Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar
Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane
Sofie Tømmerås, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen
og Jørn L. Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen
og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen
Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, og fra Senterpartiet, Tor
Nymo, ser med uro på økningen av forbrytelser begått
av personer under den kriminelle lavalder de senere år.
Det er særlig viktig å motvirke/hindre
kriminalitet blant barn og unge så tidlig som mulig. Barn under
den kriminelle lavalder (15 år) som begår straffbare
handlinger, må møtes med klar grensesetting og en
rask reaksjon.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil imidlertid ikke
støtte forslaget om å senke den kriminelle lavalder,
som gjør det mulig å dømme 14-åringer
til fengselsstraff.
Flertallet vil påpeke at de lanserte
alternativene i det foreliggende dokumentforslag, basert på en generell
senking av den kriminelle lavalder, forutsetter at man også aksepterer
bruk av fengselsstraff overfor 14-åringer. Flertallet viser
i denne sammenheng til vedlagte brev fra Justisdepartementet til
komiteen av 8. april 1999.
Flertallet mener det er foreldre og det offentlige
hjelpeapparat med barnevernet i spissen, som har ansvaret for å reagere
og sette i verk tiltak overfor barn som begår kriminelle
handlinger. Flertallet vil her også legge
vekt på felles innsats og samarbeid, hvor blant annet både
barnas hjem, skolevesen, barnevern og politi trekkes inn.
Flertallet viser for øvrig til at forslag
om å redusere den kriminelle lavalder til 14 år
ble avvist av Stortinget i forbindelse med behandlingen av Dokument
nr. 8:36 (1993-94) og Dokument nr. 8:11 (1996-97), jf. Innst. S.
nr. 131 (1993-94) og Innst. S. nr. 45 (1996-97).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er bekymret over manglende muligheter
til å stille ungdom til ansvar for sine kriminelle handlinger.
For å få stoppet en kriminell løpebane
i tide, er det viktig å sette inn en reaksjon så tidlig
som mulig etter at de kriminelle handlinger er begått. Å bli
stilt til ansvar overfor en dommer og svare for sine handlinger
er viktig for å skape forståelse hos en kriminell
ungdom for hva vedkommende har begitt seg ut på.
Det er sterkt behov for å ta i bruk de mildere straffealternativene
domstolen kan benytte seg av overfor ungdom. En 14-åring
må kunne dømmes både til samfunnstjeneste,
elektronisk husarrest og betinget dom med vilkår. Fordi
det å ta i bruk disse straffereaksjonene krever at en er
over den kriminelle lavalder, foreslår disse medlemmer at
lavalderen settes ned til 14 år, slik den var i Norge tidligere.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
« I lov av 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig
Straffelov (straffeloven), gjøres følgende endring:
§ 46 skal lyde:
Ingen kan straffes for handling foretatt før det fylte
14 år.»
Komiteens flertall� alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at Stortinget
i forbindelse med endringslov 12. mai 1995 nr. 21 (jf.
Ot.prp. nr. 23 (1994-95) og Innst. O. nr. 41 (1994-95)), vedtok å heve
maksimumsbeløpet for foreldres objektive erstatningsansvar
fra kr 1 000 til kr 5 000 for hver enkelt
skadevoldende handling. Flertallet vil understreke
at dette dreier seg om et objektivt ansvar for barns handlinger.
For foreldres skyldansvar for barns handlinger gjelder ingen beløpsgrense. Flertallet viser
for øvrig til bestemmelsen i skadeserstatningsloven § 1-1
der det fremgår at barn og unge har et selvstendig ansvar
for å erstatte skade som begås uaktsomt eller
forsettlig når det finnes rimelig.
Flertallet har merket seg departementets vurdering
om at det ikke er noe sikkert grunnlag for å anta at en
lovendring som hever maksimumsbeløpet for foreldres ansvar
vil få den ønskede betydning for kriminalitetsutviklingen.
Flertallet mener at det bør tillegges
betydelig vekt at de vilkår for ansvar som fremgår
av regelen i skadeserstatningsloven, pålegger foreldrene
et erstatningsansvar for hendelser som disse ikke nødvendigvis
har noe herredømme over. Flertallet vil
videre understreke den særstilling og de spesielle vansker
en enslig mor eller far kan ha, både når det gjelder økonomi
og med hensyn til muligheter for å avverge skadevoldende
handlinger.
En økning av beløpsgrensen vil etter flertallets syn
for mange bli en for tung økonomisk byrde å bære.
