Rammeområde 7
(Arbeid og sosial)
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
I
På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | | Kroner |
Utgifter |
600 | | Arbeids-
og inkluderingsdepartementet | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | 219
113 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres | | 3
123 000 | | |
| | | | | | |
601 | | Utredningsvirksomhet,
forskning m.m. | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | | 79 422 000 | | |
| 50 | Norges forskningsråd
| | 105
479 000 | | |
| 70 | Tilskudd | | 30
330 000 | | |
| 72 | Tilskudd til Senter
for seniorpolitikk m.m. | | 10
649 000 | | |
| | | | | | |
604 | | NAV-reform
og pensjonsreform | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 45 | | 889
257 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres, kan nyttes under post 21 | | 1
067 336 000 | | |
| | | | | | |
605 | | Arbeids-
og velferdsetaten | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | 8
193 674 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 32
562 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres | | 219
797 000 | | |
| 70 | Tilskudd til helse-
og rehabiliteringstjenester for
sykmeldte, kan overføres | | 216
550 000 | | |
| | | | | | |
606 | | Trygderetten | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | 60
228 000 | | |
| | | | | | |
621 | | Tilskudd
til sosiale tjenester og sosial inkludering | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 32
936 000 | | |
| 62 | Kvalifiseringsprogrammet, kan overføres | | 556
700 000 | | |
| 63 | Sosiale tjenester
og tiltak for vanskeligstilte,
kan overføres | | 170
485 000 | | |
| 70 | Frivillig arbeid, kan overføres | | 53
140 000 | | |
| 74 | Tilskudd til pensjonistenes
organisasjoner mv. | | 9
292 000 | | |
| | | | | | |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | | | |
| 21 | Forsøk, utviklingstiltak
mv., kan overføres | | 66
750 000 | | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres | | 6
162 220 000 | | |
| | | | | | |
635 | | Ventelønn | | | |
| 1 | Driftsutgifter, overslagsbevilgning | | 230
000 000 | | |
| | | | | | |
640 | | Arbeidstilsynet | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | 409
200 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres | | 4
000 000 | | |
| | | | | | |
642 | | Petroleumstilsynet | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | 168
300 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter
| | 20
500 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold,
kan overføres | | 1
600 000 | | |
| | | | | | |
643 | | Statens
arbeidsmiljøinstitutt | | | |
| 50 | Statstilskudd
| | 91
500 000 | | |
| | | | | | |
646 | | Pionerdykkere
i Nordsjøen | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres | | 200
000 | | |
| 70 | Tilskudd til pionerdykkere, overslagsbevilgning | | 10
000 000 | | |
| 72 | Tilskudd, kan overføres | | 2
800 000 | | |
| | | | | | |
648 | | Arbeidsretten,
Riksmeklingsmannen m.m. | | | |
| 1 | Driftsutgifter
| | 14
200 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes
under post 1 | | 1
700 000 | | |
| 70 | Tilskudd til faglig
utvikling | | 3
900 000 | | |
| | | | | | |
660 | | Krigspensjon | | | |
| 70 | Tilskudd, militære, overslagsbevilgning | | 190
000 000 | | |
