Det uttales at pålegget om å utarbeide tiltaksplaner
for tvangsinnlagte klienter i hovedsak er en presisering av gjeldende
rett, og at lovendringen derfor vil få små administrative
og økonomiske konsekvenser for kommunene.
Det uttales videre at forkortelsen av fristen for å fremme
ordinær sak etter § 6-2 gir kommunen
mindre tid til å forberede saken, men at dette oppveies
av at vilkåret om at fylkesnemnda for sosiale saker skal
ta stilling til den konkrete institusjonsplassen blir opphevet.
Det at pårørende gis adgang til å kreve
vurdering av om tvangssak skal fremmes, vil kunne føre
til et visst merarbeid for kommunene. Plikten til å gi
tilbakemelding til den pårørende når
vurderingen er foretatt er ny, og det uttales at dette vil være
en lite arbeidskrevende rutine.
Det uttales at de foreslåtte endringene vil kunne bidra
til å endre praksis slik at intensjonene i sosialtjenesteloven
om bruk av tvang der det er hensiktsmessig, blir fulgt opp, og at
dette vil kunne føre til noe økte kostnader for
kommuner og fylkeskommuner. Disse kostnadene forutsettes dekket
innenfor de generelle rammetilskuddene.
Foreløpig godkjenning av midlertidige vedtak etter § 6-2
vil føre til en viss økning i arbeidsbyrden for fylkesnemndene,
men det framholdes at det ikke er snakk om noen inngående
prøving. Det blir dessuten presisert at nemnda skal ta
stilling til adgangen til å ta urinprøver. Saker
som gjelder rusmiddelmisbrukere, utgjør i dag en relativt
beskjeden del av nemndenes totale arbeidsbyrde. Departementet antar
derfor at disse oppgavene vil kunne ivaretas innen de eksisterende bevilgningsrammene.
De økonomiske og administrative konsekvensene av innføringen
av krav til kvalitet i behandlings- og rehabiliteringstiltak for
rusmiddelmisbrukere vil bli vurdert i forbindelse med utarbeidelse
av forskriften.
De øvrige lovendringene antas ikke å få økonomiske
og administrative konsekvenser.
Komiteen vil påpeke at en årsak
til at rusmiddelmisbrukere ikke mottar adekvat behandlingstilbud, kan
være at en del av de behandlingsplassene som foreligger,
enten ikke tilfredsstiller kvalitetsmessige mål og/eller
har et kostnadsnivå som gjør at disse ikke benyttes.
I en del tilfeller kan også misbrukerens vegring mot å motta
behandling på frivillig basis skyldes manglende tiltro
til det eksisterende behandlingstilbudet. Dersom det gjennomføres
flere tvangsvedtak som en konsekvens av en endring av dagens lovverk,
vil presset på et fra før av mangelfullt behandlingsapparat øke
ytterligere. Komiteen ser det derfor som sentralt
at det finner sted en kartlegging av det faktiske behovet for behandlingstilbud,
både knyttet til institusjonsplasser, og når det
gjelder ettervernet, ikke bare når det gjelder antall plasser,
men også hva angår innholdet i det tilbudet som
gis. Komiteen vil ut fra denne begrunnelse foreslå at
departementet foretar en kartlegging av det samlede tilbudet som
i dag foreligger på dette området, som ledd i å vurdere
i hvilken grad en endring av behandlingstilbudet må finne
sted.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere det samlede behovet
for behandlingsplasser for rusmiddelmisbrukere, inkludert behovet
for et ettervernstilbud.»