Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arnesen,
Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen og øyangen, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
lederen Alvheim og Nesvik, medlemmene fra Kristelig Folkeparti,
Næss og Woie Duesund, medlemmene fra Høyre, Høegh og Sjøli, medlemmet
fra Senterpartiet, Gløtvold, og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti,
Ballo, viser til at ny lov om strålevern og bruk
av stråling vil erstatte røntgenloven fra 1938,
som består av kun 6 paragrafer og er en utstrakt fullmaktslov. Komiteen har
merket seg at det i gjeldende lov er hjemlet fire forskrifter, og
at det finnes 18 regelverk (ytterligere 1 er under utarbeiding)
innenfor strålevernområdet.
Komiteen viser til at bestemmelsene inneholder
detaljerte regler for bruk av strålekilder til ulike formål,
og at noen av disse fremstår som forskrifter, men er ikke
saksbehandlet og formelt vedtatt og kunngjort som forskrifter.
Komiteen er glad for at det nå foreligger
et forslag til ny strålevernlov, og at departementet har
til hensikt å revidere og redusere antall bestemmelser.
Komiteen viser videre til at forslaget også omfatter
en mindre endring i lov om atomenergivirksomhet av 12. mai 1972. Komiteen har
merket seg at dette forslaget er en innføring av internkontroll
i slik virksomhet, og slutter seg til dette forslaget.
Komiteen har merket seg at regelverket for strålevern
er sektorovergripende, og er enig i at lovgivningen ikke bør
spaltes opp for å lykkes med en samlet regulering. Komiteen viser
til den kompetanse som Statens strålevern innehar, og at
det derfor er fornuftig å beholde dagens lovstruktur. Komiteen har
merket seg at lovforslaget innebærer en videreføring
av egen lov for strålevernet som opprettholder prinsippene
i dagens røntgenlov, men som samtidig styrker, fornyer
og utvider det rettslige grunnlaget og gir en tilpasning til dagens
regelverks- og forvaltningsbehov.
Komiteen viser til at mye av det regelverk som finnes,
er basert på internasjonale normer som det er vesentlig
for Norge å forholde seg til, og som man har forholdt seg
til i flere tiår. Komiteen mener det er viktig å ha
lov- og regelverk i Norge som tar sikte på harmonisering
av praksis innenfor strålevern.
Komiteen viser til at det foregår et
omfattende internasjonalt standardiseringsarbeid gjennom flere internasjonale
organisasjoner. Standardiseringsvirksomheten i Norge er organisert
i ett sentralorgan, Norges Standardiseringsforbund, som har fem
selvstendige fagorganer med ansvar på sine områder. Komiteen har
merket seg at Statens strålevern er medlem av flere nasjonale
tekniske komiteer, bl.a. på det røntgentekniske
området, og kan påvirke standardenes innhold.
Komiteen har merket seg at det er redegjort for ulike
typer stråling, både fra elektromagnetiske felt
og radioaktive stoffer, og om anvendelse og virkning. Komiteen er
klar over at det er en del frykt og engstelse for stråling,
og finner dette forståelig. Komiteen vil
imidlertid påpeke den nytteverdi og effekt stråling
har i mange sammenhenger, eksempelvis for å diagnostisere
alvorlige sykdommer og brukt som behandling og smertelindring.
Komiteen er klar over at strålebegrepet
er omfattende langt utover røntgenstråling og
stråling fra radioaktive stoffer. Synlig lys, ultrafiolett
stråling, mikrobølger, radiobølger med
mer er også former for stråling.
Komiteen vil påpeke at ny teknologi stadig
utvikler utstyr vi tar i daglig bruk, som f.eks. mobiltelefoner
og dataskjermer, og som det er usikkerhet om har helseskadelige
virkninger. Komiteen mener det er grunn til å følge
denne utviklingen nøye.
Komiteen viser til at røykvarslere ikke
representerer noen fare i det daglige, men tvert imot har stor nytteverdi
som brannvarsler. Problem kan eventuelt oppstå på sikt
når alle disse etter hvert skiftes ut fordi det ikke finnes
noe system for innlevering, destruering eller eventuell revidering
av disse. Komiteen vil peke på at det bør
utarbeides tiltak for håndtering av slike røykvarslere
og eventuelt andre produkter, slik at en får en trygg avfallshåndtering.