| 71 | Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning | | 485
600 000 | | |
| | | | | | |
664 | | Pensjonstrygden
for sjømenn | | | |
| 70 | Tilskudd | | 638
000 000 | | |
| | | | | | |
666 | | Avtalefestet
pensjon (AFP) | | | |
| 70 | Tilskudd | | 1
230 000 000 | | |
| | | | | | |
667 | | Supplerende
stønad til personer over 67 år | | | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | | 300
000 000 | | |
| | | | | | |
847 | | Tiltak
for personer med nedsatt funksjonsevne | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71 | | 27
249 000 | | |
| 50 | Forskning | | 6
920 000 | | |
| 70 | Tilskudd til funksjonshemmedes
organisasjoner | | 150
753 000 | | |
| 71 | Tiltak for økt
tilgjengelighet og universell utforming,
kan nyttes under post 21 | | 18
570 000 | | |
| | | | | | |
2540 | | Stønad
under arbeidsledighet til fiskere og fangstmenn | | | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning | | 30
000 000 | | |
| | | | | | |
2541 | | Dagpenger | | | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning | | 5
103 000 000 | | |
| | | | | | |
2542 | | Statsgaranti
for lønnskrav ved konkurs mv. | | | |
| 70 | Statsgaranti for
lønnskrav ved konkurs mv.,
overslagsbevilgning | | 285
000 000 | | |
| | | | | | |
2620 | | Stønad
til enslig mor eller far | | | |
| 70 | Overgangsstønad, overslagsbevilgning | | 2 310 000 000 | | |
| 72 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | | 460
000 000 | | |
| 73 | Utdanningsstønad
| | 57
000 000 | | |
| 75 | Tilskudd til flytting
for å komme i arbeid | | 300
000 | | |
| 76 | Forskuttering
av underholdsbidrag | | 970
000 000 | | |
| | | | | | |
2650 | | Sykepenger | | | |
| 70 | Sykepenger for
arbeidstakere mv.,
overslagsbevilgning | | 28
505 000 000 | | |
| 71 | Sykepenger for
selvstendige, overslagsbevilgning | | 1
653 400 000 | | |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger
ved barns sykdom m.m.,
overslagsbevilgning | | 457
700 000 | | |
| 73 | Tilretteleggingstilskudd, kan overføres | | 264
928 000 | | |
| 75 | Feriepenger av
sykepenger, overslagsbevilgning | | 1
630 000 000 | | |
| | | | | | |
2652 | | Medisinsk
rehabilitering mv. | | | |
| 70 | Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning | | 8
770 000 000 | | |
| 71 | Legeerklæringer
| | 270
000 000 | | |
| | | | | | |
2653 | | Ytelser
til yrkesrettet attføring | | | |
| 70 | Attføringspenger, overslagsbevilgning | | 10
072 000 000 | | |
| 71 | Attføringsstønad, overslagsbevilgning | | 493
000 000 | | |
| | | | | | |
2655 | | Uførhet | | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | | 18
775 000 000 | | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | | 29
160 000 000 | | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | | 2
042 000 000 | | |
| 73 | Foreløpig uførepensjon, overslagsbevilgning | | 160
000 000 | | |
| 74 | Tidsbegrenset
uførestønad, overslagsbevilgning | | 8
960 000 000 | | |
| 75 | Menerstatning
ved yrkesskade, overslagsbevilgning | | 100
000 000 | | |
| 76 | Yrkesskadetrygd
gml. lovgivning,
overslagsbevilgning | | 70
000 000 | | |
| | | | | | |
2661 | | Grunn-
og hjelpestønad, hjelpemidler mv. | | | |
| 70 | Grunnstønad, overslagsbevilgning | | 1
640 000 000 | | |
| 71 | Hjelpestønad, overslagsbevilgning | | 1
720 000 000 | | |
| 73 | Hjelpemidler mv.
