5. Forslag fra mindretall

Rammeområde 7

(Arbeid og sosial)

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 1

I

På statsbudsjettet for 2009 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

Utgifter

600

Arbeids- og inkluderingsdepartementet

1

Driftsutgifter

219 113 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

3 123 000

601

Utredningsvirksomhet, forskning m.m.

21

Spesielle driftsutgifter

79 422 000

50

Norges forskningsråd

105 479 000

70

Tilskudd

30 330 000

72

Tilskudd til Senter for seniorpolitikk m.m.

10 649 000

604

NAV-reform og pensjonsreform

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 45

889 257 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 21

1 067 336 000

605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Driftsutgifter

8 193 674 000

21

Spesielle driftsutgifter

32 562 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

219 797 000

70

Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kan overføres

216 550 000

606

Trygderetten

1

Driftsutgifter

60 228 000

621

Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering

21

Spesielle driftsutgifter

32 936 000

62

Kvalifiseringsprogrammet, kan overføres

556 700 000

63

Sosiale tjenester og tiltak for vanskeligstilte, kan overføres

170 485 000

70

Frivillig arbeid, kan overføres

53 140 000

74

Tilskudd til pensjonistenes organisasjoner mv.

9 292 000

634

Arbeidsmarkedstiltak

21

Forsøk, utviklingstiltak mv., kan overføres

66 750 000

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres

6 162 220 000

635

Ventelønn

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

230 000 000

640

Arbeidstilsynet

1

Driftsutgifter

409 200 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

4 000 000

642

Petroleumstilsynet

1

Driftsutgifter

168 300 000

21

Spesielle driftsutgifter

20 500 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 600 000

643

Statens arbeidsmiljøinstitutt

50

Statstilskudd

91 500 000

646

Pionerdykkere i Nordsjøen

1

Driftsutgifter, kan overføres

200 000

70

Tilskudd til pionerdykkere, overslagsbevilgning

10 000 000

72

Tilskudd, kan overføres

2 800 000

648

Arbeidsretten, Riksmeklingsmannen m.m.

1

Driftsutgifter

14 200 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 1

1 700 000

70

Tilskudd til faglig utvikling

3 900 000

660

Krigspensjon

70

Tilskudd, militære, overslagsbevilgning

190 000 000

71

Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning

485 600 000

664

Pensjonstrygden for sjømenn

70

Tilskudd

638 000 000

666

Avtalefestet pensjon (AFP)

70

Tilskudd

1 230 000 000

667

Supplerende stønad til personer over 67 år

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

300 000 000

847

Tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71

27 249 000

50

Forskning

6 920 000

70

Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner

150 753 000

71

Tiltak for økt tilgjengelighet og universell utforming, kan nyttes under post 21

18 570 000

2540

Stønad under arbeidsledighet til fiskere og fangstmenn

70

Tilskudd, overslagsbevilgning

30 000 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning

5 103 000 000

2542

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv.

70

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsbevilgning

285 000 000

2620

Stønad til enslig mor eller far

70

Overgangsstønad, overslagsbevilgning

2 310 000 000

72

Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning

460 000 000

73

Utdanningsstønad

57 000 000

75

Tilskudd til flytting for å komme i arbeid

300 000

76

Forskuttering av underholdsbidrag

970 000 000

2650

Sykepenger

70

Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning

28 505 000 000

71

Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning

1 653 400 000

72

Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning

457 700 000

73

Tilretteleggingstilskudd, kan overføres

264 928 000

75

Feriepenger av sykepenger, overslagsbevilgning

1 630 000 000

2652

Medisinsk rehabilitering mv.

