve av egen inntekt. Dette medlem mener
det er en fallitterklæring i et velferdssamfunn dersom de velferdsordningene
vi har for å skape trygghet om den enkeltes liv, i sum virker slik
for enkelte grupper at det er økonomisk ulønnsomt å gå fra trygd
til arbeid. Dette medlem mener videre det alltid
må lønne seg å jobbe fremfor å være mottaker av stønad eller trygd.
Dette innebærer at skattesystemet må omformes for å møte dette formålet,
og at en må få på plass tiltak som skaper økonomiske insentiver
for den som er på trygd og som vil ut i arbeid. Dette medlem viser
i den anledning til Høyres alternative statsbudsjett hvor det foreslås
at mennesker som går fra trygd til arbeid kan beholde botilskudd
i en overgangsfase (såkalt tax-credit), samt en generell heving
av minstefradrag for lønnsinntekt.
Dette medlem konstaterer at Regjeringen
i forbindelse med statsbudsjettet melder at innfasingen av pensjonsreformen
er utsatt med ett år. Dette medlem viser videre til
at formålet med pensjonsreformen er å sørge for at mennesker står
lenger i arbeid, gjennom å sørge for at alt arbeid skal få uttelling
i pensjon. Den formelle pensjonsalderen i folketrygden er i dag 67
år, men den reelle, gjennomsnittlige avgangsalderen er langt lavere.
Det er behov for å få en ny politikk på seniorfeltet, som sørger
for at eldre arbeidstakere vil tjene på å stå lenger i arbeid, i
stedet for å gå av med gunstige tidligpensjonsordninger. Dette
medlem viser til Høyres alternative statsbudsjett, hvor
det foreslås en særskilt skattelette for arbeidstakere over 62 år. Dette
medlem konstaterer videre at Regjeringen i sitt budsjettforslag
fjerner den urettferdige pensjonsavkortingen for nok et alderskull.
Det er positivt at Regjeringen følger opp det fellesborgerlige forslag
om å fjerne avkorting, men dette medlem finner det direkte
oppsiktsvekkende at Regjeringen innenfor statsbudsjettets ramme
ikke har funnet rom for å fjerne avkorting også for 69-åringer. Dette medlem viser
derfor til Høyres alternative statsbudsjett, hvor all avkorting
i pensjon for både 68- og 69-åringer foreslås fjernet.
Dette medlem viser til at Høyres
alternative statsbudsjett legger opp til en styrking av arbeidet
med bekjempelse av fattigdom. I forhold til de forventninger dagens
regjeringspartier selv skapte og de løfter som ble avgitt både før
og etter stortingsvalget i 2005, konstaterer dette medlem at
Regjeringen så langt ikke er i nærheten av å innfri. I en situasjon
hvor arbeidsmarkedet har vært historisk godt og pengerikeligheten
i samfunnet generelt er meget stor, er den politiske kapitulering
som dagens regjeringspartier her viser, direkte oppsiktsvekkende. Dette
medlem viser til Høyres alternative statsbudsjett hvor det
foreslås å styrke innsatsen mot fattigdomsbekjempelse med 305,5
mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Foruten at dette
viser en sterkere prioritering av bekjempelse av fattigdom, er tiltakene
også mer målrettet, både overfor dem som ikke vil ha mulighet til
å komme tilbake til arbeid og dem som med individuelle opplegg kan
få en ny sjanse.
Et område som derimot har behov for ytterligere prioritering,
er arbeidsmarkedstiltak som retter seg mot yrkeshemmede. I perioden
2005–2008 har antallet yrkeshemmede gått ned fra 90 000 til 83 000,
mens antallet registrerte arbeidsledige er redusert fra 90 000 til
under 50 000. Utviklingen for yrkeshemmede har med andre ord vært
markert svakere enn hva tilfellet har vært for ordinære arbeidssøkere.
