I Ot.prp. nr. 60 (1995-1996) ble det foreslått at lovbrytere
som på grunn av psykisk utviklingshemming ikke kunne straffes,
skulle kunne idømmes særreaksjonen tvungen omsorg.
Den tvungne omsorgen skulle i hovedsak foregå i bolig
med heldøgns omsorgstjenester, og i utgangspunktet være
den enkelte kommunes ansvar, men suppleres med et statlig ansvar.
Det ble foreslått å etablere en statlig fagenhet
ved en sentral institusjon hvor den domfelte skulle ha døgnomsorg
i det første halvåret etter at dommen var rettskraftig.
Justiskomiteens flertall var enig i at det burde innføres
en særreaksjon kalt tvungen omsorg, men mente denne særreaksjonen
bare skal kunne idømmes lovbrytere som er psykisk utviklingshemmet
i høy grad (IQ under 55), og at den bør være
et statlig ansvar. De ulike fraksjoners synspunkter gjengis i proposisjonen.
Vilkårene for å idømme en særreaksjon
for utilregnelige psykisk utviklingshemmede skal være de samme
som for å idømme særreaksjonen overføring til
tvunget psykisk helsevern, jf. Ot.prp. nr. 87 (1993-1994) og Innst.
O. nr. 34 (1996-1997).
En oversikt over innholdet i gjeldende regler om sikring er gitt
i Ot.prp. nr. 60 (1995-1996). Det er i dag 29 psykisk utviklingshemmede
som utholder sikring i kommunale opplegg. Departementet antar at
mange av disse har en IQ over 55 og ikke ville vært aktuelle for
tvungen omsorg.
En oversikt over gjennomføringen av strafferettslige
reaksjoner overfor psykisk utviklingshemmede i Danmark, Finland
og Sverige er også gitt i Ot.prp. nr. 60 (1995-1996). Endringer
i reglene foretatt etter dette refereres kort i proposisjonen.
Departementet foreslo i høringsbrevet at bestemmelser
om særreaksjonen tvungen omsorg dels skulle tas inn i straffeloven § 39
a, dels i forskrifter. En sentral fagenhet skulle ha ansvaret for
gjennomføringen av særreaksjonen tvungen omsorg,
og særreaksjonen skulle som hovedregel gjennomføres
der. Departementet uttalte at det etter en tid kunne vurderes om funksjonen
burde spres ved at det opprettes fagenheter på regionalt
nivå. Departementet foreslo at fagenheten - i alle fall
i første omgang - organisatorisk skulle knyttes til en
regional sikkerhetsavdeling.
Stortinget har åpnet for at fagenheten skal kunne inngå avtale
med en kommune om at den domfelte skal utholde en del av særreaksjonen
i kommunen. Departementet foreslo en slik avtaleadgang. Det kan også være
andre aktuelle avtaleparter. Slike avtaler skal være frivillige
fra avtalepartenes side, men bør søkes gjennomført
der dette framstår som et bedre alternativ for den domfelte
enn opphold i fagenheten, og sikkerhetshensyn ikke taler mot det.
De fleste høringsinstansene støtter forslaget
om at ansvaret for særreaksjonen tvungen omsorg bør
være statlig. 13 av 28 høringsinstanser er generelt
positive til at tvungen omsorg skal utholdes i en sentral fagenhet,
mens 10 mener at tvungen omsorg helt eller delvis bør gjennomføres
på regionalt plan. Fem høringsinstanser går
inn for at særreaksjonen bør gjennomføres
i kommunen.
Statens helsetilsyn gikk sterkt imot forslaget i Ot.prp. nr.
60 (1995-1996) om kommunalt ansvar for særreaksjonsdømte
utilregnelige psykisk utviklingshemmede, men mener at forutsetningene
nå er endret, og at erfaringene fra enkelte av de kommunene
som har hatt sikringsdømte er gode dersom det stilles tilstrekkelige økonomiske
og faglige ressurser til rådighet.
