Barne- og familiedepartementet legger i denne proposisjonen frem
forslag til endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om
folketrygd, kapittel 14. Endringen gjelder fedres opptjeningsrett
til fødsels- og adopsjonspenger. Det fremmes forslag om
at fedre skal få fødsels- eller adopsjonspenger
basert på egen opptjening i situasjoner der mor etter fødselen
eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon går ut i arbeid,
tar utdanning på heltid eller tar utdanning i kombinasjon med
arbeid, som i sum gir heltid. Det samme skal gjelde dersom mor på grunn
av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta
seg av barnet. Det skal med andre ord foreligge et reelt omsorgsbehov
etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon.
Det fremmes videre forslag om at avtjening av verneplikt skal gi
opptjeningsrett til fødsels- og adopsjonspenger.
Forslaget ble presentert i St.prp. nr. 1 (1999-2000) Folketrygden.
Det fremgår av Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000) fra
familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet
for 2000 vedkommende rammeområde 2 Barne- og familiedepartementet,
at et flertall støtter regjeringens forslag om å gi
fedre rett til fødsels- og adopsjonspenger basert på egen
opptjening når mor etter fødselen går
ut i arbeid eller utdanning.
I St.prp. nr. 1 (1999-2000) Folketrygden er det redegjort for
merutgiftene ved å innføre selvstendig opptjeningsrett
til fødsels- og adopsjonspenger for fedre når
det foreligger et omsorgsbehov etter fødselen eller omsorgsovertakelsen
ved adopsjon. Utgiftene ble anslått til om lag 90 mill.
kroner på årsbasis. For 2000 er merutgiftene anslått
til 12 mill. kroner, som ligger inne i budsjettrammen for 2000 på kap.
2530 post 70.
Det har de senere årene vært fokusert stadig
mer på fedres rolle i omsorgen for barn, og det har vært sterke
politiske oppfordringer rettet mot fedre for at de skal ta i bruk
sine rettigheter. Imidlertid faller årlig rundt 13 000
fedre utenfor fødselspengeordningen fordi kvinnen mangler
opptjening.
Fedre har etter gjeldende regelverk en avledet rett til fødselspenger.
Dette innebærer at både mor og far må ha
opptjent rett til fødselspenger gjennom yrkesaktivitet.
En yrkesaktiv far vil dermed ikke ha rett til fødselspenger
i situasjoner der mor før fødselen har vært
student eller hjemmearbeidende.
En mor som oppfyller kravene til opptjening, mottar derimot fødselspenger
uavhengig av hva far foretar seg før og etter fødselen.
I praksis er det dermed åpnet for dobbeltomsorg i situasjoner
der mor får fulle fødselspengerettigheter selv
om far eksempelvis er hjemmearbeidende, arbeidsledig eller tar ulønnet
permisjon.
Gjeldende regelverk slår uheldig ut i situasjoner der
en mor som ikke har opptjent rett til fødselspenger, etter
fødselen ønsker å gå ut i arbeid
eller påbegynne/gjenoppta utdanning på heltid.
I disse situasjonene foreligger det et omsorgsbehov, men en yrkesaktiv
far vil ikke ha krav på fødselspenger. Regelverket slår
også uheldig ut dersom en mor som har opptjent rett til
fødselspenger i en deltidsstilling, ønsker å gå ut i
full jobb etter fødselen. I denne situasjonen foreligger
det et fullt omsorgsbehov, men en fulltidsarbeidende far vil bare
motta reduserte fødselspenger dersom han velger å være
hjemme med barnet.
Fedreutvalget (NOU 1995:27 «Pappa kom hjem»),
anbefalte at fars rett til fødselspenger må være basert
på et reelt omsorgsbehov etter fødselen. En far skal
kunne opptjene fødselspenger i kraft av sin egen yrkesaktivitet
dersom mor etter fødselen går ut i arbeid.
Så godt som alle høringsinstansene støtter
forslaget om at far skal få rett til fødselspenger
basert på egen opptjening når mor går
ut i arbeid etter fødselen. De fleste høringsinstansene
er enige med utvalget i at retten til fødselspenger må knyttes
opp mot et reelt omsorgsbehov.