under arbeid og utdanning | | 115
660 000 | | |
| 74 | Tilskudd til biler
| | 930
000 000 | | |
| 75 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler | | 2
978 400 000 | | |
| 76 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler som
tjenester | | 120
540 000 | | |
| 77 | Ortopediske hjelpemidler
| | 830
000 000 | | |
| 78 | Høreapparater
| | 500
000 000 | | |
| | | | | | |
2670 | | Alderdom | | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | | 40 730 200 000 | | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | | 63
424 000 000 | | |
| 72 | Ventetillegg, overslagsbevilgning | | 44
000 000 | | |
| 73 | Særtillegg, overslagsbevilgning | | 5
654 000 000 | | |
| | | | | | |
2680 | | Etterlatte | | | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning | | 1
271 000 000 | | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning | | 1
085 000 000 | | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning | | 100
000 000 | | |
| 74 | Utdanningsstønad
| | 1
350 000 | | |
| 75 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning | | 10
000 000 | | |
| | | | | | |
2686 | | Gravferdsstønad | | | |
| 70 | Gravferdsstønad, overslagsbevilgning | | 130
000 000 | | |
| | | | | | |
2690 | | Diverse
utgifter | | | |
| 70 | Sykestønadsutgifter
i utlandet | | 155
000 000 | | |
| 77 | Pasienter fra
gjensidighetsland mv. | | 105 000 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 264 326 513 000 |
Inntekter |
3605 | | Arbeids-
og velferdsetaten | | | |
| 1 | Administrasjonsvederlag
| | 30 000 000 | | |
| 6 | Gebyrinntekter
for fastsettelse av bidrag | | 22 000 000 | | |
| 7 | Administrasjonsvederlag
fra regionale helseforetak | | 100 000 000 | | |
| | | | | | |
3634 | | Arbeidsmarkedstiltak | | | |
| 85 | Innfordring av
feilutbetalinger, arbeidsmarkedstiltak | | 1 000 000 | | |
| | | | | | |
3635 | | Ventelønn | | | |
| 1 | Refusjon statlig
virksomhet mv. | | 50 000 000 | | |
| 85 | Innfordring av
feilutbetaling av ventelønn | | 3 200 000 | | |
| | | | | | |
3640 | | Arbeidstilsynet | | | |
| 1 | Diverse inntekter
| | 1 000 000 | | |
| 4 | Kjemikaliekontroll,
gebyrer | | 5 200 000 | | |
| 5 | Tvangsmulkt | | 1 900 000 | | |
| 7 | Byggesaksbehandling,
gebyrer | | 16 900 000 | | |
| | | | | | |
3642 | | Petroleumstilsynet | | | |
| 2 | Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet
| | 700 000 | | |
| 3 | Refusjon av tilsynsutgifter
| | 76 700 000 | | |
| 6 | Refusjoner/ymse
inntekter | | 2 600 000 | | |
| | | | | | |
5701 | | Diverse
inntekter | | | |
| 2 | Diverse inntekter | | 175 000 000 | | |
Kap. | Post | Formål: | Kroner | | Kroner |
| 3 | Hjelpemiddelsentraler
m.m. | | 38 000 000 | | |
| 71 | Refusjon ved yrkesskade
| | 1 035 000 000 | | |
| 73 | Refusjon fra bidragspliktige
| | 495 000 000 | | |
| 74 | Refusjon medisinsk
behandling | | 2 800 000 | | |
| 80 | Renter | | 10 000 000 | | |
| 85 | Innfordret misbruk
av dagpenger | | 55 000 000 | | |
| 86 | Innfordret misbruk
av attføringspenger | | 11 100 000 | | |
| | | | | | |
5704 | | Statsgaranti
for lønnskrav ved konkurs mv. | | | |
| 2 | Dividende | | 100 000 000 | | |
| | | | | | |
5705 | | Refusjon
av dagpenger | | | |
| 1 | Refusjon dagpenger,
statsgaranti ved konkurs | | 15 000 000 | | |
| 3 | Refusjon av dagpenger
fra EØS-land | | 3 400 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 2 251 500 000 |
| | | | | | |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2009 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende
merinntekter under |
kap. 600 post
1 | kap. 3600 post 2 |
kap. 601 post
21 | kap. 3601 post 2 |
kap. 605 post
1 | kap. 3605 post 1, 4, 5 og 6 |
kap. 605 post
21 | kap. 3605 post 2 |
kap. 621 post
21 | kap. 3621 post 2 |
kap. 640 post
1 | kap. 3640 post 1, 6 og 7 |
kap. 642 post
1 | kap. 3642 post 6 og 7 |
kap. 642 post 21 | kap. 3642 post 2 |
III
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2009 kan:
1. omdisponere inntil
40 mill. kroner fra kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak
for arbeidssøkere, til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post
1 Driftsutgifter.
2. omdisponere mellom bevilgningene under kap.
601 Utredningsvirksomhet, forskning m.m., post 73 Tilskudd til helse-
og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten,
post 70 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte,
og kap. 732 Regionale helseforetak, post 79 Tilskudd til helse-
og rehabiliteringstjenester for sykmeldte.
3. omdisponere mellom bevilgningene under kap.