Flertallet tror at en økning av beløpsgrensen bare
vil gjøre at spørsmålet om lemping blir
aktualisert oftere. Dette kan særlig bli gjeldende i forhold
til foreldre som konkret ikke kan klandres på noe vis,
og der det ikke måtte foreligge forsikringsdekning for
ansvaret. Flertallet mener da at det vesentligste
poeng med det objektive ansvaret, vil falle bort.
Flertallet vil på denne bakgrunn avvise
forslaget om en økning av beløpsgrensen for foreldres
objektive erstatningsansvar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til behovet for å øke
foreldrenes ansvar for egne barn. Skadeverk som følge av
tagging, hærverk og tyverier koster fort svært betydelige
beløp for offeret. Det bør være en klar
hovedregel at foreldre gjør opp for sine barns skadeverk, når
vi snakker om barn under 18 år som er i sine foreldres
varetekt. Beløpet på 5 000 kroner er
ikke i nærheten av tilstrekkelig til å dekke kostnadene
ved mange av de skader ungdom påfører uskyldige
ofre, og foreldrenes ansvar må derfor økes i takt
med kostnadene for offeret ved det skadeverk barn og ungdom utfører.
Dette vil være en av flere måter å sikre
at foreldre tar større ansvar for sine ungdommers aktiviteter, og
dermed utfører sitt primæransvar som oppdragere og
omsorgspersoner. Disse medlemmer viser til at reglene
om lemping kan anvendes for å hindre åpenbart
urimelige sosiale utslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I lov av 13. juni 1969 nr. 26 om skadeserstatning, gjøres
følgende endring:
§ 1-2 nr. 2 skal lyde:
Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig
eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen
med og/eller har omsorg for, med inntil 20 000
kroner for hver enkelt skadevolding.»
Komiteen merker seg departementets
svar om at dette forslaget for en stor del hører under
Barne- og familiedepartementets ansvarsområde, og at de
vil komme tilbake til spørsmålet på et
senere tidspunkt. Komiteen viser også til
Innst. O.nr. 49 (1998-99) vedrørende spørsmål
om å endre barnevernloven med sikte på å forebygge
kriminalitet eller som et ledd i en etterfølgende reaksjon
på kriminelle handlinger.
Komiteen viser videre til at tidligere justisminister
Aud Inger Aure i forbindelse med et spørretimespørsmål
i Stortinget den 13. januar 1999, var positiv til å bidra
til en samlet plan for innsats og tiltak i forhold til barn og unge
når det gjelder å bekjempe kriminelle handlinger.
Statsminister Kjell Magne Bondevik ga uttrykk for tilsvarende synspunkter
i forbindelse med et spørretimespørsmål
27. januar 1999. Komiteen ber derfor Regjeringen
bidra til en handlingsplan som skal motvirke kriminalitet blant
barn og unge og presentere dette for Stortinget på en egnet måte
i løpet av 1999.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremlegge en samlet plan
for innsats og tiltak som bekjemper kriminelle handlinger blant
barn og unge, herunder så vel reaksjoner som forebyggende
tiltak, og presentere denne for Stortinget på en egnet
måte i løpet av 1999.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til nødvendigheten av at
samfunnet stiller opp med både forebyggende tiltak og reaksjonsalternativer
overfor barn og unge som begår lovbrudd. Et av problemene
i dag er at barne- og familiesektoren i første rekke tar
hånd om forebyggingstiltakene, mens justissektoren i første
rekke håndterer reaksjoner. Det er viktig å se
disse tiltakene i sammenheng, og særlig overfor barn som
allerede utøver kriminalitet er det viktig å presentere
en helhetlig tiltaksplan som inneholder både reaksjoner
og forbygging. Dette var bakgrunnen for forslaget om et hurtigarbeidende
Barnekrimutvalg, etter ønske fra bl.a. involverte myndigheter
som arbeidet mot de såkalt barneranerne i Oslo.
Disse medlemmer ser at en handlingsplan fra Justisministeren
fremlagt for behandling i Stortinget kan ha samme verdi som et hurtigarbeidende
barnekrimutvalg hvis følgende to premisser er tilstede:
Komiteens medlemmer fra Høyre trekker
på denne bakgrunn det opprinnelige forslaget om barnekrimutvalg.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til vilkårene for
varetektsfengsling med minstevilkår om at det foreligger
skjellig grunn til mistanke om en straffbar handling som kan medføre
høyere straff enn 6 måneders fengsel, og i tillegg
normalt krav om en særlig fengslingsgrunn, først
og fremst unndragelsesfare, bevisforspillelse eller gjentakelsesfare.
