Vedlegg 2

Brev av 30. april 1996 til Stortingets finanskomité fra finansministeren:

       Vi viser til deres brev av 25. april d.å. hvor De ber om Finansdepartementets kommentarer til brev av 23. og 24. april d.å. fra stipendiat Jens Petter Berg vedrørende forslaget om skattefritak for fordel ved hel eller delvis fri bolig for ansatte i Forvaret i Ot.prp. nr. 26 (1995-1996) .

       Finansdepartementet har forlagt Bergs brev for Forsvarsdepartementet. Fra Forsvarsdepartementets kommentarer hitsettes:

       « Berg trekker i sine kommentarer sterke skillelinjer mellom beordringsbefal og andre grupper i Forsvaret med henvisning til Riksrevisjonens tidligere antegnelser.
       I St.meld. nr. 25 trekker vi opp målegruppene for Forsvarets boligpolitikk, dvs. de prioriterte grupper som vårt boligtilbud skal dimensjoneres etter. Disse er:
- Alt yrkesbefal
- Fast sivilt tilsatte som må flytte på grunn av omstilling i Forsvaret
- Kontraktsbefal underlagt beordningsplikt
       Yrkesbefal er i dag delt inn i 2 hovedgrupper - beordringsbefal og søknadsbefal. Riksrevisjonen har, i likhet med Berg, stadig trukket fram at bare beordringsbefal er hjemlet til vårt boligtilbud. Dette henger bl.a. sammen med formuleringer i St. prp. nr. 44. (1957) der det står at « befal som av hensyn til tjenesten ikke vil kunne slå seg ned på et bestemt sted, bør skaffes bolig ved statens forsorg. » På denne tiden var det ingen inndeling i beordrings- eller søknadsbefal, disse begrepene har kommet senere.
       Vi mener at det ikke er riktig å skille mellom beordningsbefal og søknadsbefal. Også søknadsbefal har plikt til å motta beordringer, og en rekke søknadsstillinger er øremerket som avansementsstillinger med tidsbegrensing fra 2 til 4 år.
       Når det gjelder fast tilsatte sivile som må flytte pga. omstillingen i Forsvaret, inngår også disse i vår målgruppe. I omstillingssammenheng ser vi ingen forskjell mellom sivilt og militært personell. Begge grupper har bl.a. muligheter til å benytte de fastsatte avgangsstimulerende virkemidler. Prinsippene for dette er nedfelt i St.meld. nr. 31 (1993-1994) der de personellpolitiske retningslinjer som skal legges til grunn i omstillingsprosessen er omtalt. Vi har foreløpig ikke vurdert hvor lenge etter beordring til nytt tjenestested sivilt tilsatte skal inngå i målgruppen, og dermed kunne bebo våre boliger, men sannsynligvis vil dette bli en tidsbegrenset periode.
       Hva angår den tredje målgruppen kontraktsbefal med beordringsplikt finner vi også her det naturlig at disse inngår i målgruppen. Disse har beordringsplikt på linje med yrkesbefalet. »

       På denne bakgrunn vil Finansdepartementet, i samråd med Forsvarsdepartementet, fastholde at det inntil Stortinget har behandlet St.meld. nr. 25 (1995-1996) og den nye boligpolitikken er på plass, ikke er naturlig å sondre mellom ulike målgrupper innen Forsvaret når det gjelder fordelsbeskatning av tjenestebolig. En sondring ville medføre ulik behandling av forsvarspersonell med helt like boligforhold, f.eks. som naboer i hver sine like leiligheter, på grunnlag av formelle beregningskriterier. Det bør unngås. Jeg vil derfor fraråde at skattefritaket får en ordlyd i tråd med Bergs forslag.

       Berg anfører videre at Stortinget ikke er blitt tilstrekkelig orientert om Forsvarets manglende etterlevelse av de gjeldende skatteregler og den manglende forhåndsverdsettelse av tjenesteboligene. Til dette vil jeg bemerke at Stortinget ble orientert om forholdet gjennom Dok.nr.1 (1993-1994), som Berg også henviser til, hvoretter saken ble behandlet av kontroll- og konstitusjonskomiteen. Det kan derfor ikke være grunnlag for å påstå at Stortinget ikke er tilstrekkelig orientert om de faktiske forhold som ligger forut for forslaget.

       Når det gjelder de påståtte brudd på likebehandlingshensyn som Berg anfører, må det understrekes at det kun er tale om et midlertidig skattefritak inntil det nye systemet med markedstilpassede husleier er på plass. Finansdepartementet har funnet det uheldig at det mens denne prosessen pågår samtidig pålegges fordelsbeskatning. Blant annet ville fordelsbeskatning medført et omfattende arbeid med forhåndsverdsettelser. I tillegg kommer at forslaget kun berører et mindre antall skattytere. Det må anses klart at lovgiveren har adgang til å utforme særlige skatteregler for forsvarspersonell som omfattes av en bestemt boligpolitikk fra arbeidsgiverens side.