604 NAV-reform og pensjonsreform, post 21 Spesielle driftsutgifter,
og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.
4. omdisponere mellom bevilgningene under kap.
604 NAV-reform og pensjonsreform, post 45 Større nyanskaffelser
og vedlikehold, og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
IV
Tilsagnsfullmakt
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere | 2 606,15 mill. kroner |
V
Fullmakt til å ettergi
rente- og avdragsfrie lån
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2009 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån tidligere gitt til
arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette ble vurdert som
nødvendig for å sikre den videre driften.
VI
Fullmakt til leie av lokaler
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2009 kan inngå avtale om leie av lokaler til Petroleumstilsynet
med leieutgifter inntil 10 mill. kroner utover hva som kan dekkes
under kap. 642 Petroleumstilsynet, post 1 Driftsutgifter.
VII
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2009 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 604 NAV-reform
og pensjonsreform, postene 21 og 45, og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten,
postene 1, 21 og 45, refusjoner av kommunenes andel av utgifter
til opprettelse og drift av NAV-kontorer.
VIII
Folketrygdytelser
Stortinget samtykker i at med virkning fra 1. januar
2009 skal følgende ytelser etter folketrygdloven utgjøre*):
| | kroner |
1a. | Grunnstønad for
ekstrautgifter ved uførhet etter lovens § 6-3 (laveste sats) | 7 188 |
1b. | Ved ekstrautgifter
utover laveste sats, kan grunnstønaden forhøyes ti l | 10 980 |
1c. | eller til | 14 424 |
1d. | eller til | 21 240 |
1e. | eller til | 28 800 |
1f. | eller til | 35 988 |
| | |
2a-1. | Hjelpestønad til
uføre som må ha hjelp i huset1) 2) | 11 988 |
2a-2. | Hjelpestønad etter
lovens § 6-4 til uføre som må ha tilsyn og pleie3) | 12 900 |
2b. | Forhøyet hjelpestønad
etter lovens § 6-5 til uføre under 18 år som må ha
særskilt tilsyn og pleie3) | 25 800 |
2c. | eller til | 51 600 |
2d. | eller til | 77 400 |
| | |
3. | Behovsprøvet gravferdsstønad
opptil | 18 744 |
| | |
4. | Stønad til barnetilsyn
etter lovens §§ 15-11 og 17-94) | |
| for første barn
| 38 652 |
| for to barn | 50 436 |
| for tre og flere barn | 57 156 |
* Satsene under 1, 2 og 4 er årsbeløp for ytelsene.
1) Stønad til hjelp
i huset gjelder tilfeller før 1. januar 1992.
2) Fra 1. januar 1997
skilles det mellom stønad til hjelp i huset og stønad til særskilt
tilsyn og pleie.
3) Gjelder også ved
uførhet som skyldes yrkesskade, jf. lovens § 12-18.
4) Fra 1. januar 2004
dekkes 64 pst. av dokumenterte utgifter til barnetilsyn. Beløpene
i tabellen er maksimale refusjonssatser.
Stønaden er inntektsprøvet.
IX
Stortinget ber Regjeringen fremsette forslag
om forenklinger i lønnsgarantiordningen i tråd med forslag om i
St.prp. nr. 1 (2005–2006).
X
Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et
forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden
i perioden 12. uke–6. måned gjøres betinget av at dialogmøte etter
12. uke er avholdt, og rapport fra dette innsendt Arbeids- og velferdsetaten.
Dersom betingelsen ikke er oppfylt, avkreves arbeidsgiver et medvirkningsansvar
på 10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt. I
tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig skal en se bort
fra dette kravet.
XI
Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et
forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden
i perioden 6.–12. måned gjøres betinget av at arbeidstaker har deltatt
på dialogmøte etter 6. måned, eller at arbeidstaker har gjort Arbeids-
og velferdsetaten oppmerksom på at innkalling til møtet ikke er
mottatt innen en nærmere angitt frist. Dersom betingelsen ikke er oppfylt,
avkreves arbeidstaker et medvirkningsansvar på 10 pst. i denne perioden,
frem til dialogmøtet er avholdt med arbeidstakers tilstedeværelse.