Flertallet viser videre til at dokumentforslaget omhandler
unntaksbestemmelsen som kan anvendes på de aller groveste
sakene hvor det åpnes for varetektsfengsling selv om det
ikke foreligger en særlig fengslingsgrunn. Det må etter
dagens regler dreie seg om en forbrytelse som kan medføre
fengselsstraff i 10 år eller mer, eller forsøk
på en slik forbrytelse. Typiske eksempler er drap, voldtekt
og grovt ran. Kravet til mistanken er betydelig skjerpet i disse
sakene.
Formålet med bestemmelsen er å motvirke at folks
rettsfølelse støtes, og at de mister tilliten
til rettssystemet ved at gjerningspersonen bak grove forbrytelser
går fri fram til domfellelse.
Flertallet merker seg departementets henvisninger
til internasjonale konvensjoner og rekommandasjoner vedrørende
varetektsfengsling. Konvensjonene vil ved motstrid gå foran
norske varetektsbestemmelser.
I forhold til den europeiske menneskerettighetskonvensjonen,
vil flertallet påpeke at uansett hvor begrunnet
mistanken måtte være, kan varetektsfengsling etter
praksis ikke anvendes til avsoning (forskuttert straff) før
det foreligger endelig dom i saken. Det kreves videre at det kan
føres bevis for at rettsfølelsen ville krenkes
dersom mistenkte ble løslatt. Varetektsfengsling som skjer
alene under henvisning til forbrytelsens grovhet, vil være
i strid med konvensjonene.
Anbefalingen fra Europarådets ministerkomité tillater
varetektsfengsling uten at de alminnelige fengslingsvilkår
foreligger bare i visse saker av særlig alvorlig karakter.
Dette tilsier at man utviser forsiktighet med hensyn til å utvide
ordningen med rettshåndhevelsesarrest.
Flertallet er enig med forslagsstillerne i at straffeprosessloven § 172
er en riktig og viktig bestemmelse. Flertallet vil
likevel understreke det grunnleggende prinsipp i strafferetten om
at en person skal anses uskyldig og ikke straffes inntil retten
har avsagt fellende dom. Dette tilsier etter flertallets mening,
at denne bestemmelsen begrenses til de aller groveste tilfellene.
Straff skal ikke forskutteres i form av varetektsfengsel. Flertallet mener
at dersom man gir videre fullmakter for bruk av rettshåndhevelsesarrest,
kan uskyldspresumpsjonen i strafferetten utvannes.
Flertallet vil videre understreke at Norge sammenlignet
med andre europeiske land bruker varetekt ofte og over lange tidsperioder,
og at vi derfor har blitt kritisert for vår varetektspraksis.
Flertallet mener at det er betenkelig å senke strafferammebegrensningen
i § 172 til fengsel i 5 år, slik det
er foreslått. Det ville blant annet innebære at man
fikk hjemmel til å fengsle de fleste innbruddstyver som
har tilstått, selv om det verken er bevisforspillelsesfare
eller fare for gjentakelse. Det samme gjelder for bilbrukstyver
som tidligere er straffet for bilbrukstyveri. En slik utvidelse
av varetektsadgangen ville innebære at varetektsinstituttet
fullstendig skiftet karakter; den vil langt på vei få karakter
av forskuttert straffeordning.
Flertallet vil på denne bakgrunn avvise
forslaget om å senke strafferammebegrensningen i § 172
til fengsel i 5 år.
Flertallet viser videre til opplysninger fra departementet
om at varetektsfengsling av mindreårige stadig finner sted,
særlig i alvorlige saker. Bestemmelsene i påtaleinstruksen
og straffeprosessloven praktiseres derfor ikke som et forbud mot
varetektsfengsling selv om domstolene i utgangspunktet er noe tilbakeholdne.
Flertallet er enig i at personer under 18 år
i utgangspunktet ikke bør varetektsfengsles. Varetektsfengsling
er gjerne en større påkjenning enn alminnelig
fengselsstraff, og må antas å innebære
en særlig påkjenning for personer under 18 år.
Det følger også av FNs barnekonvensjon at frihetsberøvelse
overfor mindreårige bare skal skje som siste utvei.