Komiteen er tilfreds med den grundige redegjørelse
det er i proposisjonen om akutte virkninger ved bruk av stråling
og de forholdsregler som tas i planlegging av strålevern
og fastsettelse av vilkår for bruk av stråling. Komiteen har
merket seg at særlig økt risiko for utvikling
av kreftsykdom og økt risiko for genetisk betinget sykdom
i senere generasjoner kan være sene virkninger etter stråling.
Komiteen viser til at bruken av strålekilder
i samfunnet er omfattende, og at omgangen med slike strålekilder
krever utdanning, god opplæring og bruk av registreringsmålere
for å forhindre utilsiktet stråling.
Komiteen vil peke på at i tillegg har
forskjellige virksomheter, sykehus, industri, universiteter m.v.
en rekke vedvarende bestrålingssituasjoner som skyldes
naturlige forhold, som radon, tidligere hendelser med radioaktivt
nedfall etter atomsprengninger eller reaktoruhell. Komiteen viser
til at slike bestrålingssituasjoner har strålevernmessig
interesse og krever samfunnsmessig oppmerksomhet. Ulike metoder
for måling av slike forekomster er i bruk.
Komiteen viser til eksempelvis den omfattende oppfølgingen
av nedfallet etter Tsjernobylulykken som har bestått av
kartlegging, doseberegninger, radioøkologiske studier og
gjennomføring av tiltak. Dette har medført en
betydelig samling av kunnskap om slikt nedfall som vil ha nytteverdi
om lignende situasjoner skulle oppstå.
Komiteen har merket seg at det på bakgrunn
av høringsuttalelser er tatt inn miljø i lovforslagets formålsbestemmelse,
og slutter seg til dette. Videre viser komiteen til
at det understrekes at loven ikke rettes inn mot et særskilt
livsområde eller en avgrenset personkrets, men mot alle
former for menneskelig aktivitet som har betydning fra et strålevernsynspunkt.
Komiteen viser til at det fra Statens strålevern er
påpekt at:
«Det er av stor viktighet at stråleverntiltak
implementeres ved installasjon av stråleavgivende apparatur.
Det synes derfor riktig å inkludere begrepet «installasjon» i
opplistingen over saklig virkeområde.»
Komiteen vil påpeke at det er av stor
viktighet for strålevernet å forebygge skadevirkninger
på helse og miljø, og at det derfor er en viktig
forutsetning at apparater og utstyr er riktig installert og skjermet.
Komiteen har merket seg at stråling er
definert som ioniserende og ikke-ioniserende stråling,
og slutter seg til at loven bør gi adgang til å regulere
alle relevante strålevernbehov man i dag kjenner, samt
følge med på om ny kunnskap medfører
behov for reguleringer på nye felter.
I den forbindelse vil komiteen vise til at høringsinstansene
har sluttet seg til at loven bør avgrenses mot naturlig
stråling som det synes umulig å regulere. Komiteen vil
allikevel påpeke at det er ønske om en utdypende
regulering av radon.
Komiteen viser til at Kongen i forskrift skal kunne
bestemme om loven skal gjelde for Svalbard, Jan Mayen og norske
biland, og at LO i høringene har påpekt at det
er like stort behov for å sikre arbeidsmiljø og
andre i forbindelse med stråling på Svalbard som i
Norge for øvrig.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har
merket seg at det bes om at det nedsettes en arbeidsgruppe som utreder
nærmere hvordan man skal la loven gjelde for Svalbard,
Jan Mayen og norske biland. Flertallet mener at det
bør nedsettes en slik arbeidsgruppe.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen nedsette en arbeidsgruppe
for å utrede nærmere hvordan man skal la loven
gjelde for Svalbard, Jan Mayen og norske biland.»
Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk
Venstreparti viser til at Regjeringens stortingsmelding
om Svalbard ligger til behandling i utenrikskomiteen. Blant de spørsmål som
skal diskuteres i forbindelse med Svalbardmeldingen, er anvendelse
av norsk lovgivning på Svalbard. Disse medlemmer ser
det som naturlig at departementet vurderer strålevernlovens
anvendelse på Svalbard på bakgrunn av Stortingets
behandling av Svalbardmeldingen. Disse medlemmer ser
det som ønskelig at den nye strålevernloven i
størst mulig grad blir gjort gjeldende på Svalbard.
Komiteen viser til at loven skal gjelde
på norske skip, med de begrensninger som følger
av folkeretten, på kontinentalsokkelen og på norske
luftfartøy med mindre de befinner seg i områder
underlagt andre staters høyhetsrett.