Yrkeshemmede har større behov for omfattende og helhetlige tiltak
for at de skal være i stand til å gå fra en stønadstilværelse og
ut i arbeid. Dette medlem merker seg at Regjeringen
velger å videreføre arbeidsmarkedstiltak med samme nivå i 2009,
både når det gjelder ordinære arbeidssøkere og yrkeshemmede. Selv
i en tid med økende usikkerhet om arbeidsmarkedet er det behov for
å gjøre motbakken mindre for dem som har det vanskeligst. Derfor
er det vanskelig for dette medlem å se hvordan Regjeringen
velger å prioritere de vanskeligst stilte, slik flertallet hevder. Dette
medlem oppfatter at prioritering nødvendigvis bør innebære
at en velger å styrke noe på bekostning av noe annet. NAV har tidligere orientert
arbeids- og sosialkomiteen om vanskeligheter med å benytte de midler
som Stortinget bevilger til ordinære arbeidsmarkedstiltak, av den
enkle grunn at de aller fleste finner seg arbeid på egen hånd. Gjennom
Høyres alternative statsbudsjett og med de prioriteringer som der legges
inn for å skape flere arbeidsplasser, vil dette bidra til en fortsatt
prioritering av yrkeshemmede innenfor arbeidsmarkedstiltakene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at målet for velferdspolitikken er å sikre
trygghet for den enkelte, skape nye muligheter for dem som har falt
utenfor, samt å legge til rette for selvforsørgelse, aktivitet og samfunnsdeltakelse.
Deltakelse i arbeidslivet er viktig både for selvutvikling, for
selvtillit, for sosial kontakt og for den enkeltes økonomi.
Dette medlem mener at en gjennomføring
av NAV-reformen i tråd med intensjonene bak reformen må være i fokus
for velferdspolitikken de kommende årene. Det er viktig at brukerne
kan møte en effektiv, samordnet og brukerorientert arbeids- og velferdstjeneste.
Gjennomføringen av reformen skaper store utfordringer både for Arbeids-
og velferdsetaten og kommunene. Dette medlem registrerer
mange bekymringsmeldinger fra hele landet, særlig når det gjelder
i hvilken grad reformen så langt faktisk har ført til at målrettede,
aktive tiltak blir iverksatt så tidlig som mulig, og om den enkelte
bruker faktisk opplever en mer brukerorientert arbeids- og velferdstjeneste. Dette
medlem støtter de tilleggsbevilgninger som er gitt til Arbeids-
og velferdsetaten for å bedre saksbehandlingskapasiteten.
Dette medlem vil også understreke
betydningen av at arbeidet med å gjennomføre pensjonsreformen fortsetter.
Det synes som en riktig og helt nødvendig avgjørelse å utsette innføringen til
1. januar 2011, ikke minst sett i lys av at de nødvendige politiske
avklaringene ikke er kommet så tidlig som forutsatt. Men dette
medlem vil sterkt understreke at Regjeringens, departementets
og Arbeids- og velferdsetatens ressursbruk på dette området må holdes
på et høyt nivå.
Dette medlem viser til de betydelige
forandringene som er skjedd på kort tid høsten 2008 når det gjelder
fremtidsutsikter for arbeidsmarkedet. Fra å være i en situasjon
hvor mangel på arbeidskraft har vært det største problemet, er det
på kort tid nå oppstått betydelig ledig kapasitet i deler av arbeidsmarkedet,
særlig i konjunkturutsatte bransjer som bygg og anlegg. Dette
medlem vil peke på at enkelte grupper kan være særlig utsatt
for høyere ledighet og fallende sysselsettingsvekst, som for eksempel unge
som leter etter sin første heltidsjobb, og personer med ikke-vestlig
etnisk bakgrunn. Dette medlem viser i den forbindelse
til de målrettede tiltak mot ungdomsledighet som Kristelig Folkeparti
har foreslått i sitt alternative statsbudsjett for 2009, som økt
lærlingetilskudd og redusert arbeidsgiveravgift for lærlinger.
Dette medlem viser til forslag
fra Kristelig Folkeparti på arbeids- og sosialkomiteens område i
Budsjett-innst. S. I (2008–2009). Innenfor den ramme som flertallet
på Stortinget har vedtatt for rammeområde 7, vil dette medlem gjenta
flere av disse forslagene i denne innstilling.
Dette medlem går, i motsetning
til regjeringspartiene, inn for å gi selvstendig næringsdrivende
samme rett til sykepenger, omsorgspenger og pleie- og opplæringspenger
i forbindelse med graviditet og fødsel som ordinære arbeidstakere har.
Da Regjeringen foreslo en likestilling mellom disse gruppene hva
gjelder rett til foreldrepenger i inneværende års budsjett, ble
dette dekket gjennom å øke trygdepremien. Både i Budsjett-innst.
S. I (2008–2009) og i denne innstilling foreslår Kristelig Folkeparti
å gjennomføre full likestilling også for trygderettigheter på arbeids-
og sosialkomiteens felt, uten noen videre økning i trygdepremien.
