2. Nærmere om forslaget

       Statens innkrevingssentral (SI) i Mo i Rana har et effektivt apparat for innkreving av betalingsforpliktelser.

       Den foreslåtte ordningen vil innebære at begjæringer, etter gjennomgang av NRK, overføres elektronisk til SI. SI vil orientere skyldner om at krav er mottatt for innfordring og om at SI har anledning til å tvangsinnfordre kravet. Ved manglende respons fra skyldner, søker SI å gjennomføre trekk i lønn, trygd o.l. Hvis det ikke er dekning her, settes saken til oppfølging over tid i SIs system. Hvis det er dekning, settes saken til månedlig fakturering til trekkpliktig (arbeidsgiver, trygdekontor o.l.) i SIs system inntil kravet er oppgjort. Namsmannsgebyr påløper ikke.

       Etter lov av 18. mai 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer § 17 foreldes ikke krav så lenge de behandles av namsmyndighetene. Dette gjelder også for kringkastingsavgift. Dersom en tvangsforretning avsluttes uten at det oppnås full dekning for kravet i begjæringen, løper en foreldelsesfrist på 10 år fra dato for avslutning av forretningen. NRK og SI vil benytte avanserte datasystemer til oppfølging av misligholdte betalingsforpliktelser.

Likebehandling av skyldnere

       SIs oppfølging over tid vil redusere dagens ulikheter for dem som skylder kringkastingsavgift. Ulikhetene oppstår på grunn av at iverksettelse av trekk til nå har vært avhengig av tidspunktet for behandling av den enkelte begjæring.

Reduserte kostnader for skyldnere

       Utlegg gjennom SI belastes ikke med namsmannsgebyr. For den enkelte skyldner betyr innkreving via SI dermed at beløpet som må gjøres opp, reduseres tilsvarende de namsmannsgebyr som påløper med dagens prosedyre. For iverksatt utleggstrekk våren 1997 utgjør namsmannsgebyr kr  1.262 pr. sak. En beløpsreduksjon av denne størrelsesorden vil for den enkelte skyldner i de aller fleste tilfeller medføre en reduksjon på 30-35 %.

       Departementet ser dette som fordelaktig.

Bedret innkreving

       NRK og SI har i samarbeid gjort beregninger over de besparelser som kan oppnås ved at SI gis namsmyndighet for misligholdt kringkastingsavgift. Ved overføring til SI vil NRK få én instans å forholde seg til, mot dagens 390 enkeltorganer. Administrativ forenkling sammen med andre faktorer, som sparte utgifter til porto m.v., antas å gi en årlig besparelse på omkring 2 mill. kroner.

       Alle høringsinstansene støtter forslaget om at SI får som oppgave å innkreve misligholdt kringkastingsavgift og at SI i denne forbindelse får namsmannskompetanse for slike krav.

Opphevelse av bestemmelsene om særavgift

       Med virkning fra 1. juli 1994 ble ordningen med særavgift på mottakermateriell lagt om, slik at avgiften kreves inn til statskassen etter forskrift 28. juni 1994 nr. 652 om avgift på radio og fjernsynsmateriell m.v. gitt av Finansdepartementet med hjemmel i lov av 19. mai 1933 nr. 11 om omsetningsavgift. Det er redegjort for omleggingen i St.prp. nr. 1 (1993-1994) (Kulturdepartementet), side 98. Bestemmelsen om innkreving av særavgift til NRK må etter dette tas ut av kringkastingsloven. Dette medfører at kringkastingsloven § 8-3 og § 8-4 må endres og det fremmes forslag om dette.