Flertallet av høringsinstansene er på denne
bakgrunn imot at det i for stor grad skal åpnes for dobbeltomsorg.
De støtter forslaget om at fars fødselspenger
skal reduseres når mor går ut i en deltidsstilling, men
at far skal få utbetalt fulle fødselspenger når
mor etter fødselen arbeider minst 75 pst. av full stilling.
Forslaget om at far skal få fødselspenger basert
på egen opptjening når mor etter fødselen
går ut i arbeid, vil omfatte en del av de fedre som i dag
faller utenfor regelverket, samtidig som det innebærer
at fars rett knyttes opp mot et reelt omsorgsbehov. Fars rett vil imidlertid
fortsatt være avhengig av mors tilpasninger etter fødselen.
Dersom mor ikke ønsker eller ikke har mulighet til å gå ut
i arbeid eller utdanning, vil far ikke ha uttaksrett til fødselspenger
og dersom mor etter fødselen arbeider deltid, vil far i
prinsippet få reduserte fødselspenger.
Departementet støtter Fedreutvalgets forslag om at det
må aksepteres en viss grad av dobbeltomsorg, men for å motvirke
en for stor grad av dobbeltomsorg, må fødselspengene
til far reduseres i de tilfeller der mor arbeider kort deltid. I
forhold til kvinner som arbeider lang deltid, kan det imidlertid
være vanskelig å fastsette hvor grensen bør
gå.
Departementet har kommet til at grensen bør settes til
75 pst. av stillingens ordinære arbeidstid i tråd med
Fedreutvalgets forslag. Forslaget innebærer at far i prinsippet
bare er berettiget, reduserte fødselspenger dersom mor
etter fødselen går ut i en deltidsstilling som
tilsvarer mindre enn 75 pst. av full arbeidstid. Når mor
arbeider minst 75 pst. stilling, får imidlertid far fødselspenger
basert på egen stillingsbrøk.
Med unntak av ett medlem foreslo utvalget at far skal gis selvstendig
opptjeningsrett til fødselspenger også når
mor etter fødselen tar utdanning på heltid. Utvalget
var delt i spørsmålet om hvorvidt det er tilstrekkelig
at mor påbegynner en utdanning etter fødselen,
eller om hun må gjenoppta en påbegynt utdanning.
Et flertall av høringsinstansene støtter anbefalingene
om at en yrkesaktiv far skal få rett til fødselspenger
i situasjoner der mor påbegynner utdanning etter fødselen.
Barne- og familiedepartementet vil bemerke at situasjonen til
yrkesaktive menn som får barn med studenter har vært
avgjørende for å sette i gang arbeidet med å utrede
fedres rett til fødselspenger. Etter departementets vurdering
er det viktig at forslaget til lovendring omfatter denne gruppen.
Det er viktig å sikre de familiene der mor er i et utdanningsløp
når hun får barn. Dette vil antagelig være
mest utbredt i praksis. Det kan imidlertid tenkes at en mor som
har vært hjemme før fødselen, velger å påbegynne
utdanning etter fødselen og at far ønsker å ta
omsorgen for barnet. Gode grunner taler for å styrke fars
rettigheter også i denne situasjonen.
Etter departementets oppfatning taler mye for å åpne
for at fedre skal få selvstendig opptjeningsrett til fødselspenger
både i situasjoner der mor påbegynner og gjenopptar
utdanning på heltid.
Ut fra kontrollhensyn mener departementet at ordningen bør
avgrenses til å gjelde utdanningsinstitusjoner på alle
nivåer der utdanningen er offentlig godkjent og gir formell
kompetanse.
I situasjoner det mor tar utdanning på heltid, vil far
få fødselspenger basert på egen opptjening
og stillingsdel.
Fedreutvalget foreslo at mor måtte ta utdanning på heltid
for at far skulle få fødsels- eller adopsjonspenger
basert på egen opptjening.
Departementet har vurdert om det bør åpnes
for at mor skal kunne ta utdanning på deltid og om det
skal åpnes for deltidsstudier i kombinasjon med arbeid. Dersom
mor etter fødselen kombinerer arbeid og utdanning, vil
det kunne foreligge et fullt omsorgsbehov.
