Fiskeridepartementet legger i proposisjonen frem forslag om endringer
i lov 14. juni 1985 nr. 68 om oppdrett av fisk, skalldyr
m.v. (oppdrettsloven).
Hovedformålet med endringene er å etablere hjemmel
til å sette i verk tiltak som vil redusere miljøbelastningen
fra oppdrettsnæringen. Ved en styrking av oppdrettslovens
miljøprofil vil en ved forvaltning av oppdrettsnæringen
legge større vekt på næringens samfunnsansvar
for å ta vare på det omkringliggende miljø.
Det foreslås at det etableres hjemmel i oppdrettsloven
til å innføre godkjenningsordning for anlegg, innretninger
og utstyr til bruk i oppdrettsvirksomhet, internkontroll og krav
til miljøovervåking. En ny og klarere hjemmel
foreslås for å kunne innføre forbud mot
oppdrettsvirksomhet i bestemte områder.
Videre foreslås det endringer i lovens straffebestemmelse
og innføring av en generell hjemmel til å ta gebyr
for oppgaver som gjøres av offentlige myndigheter innenfor
oppdrettslovens virkeområde.
Det foreslås også at det gis adgang til å utvide
virkeområdet til å omfatte produksjon av varer
og tjenester til oppdrettsvirksomhet. Begrunnelsen er at bærekraftig
oppdrett av akvatiske organismer må sees i sammenheng med
andre ledd i verdikjeden og tilstøtende virksomhet.
Forslaget om endringer i denne proposisjonen er første
del av et pågående arbeid med revisjon av oppdrettsloven,
hvor en blant annet følger opp forslag i St.meld. nr. 48
(1994-1995) Havbruk - en drivkraft i norsk kystnæring (Havbruksmeldinga)
som Stortinget gav sin tilslutning til, jf. Innst. S. nr. 150
(1995-1996). Fiskeridepartementet tar sikte på å gjennomføre
en helhetlig revisjon av oppdrettsloven for å utforme et tidsriktig
rammeverk for næringen.
Som en følge av at oppdrettsloven ble endret i 1991
har det gjennom hele 1990-tallet skjedd en betydelig omstrukturering
av havbruksnæringen. En har i dag en variert og robust
næringsstruktur med alt fra store integrerte selskaper
til mindre familieeide bedrifter. Laks og ørret vil fortsatt
utgjøre fundamentet for norsk oppdrettsnæring.
Skjell ser imidlertid ut til å være ved et kommersielt
gjennombrudd, og skjellnæringen er i ferd med å etablere
seg i de internasjonale markedene.
Selv om det siste tiåret har gitt store forbedringer når
det gjelder helse- og miljøstatusen i havbruksnæringen,
gjenstår det å løse flere utfordringer.
Dette gjelder oppdrettsanleggenes miljømessige påvirkning på det
omkringliggende miljø, rømming, lakselus og fiskesykdom.
Som et ledd i arbeidet med å begrense rømming
er det foreslått å innføre en pliktig
godkjenningsordning av flytende oppdrettsanlegg. Ordningen vil ikke
omfatte krav til eksisterende anlegg. Den foreslåtte ordning
er den første av sitt slag i verden. Næringen
selv fremhever behovet for en slik ordning.
Ved innføring av internkontroll tar en sikte på et samordnet
tilsyn mellom havbruks-, veterinær- og forurensingsmyndighetene.
Forslaget innebærer at virksomhetene må etablere
systematiske tiltak for å påse at kravene fra
myndighetene overholdes og at virksomheten kan dokumentere at slike
tiltak er etablert og følges. Et system som sikrer etterlevelse
av oppdrettsloven med forskrifter, vil være i samsvar med
oppdretternes egne interesser og vil inngå som en naturlig
del av virksomhetens kvalitetsikringssystem.
Havbruksnæringen opererer på et miljøbevisst
internasjonalt marked der forbrukeren sannsynligvis i økende
grad vil etterspørre dokumentasjon av næringens
miljøpåvirkning og hvor slik dokumentasjon vil ha
en positiv markedsmessig virkning. Utslipp av næringssalter
og organisk materiale per produsert tonn har gått ned som
følge av mer miljøvennlig drift. Den store produksjonsøkningen
det siste tiåret har imidlertid medført at de
totale utslipp har økt. Innføringen av et miljøovervåkingsverktøy
vil kunne bidra til at framtidige utslipp ikke overskrider resipientens
tåleevne.
Fiskeridepartementet tar sikte på å videreføre
en ordning med soner for å begrense kontaktflaten mellom
oppdrettsfisk og villfiskbestander. Departementets ansvar og engasjement
til vern om det omkringliggende miljø kommer bedre frem
ved at hjemmelen til å sette generelle forbud mot, og restriksjoner
for oppdrettsvirksomhet i bestemte områder, skilles ut
i en egen bestemmelse i oppdrettsloven. Et forbud mot oppdrettsvirksomhet
med hjemmel i bestemmelsen vil kunne omfatte både eksisterende
og fremtidig oppdrettsvirksomhet.
Høringsinstansene er i hovedsak positive til de forslag
som er fremsatt. Det er gjennomgående enighet om behovet
for en sterkere miljøregulering i oppdrettsloven. Flere
av høringsinstansene fremhever imidlertid betydningen av
at virkningen av soner dokumenteres bedre før forbudssoner
innføres.
Fiskeridepartementet foreslår at strafferammene skjerpes
til et nivå tilsvarende andre sammenlignbare lover. Videre
vil forslaget gi påtalemyndigheten mer effektive virkemidler
for etterforsking av brudd på lovens bestemmelser.
Næringen bør selv ha hovedansvaret for og bære kostnadene
knyttet til tilpasning av produksjonen til markedet. På denne
bakgrunn foreslår departementet at det gis hjemmel til å fastsette
gebyr for oppgaver myndighetene gjør innenfor oppdrettslovens
virkeområde. Per i dag er det aktuelt å innføre
gebyrer for å finansiere den foreslåtte typegodkjenningsordningen
og for fôrkvotekontroll.
Næringen vil ha enkelte kostnader ved implementering
av ordningene, men det forventes at lavere rømningstall,
bedret miljø og enklere driftsrutiner på sikt kan
medføre positive konsekvenser for hele næringen sett
under ett.
Innføring av de nye ordningene vil videre kreve økt
innsats, omstilling og kompetanseoppbygging i Fiskeridirektoratet,
og forutsetter økte ressurser.