Dette medlem støtter Regjeringens
forslag om å avvikle avkorting av pensjon mot arbeidsinntekt for
68–69-åringer. Men dette medlem ser ingen grunn til
at slik avkorting skal opprettholdes for 69–70-åringer. I Budsjett-innst.
S. I (2008–2009) foreslo Kristelig Folkeparti avvikling av slik
avkorting fra 1. januar 2009. Innenfor de lavere rammer vedtatt
av Stortingets flertall vil dette medlem foreslå
at avkortingen avskaffes fra og med 1. juni 2009.
Dette medlem er skuffet over
at Regjeringen har avvist å gjøre noe med det problem at personer
som er avhengig av pleie- og opplæringspenger og omsorgspenger i
lengre tid for å ta seg av alvorlig syke barn i egen familie, i
dag blir stående på samme nominelle stønadsnivå i hele stønadsperioden. Dette
medlem foreslår at pleie- og opplæringspenger og omsorgspenger indekseres
med den årlige prosentvise G-regulering når en har mottatt slik
stønad i mer enn 12 måneder, og setter av 7 mill. kroner til dette også
i denne innstilling.
Dette medlem viser til at mange
funksjonshemmede etterspør muligheten til å ha servicehunder, på
samme vilkår som blinde i dag har førerhunder. Dette vil gi økt
livskvalitet. Dette medlem foreslår i denne innstillingen
å bevilge 11 mill. kroner til dette formålet i 2009, som samtidig
er 8 mill. kroner høyere enn tilleggsbevilgningen som flertallet
har foreslått til dette formålet i Budsjett-innst. S. I (2008–2009).
Dette medlem ønsker å satse sterkere
på frivillige organisasjoners innsats for å rehabilitere tidligere
rusmiddelavhengige, og gi disse arbeidstrening. Dette medlem vil
derfor styrke bevilgningen til frivillige organisasjoners arbeid for
sosial inkludering med ytterligere 6 mill. kroner. Dette kommer
i tillegg til den økte bevilgningen på 11 mill. kroner som flertallet
har lagt inn for å styrke frivillige organisasjoners mulighet til
å gi lavterskeltilbud om botrening og fritidsaktiviteter til tidligere
rusavhengige. Dette medlem foreslår videre at 3 mill.
kroner av denne styrkingen gjøres som omdisponering fra bevilgningen
til kvalifiseringsprogrammet, mens det resterende legges inn som
en netto styrking av arbeidet for sosial inkludering.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti i Budsjett-innst. S. I (2008–2009) har gitt sin tilslutning
til flertallets forslag om å styrke frivillige organisasjoners arbeid
for å gi tidligere rusavhengige gode tilbud om oppfølging i botrening
og fritidsaktiviteter med 10 mill. kroner ut over Regjeringens forslag.
Kristelig Folkeparti har også støttet forslaget om 0,5 mill.kroner ekstra som støtte til både Gjeldsoffer-Alliansen
og Aleneforeldreforeningen.
Dette medlem viser til at det
er ekstremt usannsynlig at målet i IA-avtalen om 20 pst. reduksjon
i sykefraværet fra 2001 til 2009 vil bli møtt. Regjeringens omtale
av sykefraværet i St.prp. nr. 1 (2008–2009) viser at det er et betydelig
problem at mange av de dialogmøtene som skulle vært holdt henholdsvis
etter 12 uker og 6 måneder av sykefraværet, ikke avholdes. Dette
er beklagelig, all den tid sykefraværet fortsatt er høyt, og dialogmøtene
er ment å være et viktig redskap for å få sykefraværet ned. Som
et tiltak for å få opp antallet dialogmøter ønsker dette
medlem nå å innføre en betinget rett for arbeidsgivere til å
fortsatt belaste folketrygden med 100 pst. av sykepengeansvaret
i perioden 12 uker–6 måneder, men under forutsetning av at det faktisk
er avholdt dialogmøte med arbeidstaker. Tilsvarende ønsker dette
medlem at retten til 100 pst. dekning av sykepenger fra
folketrygden beholdes av arbeidstaker etter 6. måned, betinget av
at Arbeids- og velferdsetaten faktisk har avholdt dialogmøtet, eller
arbeidstaker har gjort etaten oppmerksom på at slik innkalling ikke
er kommet innen rimelig frist. Dersom det er åpenbare grunner til
at dialogmøtene ikke må avholdes, skal retten fortsatt være ubetinget
for arbeidsgiver/arbeidstaker. Dersom betingelsene for fortsatt
rett ikke er til stede, ønsker dette medlem å sette
ned folketrygdens dekningsansvar til 90 pst., gjeldende overfor
arbeidsgiver i perioden 12. uke–6. måned, og overfor arbeidstaker
i perioden 6.–12. måned. Samtidig vil dette medlem styrke
bevilgningen til Arbeids- og velferdsetaten med 25 mill. kroner
for å forbedre oppfølgingen av sykmeldte, herunder øke ressursbruken
på dialogmøter etter 6. måned. I denne innstilling foreslår dette medlem en
ytterligere bevilgning til Arbeids- og velferdsetaten på 3,7 mill.
