Det redegjøres for hovedtrekkene i utviklingen av helseberedskapens
organisering og innhold etter 1940. I januar 1940 ble Landsrådet
for sanitets- og sykehusberedskap oppnevnt. Rådets oppgave
var å utarbeide en plan for hvordan landets helsepersonell,
sykehus, sanitetsutstyr og materiell burde fordeles og utnyttes
i tilfelle krig. Arbeidet med helseberedskap ble gjenopptatt kort
tid etter annen verdenskrig; bl.a. ble et «medisinalt kriseutvalg» nedsatt
i oktober 1946. Neste trinn i den organisatoriske utvikling av beredskapen
var opprettelsen av Beredskapsrådet for landets helsestell
i oktober 1948.
Forslag til bevilgninger til helseberedskap ble fram til 1952
fremmet av Forsvarsdepartementet, og deretter overtok Sosialdepartementet
ansvaret. Helsedirektoratet spilte en sentral rolle i utviklingen
av helseberedskapen i etterkrigstiden. Regionalt fikk fylkeslegene
viktige oppgaver, og det ble også utpekt landsdelsberedskapsleger
blant fylkeslegene.
Beredskapsrådet for landets helsestell fikk i 1995 revidert
mandat og endret sammensetning. Det redegjøres for hovedområdene
som gjeldende helseberedskap er bygd på; institusjonsberedskap,
materiellberedskap, hygienisk beredskap, andre tiltak og personellberedskap.
I tillegg gis det en redegjørelse for utviklingen av katastrofepsykiatri.
Beredskapsrådet for landets helsestell la fram et forslag
til en helseberedskapslov i januar 1952, og det ble fremmet en odelstingsproposisjon
for Stortinget i mars 1955. Det var ingen debatt om saken verken
i Odelstinget eller i Lagtinget. Lov av 2. desember 1955 definerte
helsemessig beredskap som «tiltak som tar sikte på under
krig å verne befolkningens helse og å sørge
for nødvendig medisinsk behandling og pleie.»
Helseberedskapsloven har vært endret flere ganger. I
februar 1981 ble det nedsatt en arbeidsgruppe til å gjennomgå loven
med tilhørende forskrifter. Innstilling med lovutkast ble
avgitt i desember 1983, men saken ble ikke fulgt opp på den
tiden.
Sosialdepartementet nedsatte i februar 1985 en arbeidsgruppe
som avga innstilling i oktober 1987 – NOU 1987:36 Omsorg
ved beredskap og krig. Innstillingen inneholdt forslag til en ny
lov med forskrifter som skulle regulere tjenestepliktiges behov
for omsorgsavlastning, og kommunenes mulighet for å gi slik
hjelp.
Det ble ikke fremmet proposisjon om saken til Stortinget. Men
ved overgangen til 1990-årene tok Sosialdepartementet opp
arbeid med spørsmålet om en ny beredskapslov som
dels skulle omfatte både det helsemessige og sosiale område,
dels dekke både kriser og katastrofer i fred og krig.
I mai 1995 nedsatte Sosial- og helsedepartementet ei prosjektgruppe
til å utarbeide utkast til ny lov om helsemessig og sosial
beredskap. Det redegjøres for prosjektgruppas mandat og
for hovedinnholdet i prosjektgruppas innstilling som ble avgitt
i juli 1997. Den inneholdt dels en bred redegjørelse om
den helsemessige og sosiale beredskap, dels forslag til ny lov om helsemessig
og sosial beredskap, og dels forslag til nye bestemmelser i den
alminnelige helse- og sosiallovgivningen. Med unntak for ett punkt
var forslagene til lovbestemmelser enstemmige. Et mindretall på to gikk
imot forslaget om planleggingsplikt for kommuner og fylkeskommuner.
Utredningen la til grunn en inndeling av beredskapen i helse-
og sosialsektoren i følgende tre hoveddeler:
Prosjektgruppas innstilling ble sendt på høring
i juli 1997 med høringsfrist i desember 1997. Det ble mottatt
svar fra 131 høringsinstanser. Høringsinstansenes
uttalelser sammenfattes i følgende hovedpunkter:
Det gis honnør for en omfattende
utredning om temaet helsemessig og sosial beredskap. Utredningen
har stor opplysningsverdi og kan brukes som oppslagsverk.
Man har savnet oppdatert lovgivning på området, og
forslaget om en ny beredskapslov ønskes velkommen.
Det er bred tilslutning til hovedtrekkene i den foreslåtte
lovstruktur: dels en egen lov om helsemessig og sosial beredskap
som omfatter både kriser og katastrofer i fredstid og situasjoner
der riket er i krig eller når krig truer, dels bestemmelser
om alminnelig beredskap inntatt i de alminnelige helse- og sosiallover.
Når det gjelder beredskapsloven, er det bred tilslutning
til hovedtrekkene, men divergerende synspunkter på en del
av enkeltbestemmelsene. De fleste uttalelsene gjelder lovens virkeområde, planplikten
og enkelte av de såkalte fullmaktsbestemmelsene. Andre
bestemmelser blir mindre kommentert.
I likhet med andre sentrale bestemmelser i beredskapsloven
får lovfesting av plikt til beredskapsplanlegging for både
fred og krig bred støtte. Men her er det fra mange av høringsinstansene
en forutsetning at staten må gi økonomisk kompensasjon
for den merbelastning denne plikten sammen med plikten til å holde øvelser
anses å medføre.
Det uttales at det også er tilslutning til de fleste forslag
til bestemmelser i den alminnelige helse- og sosiallovgivning, men
at for enkelte av disse bestemmelsene er meningene sterkt delte.
Dette gjelder særlig forslaget om statliggjøring
av tilsynet med drikkevann.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks
H. Arnesen, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen, Karin Lian, Nils
Amund Røhne og Gunhild øyangen, fra Fremskrittspartiet, Harald T.
Nesvik og Thorleif Vikre, fra Kristelig Folkeparti, åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Høyre, Annelise Høegh og Sonja Irene
Sjøli, fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo, har merket seg at i alt 131 høringsnotater
har avgitt uttalelse til prosjektgruppas utkast til ny lov om helsemessig
og sosial beredskap som ble avgitt i juli 1997. Av høringsuttalelsene
går det fram at det er et entydig ønske om ny
beredskapslov, og at det er bred støtte til hovedtrekkene
i den foreslåtte lovstruktur, en lovstruktur basert på en
egen beredskapslov på helse- og sosialområdet,
samtidig som bestemmelsen som mest naturlig bør følge
av den alminnelige helse- og sosiallovgivningen, tas inn i disse
lover.
Komiteen har merket seg at det også er
bred tilslutninger til hovedtrekkene i beredskapsloven, men at flere
hevder at støtten til bl.a. kravet om beredskapsplanlegging
er knyttet opp til at staten må gi økonomisk kompensasjon
for merbelastning for fylker og kommuner.
Komiteen forutsetter at disse forhold blir vurdert
og tatt hensyn til ved fastsetting av rammetilskuddene i kommunesektoren.