17. Individuelle pensjonsavtaler (IPA) - utvidelse av adgangen til sparing under IPA m.v.

17.1 Utvidelse av adgangen til sparing under IPA

Sammendrag - regjeringen Bondevik

       Regjeringen Bondevik ønsker å stimulere til økt pensjonssparing. Ved å utvide muligheten for sparing til egen alderdom er det grunn til å tro at IPA-ordningen blir mer attraktiv. Dette kan blant annet gjøres ved å øke fradragsrammen, senke pensjonsalderen og redusere kravet til utbetalingstid.

       Fradragsbegrensningen på 30.000 kroner ble innført ved lov av 21. desember 1990 med virkning fra og med inntektsåret 1991. Grensen på 30.000 kroner har vært nominelt uendret siden 1991, og det er derfor rimelig at fradragsgrensen økes. Etter en samlet vurdering foreslår departementet at den økes til 40.000 kroner.

       Departementet foreslår å senke laveste pensjonsalder for IPA ved at normalaldersgrensen sette til 64 år. Dette vil gjelde med mindre høyere pensjonsalder blir avtalt. Etter gjeldende regler kan opphørsalderen ikke settes lavere enn 77 år. Dette innebærer at dersom avtalt pensjonsalder er 64 år, må ytelsesperioden løpe i minst 13 år. Det foreslås at det ikke stilles krav til opphørsalder, men at ytelsesperioden må løpe i minst 10 år fra avtalt pensjonsalder. Dette gjennomføres ved endring av IPA-forskriften.

       Det vises til forslag til endring i skatteloven § 44 annet ledd nr. 1. Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 1998.

Komiteens merknader

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til regjeringen Jaglands skatteopplegg for 1998, og går imot forslaget om å øke fradragsrammen, senke pensjonsalderen og redusere kravet til utbetalingstid for IPA.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « I lov av 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endringer:

§ 44 annet ledd nr. 1 skal lyde:

       Premie, innskudd og tilskudd til premiefond under individuelle pensjonsavtaler som er i samsvar med regler gitt av departementet. Fradraget kan ikke overstige kr 30.000. Departementet kan fastsette regler om bruk av midler i premiefond. Departementet kan også fastsette regler om pantsettelsesforbud og adgang til omstøtelse av midler plassert i individuell pensjonsavtale, og om at forsikringsavtalelovens regler om begunstigelse skal gis tilsvarende anvendelse for individuell pensjonsavtale. »

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalde støttar Regjeringa sine forslag til endringar i IPA-ordninga. Desse medlemene vil peika på at nett slike ordningar, der yrkesaktive kan setja av summar for å sikra alderdommen, er effektive og positive tiltak for å redusere kjøpekrafta i privat sektor.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til sitt budsjettforslag der det dessverre ikke var rom for å øke fradragsrammen, redusere pensjonsalderen og redusere kravet til utbetalingstid for IPA. Disse medlemmer viser til sine samtaler og avtaler med Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre og støtter på denne bakgrunn regjeringen Bondeviks forslag til vedtak.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti har gått imot å utvide ordningen med skattesubsidiert pensjonssparing. Det vises bl.a. til B.innst.S.nr.IV (1994-1995), B.innst.S.nr.I (1996-1997) og innstillingen til Ot.prp.nr.64 (1996-1997).

       Dette medlem mener at stadig flere skattesubsidierte pensjonsforsikringsordninger bidrar til å svekke Folketrygdens økonomi. Når det gjelder IPA innrømmes det fradrag i alminnelig inntekt for premien/tilskuddet til pensjonsordningen, det foretas ikke løpende beskatning av avkastningen på innskutt beløp og pensjonsformuen er ikke gjenstand for skattlegging. Sparebankforeningen har anslått at samlet årlig innbetaling til pensjonssparing i bank vil bli om lag 150.000 pensjonsavtaler, tilsvarende innbetalinger på 1 mrd. kroner. Dette gir betydelige tap av skatteinntekter i årene framover. Dette medlem mener det er fordelingspolitisk langt bedre å benytte disse midlene til å styrke det økonomiske grunnlaget for Folketrygdens ytelser og ytelsesnivå.