kroner for å styrke samme formål.
Dette medlem viser for øvrig
til sine merknader under de enkelte kapitler og poster i denne innstillingen.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett foreslår å bevilge 262 014 713 000
kroner under rammeområde 7, som er kr 46,3 mill. kroner mindre enn
det som følger av Regjeringens forslag.
Vi har alle et ansvar for mennesker rundt oss. Det
offentlige kan aldri kompensere fullt ut for virkningene av omsorgssvikt,
misbruk eller andre problemer, men må i større grad ta ansvar og sette
inn tiltak der hvor foreldre eller andre pårørende ikke makter omsorgsoppgaver.
Ingen velger sin barndom. Det offentlige skal gripe inn ved omsorgssvikt,
mishandling eller overgrep mot barn, samt når det foreligger alvorlige
atferdsvansker hos barn eller ungdom. Men det offentlige har også
et forebyggende ansvar. I dag preges det forebyggende arbeidet for
barn og unge av sektorisering, manglende helhetlig tenkning og svak
ledelse, og lav politisk status. Mulighetene for at et forebyggende
opplegg skal lykkes, avhenger ofte av forhold som fritidsmuligheter,
utdanning og tilgang til en stabil arbeids- og boligsituasjon.
I de fleste norske kommuner er det ulike instanser
som skal ta seg av det forebyggende arbeidet, uten noen koordinerende
eller overordnet styring. Dette medlem ønsker derfor
å styrke forebyggingsarbeid og samhandling på en rekke områder for
å forhindre fattigdom og gi alle så like levekår som mulig.
Dette medlem viser til at Venstre
i sitt alternative statsbudsjett foreslår samlet over 1 mrd. kroner
i målrettet fattigdomsbekjempelse, spesielt rettet mot barn og unge
fordelt på ulike bevilgninger først og fremst på rammeområdene 8, 15
og 16 som det framgår av følgende tabell:
Diverse boligtiltak
| 110,0 |
Økte tilskudd
til frivillige organisasjoner som arbeider med barn i | |
lavinntektsfamilier/barnevern/integrering
| 35,0 |
Diverse tiltak
i skolen for å hindre drop-out fra skolen (leksehjelp, hjem-skole, | |
deltakelse for
alle, skrive- og lesevansker) | 117,5 |
Flere tiltaksplasser
yrkeshemmede | 30,8 |
Rusomsorg | 205,0 |
Gratis tannhelse,
fattige | 150,0 |
Omsorgslønn til
foreldre med funksjonshemmede barn | 70,0 |
Styrking av helsesøstertjenesten
| 50,0 |
Rehabilitering
| 250,0 |
Støttekontakter
| 30,0 |
Ettervern, barnevernet
til 23 år | 25,0 |
Tilskudd til lokale tiltak
for å hjelpe mennesker ut av fattigdom | 50,0 |
Sum fattigdomstiltak | 1 123,3 |
Tabellen viser budsjettforslaget fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet innenfor vedtatt ramme,
jf. Budsjett-innst. S. I (2008–2009) og primærbudsjettene til Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre slik de fremkommer i finansinnstillingen.