Flertallet viser til at samfunnet har en anledning
til å beskytte seg mot alvorlige gjengangerkriminelle under
18 år, men det viktigste i denne sammenheng bør
være tiltak i barnevernets regi.
Flertallet er tilfreds med at domstolene utviser varsomhet
med å varetektsfengsle mindreårige, og vil derfor
ikke gå inn for en oppmyking av regelverket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at økningen i grov
vold og ran har gitt behov for å se på praksis
for bruken av varetekt etter straffeprosessloven § 172 som
omhandler tilfeller der gjerningsmannen er kjent, og der løslatelse
vil støte an mot folks rettsfølelse. I tilfeller
med grov mishandling, overfall og ran oppleves stadig at en gjerningsmann
på frifot truer offeret eller sprer frykt i tiden som går
før rettssaken kommer opp. I disse tilfellene er manglende
bruk av varetekt iht. straffeprosessloven § 172
etter disse medlemmers syn i strid med den alminnelige
rettsfølelse, og praksis tar ikke tilstrekkelig hensyn
til det som var denne lovparagrafens intensjon.
Disse medlemmer er kjent med et lignende forslag
fra Oslo Politikammer om å senke strafferammen for å kunne
ilegge rettshåndhevelsesarrest etter § 172
til 6 år. Disse medlemmer deler ikke departementets
syn om at en senking av grensen til 5 eller 6 år innebærer
at denne type varetekt vil bli benyttet for andre forhold enn grov
vold og ran. Disse medlemmer viser til at de hensyn
som ligger til grunn for bestemmelsen tilsier at den i praksis vil komme
til anvendelse ved voldsforbrytelser, noe som er i overensstemmelse
med disse medlemmers intensjoner. Disse medlemmer kan
ikke støtte en praksis som går ut på at
ransmenn og voldsmenn som grovt mishandler sine ofre settes fri
umiddelbart etter avhør, til tross for at gjerningsmennene
er identifisert. Dette støter an mot folks rettsfølelse,
og er ikke i samsvar med intensjonene bak § 172.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn støtte forslaget i Dokument nr. 8:18 (1998-99)
og fremmer følgende forslag:
«I lov av 22. mai 1981 nr. 25 om rettergangsmåten i
straffesaker (straffeprosessloven), gjøres følgende endring:
§ 172 første punktum skal lyde:
Når noen mistenkes for en forbrytelse som kan medføre
fengsel i 5 år eller mer, eller forsøk på en
slik forbrytelse, kan han pågripes såfremt det
foreligger tilståelse eller andre forhold som i særlig
grad styrker mistanken, selv om vilkårene i § 171
ikke er til stede.»
Disse medlemmer mener videre at opphold i fengsel
er nødvendig ved drap, voldtekt og grov mishandling utført
av unge lovbrytere, ikke minst av hensyn til ofrene. Dette må ligge
til grunn for praktiseringen av varetektsfengsling av mindreårige
under 18 år.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen endre påtaleinstruksen
slik at grov kriminalitet utført av ungdommer gir grunnlag
for å begjære varetekt i større grad.»
Komiteen viser her til behandlingen
av Dokument nr. 8:13 (1998-99) om lov om endring straffeprosessloven § 193,
vedrørende lemping av beviskravet ved ransaking, og behandlingen
av det bebudede forslaget fra departementet om visitasjonsfullmakt
i politiloven. Komiteen vil behandle forslaget i
pkt. B nr. 3 sammen med de nevnte forslag.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at alle saker bør behandles så raskt som mulig.
Rask reaksjon er et viktig virkemiddel i bekjempelse av kriminalitet. Komiteen legger
vekt på hovedmålsettingen om å få ned
den totale saksbehandlingstiden i domstolene.
Komiteen viser til at Stortinget i Budsjett-innst.
S. nr. 4 (1998-99) om herreds- og byrettene (kap. 410) uttrykte
støtte til ulike tiltak for hurtigere domstolsbehandlinger:
«Komiteen ser med uro på at kriminelle
gjengangere og voldelige kriminelle begår ny kriminalitet
i påvente av at sakene kommer opp for retten. Videre er det
helt sentralt at tiden som går mellom pågripelse
og dom kortes ned, ved at ulike tiltak for hurtigere domstolsbehandling
søkes gjennomført.»
