Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag
Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond
Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti,
Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet,
Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, øystein Djupedal, fra
Venstre, Terje Johansen, og representanten Benn Mikalsen,
viser til svar fra finansminister Gudmund Restad 12. oktober
og 5. november 1999 på spørsmål
fra saksordfører Steinar Bastesen hhv. 17. september
og 21. oktober 1999. Svarene følger som vedlegg
1 og 2 til denne innstillingen.
Komiteen viser også til spørsmål
fra Erik Dalheim 21. oktober 1999 og svar fra finansministeren
av 5. november 1999 som følger som vedlegg 3 til innstillingen.
Komiteen viser videre til at det er avholdt høring
med Kongelig Norsk Båtforbund den 21. oktober
1999. Den informasjon som er fremkommet spriker veldig hva angår
antall båter som antas å utløse registreringsplikt
etter de gjeldende bestemmelser. Toll- og avgiftsdirektoratet legger
til grunn at et normalår vil utløse 15 000
nyregistreringer og mellom 33 000 og 35 750 omregistreringer.
Samlet regner således Toll- og avgiftsdirektoratet med
mellom 48 000 og 50 750 registreringspliktige
ny- og omregistreringer. Norges Båtbransjeforbund anslår
med mellom 5 000 og 10 000 nyregistreringer og
omregistreringer. Estimatene fra Toll- og avgiftsdirektoratet innebærer
at bortimot 10 pst. av fritidsbåtflåten omsettes årlig.
Tallene fra Norges Båtbransjeforbund indikerer at omsetningen
pr. år utgjør om lag 2 pst. av den samlede fritidsbåtflåte.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, mener at det
er nyttig med et fritidsbåtregister og vil anføre
at alle båter av verdi og betydning er forsikret.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
konstaterer at de forutsetninger som ble lagt til grunn ved opprettelsen
av registeret ifølge departementet i hovedsak er de samme
i dag.
Flertallet vil understreke at en forutsetning ved
opprettelsen av registeret var at driften av ordningen skulle være
selvfinansierende, og at en omregistrering ble anslått å koste
om lag 180-200 kroner.
Flertallet konstatere at dette beløp
i dag er vurdert til å bli 270-300 kroner. Flertallet registrerer at
dette er en økning ut over tidligere anslag. Flertallet forutsetter
at kostnadene knyttet til ordningen følges nøye
slik at ytterligere økninger ikke finner sted.
Flertallet ber departementet komme tilbake med
en omtale av ordningen i budsjettet for år 2001. Flertallet ber
spesielt om en oppsummering av de fordeler ordningen medfører
for båtfolket, og den økonomiske situasjon for
Båtregisteret i Fredrikstad.
Flertallet ber videre om en evaluering av ordningen
i 2002.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremlegge for Stortinget
en evaluering av ordningen med registrering av fritids- og småbåter
etter båtsesongen 2001, slik at Stortinget får
anledning til å evaluere ordningen, senest i vårsesjonen
2002.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at ordningen er forholdsvis ny
og til at registeret ennå ikke er operativt. Det kan derfor
være behov for at den gjennomgås etter at den
har fungert en tid, til ut på året 2001. På denne
måten vil en rekke av de spørsmål som nå stilles
til ordningen bli avklart. Stortinget bør få anledning
til å evaluere denne ordningen senest i vårsesjonen
2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at det i 1989 ble innført
lov om obligatorisk registrering av fritidsbåter i Sverige.
Dette registeret var langt på vei det samme som Norge har
i dag. Politiet, sjøredningstjenesten og skattemyndighetene
hadde tilgang til dette registeret, mens derimot forsikringsselskapene ikke
hadde tilgang til registeret. I 1992 var det registrert 270 000
båter i registeret, disse ble håndtert av 18 årsverk.
Ved årsskiftet 1992-93 ble loven forandret og det statlige
båtregisteret ble nedlagt. Den svenske regjeringen åpnet
i forbindelse med nedleggelsen av båtregisteret muligheten
for at forsikringsbransjen eller båtorganisasjonen skulle
få tilgang til registeret. På denne måten
kunne registeret drives videre på frivillig basis.
Våren 1993 besluttet Forsikringsforbundet i Sverige å gi
Svenska stoldskyddforeningen (SSF) i oppdrag - gjennom direkteavtale
med de respektive båtforsikringsselskapene - å hente
ut av det nedlagte registeret de opplysningene som var nødvendig
for å drive det nye registeret på frivillig basis.
Det nye svenske registeret er i dag et register over forsikringstaker
og de forsikrede objekter, og er tilsluttet av ca. 160 000
båteiere. Politiet, sjøredningstjenesten og forsikringsselskapene
har tilgang til det nye registeret gjennom direkteoppkobling døgnet
rundt.