Avvik i forhold til Regjeringens forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | A, SV, Sp | FrP | Høyre | KrF | Venstre |
Utgifter
(i hele tusen kroner) |
600 | | Arbeids-
og inkluderingsdepartementet | 222
236 | 222
236 (0) | 207
236 (-15 000) | 202
236 (-20 000) | 222
236 (0) | 222 236 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 219 113 | 219 113 (0) | 204 113 (-15
000) | 199 113 (-20
000) | 219 113 (0) | 219 113 (0) |
601 | | Utredningsvirksomhet,
forskning m.m. | 225
880 | 225
880 (0) | 216
880 (-9 000) | 225
880 (0) | 225
880 (0) | 225 880 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 79 422 | 79 422 (0) | 75 422 (-4
000) | 79 422 (0) | 79 422 (0) | 79 422 (0) |
| 50 | Norges forskningsråd | 105 479 | 105 479 (0) | 100 479 (-5
000) | 105 479 (0) | 105 479 (0) | 105 479 (0) |
604 | | NAV-reform
og pensjonsreform | 1
956 593 | 1
956 593 (0) | 1
956 593 (0) | 1
936 593 (-20 000) | 1
956 593 (0) | 1 956 593 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 889 257 | 889 257 (0) | 889 257 (0) | 869 257 (-20
000) | 889 257 (0) | 889 257 (0) |
605 | | Arbeids-
og velferdsetaten | 8
633 883 | 8
633 883 (0) | 9
341 631 (+707 748) | 8
638 883 (+5 000) | 8
658 883 (+25 000) | 8 610 783 (-23 100) |
| 1 | Driftsutgifter | 8 164 974 | 8 164 974 (0) | 8 244 674 (+79
700) | 8 114 974 (-50
000) | 8 189 974 (+25
000) | 8 141 874 (-23 100) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 32 562 | 32 562 (0) | 32 562 (0) | 87 562 (+55
000) | 32 562 (0) | 32 562 (0) |
| 70 | Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester
for sykmeldte | 216 550 | 216 550 (0) | 844 598 (+628 048) | 216 550 (0) | 216 550 (0) | 216 550 (0) |
621 | | Tilskudd
til sosiale tjenester og sosial inkludering | 808
553 | 819
553 (+11 000) | 303
353 (-505 200) | 859
053 (+50 500) | 819
553 (+11 000) | 938 553 (+130 000) |
| 62 | Kvalifiseringsprogrammet | 559 700 | 559 700 (0) | 0 (-559
700) | 559 700 (0) | 559 700 (0) | 559 700 (0) |
| 63 | Sosiale tjenester
og tiltak for vanskeligstilte | 170 485 | 170 485 (0) | 170 485 (0) | 170 485 (0) | 170 485 (0) | 225 485 (+55 000) |
| 64 | (NY POST) Støtte til
lokale tiltak for å hjelpe mennesker ut av fattigdom | 0 | 0 (0) | 50 000 (+50
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| 64 | Støtte til lokale
tiltak for å hjelpe mennesker ut av fattigdom | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 50 000 (+50
000) | 0 (0) | 0 (0) |
| 64 | Tilskudd til lokale tiltak
for å hjelpe mennesker ut av fattigdom (ny post) | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 50 000 (+50 000) |
| 70 | Frivillig arbeid | 36 140 | 47 140 (+11
000) | 40 140 (+4
000) | 36 640 (+500) | 47 140 (+11
000) | 61 140 (+25 000) |
| 74 | Tilskudd til pensjonistenes
organisasjoner mv. | 9 292 | 9 292 (0) | 9 792 (+500) | 9 292 (0) | 9 292 (0) | 9 292 (0) |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | 6
228 970 | 6
228 970 (0) | 6
358 970 (+130 000) | 6
098 970 (-130 000) | 6
228 970 (0) | 6 090 370 (-138 600) |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere | 6 162 220 | 6 162 220 (0) | 6 192 220 (+30
000) | 6 032 220 (-130
000) | 6 162 220 (0) | 6 023 620 (-138 600) |
| 77 | (NY POST) Reaktivisering | 0 | 0 (0) | 100 000 (+100
000) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
