Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Vedtak til lov
om kommunale vann- og kloakkavgifter m.v.
§ 1
Når en fast eiendom har tilknytning til kommunal vann-
eller kloakkledning, enten direkte eller gjennom privat fellesledning,
er eieren pliktig til å betale vann- og kloakkavgift til
kommunen. Det samme gjelder når bygningsrådet
med hjemmel i plan- og bygningsloven § 65 og § 66
eller § 92 første ledd, har krevet at
eiendommen skal ha en slik tilknytning. Avgift kan i tillegg kreves
av eiendom som det ikke er hus på, når bygningsrådet
kunne ha krevet tilknytning til slike ledninger hvis det hadde vært
hus på eiendommen. Er det ikke bygget på eiendommen
fordi det, i lov eller i vedtak av offentlig styresmakt, er satt
forbud mot bygging, kan det ikke kreves avgift så lenge
forbudet gjelder. Det samme gjelder når byggehindringen
er en annen særlig grunn som eieren ikke har ansvaret for.
Vann- og avgiftsgebyrene skal ikke overstige kommunens selvkost
for tjenesten. Regler for utregning av disse gis i egen forskrift.
Når ikke annet er avtalt, skal avgift for bortfestet grunn
betales av festeren og ikke av eieren, i de tilfellene hvor festeren
har arvefeste eller festerett for så lang tid at det er
igjen minst 30 år av festetiden regnet fra den tid avgiften
er fastsatt. Det samme gjelder når avtalen gir festeren
rett til å kreve festetiden forlenget så mye at
det blir igjen en festetid på minst 30 år som nevnt,
hvis festeren tar i bruk sin rett.
Kommunen kan ta bort alt eller noe av avgiften for eiendom det
ikke er hus på.
Dersom eiendommen etter kommunalt pålegg, ved vilkår
gitt for byggetillatelse eller bruksendring, eller på annen
måte, har installert anlegg for avløpsbehandling,
kan dokumenterte utgifter trekkes fra en eventuell tilknytningsavgift,
innenfor en periode på 10 år fra pålegget
er oppfylt.
§ 2
Avgiftene skal være en årlig avgift basert
på målt eller stipulert forbruk basert på prinsippet
om at vann inn er lik vann ut, og en engangsavgift for tilknytning dersom
kommunestyret ønsker det. Engangsavgiften skal ikke overstige
ti ganger årsavgiften. Rammen for avgiftene og regler om
utredning og innkreving fastsettes i forskrift.
§ 3
Gebyrene for eiendom som brukes som bolig, beregnes for hele
eiendommen under ett. Eier av fast eiendom er i alle tilfeller ansvarlig
for gebyrene overfor kommunen.
Plikt til å betale engangsgebyr for tilknytning oppstår
når en ellers gebyrpliktig eiendom blir bebygd eller når
gebyrplikt for bebygd eiendom inntrer etter lovens § 1.
Ved tilbygg eller påbygg kan det beregnes tillegg i tilknytningsgebyret.
Dette skal likevel ikke gjelde for tilbygg eller påbygg
under 50 m2.
Årsgebyret skal beregnes på grunnlag av målt eller
stipulert vannforbruk. For eiendom hvor vannmåler ikke
er installert, skal vannforbruket stipuleres på grunnlag
av bebyggelsens størrelse. Det stipulerte forbruket skal
i størst mulig grad tilsvare reelt forbruk. Så vel
kommunen som den enkelte abonnent kan kreve at det blir betalt etter
vannmåler.
Det kan fastsettes et abonnementsgebyr på den enkelte
eiendom. Gebyret skal ikke overstige prisen for 50 m3 forbruk. Dersom
slikt gebyr ikke innføres kan kommunen fastsette et minimumsforbruk
på inntil 50 m3 pr. eiendom.
For eiendom som ikke brukes som bolig, kan det fastsettes særlige
regler for gebyrberegning eller inngås særlige
avtaler.
For eiendom med årsforbruk over 5 000 m3 kan det
gis kvantumsrabatt på inntil 50 pst.
§ 4
Dersom de offentlige tjenestene fra kommunen ikke tilfredsstiller
de normale krav forbrukeren kan stille, og dette ikke skyldes forbrukeren
eller forhold på hans side, kan forbrukeren kreve prisavslag
i årsavgiften for den perioden mangelen foreligger.
§ 5
Forfalt krav på årsavgift etter denne loven
er sikret med lovpant i eiendommen etter panteloven § 6-1. Både årsavgift
og tilknytningsavgift er ellers tvangsgrunnlag for utlegg. Avgiften
kan kreves inn av kommunekassereren etter reglene for innkreving
av skatt.
§ 6
Om renteplikt ved for sen betaling eller tilbakebetaling av vann-
og avløpsgebyrer gjelder reglene i lov av 6. juni 1975
nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane § 26 tilsvarende.
§ 7
Loven trer i kraft straks. Fra samme tid oppheves lov av 31.
mai 1974 nr. 17 om kommunale vass- og kloakkavgifter.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
Dokument nr. 8:110 (1997-98) – forslag fra stortingsrepresentantene Øystein
Hedstrøm og Lodve Solholm om ny lov om kommunale vann-
og kloakkavgifter, samt endring i plan- og bygningsloven av 14. juni
1985 nr. 77 (endring av § 65 tredje ledd for å fjerne
bakgrunnen for en rekke konflikter knyttet til disse kommunale avgiftene)
- vedlegges protokollen.