Etter meirverdiavgiftslova § 16 andre ledd
bokstav b kan Finansdepartementet i saker som gjeld spørsmål
om ein publikasjon er omfatta av fritaket for aviser, bøker
og tidsskrift, avgjere om ein publikasjon er friteken frå avgiftsplikt,
etter å ha innhenta fråsegn frå det rådgjevande
utvalet. Utvalet vart etter oppnemninga i 1969 nytta da Finansdepartementet
utarbeida forskrifter som avgrensar fritaket og har sidan vorte
nytta til å vurdere konkrete saker som er innkomne til
Finansdepartementet for avgjerd.
Departementet gjer framlegg om at den særskilde saksbehandlinga
for trykt skrift saker og ordninga med eit eige rådgjevande
utval fell bort. Behandlingsmåten er tidsmessig krevjande
og Finansdepartementet har ikkje makta å avgjere sakene
så fort som ønskeleg ut frå vanlege forvaltningsrettslege
prinsipper. I tillegg blir praksis vanskeleg tilgjengeleg når
ein har ei slik ordning med mange enkeltavgjerder. Dette er ein
uheldig situasjon for avgiftsstyremaktene og for dei næringsdrivande
innan bransjen.
Perioden for det siste oppnemnde utvalet gjekk ut 31. desember
1997, og det er ikkje oppnemnt eit nytt utval. Bakgrunnen for dette
har vore at det har vist seg å vere vanskeleg å etablere
eit utval som fungerer godt, og at restansesituasjonen var problematisk.
Finansdepartementet har derfor i fleire saker den seinare tid gitt
fortolkningsfråsegner på området utan å legge saka
fram for eit utval først. Saker om trykt skrift har såleis
blitt behandla på same måte som andre saker som
gjeld spørsmål om rekkevidda av avgiftsplikta
etter meirverdiavgiftslova. Stortinget blei orientert om dette i
St.prp. nr. 1 (1998-1999) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Sjølv om reglane om nullsats for trykt skrift gjer sitt
til å komplisere meirverdiavgiftssystemet, er dette rettsområdet
etter kvart blitt fastsett gjennom forskrifter og lang forvaltningspraksis.
Finansdepartementet gjer på denne bakgrunn framlegg
om å oppheve meirverdiavgiftslova § 16
andre ledd bokstav b.
Framlegget vil føre til at trykt skrift saker blir behandla
på ordinær måte. Den næringsdrivande
vil såleis kunne be fylkesskattekontoret i første
instans om å vurdere om ein publikasjon er omfatta av fritaket for
trykt skrift, og avgiftsforvaltninga vil gi fråsegn på bakgrunn
av ei begrunna oppfatning om publikasjonen sin avgiftsmessige status.
I tilfelle kor avgiftsstyremaktene fattar eit etterberegningsvedtak, kan
ein klage vedtaket inn for Klagenemnda for meirverdiavgift. Klagenemnda
sitt vedtak kan vidare bli brakt inn for domstolen. Prosedyrane
for saksbehandlinga vil bli enklare og dette har som siktemål å korte
ned saksbehandlingstida, både for den avgiftspliktige og
for avgiftsstyremaktene.
Ei oppheving av § 16 andre ledd bokstav b vil ikkje
få betydning for departementet sin kompetanse til å gi
forskrifter om utfylling, avgrensing og gjennomføring av
fritaket for trykt skrift, fordi departementet framleis vil ha heimel
til dette i meirverdiavgiftslova § 16 andre ledd
bokstav a.
Departementet viser til framlegg til endring av meirverdiavgiftslova § 16
andre ledd bokstav b. Departementet gjer framlegg om at endringa
skal gjelde med verknad straks.
Alle saker om trykt skrift blir i dag først vurdert
av fylkesskattekontoret og Skattedirektoratet. Mange saker blir òg
avslutta etter at den næringsdrivande har fått
ei fråsegn frå ein av desse instansane. Dei underliggjande
organ har såleis allereie i dag monaleg kompetanse på området.
Finansdepartementet meiner at det ikkje vil være særleg
meir arbeidskrevjande i større grad å svare den
næringsdrivande direkte framfor å førebu
og oversende saka til Finansdepartementet. Dersom framlegget til
endring av meirverdiavgiftslova blir vedteke, vil Finansdepartementet
utarbeide oversikt over praksis i dei sakene som er behandla etter å ha
vore lagde fram for det rådgjevande utval for trykt skrift.
Framlegget inneber inga endring av materiell karakter.
For Finansdepartementet vil endringa medføre ein reduksjon
av sakstilgangen, ved at det for framtida berre vil vere tvilsame
og prinsipielle saker som skal bli lagde fram for departementet
for fråsegn.
Ein legg òg til grunn at dei avgiftspliktige får raskare
avklaring og at praksis blir meir tilgjengeleg. Finansdepartementet
kan såleis heller ikkje sjå at framlegget skulle
medføre negative administrative eller økonomiske
konsekvenser for desse.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om endring i merverdiavgiftsloven § 16
annet ledd bokstav b.