635 | | Ventelønn | 230
000 | 230
000 (0) | 160
000 (-70 000) | 219
500 (-10 500) | 230
000 (0) | 219 500 (-10 500) |
| 1 | Driftsutgifter | 230 000 | 230 000 (0) | 160 000 (-70
000) | 219 500 (-10
500) | 230 000 (0) | 219 500 (-10 500) |
640 | | Arbeidstilsynet | 413
200 | 413
200 (0) | 363
200 (-50 000) | 418
200 (+5 000) | 413
200 (0) | 413 200 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 409 200 | 409 200 (0) | 359 200 (-50
000) | 414 200 (+5
000) | 409 200 (0) | 409 200 (0) |
642 | | Petroleumstilsynet | 190
400 | 190
400 (0) | 182
400 (-8 000) | 190
400 (0) | 190
400 (0) | 190 400 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 168 300 | 168 300 (0) | 160 300 (-8
000) | 168 300 (0) | 168 300 (0) | 168 300 (0) |
643 | | Statens
arbeidsmiljøinstitutt | 91
500 | 91
500 (0) | 87
500 (-4 000) | 91
500 (0) | 91
500 (0) | 91 500 (0) |
| 50 | Statstilskudd | 91 500 | 91 500 (0) | 87 500 (-4
000) | 91 500 (0) | 91 500 (0) | 91 500 (0) |
666 | | Avtalefestet
pensjon (AFP) | 1
230 000 | 1
230 000 (0) | 1
230 000 (0) | 1
158 000 (-72 000) | 1
224 000 (-6 000) | 1 206 000 (-24 000) |
| 70 | Tilskudd | 1 230 000 | 1 230 000 (0) | 1 230 000 (0) | 1 158 000 (-72
000) | 1 224 000 (-6
000) | 1 206 000 (-24 000) |
667 | | Supplerende
stønad til personer over 67 år | 300
000 | 300
000 (0) | 0 (-300 000) | 300
000 (0) | 300
000 (0) | 300 000 (0) |
| 70 | Tilskudd | 300 000 | 300 000 (0) | 0 (-300
000) | 300 000 (0) | 300 000 (0) | 300 000 (0) |
847 | | Tiltak for
personer med nedsatt funksjonsevne | 203 492 | 203 492 (0) | 233 492 (+30 000) | 203 492 (0) | 203 492 (0) | 203 492 (0) |
| 70 | Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner | 150 753 | 150 753 (0) | 155 753 (+5
000) | 150 753 (0) | 150 753 (0) | 150 753 (0) |
| 71 | Tiltak for økt
tilgjengelighet og universell utforming | 18 570 | 18 570 (0) | 43 570 (+25
000) | 18 570 (0) | 18 570 (0) | 18 570 (0) |
2541 | | Dagpenger | 5
103 000 | 5
103 000 (0) | 5
109 400 (+6 400) | 5
036 000 (-67 000) | 5
103 000 (0) | 5 103 000 (0) |
| 70 | Dagpenger | 5 103 000 | 5 103 000 (0) | 5 109 400 (+6
400) | 5 036 000 (-67
000) | 5 103 000 (0) | 5 103 000 (0) |
2542 | | Statsgaranti
for lønnskrav ved konkurs mv. | 320
000 | 320
000 (0) | 330
000 (+10 000) | 285
000 (-35 000) | 285
000 (-35 000) | 285 000 (-35 000) |
| 70 | Statsgaranti for lønnskrav
ved konkurs mv. | 320 000 | 320 000 (0) | 330 000 (+10
000) | 285 000 (-35
000) | 285 000 (-35
000) | 285 000 (-35 000) |
2620 | | Stønad
til enslig mor eller far | 3
797 300 | 3
797 300 (0) | 3
765 300 (-32 000) | 3
797 300 (0) | 3
797 300 (0) | 3 797 300 (0) |
| 73 | Utdanningsstønad | 57 000 | 57 000 (0) | 25 000 (-32
000) | 57 000 (0) | 57 000 (0) | 57 000 (0) |
2650 | | Sykepenger | 32
614 928 | 32
614 928 (0) | 31
104 928 (-1 510 000) | 32
614 928 (-200 000) | 32
511 028 (-103 900) | 32 708 328 (+93 400) |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
mv. | 28 630 000 | 28 630 000 (0) | 27 200 000 (-1
430 000) | 28 630 000 (0) | 28 505 000 (-125
000) | 28 630 000 (0) |
| 71 | Sykepenger for
selvstendige | 1 640 000 | 1 640 000 (0) | 1 560 000 (-80
000) | 1 640 000 (0) | 1 653 400 (+13
400) | 1 653 400 (+13 400) |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger
ved barns sykdom m.m. | 450 000 | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 450 000 (0) | 457 700 (+7
