Kommunal- og regionaldepartementet viser til at lov av 25. september
1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner trådte i kraft
1. januar 1993.
I løpet av den tiden kommuneloven har virket, er det
kommet fram at noen bestemmelser har fått en uheldig utforming,
noe har blitt uteglemt og noe har ikke virket etter intensjonen.
I Ot.prp. nr. 58 (1995-96) ble det derfor lagt fram forslag til
en del justeringer i kommuneloven, for å rette opp visse
enkeltregler og gjøre loven mer presis. Endringene ble
vedtatt 10. januar 1997 og satt i kraft fra 1. mars
1997. I forbindelse med stortingsbehandlingen, ba Kommunalkomiteen
i Innst. O. nr. 8 (1996-97) om at enkelte spørsmål
ble vurdert nærmere med sikte på senere lovendringer.
Disse spørsmålene tas opp i den foreliggende proposisjonen.
I tillegg inneholder proposisjonen en mer grunnleggende gjennomgang
og vurdering av kommunelovens bestemmelser om parlamentarisk styreform
i kommuner og fylkeskommuner.
De forslagene som tas opp i proposisjonen har vært på høring
i to skilte prosesser. Høringsnotat med gjennomgang og
forslag til en rekke endringer i parlamentarismereglene ble sendt
på høring 29. september 1997 med frist
for å avgi uttalelse 2. januar 1998.
Forslagene til endringer av bestemmelser i kommuneloven om likestilling
i folkevalgte organer, permisjon for folkevalgte og taushetsplikt
for folkevalgte ble sendt på høring 22. januar
1998 med høringsfrist 4. mai 1998. Spørsmålene
som ble behandlet i departementets høringsnotat er en direkte
oppfølging av komitémerknadene i Innst. O. nr.
8 (1998-99).
Innledningsvis i proposisjonen kommenterer departementet kommunalkomiteens
merknader i Innst. O. nr. 8 (1998-99) vedrørende godtgjøring
til folkevalgte som på grunn av skolegang, studier eller
militærtjeneste oppholder seg hjemmefra i perioder. Departementet
har fulgt opp komiteens merknad ved et brev til kommunene av oktober
1997, samtidig som en revidert utgave av rundskriv H-1/96
ble sendt ut. Departementet har her presisert at folkevalgte som
fremmer krav om refusjon av reiseutgifter i tilknytning til sine
tillitsverv i hjemkommunen, ikke kan nektes refusjon med den begrunnelse
at det dreier seg om lange reiseavstander og/eller høye
reisekostnader.