17.2 Innbetalinger under IPA

Sammendrag

       Det fremgår av ligningsloven § 6-6 første ledd bokstav a at etter forskrifter som Kongen gir skal livsforsikringsselskaper gi oppgave over aktuelle data som er av betydning for de skattemessige forhold fram til utbetalingen. Bestemmelsen dekker blant annet det forhold hvor forsikringsselskap skal innberette opplysninger i forbindelse med Egen pensjonsforsikring etter skatteloven (EPES). Reguleringen omfatter også andre forsikringsordninger som forsikringsselskapene tilbyr. Paragrafens anvendelsesområde må utvides til å dekke IPA, og omfatte alle selskaper som kan tilby et slikt produkt. Etter departementets vurdering fremstår det som mest hensiktsmessig å gjennomføre dette ved å innta en ny bestemmelse i ligningsloven § 6-6 bokstav f som gir hjemmel til å fastsette forskrift om innberetning av IPA. De aktuelle opplysninger som må innberettes for IPA, blir med tilsvarende innhold som for EPES. Departementet foreslår således at i henhold til bestemmelser i forskrift skal selskapene blant annet gi oppgave over aktuelle opplysninger som pensjonssparers navn, begunstigedes navn, fødselsnummer, adresse, sparebeløp, gjenkjøpsverdi og betalt innskudd. Det foreslås at endringen skal tre i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 1997. Det vises til forslag til endring i ligningsloven § 6-6 i Ot.prp.nr.1 (1997-1998).

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag til endring i likningsloven § 6-6.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under kap. 17.1.

17.3 Utbetalinger under IPA

Sammendrag

       Ligningsloven § 6-7 bestemmer at forsikringsselskap ukrevet skal levere oppgave over utbetalinger i siste år, herunder tilbakebetaling av forsikringspremie til forsikrede og skadelidde, med opplysninger om forsikringens art m.v. Ligningsloven § 6-2 bestemmer at pensjoner skal innberettes. Etter departementets vurdering er det nødvendig med en klar hjemmel også for innberetning av engangsutbetalinger fra tilbyderne av IPA. Utbetalinger vil ikke bare foretas av forsikringsselskap, men også av banker og av verdipapirfond. Reguleringen må omfatte utbetalinger til rettighetshaver, begunstiget, boer og arvinger. Ligningsloven § 6-7 første ledd regulerer at forsikringsselskaper ukrevet skal levere oppgave over blant annet utbetalinger i siste år. Departementet er av den oppfatning at hjemmelsgrunnlaget for utbetalinger under IPA ivaretas best ved å gi ligningsloven § 6-7 et nytt annet ledd med slikt innhold som nevnt. Det foreslås at endringen skal tre i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 1997. Det vises til forslag til endring i ligningsloven § 6-7 i Ot.prp.nr.1 (1997-1998).

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag til endring i likningsloven § 6-7.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under kap. 17.1.

17.4 Maskinell innberetning etter ligningsloven § 6-16

Sammendrag

       Ligningsloven § 6-16 bokstav c gir hjemmel til at de i paragrafen spesifiserte oppgaver skal overleveres i datamaskinlesbar form. Bestemmelsen gir hjemmel for at det i forskrift kan bestemmes at oppgaver om livsforsikringspremie, pensjonsforsikringspremie m.v. skal leveres i maskinlesbar form. Etter departementets syn er det tvilsomt om ordlyden gir hjemmel for at også oppgaver om IPA kan pålegges levert i maskinlesbar form. Departementet foreslår derfor at formuleringen « individuelle pensjonsavtaler » inntas i bestemmelsen. Innberetning i maskinlesbar form er nødvendig for å sikre at fradragsordningen fungerer på en tilfredsstillende måte for skattyterne og ligningsmyndighetene.

       Det vises videre til departementets forslag til endring av ligningsloven § 6-7 annet ledd om innberetning av utbetalinger under IPA, jf. kap. 17.4 i Ot.prp.nr.1 (1997-1998). Forslaget innebærer at det ikke bare er utbetalinger fra forsikringsselskap som rammes, men alle former for utbetalinger fra banker og forvaltningsselskaper for verdipapirfond. Departementet foreslår derfor å endre ligningsloven § 6-16 bokstav c slik at det kan bestemmes i forskrift at forsikringsselskaper, banker og forvaltningsselskaper skal levere oppgaver over utbetalinger under IPA i maskinlesbar form.

