16. Overgangsordninger

16.1 Sammendrag

       Det eksisterer i dag en rekke aktører på den del av markedet for alkohol som de foreslåtte reglene vil omfatte. Det påpekes at dersom man lar hele lovendringen tre i kraft samtidig med at Alkoholtilsynet starter søknadsbehandlingen, uten at det etableres overgangsordninger for etablerte aktører, vil dette avskjære disse aktørene fra å utøve sin virksomhet inntil søknaden er behandlet. Det drøftes ulike måter å løse dette overgangsproblemet på. Departementet foreslår at det gis adgang til delt ikrafttredelse av lovendringens bestemmelser.

16.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at den nye omsetningsordningen for alkoholholdige drikker bør tre i kraft så raskt som mulig. Endringene vil påvirke de eksisterende aktører og flertallet mener det er viktig at deres virksomhet gis tilfredsstillende vilkår i overgangsordninger.

       Flertallet er enig i at de etablerte aktørene får en automatisk bevilling kombinert med en frist på seks måneder til å sørge for at lovens vilkår for bevilling er oppfylt.

       Flertallet merker seg at overgangsreglene bare vil gjelde for den virksomhet som blir omfattet av bevillingsordningen og at skjæringstidspunktet for å påberope seg eksisterende virksomhet settes til lovens vedtakelse.

       For å unngå spekulasjoner om favorisering, slutter flertallet seg til at produksjons- og grossistdelen som skilles ut fra A/S Vinmonopolet ikke gis en automatisk bevilling, men at det settes en særlig frist til å sende inn søknad om bevilling. Inntil søknaden er behandlet kan virksomheten drives videre.

       Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til sin merknad under kap. 1 der dette medlem går imot å oppheve import-, eksport- og engrosmonopolet. Dersom disse monopolordningene likevel skulle bli opphevet, slutter dette medlem seg subsidiært til de merknader flertallet har lagt til grunn i dette kapittel.