Lov om statstilskott til ordninger for avtalefestet pensjon som
trådte i kraft 1. januar 1989, regulerer hvilke tidligpensjonsordninger
som kan få tilskott fra staten. Et av vilkårene
for å få statstilskott er at det ikke kan ytes
pensjon fra AFP-ordningen for samme tidsrom som det ytes etterlattepensjon
fra folketrygden. En tilsvarende adgang til å gå av
med tidligpensjon ble også avtalt i offentlig sektor, men
vilkårene har ikke vært tilpasset tilskottsloven.
Bestemmelsene i folketrygdloven om at etterlattepensjon ikke kan
gis samtidig med avtalefestet pensjon, var fram til 1. oktober 1997
begrenset til pensjon fra AFP-ordninger i privat sektor. Avtalefestet
pensjon i offentlig sektor førte ikke til at etterlattepensjon
fra folketrygden falt bort. Pensjonene ble imidlertid samordnet
etter samordningsloven, men pensjonisten fikk allikevel en betydelig økt
samlet pensjon i disse to årene. Dette gjelder fortsatt
for pensjonister som mellom fylte 65 og 67 år får
en offentlig avtalefestet pensjon beregnet som tjenestepensjon.
Det vises til at etter inntektsoppgjøret i 1997 med senket
pensjonsalder og samtidig endring av folketrygdloven er forholdet
mellom etterlattepensjon fra folketrygden og avtalefestet pensjon
slik for en gjenlevende ektefelle med rett til avtalefestet pensjon
fra offentlig sektor:
Før uttak av avtalefestet
pensjon i offentlig sektor, har gjenlevende ektefelle rett til etterlattepensjon som
avkortes i forhold til forventet arbeidsinntekt.
Ved uttak av avtalefestet pensjon mellom fylte 62 og 65 år
faller etterlattepensjonen fra folketrygden helt bort.
For 65- og 66-åringer med avtalefestet pensjon, utbetales
etterlattepensjon fra folketrygden igjen, men den samordnes med
den avtalefestede pensjonen.
Etter fylte 67 år faller etterlattepensjonen bort,
og det gis egen alderspensjon fra folketrygden som samordnes med
egen tjenestepensjon.
Dette innebærer at en gjenlevende ektefelle som tar
ut avtalefestet pensjon fra fylte 62 år, først
mister etterlattepensjon i tre år, deretter får
den igjen i to år med økt samlet pensjon, hvoretter
den faller bort ved overgang til alderspensjon ved fylte 67 år
og samlet pensjon reduseres. I privat sektor faller retten til etterlattepensjon
fra folketrygden helt bort ved uttak av avtalefestet pensjon.
Etter departementets vurdering bør folketrygden behandle
like tilfeller likt og ikke forskjellsbehandle persongrupper uten
god grunn. Departementet kan ikke se at det er noen rimelig grunn
til at enkelte pensjonister som mottar AFP, får etterlattepensjon
fra folketrygden og andre ikke. Departementet foreslår
på denne bakgrunn at det ikke samtidig skal kunne gis etterlattepensjon
fra folketrygden til pensjonister som mottar AFP i offentlig sektor.
Forslaget gjelder ytelser til både gjenlevende ektefeller
og tidligere familiepleiere.
Det foreslås at lovendringene trer i kraft 1. mai 1999
og gis virkning for nye tilfeller. Endringene fører til
administrative forenklinger både for trygdeetaten og de
offentlige pensjonsordningene. For folketrygden vil lovendringene
føre til mindreutgifter på 14 mill. kroner på årsbasis
ved full virkning. De offentlige pensjonsordningene får
merutgifter som på årsbasis blir ca 3,4 mill.
kroner for Statens Pensjonskasse og ca 3,9 mill. kroner for kommunesektoren.
Komiteen viser til at da avtalefestet pensjon ble
innført, ble det bestemt at det ikke samtidig skulle ytes
AFP og etterlattepensjon fra folketrygden, og at bakgrunnen for
det var at en ønsket å unngå at det offentlige
skulle bidra til en dobbeldekning av det samme pensjonsbehov.
Dette prinsippet er ikke ivaretatt for AFP-pensjonister mellom
65 og 67 år i offentlig sektor, slik tilfellet er for de øvrige
AFP-pensjonister. Komiteen deler departementets syn
på at folketrygden bør behandle like tilfeller
likt.
Komiteen slutter seg på denne bakgrunnen
til det fremlagte forslag.