Disse medlemmer vil vise til at det er to ansatte
for å drive det nye svenske registeret, mot 18 årsverk
i det gamle registeret. Kostnaden for å drive det nye svenske
registeret er i underkant av 2 mill. svenske kroner, som dekkes
av forsikringsselskapene med bakgrunn i det enkelte forsikringsselskaps
markedsandeler.
Disse medlemmer mener det er nyttig med et fritidsbåtregister
og vil anføre at alle båter av verdi og betydning
er forsikret i et forsikringsselskap. Disse medlemmer vil
hevde at en ordning med et frivillig register, oppbygd lik det svenske
registeret, både vil være samfunnsøkonomisk
besparende og besparende for den enkelte bruker.
Disse medlemmer vil vise til svarbrev fra finansminister
Gudmund Restad til Arbeiderpartiet der det i svar på spørsmål
nr. 6 at det i normalår vil påløpe en årlig
driftskostnad for registeret på ca.13,5 mill. kroner, noe
som er 11,5 mill. kroner mer enn det koster å drive det
nye frivillige svenske registeret. I samme svar antyder finansministeren
at et gebyr med basis i gjeldende anslag vil utgjøre i
størrelsesorden 270-300 kroner. I Sverige betaler den enkelte
ingenting for å registrere sin båt.
Disse medlemmer ønsker på denne bakgrunn å innføre
en ordning etter svensk mønster i Norge. Disse medlemmer forventer
at Regjeringen i forbindelse med en nedlegging av det norske fritids-
og småbåtregisteret arbeider for at forsikringsselskapene,
båtorganisasjoner eller andre kan drive et frivillig småbåtregister
videre.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Vedtak til lov om endring av lov av 25. juni
1998
nr. 47 om fritids- og småbåter
I lov av 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter
blir det gjort følgende endring:
I
Nåværende kapittel 2 oppheves.
II
Endringen under I trer i kraft fra 1. januar 2000.»
Disse medlemmer vil subsidiært støtte forslagene
om at ordningen med registrering av fritids- og småbåter
evalueres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Benn Mikalsen bemerker at estimatene
for registreringspliktig omsetning fra Toll- og avgiftsdirektoratet
synes å være altfor høye. Disse
medlemmer uttrykker stor frykt for at småbåteierne
i og med innføringen av fritidsbåtregisteret påføres
store kostnader med driften og nedbetalingen av nødvendige
investeringer vedrørende registeret, siden registeret skal
være selvfinansierende. Det uttrykkes derfor tvil om den samfunnsmessige
nytten med fritidsbåtregisteret er større enn
samfunnskostnadene vedrørende drift og investeringer i
dette registeret.
Disse medlemmer vil videre anføre at
fritidsbåteierne allerede i stort monn bidrar til fellesskapet
ved m.v.a. på en del av omsetningen av fritidsbåter.
Dessuten betales det HK-avgift, som i utgangspunktet var en liten
og midlertidig avgift, innført i 1978, på kr 30,00
og som i dag er en permanent avgift pålydende for i år
kr 118,50 pluss m.v.a. Denne avgiften innbringer årlig
om lag 100 mill. kroner til statskassen. Det betales også «veiavgift» på bensin som
brukes om bord. Denne avgiften utgjør om lag 300 mill.
kroner i året. Da denne «veiavgiften» ble
innført, skulle den benyttes til veiutbygging. Disse medlemmer viser
til at båter som ble brukt til yrkesfiske lenge hadde avgiftsfritak.
Dermed er denne avgiften en skattlegging av båtbruk og
derfor blir innføringen av registreringsgebyr en ekstraavgift
som båteierne påføres.
Komiteens medlem fra Venstre og representanten
Benn Mikalsen viser til at Venstre gikk imot opprettelsen
av fritidsbåtregisteret, og at Kystpartiet er prinsipielt
imot et offentlig fritidsbåtregister. Disse medlemmer frykter
at registeret i framtiden kan brukes til å pålegge
båteierne nye avgifter. Disse medlemmer viser
videre til at det kan se ut til at kontrollorganisasjonen ikke står
i rimelig forhold til gevinstene ved et slikt register. Disse medlemmer mener
Fritidsbåtregisteret bør vurderes organisert som
et frivillig register basert på forsikringsordninger
gjerne i regi av forsikringsbransjen, tilsvarende den modellen som
Sverige har valgt.
Disse medlemmer mener det vil være behov for
en evaluering av båtregisteret etter at det har fungert
en tid, og går inn for at det foretas en evaluering etter
båtsesongen 2000, slik at Stortinget kan evaluere ordningen
senest i vårsesjonen 2001.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen framlegge for Stortinget
en evaluering av ordningen med registrering av fritids- og småbåter
etter båtsesongen 2000, slik at Stortinget får
anledning til å evaluere ordningen, senest i vårsesjonen
2001.»
Disse medlemmer vil subsidiært støtte forslaget
om at ordningen evalueres i 2002.