700) | 530 000 (+80 000) |
2652 | | Medisinsk
rehabilitering mv. | 9
040 000 | 9
040 000 (0) | 8
940 000 (-100 000) | 9
040 000 (0) | 9
040 000 (0) | 9 040 000 (0) |
| 70 | Rehabiliteringspenger | 8 770 000 | 8 770 000 (0) | 8 670 000 (-100
000) | 8 770 000 (0) | 8 770 000 (0) | 8 770 000 (0) |
2655 | | Uførhet | 59
267 000 | 59
267 000 (0) | 58
522 000 (-745 000) | 59
067 000 (0) | 59
267 000 (0) | 59 267 000 (0) |
| 70 | Grunnpensjon | 18 775 000 | 18 775 000 (0) | 17 725 000 (-1
050 000) | 18 775 000 (0) | 18 775 000 (0) | 18 775 000 (0) |
| 72 | Særtillegg | 2 042 000 | 2 042 000 (0) | 2 347 000 (+305
000) | 2 042 000 (0) | 2 042 000 (0) | 2 042 000 (0) |
| 74 | Tidsbegrenset
uførestønad | 8 960 000 | 8 960 000 (0) | 8 960 000 (0) | 8 760 000 (0) | 8 960 000 (0) | 8 960 000 (0) |
2661 | | Grunn-
og hjelpestønad, hjelpemidler mv. | 8
823 600 | 8
826 600 (+3 000) | 8
927 600 (+104 000) | 8
823 600 (0) | 8
834 600 (+11 000) | 8 553 600 (-270 000) |
| 70 | Grunnstønad | 1 640 000 | 1 640 000 (0) | 1 645 000 (+5
000) | 1 640 000 (0) | 1 640 000 (0) | 1 640 000 (0) |
| 73 | Hjelpemidler mv. under
arbeid og utdanning | 115 660 | 115 660 (0) | 165 660 (+50
000) | 115 660 (0) | 115 660 (0) | 115 660 (0) |
| 74 | Tilskudd til biler | 930 000 | 930 000 (0) | 975 000 (+45
000) | 930 000 (0) | 930 000 (0) | 660 000 (-270 000) |
| 75 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler | 2 967 400 | 2 967 400 (0) | 2 970 400 (+3
000) | 2 967 400 (0) | 2 978 400 (+11
000) | 2 967 400 (0) |
| 76 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler som tjenester | 120 540 | 123 540 (+3 000) | 121 540 (+1 000) | 120 540 (0) | 120 540 (0) | 120 540 (0) |
2670 | | Alderdom | 109
753 000 | 109
753 000 (0) | 111
179 000 (+1 426 000) | 109
923 000 (+170 000) | 109
923 000 (+170 000) | 110 045 000 (+292 000) |
| 70 | Grunnpensjon | 40 701 000 | 40 701 000 (0) | 40 751 000 (+50
000) | 40 751 000 (+50
000) | 40 751 000 (+50
000) | 40 751 000 (+50 000) |
| 71 | Tilleggspensjon | 63 354 000 | 63 354 000 (0) | 63 474 000 (+120
000) | 63 474 000 (+120
000) | 63 474 000 (+120 000) | 63 596 000 (+242 000) |
| 73 | Særtillegg | 5 654 000 | 5 654 000 (0) | 6 910 000 (+1
256 000) | 5 654 000 (0) | 5 654 000 (0) | 5 654 000 (0) |
2680 | | Etterlatte | 2
467 350 | 2
467 350 (0) | 2
478 350 (+11 000) | 2
467 350 (0) | 2
467 350 (0) | 2 467 350 (0) |
| 72 | Særtillegg | 100 000 | 100 000 (0) | 111 000 (+11
000) | 100 000 (0) | 100 000 (0) | 100 000 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 7 | 264
312 513 | 264
326 513 (+14 000) | 263
389 461 (-923 052) | 263
988 513 (-324 000) | 264
384 613 (+72 100) | 264 326 713 (+14 200) |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
3635 | | Ventelønn | 53
200 | 53
200 (0) | 53
200 (0) | 53
200 (0) | 53
200 (0) | 63 700 (+10 500) |
| 1 | Refusjon statlig virksomhet
mv. | 50 000 | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 50 000 (0) | 60 500 (+10 500) |
| | Sum
inntekter rammeområde 7 | 2
251 500 | 2
251 500 (0) | 2
251 500 (0) | 2
251 500 (0) | 2
251 500 (0) | 2 262 000 (+10 500) |
| | Sum netto
rammeområde 7 | 262 061 013 | 262 075 013 (+14 000) | 261 137 961 (-923 052) | 261 737 013 (-324 000) | 262 133 113 (+72 100) | 262 064 713 (+3 700) |