Fem høringsinstanser støtter forslaget om å knytte fagenheten
til en regional sikkerhetsavdeling. Fem høringsinstanser ønsker å supplere
eller erstatte denne tilknytningen med kompetanse fra den fylkekommunale
habiliteringstjenesten. Fagnettverksprosjektet for kommuner med
psykisk utviklingshemmede med sikringsdom foreslår at kriminalomsorgen
kan være tilknytningspunktet for fagenheten.
Et flertall av høringsinstansene er generelt positive
til forslaget om at den som er idømt tvungen omsorg kan
utholde en del av særreaksjonen utenfor fagenheten,
men det er delte meninger om i hvilken utstrekning og på hvilke
vilkår dette skal skje.
Departementet fastholder i hovedtrekk forslaget i høringsbrevet.
Særreaksjonen for utilregnelige psykisk utviklingshemmede
kalles «tvungen omsorg», og reglene om særreaksjonen
gis dels i straffeloven, dels i forskrifter.
Særreaksjonen tvungen omsorg skal være et statlig
ansvar, og bør som hovedregel gjennomføres i en fagenhet.
Gjennomføring av særreaksjonen utenfor fagenheten
kan bare skje etter avtale.
Departementet understreker at det kan være aktuelt å etablere
flere fagenheter, men siden det er usikkert hvor mange personer
som vil bli idømt særreaksjonen tvungen omsorg,
foreslår departementet at det i alle fall i første
omgang bare etableres én enhet.
Departementet legger til grunn at fagenheten kan innhente råd
blant annet fra den fylkeskommunale habiliteringstjenesten. Det
foreslås at den avtalen som skal inngås mellom
fagenheten og avtaleparten også bør inneholde
et punkt om slik bistand.
Departementet viderefører forslaget om at fagenheten
- i alle fall i første omgang - knyttes til en regional
sikkerhetsavdeling innenfor det psykiske helsevernet. Fagenheten
må knyttes til en større institusjon som kan gi
administrativ og faglig støtte, og som har erfaring med
kontroll av personer som kan være farlige.
Departementet viderefører også forslaget om
at fagenheten kan inngå avtale med en kommune eller andre
(for eksempel fylkeskommune eller privatdrevet botilbud) om at en
del av særreaksjonen kan gjennomføres der når
hensynet til den domfelte tilsier det, og sikkerhetshensyn ikke
taler mot. Det foreslås ikke at det settes en normaltid
eller lengstetid for oppholdet i fagenheten.
Departementet foreslår nedfelt en aktivitetsplikt for
fagenheten til å forsøke å få i
stand en avtale når vilkårene for gjennomføring
utenfor fagenheten foreligger. Det foreslås også en
hjemmel for å la bestemmelsene i sosialtjenesteloven kapittel
6A om bruk av tvang overfor psykisk utviklingshemmede gjelde tilsvarende
ved gjennomføring av tvungen omsorg utenfor fagenheten,
jf. pkt 3.1.6 nedenfor. Det understrekes at utgiftene ved en gjennomføring
av tvungen omsorg utenfor fagenheten, skal dekkes av staten.
Departementet foreslo i høringsbrevet at fagenheten
skulle ha ansvaret for å sette i verk den tvungne omsorgen
straks påtalemyndigheten har gitt melding om at dommen
er rettskraftig. Bestemmelsene i psykisk helsevernlov kapittel 1
(alminnelige bestemmelser), kapittel 4 (gjennomføring av
psykisk helsevern) og kapittel 6 (kontroll og etterprøving)
bør gjelde så langt de passer. Blant annet får
man et regelverk om adgangen til bruk av tvang, jf. kapittel 4.
Det ble imidlertid gjort unntak bl.a. fra reglene om adgang til å gripe
inn i retten til å kommunisere med omverdenen, og om tvangsbehandling
med medikamenter. Den domfelte må kunne holdes tilbake
mot sin vilje og hentes tilbake ved rømning, om nødvendig
med tvang.
Den faglig ansvarlige ved fagenheten bestemmer hvordan omsorgen
til enhver tid skal gjennomføres. Om innholdet i den tvungne
omsorgen uttalte departementet bl.a. at det skal legges stor vekt
på sikkerheten, men den domfelte skal også gis
opplæring og trening slik at faren for nye alvorlige lovbrudd
reduseres. For øvrig skal det legges vekt på at
den domfelte gis en mest mulig meningsfull tilværelse.