Komiteen har merket seg at dagens etablerte hjemmel
for å kreve godkjenning eller melding av anlegg, apparater
og materiell bør videreføres, og at dette er tatt
inn i lovforslaget.
Komiteen vil påpeke at det er en forutsetning for å ivareta
strålevern at de som utfører arbeidet, har kunnskap
enten i form av utdanning eller opplæring. Komiteen viser
til at behovet for opplæring eller utdanning vil være
svært uensartet, og at det i lovs form ikke bør
være for detaljert, men at det er rom for skjønn.
Graden av kunnskap eller opplæring som er nødvendig
for ulike typer oppgaver, må utdypes gjennom forskrifter
for enkeltområder.
Komiteen har merket seg at Radiografforbundet
har påpekt hvor viktig det er med krav til utdanning hos
personale som anvender stråling, at de har krav på opplæring,
og at det bør fastsettes minimumskrav til faglige kvalifikasjoner
til de som er satt til å bruke stråling i medisinsk øyemed.
Komiteen viser til arbeidsmiljøloven
om internkontroll og helsepersonelloven om forsvarlig yrkesutøvelse. Komiteen vil
påpeke nødvendigheten av samspill og positiv dialog
mellom profesjonene som arbeider med stråling.
Komiteen viser til at vernetiltak knyttet til skjerming
er mangeartet og må konkretiseres i utfyllende forskrifter,
og at dette er ivaretatt i § 8. Dette kan omfatte
så vel krav til konstruksjon av anlegg og kilder som driftsrutiner
som ivaretar sikkerheten. Komiteen har merket seg
at det foreslås hjemmel for fastsettelse av dosegrenser
for relevante typer stråling.
Komiteen har merket seg at formålet med
dosimetri er å overvåke at eksisterende strålenivå ligger innenfor
fastsatte dosegrenser, og at nivået er betryggende lavt
der dosegrenser foreligger.
Komiteen slutter seg til at hjemmelen for kravet
til doseovervåking videreføres, og om generell overvåking
av strålenivået på slike arbeidsplasser/områder
med strålekilder. Komiteen er enig i at
dette registreres og oppbevares for tilsynsformål.
Komiteen har merket seg at legeundersøkelse bare
bør innføres når det anses å ha
strålevernmessig gevinst, og slutter seg til dette.
Komiteen har merket seg at det i store virksomheter
kan være vanskelig å plassere ansvaret, og anser
forslaget om lovhjemmel for å fastsette krav om organisering
av strålevern for viktig.
Komiteen har merket seg at det foreslås
hjemmel for å fastsette aldersgrenser for arbeid med all stråling
samt tiltak tilknyttet særskilt vern av ømfintlige
persongrupper.
Komiteen er tilfreds med kravet til NDT-sertifikat
og strålevernbevis for personell som arbeider med stråling
i privat sektor.
Komiteen har merket seg at det i loven skal fastsettes
et generelt krav om forsvarlighet som et grunnleggende krav på områder
der loven ikke er utfylt med presiserende normer på forskriftsnivå.
Komiteen viser til at det foreslås hjemmel
for å pålegge internkontroll og internkontrollsystem,
og at det blir krav til registrering av nødvendige opplysninger
om dette til tilsynsformål.
Komiteen har merket seg at det redegjøres
for beredskap i tilfelle atomulykker, og for organisering og mandat
for Kriseutvalget ved atomulykker. Komiteen har videre
merket seg at det foreslås hjemmel for at Kriseutvalget
skal kunne gjennomføre pålegg i samsvar med sitt
mandat.
Komiteen vil påpeke at det blir planleggingsplikt
for virksomheter som kommer inn under loven for å kunne
håndtere uhell eller ulykker.
Komiteen viser videre til at det er behov for
et klart rettslig grunnlag for å stille krav til avfallshåndtering,
som utslipp av radioaktive stoffer, og også bestemmelser
knyttet til håndtering av andre strålekilder.
Komiteen er glad for at det i loven er klare krav til
slik håndtering for å forebygge skadelig innvirkning
på miljø og helse, og at det også vil
bli stilt krav til å uskadeliggjøre stråleavgivende
utstyr som tas ut av bruk.
Komiteen vil påpeke at naturlig stråling
ikke kommer under lovens virkeområde, men omhandler situasjoner
der naturlig ioniserende stråling er forhøyet
som følge av menneskelig aktivitet.