Departementet mener at det ikke bør åpnes for
at fars rett til fødselspenger skal utløses når
mor er deltidsstudent. Imidlertid mener departementet at gode grunner
taler for å inkludere tilfeller der mor kombinerer arbeid
og utdanning, såfremt dette i sum tilsvarer heltid.
Det foreslås inntatt en ny bestemmelse i folketrygdloven § 14-9
om at far kan få rett til fødselspenger når
mor etter fødselen kombinerer arbeid og utdanning, slik
at det i sum gir heltid. En tilsvarende bestemmelse må tas
inn når det gjelder retten til adopsjonspenger.
Departementet finner at det ved innføring av selvstendig
opptjeningsrett til fødselspenger for fedre også bør åpnes
for at far kan ta ut sine rettigheter når det etter fødselen
foreligger et omsorgsbehov fordi mor på grunn av fysisk
eller psykisk sykdom eller innleggelse i helseinstitusjon ikke er
i stand til å ta seg av barnet.
I situasjoner der mor er syk etter fødselen, vil far få fødselspenger
basert på egen opptjening og stillingsdel.
Departementet foreslår en videreføring av gjeldende
bestemmelse om komprimering av fedrekvoten, slik at far i de tilfellene
mor har arbeidet mindre enn 75 pst. stilling, får mulighet
til å ta ut fulle fødselspenger over en kortere
periode.
Forslaget innebærer at fedrekvoten opprettholdes slik
den fungerer i dag i tilfeller der mor har opptjent rett til fødselspenger,
og at det er mors arbeidstid før fødselen som
blir avgjørende for hva far får utbetalt.
Etter folketrygdloven § 14-12 blir det utbetalt
en engangsstønad til kvinner som ikke har opptjent rett til
fødselspenger, dvs. i tilfeller der kvinnen er hjemmearbeidende,
under utdanning eller når forutgående yrkesaktivitet
ikke er tilstrekkelig til å oppfylle vilkårene
for løpende fødselspenger.
I forbindelse med innføring av selvstendig opptjeningsrett
til fødsels- og adopsjonspenger for fedre, kan det stilles
spørsmål ved om familier der kvinnen er berettiget
til engangsstønad skal få både «i
pose og sekk». Dersom man skal unngå «dobbeltutbetaling», må man
enten unnlate å utbetale engangsstønad til mor
i tilfeller der far planlegger å ta ut løpende
fødselspenger, eller det må gjøres et
forholdsmessig fradrag i fars fødselspenger.
Barne- og familiedepartementet ser at forholdet til engangsstønaden
skaper problemer.
Det kan synes urimelig at mor skal få full engangsstønad
dersom far tar ut fødselspenger basert på egen
opptjening. Departementet vil imidlertid ikke i denne omgang foreslå avkortingsregler
for engangsstønaden.
Departementet vil inntil videre foreslå at engangsstønaden
opprettholdes og utbetales uavkortet til mødre som er berettiget
til den.
Departementet vil ikke åpne for at fedre med lav inntekt
skal kunne velge å motta engangsstønad istedenfor
løpende fødselspenger. Endringsforslaget tar sikte
på at fedre som oppfyller opptjeningskravene, skal få ta
ut fødselspenger dersom det foreligger et omsorgsbehov
etter fødselen.
Departementet vil anbefale at det åpnes for at avtjening
av verneplikt skal gi opptjening til fødsels- og adopsjonspenger
på linje med yrkesaktivitet. Begrunnelsen for endringsforslaget
er at verneplikten er en lovpålagt samfunnsplikt og at
den vernepliktige i mange tilfeller hindres i å skaffe
ordinært inntektsgivende arbeid som ville ha gitt opptjeningsrett
til fødselspenger.
Forutsatt at Stortinget vedtar forslaget i Ot.prp. nr. 48 (1998-1999)
om at rehabiliterings- og attføringspenger skal anses som
pensjonsgivende inntekt, kan det vurderes om ytelsene skal gi opptjeningsrett
til fødsels- og adopsjonspenger. Departementet vil på bakgrunn
av en slik vurdering, som også må omfatte de økonomiske
konsekvensene, eventuelt komme tilbake med et forslag.