Noen høringsinstanser er generelt positive til at psykisk
helsevernloven kapitlene 1, 4 og 6 skal gjelde under oppholdet i
fagenheten. Flere mener det må foretas en avklaring mellom
forslaget om anvendelse av psykisk helsevernlov og eksisterende
regler i sosialtjenesteloven kapittel 6A om bruk av tvang overfor psykisk
utviklingshemmede. Enkelte går imot at psykisk helsevernlov
skal gjelde for utilregnelige psykisk utviklingshemmede, andre mener
det bør være adgang til tvangsmedisinering.
Departementet viderefører i hovedtrekk forslaget i høringsbrevet.
Det legges til grunn at sosialtjenesteloven kapittel 6A ikke gjelder
direkte når tvungen omsorg gjennomføres i fagenheten.
Departementet har funnet tilknytningen til psykisk helsevernloven
mer naturlig bl.a. siden fagenheten foreslås knyttet til
en eksisterende sterkavdeling innenfor det psykiske helsevernet.
Departementet presiserer at en tilsvarende anvendelse ikke innebærer
at psykisk utviklingshemmede anses som sinnslidende. Forskriftshjemmelen departementet
foreslår i straffeloven § 39 a bør
imidlertid åpne for at kapittel 6A også kan gis
tilsvarende anvendelse når tvungen omsorg gjennomføres
i fagenheten.
Departementet har ellers i samråd med Sosial- og helsedepartementet
kommet til at det likevel ikke bør gjøres unntak
fra reglene om tvangsmedisinering. De nærmere vilkårene
for en slik behandling skal fastsettes i forskrift. Det bør
også gis forskrifter om bruk av tvangsmidler i fagenheten.
Departementet gikk i høringsbrevet inn for at det bør
være adgang til å holde den domfelte tilbake i
boenheten, og sikre at han eller hun ikke forlater denne uten tillatelse.
Reglene i psykisk helsevernloven kapittel 1 og kapittel 6 skulle
gjelde tilsvarende så langt de passer også når
den domfelte bor utenfor fagenheten. Derimot skulle bestemmelsene
i kapittel 4, som i hovedsak regulerer bruk av tvang, ikke gjelde.
Et flertall i justiskomiteen ville i Innst. O. nr. 33 (1996-1997)
gi påtalemyndigheten en adgang til å kreve rettslig
prøving av vedtak om å overføre den særreaksjonsdømte
fra fagenheten til en kommune. Departementet var usikker på om
en slik ordning ville være hensiktsmessig.
En rekke høringsinstanser har tatt opp spørsmålet om
anvendelse av sosialtjenesteloven kapittel 6A (Rettigheter og begrensning
og kontroll med bruk av tvang og makt mv. overfor enkelte personer
med psykisk utviklingshemming). Det er ulike syn på om
påtalemyndigheten bør ha adgang til å kreve
rettslig prøving av vedtak om å overføre
den særreaksjonsdømte fra fagenheten til en kommune.
De fleste høringsinstansene er generelt positive til at
utgiftene ved gjennomføringen av særreaksjonen utenfor
fagenheten skal dekkes av staten.
Departementet viderefører i hovedsak forslaget i høringsbrevet.
Det vil bli foreslått i forskriften om tvungen omsorg at
enkelte avgjørelser i forbindelse med opphold utenfor fagenheten
skal kunne påklages til kontrollkommisjonen.
Gjennomføringen av særreaksjonen tvungen omsorg
er et fullt ut statlig ansvar, og departementet antar derfor at
sosialtjenestelovens regler om kommunale tjenester i utgangspunktet
ikke gjelder. Departementet har, i samråd med Sosial- og
helsedepartementet, kommet til at det ikke nå bør
tas inn i loven en bestemmelse om at sosialtjenesteloven kapittel
6A skal gjelde tilsvarende. Disse reglene er midlertidige, og det kan
være behov for tilpasninger i forhold til saksbehandlingsreglene
som ikke lovteksten bør utvides med. Departementet foreslår
at det i stedet gis en bestemmelse om at Kongen i forskrift kan
fastsette at bestemmelser i sosialtjenesteloven kap. 6A skal gjelde tilsvarende.