Komiteen fremmet derfor følgende
forslag som ble vedtatt av Stortinget 3. desember 1998:
«Stortinget ber Regjeringen utrede økt
bruk av varetekt overfor gjengangerforbrytere, og effektivisering
av prosessen med de som blir tatt på fersk gjerning.»
Komiteen viser til at det i Oslo byrett
allerede i dag er avsatt to rettssaler der politiet/påtalemyndigheten
selv kan beramme saker. Den ene rettssalen er avsatt for saker der
siktede sitter i varetekt. Saker mot gjengangere og voldssaker utgjør
en stor del av disse. For tiden vurderes det å sette i
verk ytterligere tiltak for å prioritere unge lovbrytere
og gjengangere. Komiteen er enig i en slik prioritering.
Komiteen vil vise til at i Oslo og enkelte andre steder
i landet har en ordning med reservert domstol fungert bra, og mener
at det er positivt at denne ordningen kan utvikles videre.
Komiteen viser til evalueringsrapporten for prøveprosjektet
med hurtigdomstolen i Sandefjord som har gitt svært gode
resultater, særlig knyttet til ventetiden i rettsapparatet
for ungdom og gjengangere, som er redusert betydelig. Komiteen mener
det nå er viktig at disse resultatene omgjøres
til praktiske tiltak over hele landet, slik at den ønskede
effekt kan oppnås ved alle norske domstoler. Komiteen ber om
at ventetiden ved de ulike domstolene knyttet til straffesaker blir
redegjort for i de årlige statsbudsjetter.
Komiteen merker seg for øvrig departementets vurdering
om at administrasjonen av særordninger reiser særlige
problemstillinger knyttet til en økning av den totale saksbehandlingstiden
når saker skal behandles forskjellig.
Komiteen vil også understreke at hensynet
til rettssikkerheten må spille en viktig rolle. Man må ikke få en
situasjon hvor saker kjøres så raskt gjennom rettssystemet
at det kan være fare for at rettssikkerheten til den enkelte
ikke ivaretas.
Komiteen besøkte nylig under en studietur
i USA Midtown Community Court i New York. Domstolen omfattet et
relativt avgrenset geografisk område, og behandlet saker
med en strafferamme opptil 1 års fengsel der tiltalte hadde
tilstått. Straffesaken ble gjennomført raskt etter
pågripelse med umiddelbar domsavsigelse og med påbegynnelse
av soning, som regel samfunnstjeneste, umiddelbart. Kriminalomsorgen
og det sosial hjelpeapparatet var fysisk lokalisert til domstolen,
noe som - sammen med den raske oppfølgingen, bidro til å understreke
straffeforfølgingen som en integrert prosess, og også som
en del av lokalsamfunnets ansvar. Gjennom det nære samarbeidet mellom
kommunale myndigheter og justisetatene blir straffen en vei tilbake
til samfunnet. Erfaringene med domstolen var meget positive når
det gjaldt kriminalitetsutviklingen i det området domstolen
omfattet.
Komiteen mener en lokal domstol etter et slikt mønster
er en interessant modell som bør vurderes, kanskje særlig
i befolkningstette områder der sakstallet er stort nok.
En slik modell er særlig interessant som en mulighet til å gi
unge lovbrytere en rask og følbar reaksjon umiddelbart
etter et lovbrudd. Komiteen viser til at departementet
i sitt brev av 8. april 1999 til komiteen opplyser at det
i tillegg til eksisterende tiltak vurderes å sette i verk
ytterligere tiltak for å prioritere unge lovbrytere og
gjengangere. Komiteen mener en modell som den nevnte
vil kunne ha en betydelig forebyggende effekt og ber Regjeringen
vurdere modellen i sitt videre arbeid. Komiteen forutsetter
at rettssikkerhetshensyn må ivaretas ved en eventuell utprøving
av en slik modell.
Komiteens medlemmer fra Høyre ser positivt
på at departementet allerede har satt i gang en ordning
med en reservert rettssal i Oslo byrett for saker der siktede sitter
i varetekt, i hovedsak knyttet til gjengangere og voldssaker. Dette
er helt i tråd med intensjonen i Høyres forslag. Disse
medlemmer vektlegger også departementets forsikringer
i brev til justiskomiteen av 8. april 1999 om at det nå vurderes å sette
i verk ytterligere tiltak for å prioritere unge lovbrytere
og gjengangere i domstolene, og finner på denne bakgrunn
ikke behov for å fremsette Høyres forslag på dette
punkt da det anses å være imøtekommet
gjennom pågående arbeid i departementet.