70

Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning

8 770 000 000

71

Legeerklæringer

270 000 000

2653

Ytelser til yrkesrettet attføring

70

Attføringspenger, overslagsbevilgning

10 072 000 000

71

Attføringsstønad, overslagsbevilgning

493 000 000

2655

Uførhet

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

18 775 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

29 160 000 000

72

Særtillegg, overslagsbevilgning

2 042 000 000

73

Foreløpig uførepensjon, overslagsbevilgning

160 000 000

74

Tidsbegrenset uførestønad, overslagsbevilgning

8 960 000 000

75

Menerstatning ved yrkesskade, overslagsbevilgning

100 000 000

76

Yrkesskadetrygd gml. lovgivning, overslagsbevilgning

70 000 000

2661

Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler mv.

70

Grunnstønad, overslagsbevilgning

1 640 000 000

71

Hjelpestønad, overslagsbevilgning

1 720 000 000

73

Hjelpemidler mv. under arbeid og utdanning

115 660 000

74

Tilskudd til biler

930 000 000

75

Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler

2 978 400 000

76

Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler som tjenester

120 540 000

77

Ortopediske hjelpemidler

830 000 000

78

Høreapparater

500 000 000

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

40 730 200 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

63 424 000 000

72

Ventetillegg, overslagsbevilgning

44 000 000

73

Særtillegg, overslagsbevilgning

5 654 000 000

2680

Etterlatte

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning

1 271 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning

1 085 000 000

72

Særtillegg, overslagsbevilgning

100 000 000

74

Utdanningsstønad

1 350 000

75

Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning

10 000 000

2686

Gravferdsstønad

70

Gravferdsstønad, overslagsbevilgning

130 000 000

2690

Diverse utgifter

70

Sykestønadsutgifter i utlandet

155 000 000

77

Pasienter fra gjensidighetsland mv.

105 000 000

Totale utgifter

264 326 513 000

Inntekter

3605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Administrasjonsvederlag

30 000 000

6

Gebyrinntekter for fastsettelse av bidrag

22 000 000

7

Administrasjonsvederlag fra regionale helseforetak

100 000 000

3634

Arbeidsmarkedstiltak

85

Innfordring av feilutbetalinger, arbeidsmarkedstiltak

1 000 000

3635

Ventelønn

1

Refusjon statlig virksomhet mv.

50 000 000

85

Innfordring av feilutbetaling av ventelønn

3 200 000

3640

Arbeidstilsynet

1

Diverse inntekter

1 000 000

4

Kjemikaliekontroll, gebyrer

5 200 000

5

Tvangsmulkt

1 900 000

7

Byggesaksbehandling, gebyrer

16 900 000

3642

Petroleumstilsynet

2

Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet

700 000

3

Refusjon av tilsynsutgifter

76 700 000

6

Refusjoner/ymse inntekter

2 600 000

5701

Diverse inntekter

2

Diverse inntekter

175 000 000

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Kroner

3

Hjelpemiddelsentraler m.m.

38 000 000

71

Refusjon ved yrkesskade

1 035 000 000

73

Refusjon fra bidragspliktige

495 000 000

74

Refusjon medisinsk behandling

2 800 000

80

Renter

10 000 000

85

Innfordret misbruk av dagpenger

55 000 000

86

Innfordret misbruk av attføringspenger

11 100 000

5704

Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv.

2

Dividende

100 000 000

5705

Refusjon av dagpenger

1

Refusjon dagpenger, statsgaranti ved konkurs

15 000 000

3

Refusjon av dagpenger fra EØS-land

3 400 000

Totale inntekter

2 251 500 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 600 post 1

kap. 3600 post 2

kap. 601 post 21

kap. 3601 post 2

kap. 605 post 1

kap. 3605 post 1, 4, 5 og 6

kap. 605 post 21

kap. 3605 post 2

kap. 621 post 21

kap. 3621 post 2

kap. 640 post 1

kap. 3640 post 1, 6 og 7

kap. 642 post 1

kap. 3642 post 6 og 7

kap. 642 post 21

kap. 3642 post 2

III

Omdisponeringsfullmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan:

  • 1. omdisponere inntil 40 mill. kroner fra kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak for arbeidssøkere, til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.

  • 2. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 601 Utredningsvirksomhet, forskning m.m., post 73 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 70 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, og kap. 732 Regionale helseforetak, post 79 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte.