Departementet foreslår ikke at påtalemyndigheten får
adgang til å kreve rettslig prøving av vedtak
om å overføre særreaksjonsdømte
fra fagenheten til en kommune.
Departementet legger til grunn at straffeloven § 39 b
skal gi felles regler om opphør av særreaksjonene
for utilregnelige lovbrytere, dvs. både for tvungen omsorg
og for overføring til tvunget psykisk helsevern.
Tvungen omsorg kan etter forslaget bare opprettholdes når
vilkåret om gjentakelsesfare fortsatt er oppfylt. Den domfelte
og de andre klageberettigete skal årlig kunne få domstolsprøvd
spørsmålet om opphør av særreaksjonen.
Og hvert tredje år skal spørsmålet om
opphør vurderes av retten. Påtalemyndigheten kan
til enhver tid beslutte opphør av reaksjonen.
Flere mener særreaksjonen tvungen omsorg bør gjøres
tidsbegrenset, men at det må være mulig for domstolen å beslutte
forlengelse av reaksjonen. Departementet viser til at justiskomiteens
flertall fullt ut støttet at særreaksjoner for
utilregnelige skal være tidsubestemte.
Komiteen viser til at lovforslaget
omfatter bestemmelser som sterkt griper inn i den enkeltes personlige
forhold. Komiteen forutsetter at lovforslaget er
i tråd med Den europeiske menneskerettighetskonvensjon.
Komiteen har merket seg at det er noe uenighet blant
høringsinstansene om hvem som skal ha ansvaret for gjennomføringen
av reaksjonen tvungen omsorg, og om den bør gjennomføres
i en sentral fagenhet, på et regionalt plan eller i kommunene. Komiteen har
spesielt merket seg at Statens helsetilsyn har endret syn, og nå mener
at kommunene bør ha ansvaret for reaksjonen forutsatt at
det stilles tilstrekkelige økonomiske og faglige ressurser
til rådighet.
Komiteen ser at det kan være gode argumenter for
andre løsninger enn det departementet har foreslått,
men mener at ansvaret for reaksjonen bør være statlig. Komiteen viser
til at flertallet i Innst. O. nr. 33 (1996-1997) mente at staten
bør ha hovedansvaret for tiltak som primært har
som hensikt å sikre samfunnet mot alvorlige forbrytelser.
Videre mente flertallet at det lå klart utenfor kommunenes
naturlige ansvarsområde å stå ansvarlig
for gjennomføringen av en idømt reaksjon som skal
være et alternativ til straff, uansett lovbryterens sinnstilstand
og evnenivå.
Komiteen mener de synspunktene som flertallet
representerte fortsatt er prinsipielt riktige, og dermed bør
være avgjørende for hvor ansvaret plasseres – altså hos
staten.
Komiteen er enig i at særreaksjonen tvungen omsorg
som hovedregel bør gjennomføres i en fagenhet. Komiteen viser
til at departementet har fulgt opp flertallets syn i Ot.prp. nr.
33 (1996-1997) om at det også bør være
mulig å gjennomføre særreaksjonen utenfor
fagenheten, men at det bare skal gjøres etter avtale med
en kommune, fylkeskommune eller andre parter (for eksempel privatdrevet
botilbud).
Komiteen understreker at særreaksjonen
bare kan gjennomføres utenfor fagenheten dersom sikkerhetshensyn
ikke taler mot det, og hensynet til domfelte tilsier det. Komiteen vil
videre understreke at jo større gjentakelsesfaren er, jo
større krav må det stilles til sikkerhetstiltakene. Komiteen er
enig i at alle utgifter ved gjennomføringen av særreaksjonen
skal dekkes av staten, også der særreaksjonen
gjennomføres utenfor fagenheten. Komiteen mener
det ville være prinsipielt galt om andre parter enn staten
ble belastet økonomisk for noe som er et statlig ansvar.
Komiteen støtter departementets forslag
om at fagenheten bør knyttes til en regional sikkerhetsavdeling
innenfor det psykiske helsevernet. Komiteen understreker
betydningen av at fagenheten blir knyttet til en større
institusjon som kan gi administrativ og faglig støtte,
og som har erfaring med kontroll av personer som kan være
farlige. Komiteen mener dette er viktig for at særreaksjonen
skal gjennomføres på en god måte.
