3. Foreldelse av krav mot forsikringsselskap etter at kravet er meldt til selskapet

       Regler om foreldelse av erstatningskrav som dekkes av et forsikringsselskap finnes i forsikringsavtaleloven. Foreldelsesfristen er i utgangspunktet 3 år fra den berettigede fikk nødvendig kunnskap om de forhold som begrunner kravet, bortsett fra for kapitalforsikring i livsforsikring der fristen er 10 år. Det gjelder videre lengstefrister, på henholdsvis 10 og 20 år fra det tidspunkt forsikringstilfellet inntraff. Foreldelsesfristen avbrytes etter samme regler som etter foreldelsesloven, bl.a. dersom selskapet erkjenner kravet eller ved at sikrede tar ut forliksklage eller stevning.

       Forsikringsavtaleloven har regler om frister for å gi melding til forsikringsselskapet om krav på erstatning. I de fleste tilfeller gjelder en slik frist på ett år fra den sikrede fikk kunnskap om de forhold som begrunner erstatningskravet. At slik melding er gitt har imidlertid ikke betydning i forhold til de nevnte foreldelsesreglene. Dette innebærer at foreldelse kan inntre selv om kravet er meldt til selskapet, og selv om det pågår forhandlinger mellom partene. Forsikringsselskapene skal i praksis være svært tilbakeholdende med å påberope foreldelse så lenge det pågår forhandlinger mellom partene. Selskapet kan også etter omstendighetene være avskåret fra å påberope foreldelse, f.eks. fordi forhandlingene må anses å innebære en erkjennelse som innebærer avbrudd av foreldelse.

       På bakgrunn av et forslag fra Landsforeningen for Trafikkskadde tok departementet opp spørsmålet om å innføre en regel om varslingsplikt dersom skadevolder ønsker å påberope seg foreldelse for tilfeller der erstatningskrav rettes mot et forsikringsselskap.

       Forslaget har fått en bred oppslutning blant høringsinstansene. Norges Forsikringsforbund uttaler imidlertid bl.a. at en varslingsregel bør gis anvendelse også i andre forhold, som f.eks. overfor trygden, og at praksis i dag er at varsel sendes dersom sikrede ikke har advokat. Når det gjelder spørsmålet om hvor lenge foreldelsesfristen skal forlenges, mener enkelte høringsinstanser at tre måneder som foreslått i høringsbrevet kan være for kort tid, og foreslår i stedet en frist på seks måneder. Andre høringsinstanser reiser spørsmål om det bør stilles ytterligere krav til selve meldingen, f.eks. om at den skal sendes rekommandert. Flere av høringsinstansene tar opp forholdet til yrkesskadeforsikringsloven og bilansvarsloven. Forsikringsavtalelovens foreldelsesregler gjelder ikke for forsikringskrav etter disse to lovene, og var dermed ikke omfattet av lovforslaget slik det var utformet i høringsbrevet.

       Departementet går inn for en endring av foreldelsesreglene i forsikringsavtaleloven § 8-6 og § 18-6 i samsvar med forslaget i høringsbrevet. Hovedsiktemålet med lovforslaget er å sikre at sikrede gjøres kjent med at kravet kan bli foreldet, slik at han eller hun gis muligheter til å avbryte foreldelsen. Departementet er kommet til at fristen bør være seks måneder. Det foreslås videre at det skal gis en særskilt skriftlig melding om at selskapet vil påberope seg foreldelse. Forslaget er dessuten endret slik at det også omfatter yrkesskadeforsikringsloven og bilansvarsloven. Departementet foreslår dessuten en regel for ansvarsforsikring som presiserer at dersom regelen om meldeplikt innebærer at det underliggende kravet foreldes før kravet mot selskapet, medfører ikke foreldelsen av det underliggende kravet at kravet mot selskapet faller bort. At selskapets ansvar består etter at kravet mot sikrede er foreldet, medfører heller ikke at selskapet ikke lenger har et eventuelt regresskrav i behold.

Komiteens merknader

       Komiteen støtter Regjeringens forslag til endring av foreldelsesreglene i § 8-6 og § 18-6 i forsikringsavtaleloven. Komiteen er enig med Justisdepartementet at fristen som gis sikrede til å avbryte foreldelsen settes til seks måneder.

       Dette spørsmålet er tatt opp i Stortinget ved flere anledninger, senest i interpellasjonsdebatten 6. mars 1998 om « Rettssikkerhet for forsikringskunder », der utgangspunktet for et oversendelsesforslag til Regjeringen var at erstatningskrav ikke kan foreldes så lenge det foregår forhandlinger mellom partene. Etter komiteens mening dekker Regjeringens forslag intensjonen i dette forslaget, som også får bred støtte fra høringsinstansene, bl.a. av Landsforeningen for trafikkskadde. Ved denne lovendring mener komiteen at en tetter « hullet » i foreldelseslovgivningen som i dag av mange oppfattes som en ren felle for skadelidte.

       Som en naturlig konsekvens av de foreslåtte endringene i lov om forsikringsavtaler, er komiteen enig i de foreslåtte endringene som gjelder yrkesskadeforsikringsloven og bilansvarsloven.