  • 3. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 21 Spesielle driftsutgifter, og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.

  • 4. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, post 45 Større nyanskaffelser og vedlikehold, og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

IV

Tilsagnsfullmakt

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere

2 606,15 mill. kroner

V

Fullmakt til å ettergi rente- og avdragsfrie lån

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan ettergi rente- og avdragsfrie lån tidligere gitt til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede der dette ble vurdert som nødvendig for å sikre den videre driften.

VI

Fullmakt til leie av lokaler

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan inngå avtale om leie av lokaler til Petroleumstilsynet med leieutgifter inntil 10 mill. kroner utover hva som kan dekkes under kap. 642 Petroleumstilsynet, post 1 Driftsutgifter.

VII

Fullmakt til nettobudsjettering

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform, postene 21 og 45, og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, postene 1, 21 og 45, refusjoner av kommunenes andel av utgifter til opprettelse og drift av NAV-kontorer.

VIII

Folketrygdytelser

Stortinget samtykker i at med virkning fra 1. januar 2009 skal følgende ytelser etter folketrygdloven utgjøre*):

kroner

1a.

Grunnstønad for ekstrautgifter ved uførhet etter lovens § 6-3 (laveste sats)

7 188

1b.

Ved ekstrautgifter utover laveste sats, kan grunnstønaden forhøyes ti l

10 980

1c.

eller til

14 424

1d.

eller til

21 240

1e.

eller til

28 800

1f.

eller til

35 988

2a-1.

Hjelpestønad til uføre som må ha hjelp i huset1) 2)

11 988

2a-2.

Hjelpestønad etter lovens § 6-4 til uføre som må ha tilsyn og pleie3)

12 900

2b.

Forhøyet hjelpestønad etter lovens § 6-5 til uføre under 18 år som må ha særskilt tilsyn og pleie3)

25 800

2c.

eller til

51 600

2d.

eller til

77 400

3.

Behovsprøvet gravferdsstønad opptil

18 744

4.

Stønad til barnetilsyn etter lovens §§ 15-11 og 17-94)

for første barn

38 652

for to barn

50 436

for tre og flere barn

57 156

* Satsene under 1, 2 og 4 er årsbeløp for ytelsene.

1) Stønad til hjelp i huset gjelder tilfeller før 1. januar 1992.

2) Fra 1. januar 1997 skilles det mellom stønad til hjelp i huset og stønad til særskilt tilsyn og pleie.

3) Gjelder også ved uførhet som skyldes yrkesskade, jf. lovens § 12-18.

4) Fra 1. januar 2004 dekkes 64 pst. av dokumenterte utgifter til barnetilsyn. Beløpene i tabellen er maksimale refusjonssatser. Stønaden er inntektsprøvet.

IX

Stortinget ber Regjeringen fremsette forslag om forenklinger i lønnsgarantiordningen i tråd med forslag om i St.prp. nr. 1 (2005–2006).

X

Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden i perioden 12. uke–6. måned gjøres betinget av at dialogmøte etter 12. uke er avholdt, og rapport fra dette innsendt Arbeids- og velferdsetaten. Dersom betingelsen ikke er oppfylt, avkreves arbeidsgiver et medvirkningsansvar på 10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt. I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig skal en se bort fra dette kravet.

XI

Stortinget ber Regjeringen utarbeide og fremme et forslag hvor rett til 100 pst. dekning av lønn fra folketrygden i perioden 6.–12. måned gjøres betinget av at arbeidstaker har deltatt på dialogmøte etter 6. måned, eller at arbeidstaker har gjort Arbeids- og velferdsetaten oppmerksom på at innkalling til møtet ikke er mottatt innen en nærmere angitt frist. Dersom betingelsen ikke er oppfylt, avkreves arbeidstaker et medvirkningsansvar på 10 pst. i denne perioden, frem til dialogmøtet er avholdt med arbeidstakers tilstedeværelse. I tilfeller hvor dialogmøte er åpenbart unødvendig skal en se bort fra dette kravet.