Komiteen viser til at det i forslaget er gitt
klare regler for medisinsk strålebruk med vurdering av
om andre teknikker kan brukes hvis mulig, og med klare krav til
jevnlig kontroll av at beregnet stråledose er i samsvar
med den som faktisk gis. Komiteen viser til at stråleverntiltak
vil bli gitt i utfyllende forskrifter.
Komiteen vil peke på at det i virksomheter,
eksempelvis offshore, bør vurderes om andre metoder som
ultralyd eller virvelstrømmer kan benyttes.
Komiteen er enig i at det er hensiktsmessig å etablere
hjemmel for å regulere alle typer transport av strålekilder,
men vil påpeke at autorisert personell har kompetanse til å kunne
gjennomføre dette forsvarlig.
Komiteen viser til at Statens strålevern
tillegges tilsynsansvaret. Komiteen vil peke på den
kompetanse det har som landets fagmyndighet på området
strålevern og atomsikkerhet. Komiteen viser
til at Strålevernet har utfordrende oppgaver med all den offentlige
interesse som er om stråling og avfallshåndtering. Åpenhet,
god informasjon og kommunikasjon er en forutsetning for trygghet
og tillit, og slik framstår denne fagmyndigheten.
Komiteen viser til at denne oppgaven kan delegeres
på avgrensede områder, og anser at for eksempel
tilsyn med solstudioer og lignende praktisk kan ha kommunen som
tilsyn.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det stadig etableres private røntgeninstitutt
som selger helsetjenester, og vil påpeke at disse må følges
med nødvendig tilsyn og krav til forsvarlighet.
Komiteen har merket seg at det fra
departementets side har blitt vurdert om atomenergiloven burde integreres
i ny strålevernlov, men ikke foreslår dette. Det
vises videre til at det for tiden arbeides med forberedelse av visse
endringer i denne som vil komme til Stortinget på et senere
tidspunkt.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, har merket seg at også andre lover
er vurdert i forbindelse med forslaget til ny strålevernlov
og dens betydning for andre områder.
Dette lovforslaget inneholder en endring i atomenergiloven
om å etablere internkontroll og internkontrollsystem. Komiteen slutter
seg til dette forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til at arbeidsmiljø og sikkerhet er av like stor betydning
på Svalbard, Jan Mayen og andre bilaterale land, og foreslår
at det nedsettes en arbeidsgruppe for å vurdere hvordan
loven kan gjøres gjeldende i disse områder.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk
Venstreparti viser til at Regjeringens stortingsmelding
om Svalbard ligger til behandling i utenrikskomiteen. Blant de spørsmål som
skal diskuteres i forbindelse med Svalbardmeldingen, er anvendelse
av norsk lovgivning på Svalbard. Disse medlemmer ser
det som naturlig at departementet vurderer strålevernlovens
anvendelse på Svalbard på bakgrunn av Stortingets
behandling av Svalbardmeldingen. Disse medlemmer ser
det som ønskelig at den nye strålevernloven i
størst mulig grad blir gjort gjeldende på Svalbard.
Komiteen vil påpeke at virksomheter
som anvender stråling, skal være offentlig godkjent,
og at det skal være faglig ansvarlig ledelse med nødvendig
kompetanse.
Komiteen viser til at Radiografforbundet
i høringer understreker nødvendigheten av utdanning og
opplæring.
Ved bruk av stråling i verkstedindustri, offshore og
lignende er det krav til autorisasjon og strålevernbevis,
mens det ikke er særskilte krav til leger eller tannleger.
Lovteksten har imidlertid en klar bestemmelse om at det kan fastsettes
utfyllende forskrifter om utdanning, kvalifikasjonskrav og opplæring
for personer som anvender eller kommer i kontakt med stråling.
Komiteen ber Regjeringen vurdere om helsepersonell
som benytter stråling, men som ikke er utdannet på dette
felt, bør ta autorisasjons- og strålevernkurs.
Komiteen viser til at radioaktive røykvarslere har
lang halveringstid, og at det er behov for forsvarlig håndtering
av disse når de tas ut av bruk, på lik linje med
andre radioaktive innretninger.
Komiteen vil påpeke at opplæring
og utdanning er nødvendig for forsvarligheten, og at virksomhetene
må være godkjent og ha nødvendig tilsyn.