I proposisjonen foreslår departementet en rekke endringer
i straffeprosessloven og straffeloven m.v. som skal bedre etterforskningsmetodene
i kampen mot alvorlig kriminalitet og styrke regelverket mot terrorisme.
Telefonavlytting kan i dag bare foretas ved skjellig grunn til
mistanke om narkotikaforbrytelser iht. regler i straffeprosessloven
kap. 16 a, og i nærmere angitte saker om rikets sikkerhet,
jf. telefonkontrolloven av 1915. Departementet foreslår
at telefonkontrolloven oppheves, og at disse reglene innarbeides
i straffeprosessloven. Departementet går dessuten inn for
at adgangen til telefonavlytting utvides til også å gjelde
andre lovbrudd enn narkotikalovbrudd, dersom de har en strafferamme
på fengsel i 10 år eller mer, samt ved brudd på eksportkontrolloven.
I dag kan kontroll av trafikkdata besluttes i de samme typer
saker som telefonavlytting. Departementet foreslår at adgangen
til slik kontroll utvides til å omfatte alle lovbrudd med
en strafferamme på 5 år eller mer, samt enkelte
lovbrudd med lavere strafferamme. Betegnelsen telefonkontroll foreslås
byttet ut med kommunikasjonskontroll. Det foreslås ikke å innføre
en adgang til å avlytte telefoner og andre kommunikasjonsanlegg
som den mistenkte antas å ringe til.
Lengstefristen for telefonkontroll er i dag 4 uker, med adgang
til forlengelse. Denne fristen opprettholdes som en hovedregel.
I saker om rikets sikkerhet foreslås at fristen settes
til 8 uker. Det er ingen lengstefrist i slike saker i dag.
Kommunikasjonskontroll besluttes av retten, men påtalemyndigheten
har kompetanse i hastesaker. Departementet mener at påtalemyndigheten
bør beholde denne hastekompetansen selv om området
for kontrollen utvides, men departementet går inn for at vilkårene
blir noe strengere.
Etter gjeldende rett kan opplysninger fra telefonkontroll ikke
brukes som bevis under hovedforhandlingen, og den mistenkte og forsvareren
har ikke rett til innsyn i dokumenter fra telefonkontroll. Departementet
foreslår at disse særordningene oppheves.
Enhver skal etter dagens regler på begjæring
gis underretning om hvorvidt han eller hun har vært underlagt
telefonkontroll i narkotikasak. Departementet mener at denne innsynsretten
bør gjelde i alle saker hvor det kan foretas kommunikasjonskontroll
bortsett fra i saker om rikets sikkerhet.
Departementet går inn for at overskuddsinformasjon fra
kommunikasjonskontroll fortsatt skal kunne brukes som grunnlag for
etterforskning av andre straffesaker. Nytt er forslaget om at overskuddsinformasjon
skal kunne brukes som bevis i andre saker, men bare så langt
det dreier seg om bevis for et lovbrudd som selv kunne ha begrunnet
kontrollen. Overskuddsinformasjon kan brukes til å forebygge
at noen uskyldig blir straffet, og etter forslaget dessuten for å avverge
en straffbar handling som kan medføre frihetsstraff.
Det har vært antatt at politiet uten lovhjemmel kan avlytte
og gjøre opptak av samtaler hvis politiet selv deltar i
samtalen eller den ene samtaleparten samtykker. Departementet foreslår
at denne adgangen lovfestes. Avlytting og opptak skal kunne skje
når noen med skjellig grunn mistenkes for en forbrytelse som
etter loven kan medføre frihetsstraff.
I proposisjonen vurderes det om det bør åpnes
for bruk av romavlytting under etterforskningen. Departementet fremmer
ikke forslag om å tillate dette.
Utleveringspålegg i forhold til gjenstander som kan
være bevis, kan i dag bare besluttes av retten. Departementet
foreslår at påtalemyndigheten gis kompetanse til å beslutte
utleveringspålegg i hastesaker. Det er lagt til grunn i
rettspraksis at dagens lov også gir hjemmel til å gi
utleveringspålegg fremover i tid. Dette foreslås
lovfestet, men adgangen foreslås snevret inn i forhold
til gjeldende rett. Det åpnes for utsatt underretning til
siktede om ransaking, beslag og utleveringspålegg.
I dag er adgangen til å foreta teknisk sporing ulovfestet.
Departementet foreslår at adgangen lovreguleres og utvides.
Departementet går inn for at det innføres en
ordning hvor det oppnevnes forsvarer for den mistenkte ved bruk
av tvangsmidler som kommunikasjonskontroll, teknisk sporing og utsatt
underretning om ransaking, beslag og utleveringspålegg.
Forsvareren skal ivareta den mistenktes interesser i saken, og får
adgang til å påkjære avgjørelsen.
Departementet foreslår videre at retten skal kunne beslutte
at bevisførsel om politiets spaningssted ikke tillates
hvis opplysningene er uten betydning for dommens innhold. For øvrig
foreslås det ikke noen lovfesting av reglene om spaning,
infiltrasjon, kontrollerte leveranser eller provokasjonslignende
tiltak.
Fristen for varetektsfengsling i saker etter straffeloven kap.
8 om rikets sikkerhet eller kap. 9 om forbrytelser mot statsforfatningen
eller statsoverhodet er i dag lenger enn vanlig, nemlig en uke.
Departementet foreslår at denne særbestemmelsen
oppheves.
Det foreslås ikke noen egen straffebestemmelse om terrorisme.
Derimot fremmes det forslag til enkelte endringer i eksisterende
straffebestemmelser som kan ha betydning for bekjempelsen av terrorisme.
Departementet går ikke inn for å utvide straffeloven § 104
a om blant annet deltagelse i organisasjoner som har til formål å forstyrre
samfunnsordenen, til også å gjelde deltagelse
i organisasjoner med bestemte holdninger, for eksempel nynazistiske organisasjoner.
Bestemmelsen foreslås endret slik at det går klarere
frem at det er et vilkår for straff at det er tatt skritt
for å realisere organisasjonens formål ved ulovlige
midler.
Det gis i kap. 20 en kort orientering om Europol og om mulighetene
for norsk tilknytning til Europol.