I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig skal en se bort
fra dette kravet.
XII
Stortinget ber Regjeringen fremme lovforslag om
at selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring
er tegnet, fra 1. januar 2009 skal ha rett til:
1. 100 pst. dekning
av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)
2. 100 pst. dekning av omsorgspenger fra
1. dag (inntil 6 G)
3. 100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger
(inntil 6 G)
XIII
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en
økning av satsen for støtte til opplæringskurs for synshemmede,
slik at denne samsvarer med reelle kostnader.
XIV
Stortinget ber Regjeringen fremme lovforslag som
tar bort avkorting av pensjon mot arbeidsinntekt også for 69-70
åringer, med virkning fra 1. juni 2009.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
at ordningen med arbeids- og utdanningsreiser for funksjonshemmede
gjøres permanent.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen vurdere om ordningen
med arbeids- og utdanningsreiser kan utvides til også å omfatte
personer i arbeidsforhold med uførepensjon som hovedinntekt.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen om å etablere et
system for langtidsoppfølging av utsatte nordsjøarbeidere, som omfatter
helsetilbud og bistand til fortsatt yrkesaktivitet på land der det
er mulig.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen om å utrede muligheten
for å gi nordsjøarbeidere som har blitt skadet som følge av kjemikalieeksponering, en
rimelighetsbasert erstatning.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen utforme og implementere
en standard for universell utforming av jernbanestasjoner som også
ivaretar hensynet til andre togoperatører enn NSB AS.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen stille krav om tilgjengelighet
for alle gjennom universell utforming ved innkjøp av nye tog og
ved oppgradering av eksisterende materiell gjennom statens rammeavtale
med NSB og anbud innenfor togtrafikken.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen ta en gjennomgang av
alle prosjektene innenfor jernbanen og sørge for at disse oppfyller
kravet om tilgjengelighet for alle gjennom universell utforming.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjon
rettet mot allmennheten blir inkludert i betegnelsen fysiske forhold
i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell
tilrettelegging.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjons-
og kommunikasjonsteknologi (IKT) i arbeidsliv og utdanning blir
omfattet av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til
generell tilrettelegging (universell utforming).
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen sørge for at krav
om universell utforming innarbeides i offentlige anbud.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen om snarest å sette
en tidsfrist for når all film og alle TV-sendinger skal tekstes
av hensyn til hørselshemmede.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
et forskningsprogram som studerer effekten av ulike attføringstiltak,
for å gi svar på hvilke tiltak som bidrar til at ulike grupper arbeidssøkere
føres tilbake til arbeid, og hvorvidt de samme grupper arbeidssøkere
beholder arbeidet i et gitt antall år etter at tiltak er avsluttet.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2009 fremme forslag slik at ordningen
med ventelønn avskaffes for nye tilfeller fra 2010.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen om en systematisk gjennomgang
av sanksjonsbruken i forhold til dagpenger ved arbeidsledighet,
med den hensikt at mobilitetskriteriet skal ligge til grunn for sanksjonsbruken
i NAV.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen intensivere IA-arbeidet,
gjennom økt innsats overfor sykmeldte, bedrifter og NAV, gjennom
følgende:
Aktivt tiltak i samarbeid
mellom bedrift og NAV etter tre måneders fravær.
Arbeidsevneavklaring innen seks måneders fravær,
for å finne svar på om den sykmeldte kan komme tilbake til tidligere
arbeidsplass.
Større bruk av attføringsmidler i sykefraværsperioden.
Gradert sykmelding som regel.
Større ansvarliggjøring av den som sykmelder, og
sterkere sanksjoner overfor den som bryter sykmeldingsvilkårene.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre:
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen utrede en billighetserstatningsordning
for huleboerne og de tvangsdeporterte i Finnmark og Nord-Troms,
og ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at fristen for
universell utforming av nye bygninger fra 1. juli 2009 blir å anse
som en eksakt frist.