XII

Stortinget ber Regjeringen fremme lovforslag om at selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet, fra 1. januar 2009 skal ha rett til:

  • 1. 100 pst. dekning av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)

  • 2. 100 pst. dekning av omsorgspenger fra 1. dag (inntil 6 G)

  • 3. 100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger (inntil 6 G)

XIII

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en økning av satsen for støtte til opplæringskurs for synshemmede, slik at denne samsvarer med reelle kostnader.

XIV

Stortinget ber Regjeringen fremme lovforslag som tar bort avkorting av pensjon mot arbeidsinntekt også for 69-70 åringer, med virkning fra 1. juni 2009.

Rammeuavhengige forslag

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at ordningen med arbeids- og utdanningsreiser for funksjonshemmede gjøres permanent.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen vurdere om ordningen med arbeids- og utdanningsreiser kan utvides til også å omfatte personer i arbeidsforhold med uførepensjon som hovedinntekt.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen om å etablere et system for langtidsoppfølging av utsatte nordsjøarbeidere, som omfatter helsetilbud og bistand til fortsatt yrkesaktivitet på land der det er mulig.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen om å utrede muligheten for å gi nordsjøarbeidere som har blitt skadet som følge av kjemikalieeksponering, en rimelighetsbasert erstatning.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen utforme og implementere en standard for universell utforming av jernbanestasjoner som også ivaretar hensynet til andre togoperatører enn NSB AS.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen stille krav om tilgjengelighet for alle gjennom universell utforming ved innkjøp av nye tog og ved oppgradering av eksisterende materiell gjennom statens rammeavtale med NSB og anbud innenfor togtrafikken.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen ta en gjennomgang av alle prosjektene innenfor jernbanen og sørge for at disse oppfyller kravet om tilgjengelighet for alle gjennom universell utforming.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjon rettet mot allmennheten blir inkludert i betegnelsen fysiske forhold i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen om å sikre at informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i arbeidsliv og utdanning blir omfattet av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming).

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen sørge for at krav om universell utforming innarbeides i offentlige anbud.

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen om snarest å sette en tidsfrist for når all film og alle TV-sendinger skal tekstes av hensyn til hørselshemmede.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til et forskningsprogram som studerer effekten av ulike attføringstiltak, for å gi svar på hvilke tiltak som bidrar til at ulike grupper arbeidssøkere føres tilbake til arbeid, og hvorvidt de samme grupper arbeidssøkere beholder arbeidet i et gitt antall år etter at tiltak er avsluttet.

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 fremme forslag slik at ordningen med ventelønn avskaffes for nye tilfeller fra 2010.

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen om en systematisk gjennomgang av sanksjonsbruken i forhold til dagpenger ved arbeidsledighet, med den hensikt at mobilitetskriteriet skal ligge til grunn for sanksjonsbruken i NAV.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen intensivere IA-arbeidet, gjennom økt innsats overfor sykmeldte, bedrifter og NAV, gjennom følgende:

  • Aktivt tiltak i samarbeid mellom bedrift og NAV etter tre måneders fravær.

  • Arbeidsevneavklaring innen seks måneders fravær, for å finne svar på om den sykmeldte kan komme tilbake til tidligere arbeidsplass.

  • Større bruk av attføringsmidler i sykefraværsperioden.

  • Gradert sykmelding som regel.

  • Større ansvarliggjøring av den som sykmelder, og sterkere sanksjoner overfor den som bryter sykmeldingsvilkårene.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen utrede en billighetserstatningsordning for huleboerne og de tvangsdeporterte i Finnmark og Nord-Troms, og ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen om å sikre at fristen for universell utforming av nye bygninger fra 1. juli 2009 blir å anse som en eksakt frist.

Forslag 19

Stortinget ber Regjeringen sørge for at muligheten til å påberope seg uforholdsmessig byrde utgår etter at tidsfrister for de enkelte kategorier av bygg, anlegg, uteområder, transport og IKT er satt og nådd. Tiltak i offentlig regi har i utgangspunktet ikke adgang til å påberope seg uforholdsmessig byrde.