       Det foreslås at endringen skal tre i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 1997. Det vises til forslag til endring i ligningsloven § 6-16 i Ot.prp.nr.1 (1997-1998).

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag til endring i likningsloven § 6-16.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under kap. 17.1.

17.5 Den skattemessige behandlingen av sparebeløp under IPA som det ikke er gitt inntektsfradrag for ved ligningen

Sammendrag - regjeringen Bondevik

       I Ot.prp.nr.1 (1997-1998) kap. 17 avsnitt 17.6 ble det lagt fram forslag til endring i skatteloven § 44 annet ledd nr. 1 om den skattemessige behandlingen av sparebeløp under IPA som det ikke er gitt inntektsfradrag for ved ligningen. Regjeringen Bondevik er enig i den materielle løsning. På grunn av annet endringsforslag i det reviderte skatteopplegget 1998 som også gjelder IPA, er det imidlertid nødvendig å trekke forslaget i Ot.prp.nr.1 (1997-1998). Tilsvarende forslag som i Ot.prp.nr.1 (1997-1998) er derfor tatt inn i avsnitt 5.3 i Ot.prp.nr.23 (1997-1998).

       Fradragsbegrensningen på 10 % av årets inntekt ble ikke videreført av Stortinget. Det maksimale fradragsbeløpet i IPA ble således gjort uavhengig av skattyters inntekt. En samtidig foreslått regel om overføringsadgang til neste års fradragsramme ble likevel vedtatt uten nærmere omtale.

       Departementet er av den oppfatning at uten en inntektsbegrensning foreligger det ikke tilstrekkelig grunnlag for en regel om overføring av innskudd ut over fradragsbegrensningen til det påfølgende års fradragsramme. Det skyldes at skattyterne ikke har behov for en slik regel når fradraget er uavhengig av inntektens størrelse, og at regelen da virker unødvendig kompliserende. Det foreslås derfor at bestemmelsen i skatteloven § 44 annet ledd nr. 1 tredje punktum oppheves.

       Departementet foreslår at opphør av overføringsadgangen først gis virkning fra og med inntektsåret 1998. Innbetalinger ut over 40.000 kroner i 1998 og senere vil følgelig ikke kunne føres til fradrag i påfølgende år og skal likevel etter departementets forslag skattlegges fullt ut når beløpene kommer til utbetaling som pensjon.

       Fradragsrammen på 40.000 kroner vil gjelde fra og med inntektsåret 1998, uavhengig av skattyters inntektsnivå. I skatteloven § 44 annet ledd nr. 1 fjerde punktum er det regulert at departementet kan fastsette nærmere regler, herunder om innskudd og tilskudd til premiefond som overstiger fradragsrammen til det påfølgende år. I og med at fradragsbegrensningen ikke lenger knytter seg til skattyters inntektsnivå, foreslår departementet at de reguleringer som knytter seg til dette forhold, tas ut av bestemmelsen. Det foreslås derfor at fjerde punktum bare skal regulere at departementet kan gi regler om bruk av midler i premiefondet.

       Det vises til forslag til endring i skatteloven § 44 annet ledd nr. 1. Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 1998.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i skatteloven § 44 annet ledd nr. 1 tredje og fjerde punktum.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under kap. 17.1.

17.6 Oppretting av folketrygdloven § 3-15

Sammendrag

       I forbindelse med innføringen av IPA ble folketrygdloven § 3-15 annet ledd bokstav a endret ved lovendring av 19. juni 1997 nr. 71. Bestemmelsen unntar diverse ytelser fra å være pensjonsgivende inntekt, herunder føderåd. Ved en inkurie ble føderåd inntatt to ganger i bestemmelsen. Dette foreslås nå rettet opp ved å fjerne den sistnevnte av disse i oppramsingen.

       Det foreslås at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 1997. Det vises til vedlagte forslag til endring av folketrygdloven § 3-15 annet ledd bokstav a.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag til endringer i folketrygdloven § 3-15 annet ledd bokstav a.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under kap. 17.1.