Jeg viser til ovennevnte sak, oversendt Miljøverndepartementet
for utredning og uttalelse. Videre viser jeg til Miljøverndepartementets
svar av i dag vedrørende ny lov om kommunale vann- og kloakkavgifter. Nedenfor
gis mine merknader til forslag om endring av plan- og bygningsloven § 65
tredje ledd.
Forslaget vil innebære at kommunen i noen tilfeller
ikke kan kreve tilknytning til offentlig anlegg. Bakgrunnen er at
slikt krav om tilknytning kan virke urimelig fordi det eksisterer
tilfredsstillende vannforsyning fra før. Huseier kan da
ha investert større beløp i pumpeanlegg el, uten
at dette godskrives.
Jeg viser til at plan- og bygningslovens § 65
tredje ledd allerede inneholder en skjønnsmessig adgang
for kommunene til å unnta bygninger og eiendommer fra tilknytningsplikt.
Jeg kan forstå at kommunens avslag på søknad
om fritak i enkelte tilfeller kan føles urimelig for søker
som allerede har investert i privat vannanlegg.
Det er imidlertid viktig å ta hensyn til at plan- og bygningsloven § 65
også har betydning for kommunens mulighet for å kunne
planlegge og opparbeide offentlige anlegg. En vid aksept av private
anlegg kunne medføre at utgiftene for opparbeiding av offentlige
anlegg blir store for de som tilknyttes offentlige anlegg. Kommunenes
arbeid med utbygging og fortetting er blant annet knyttet til opparbeiding
av ledningsnettet og lignende nødvendige offentlige tilbud.
Det vises i den sammenheng til Stortingsmelding nr 29 (1996-97)
om regional planlegging og arealpolitikk, der det på side
70 står om fortetting:
«Plan- og bygningsloven er i stor grad utviklet som
et verktøy for planlegging og nybygging på ubebygde
arealer. Erfaringene viser at det er behov for å vurdere
lovutforming og virkemidler for mer effektivt å kunne bruke
planleggingen, i samvirke med andre virkemidler, som grunnlag for
planlegging og gjennomføring av slik arealforming.»
Fortettingsprosjekter bør ikke vanskeliggjøres
av at en for stor del av den eksisterende bebyggelsen ikke knyttes
til ledningsnettet. Adgangen til å velge å bruke vannressurser
fra privat anlegg bør med andre ord ikke være
så vid at kommunen risikerer å måtte
opparbeide et offentlig anlegg for et fåtall husstander.
Det er for øvrig et moment at muligheten for å kontrollere
utviklingen i vannkvaliteten er vanskeligere ved private anlegg,
framfor der hvor de fleste husstander mottar vann fra samme anlegg.
Tredje ledd inneholder som nevnt allerede en mulighet for å gi
unntak fra tilknytningsplikten der krav om tilknytning vil virke
urimelig. For å unngå en for restriktiv holdning
i kommunene for så vidt gjelder unntak etter § 65
tredje ledd, vil departementet kunne gi veiledning for bruken av
bestemmelsen i eget rundskriv. På bakgrunn av ovennevnte
mener vi en regel som gir rett til fritak ikke bør gis.
Hvis Stortinget allikevel ønsker å vedta en
regel i tråd med forslaget, bør den bare gjelde
for eksisterende bebyggelse der det allerede er investert i et vannforsyningsanlegg.
Dette synes også forutsatt av forslagsstillerne, i det
det i forslaget uttales at «Hovedprinsippene bak de nåværende
regler skal ligge fast. Intensjonen skal fremdeles være
at brukerne av fast eiendom fullt ut skal dekke alle kostnader i
forbindelse med offentlige vann- og kloakkanlegg.»
Kommunal- og regionaldepartementet foreslår at en eventuell
lovendring gis følgende ordlyd:
§ 65 tredje ledd skal lyde:
Hvor det etter kommunens skjønn vil være forbundet
med uforholdsmessig stor kostnad å gjennomføre
bestemmelsen i annet ledd, eller hvor særlige grunner ellers
tilsier det, kan kommunen godkjenne en annen ordning. Dersom bygninger på eiendommen allerede
er tilknyttet anlegg som gir hygienisk betryggende og tilstrekkelig
drikkevann, skal kommunen godkjenne ordningen for disse bygningene.
Denne formuleringen innebærer at kommunen ikke kan pålegge
eier av eksisterende bygninger, som er tilknyttet vannanlegg med
nok vann av god nok kvalitet, å knytte seg til det offentlige
anlegget. Kommunen må imidlertid
ikke godkjenne denne ordningen for nye bygninger på samme
eiendom. For disse må skjønnsbestemmelsen anvendes.