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen utrede alternative finansieringsordninger og nivå for finansiell støtte til universell utforming av eksisterende bygg/anlegg og uteområder rettet mot allmennheten. Det forutsettes at støtteordningen ikke skal fullfinansiere tiltak og at det ikke skal iverksettes utbetalinger før de aktuelle virksomhetene bruker egne midler på tiltakene. Det forutsettes at støtteordningene ikke skal dekke kostnader til ordinært vedlikehold eller oppussing.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen om å sikre at glassflater på bygninger blir merket av hensyn til synshemmede innen 1. januar 2011.

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen om å sikre at tidsfristen for universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) settes til 1. januar 2019.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak med sikte på å oppheve taket for lese- og skrivehjelp for blinde og svaksynte.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om å gjøre den kommunale sosialhjelpen til et statlig ansvar under NAV.

Forslag 25

Stortinget ber Regjeringen snarest mulig gjennomgå lover og forskrifter som Arbeidstilsynet handhever med sikte på å fjerne unødvendige lover, samt å forenkle eksisterende lovverk og forskrifter.

Forslag 26

Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovforslag slik at fristen for å tilrettelegge eksisterende bygg, anlegg og uteareal m.m. til universell utforming, settes til 2025.

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen legge frem en handlingsplan for universell utforming der det fremkommer klare tidsfrister kombinert med treffsikre stimuleringstilskudd.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til opprettelse av et fond for å fremme fortgang i universell utforming av bygg og anlegg, med forslag til innretning og retningslinjer.

Forslag 29

Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med tanke på å få flere uførepensjonister ut i arbeid og i egnet form rapportere til Stortinget.

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovforslag som sikrer at arbeidsplasser for personer med nedsatt funksjonsevne tilrettelegges basert på støtteordninger finansiert av NAV.

Forslag 31

Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 med forslag til endringer og forbedringer i ordningen med trygdebiler fra 2010.

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan for en nedtrapping av avkortingen av grunnpensjonen til gifte/samboende pensjonister i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009 legge frem en egen sak om gravferdsstønaden, der effekten av dagens ordning gjennomgås. Det bes videre om at man i saken får belyst de faktiske kostnader for en verdig minimumsbegravelse, samt om det eksisterer store kostnadsforskjeller i forhold til hvor man måtte være bosatt.

Forslag fra Høyre og Venstre:

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen om å opprettholde sine forpliktelser om å gjøre PRO-senteret til et nasjonalt kompetansesenter for prostituerte.

Forslag fra Høyre:

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringen legge opp til at målrettede tiltak i Arbeids- og velferdsetaten baserer seg på en sanntidsanalyse av all tilgjengelig informasjon. I den grad det er behov for å utrede måten å gjøre dette på, bes Regjeringen igangsette utredning av området, blant annet også for å trekke veksler på andre lands erfaringer.

Forslag 36

Stortinget ber Regjeringen om bekreftelse på at det i forbindelse med hovedoppgjøret i 2018 er utelukket at staten skal bidra til noen ny forhandling om AFP-ordningen.

Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 37

Stortinget ber Regjeringen sørge for at Norge snarest ratifiserer FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne, og tilleggsprotokoll nr. 12 til Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) som omhandler diskriminering.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 38

Stortinget ber Regjeringen om å sikre at det innføres én allmenn tidsfrist for universell utforming av eksisterende bygninger lagt til 1. januar 2019.

Forslag fra Venstre:

Forslag 39

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at eksisterende bygg, anlegg og uteområder skal være universelt utformet fra 1. januar 2020. Eksisterende transportmidler skal være universelt utformet innen 1. januar 2025.

Forslag 40

Stortinget ber Regjeringen sørge for at prinsippet om aktiviseringsplikt speilvendes og at offentlige og private virksomheter må søke om unntak fra denne hvis kravet skal fravikes.