Komiteen støtter departementets forslag
om at det ikke settes noen normaltid eller lengstetid for oppholdet
i fagenheten, men at dette må settes ut fra en individuell
vurdering. Komiteen understreker at det er svært
viktig med god ekspertise og høy faglig kvalitet på vurdering
av risiko for farlighet for å unngå uriktige beslutninger.
Komiteen støtter forslaget om at den
domfelte kan kreve at domstolen årlig vurderer om særreaksjonen
kan opphøre.
Komiteen har merket seg at mange høringsinstanser
mener at den domfelte til en viss grad bør utholde tvungen
omsorg utenfor fagenheten fordi det vil medføre bedre rehabiliteringsmuligheter
for den domfelte enn opphold i fagenheten. Komiteen har
videre registrert at noen høringsinstanser frykter at etableringen
av en sentral fagenhet vil føre til en oppblomstring av
vanskelig og utfordrende atferd hos den enkelte, med dertil hørende økt
fare for utfordrende og skadelig adferd. Komiteen viser
til at flest høringsinstanser likevel slutter opp om forslaget
om en sentral fagenhet. Komiteen er enig med departementet i
at det kan være aktuelt å opprette flere fagenheter, blant
annet for å avhjelpe ulempene i forhold til avstanden til
den domfeltes nærmiljø.
Komiteen vil understreke viktigheten av at særreaksjonen
iverksettes straks påtalemyndigheten har gitt melding om
at dommen er rettskraftig.
Når det gjelder lov om sosiale tjenester og lov om psykisk
helsevern, slutter komiteen seg også til
departementets forslag om hvilke regler som bør gjelde for
særreaksjonen tvungen omsorg.
Komiteen viser til at flertallet ved behandlingen
av Innst. O nr. 33 (1996-1997) mente at påtalemyndigheten
burde ha en adgang til rettslig overprøving av vedtak om
at en særreaksjonsdømt skal overføres
fra fagenheten til en kommune. Denne klageadgangen ville komme i
tillegg til adgangen til å klage til kontrollkommisjonen. Komiteen har
merket seg at bare to høringsinstanser har uttalt seg om dette
spørsmålet. Riksadvokaten går imot forslaget om å gi
påtalemyndigheten rett til å bringe avgjørelsen
inn for en domstol. Riksadvokaten uttaler at man bør være
varsom med å gi påtalemyndigheten en form for
løpende oppfølgingsansvar for så vidt
gjelder sikkerheten ved gjennomføring av særreaksjonen.
Det ansvaret er, og bør være, hos den faglig ansvarlige, mener
Riksadvokaten. Oslo politidistrikt mener derimot at påtalemyndigheten
bør ha adgang til å kreve rettslig prøving
av slike vedtak.
Komiteen har merket seg at departementet på dette
området ikke følger opp flertallets innstilling
i Innst. O. nr. 33 (1996-1997). Når komiteen slutter seg
til departementets synspunkt på dette området, legger
den avgjørende vekt på Riksadvokatens høringsuttalelse. Komiteen understreker
at dersom det skulle vise seg utilfredsstillende at påtalemyndigheten
ikke har adgang til rettslig prøving av en slik avgjørelse,
bør saken raskt legges fram på ny for Stortinget.
Komiteen støtter departementets forslag
om at enkelte avgjørelser i forbindelse med opphold utenfor fagenheten
skal kunne påklages til kontrollkommisjonen.
Komiteen er enig i at særreaksjonen tvungen omsorg
skal være tidsubestemt. En forutsetning for at særreaksjonen
skal kunne opprettholdes, er at faren for gjentakelse fortsatt er
oppfylt. Komiteen viser til at den domfelte og andre
klageberettigede kan få prøvet spørsmålet
om opphør av særreaksjonen ved domstolene hvert år. Komiteen viser
også til at retten hvert tredje år skal vurdere
spørsmålet om opphør, og at påtalemyndigheten
til enhver tid kan beslutte opphør av reaksjonen.