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen sørge for at muligheten
til å påberope seg uforholdsmessig byrde utgår etter at tidsfrister
for de enkelte kategorier av bygg, anlegg, uteområder, transport
og IKT er satt og nådd. Tiltak i offentlig regi har i utgangspunktet
ikke adgang til å påberope seg uforholdsmessig byrde.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen utrede alternative
finansieringsordninger og nivå for finansiell støtte til universell
utforming av eksisterende bygg/anlegg og uteområder rettet mot allmennheten.
Det forutsettes at støtteordningen ikke skal fullfinansiere tiltak
og at det ikke skal iverksettes utbetalinger før de aktuelle virksomhetene
bruker egne midler på tiltakene. Det forutsettes at støtteordningene
ikke skal dekke kostnader til ordinært vedlikehold eller oppussing.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at glassflater
på bygninger blir merket av hensyn til synshemmede innen 1. januar
2011.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at tidsfristen
for universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologi
(IKT) settes til 1. januar 2019.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak med
sikte på å oppheve taket for lese- og skrivehjelp for blinde og
svaksynte.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om
å gjøre den kommunale sosialhjelpen til et statlig ansvar under
NAV.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen snarest mulig gjennomgå
lover og forskrifter som Arbeidstilsynet handhever med sikte på
å fjerne unødvendige lover, samt å forenkle eksisterende lovverk
og forskrifter.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
lovforslag slik at fristen for å tilrettelegge eksisterende bygg,
anlegg og uteareal m.m. til universell utforming, settes til 2025.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen legge frem en handlingsplan
for universell utforming der det fremkommer klare tidsfrister kombinert
med treffsikre stimuleringstilskudd.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
til opprettelse av et fond for å fremme fortgang i universell utforming
av bygg og anlegg, med forslag til innretning og retningslinjer.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med
tanke på å få flere uførepensjonister ut i arbeid og i egnet form
rapportere til Stortinget.
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
lovforslag som sikrer at arbeidsplasser for personer med nedsatt
funksjonsevne tilrettelegges basert på støtteordninger finansiert
av NAV.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 med forslag
til endringer og forbedringer i ordningen med trygdebiler fra 2010.
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan for
en nedtrapping av avkortingen av grunnpensjonen til gifte/samboende
pensjonister i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2009 legge frem en egen sak om gravferdsstønaden,
der effekten av dagens ordning gjennomgås. Det bes videre om at
man i saken får belyst de faktiske kostnader for en verdig minimumsbegravelse,
samt om det eksisterer store kostnadsforskjeller i forhold til hvor
man måtte være bosatt.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen om å opprettholde sine
forpliktelser om å gjøre PRO-senteret til et nasjonalt kompetansesenter
for prostituerte.
Forslag fra Høyre:
Forslag 35
Stortinget ber Regjeringen legge opp til at
målrettede tiltak i Arbeids- og velferdsetaten baserer seg på en
sanntidsanalyse av all tilgjengelig informasjon. I den grad det
er behov for å utrede måten å gjøre dette på, bes Regjeringen igangsette
utredning av området, blant annet også for å trekke veksler på andre
lands erfaringer.
Forslag 36
Stortinget ber Regjeringen om bekreftelse på
at det i forbindelse med hovedoppgjøret i 2018 er utelukket at staten
skal bidra til noen ny forhandling om AFP-ordningen.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 37
Stortinget ber Regjeringen sørge for at Norge snarest
ratifiserer FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt
funksjonsevne, og tilleggsprotokoll nr. 12 til Den europeiske menneskerettskonvensjonen
(EMK) som omhandler diskriminering.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 38
Stortinget ber Regjeringen om å sikre at det
innføres én allmenn tidsfrist for universell utforming av eksisterende
bygninger lagt til 1. januar 2019.
Forslag fra Venstre:
Forslag 39
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at eksisterende bygg, anlegg og uteområder skal være universelt
utformet fra 1. januar 2020. Eksisterende transportmidler skal være
universelt utformet innen 1. januar 2025.
Forslag 40
Stortinget ber Regjeringen sørge for at prinsippet
om aktiviseringsplikt speilvendes og at offentlige og private virksomheter
må søke om unntak fra denne hvis kravet skal fravikes.