Forslaget om å innføre en lokal styringsordning
i Longyearbyen er drøftet i St.meld. nr. 9 (1999-2000) Svalbard.
Stortinget ga sin tilslutning til forslaget, jf. Innst. S. nr. 196
(1999-2000). Kapittel 2 i proposisjonen redegjør nærmere
for bakgrunnen for forslaget.
Det foreslås at reglene om Longyearbyen lokalstyre skal
tas inn som et eget kapittel i svalbardloven.
Det nye rettssubjektet som opprettes er Longyearbyen lokalstyre.
Fra samme tidspunkt skal Svalbardrådet avvikles.
Longyearbyen lokalstyre vil ved opprettelsen overta eierskapet
i Svalbard Samfunnsdrift AS, som i dag utfører sentrale
samfunnstjenester i Longyearbyen.
Longyearbyen lokalstyres geografiske virkeområde vil
være avgrenset til arealplanområdet for Longyearbyen.
Longyearbyen lokalstyre skal ha et styre (lokalstyre). Lokalstyret
vil være det øverste organet i Longyearbyen lokalstyre.
Styret skal velges av og blant Longyearbyens innbyggere etter nærmere
regler.
Når det gjelder den interne organiseringen av Longyearbyen
lokalstyre, er det foreslått å lovfeste at det
skal opprettes et administrasjonsutvalg, at det skal velges leder
og nestleder og at det skal ansettes en administrasjonssjef. Ut
over dette er grunntanken at lokalstyret selv skal avgjøre
organisatoriske spørsmål som gjelder egen virksomhet.
Dette vil blant annet gjelde spørsmålet om hvordan
overtakelsen av Svalbard Samfunnsdrift AS skal løses.
Longyearbyen lokalstyre vil innenfor sitt myndighetsområde
ha ansvar for myndighetsutøvelse på ulike saksområder,
for offentlig tjenesteyting og for utviklingsoppgaver.
Hjemmelsgrunnlaget for myndighet på det enkelte saksområdet
vil fremgå av ulike lover, forskrifter og delegasjonsvedtak.
I tillegg vil Longyearbyen lokalstyre få ansvaret for sentrale
infrastrukturtiltak i Longyearbyen. Det ble i forbindelse med behandlingen
av stortingsmeldingen forholdsvis detaljert angitt hvilke oppgaver
Stortinget ønsker at Longyearbyen lokalstyre skal ha ansvaret
for. Dette er på flere områder de samme oppgavene
som kommunene har, men med viktige unntak, blant annet sosialtjenester
og pleie- og omsorgstilbud.
I tillegg til pålagte oppgaver vil Longyearbyen lokalstyre
ha anledning til å engasjere seg i andre oppgaver. På grunn
av de særegne forholdene på Svalbard settes det
imidlertid visse begrensinger for Longyearbyen lokalstyres handlefrihet
sammenlignet med det som gjelder for kommunene.
Økonomisk planlegging og styring av økonomiske
midler vil være en viktig side ved lokalstyrets virksomhet.
Det foreslås å gjøre kommunelovens regler om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap
og rapportering gjeldende for Longyearbyen lokalstyre.
For den saksbehandling som utføres i Longyearbyen lokalstyre,
vil forvaltningsloven og offentlighetsloven legges til grunn. I
tillegg skal blant annet kommunelovens regler om møteprinsippet
og om åpne og lukkede møter i folkevalgte organer
gjelde tilsvarende. Videre foreslås det å lovfeste
regler om tilsyn og kontroll med Longyearbyen lokalstyres virksomhet.
Kommunelovens regler om statlig tilsyn og kontroll og internt tilsyn
og kontroll foreslås gjort gjeldende.
Ansvaret for oppgavene tilligger lokalstyret som øverste
organ. Lokalstyret avgjør hvordan arbeidet skal organiseres
og myndigheten utøves. Dette forutsetter adgang til intern
delegasjon til administrasjonen og til underliggende organer, og
stor grad av frihet til å finne en hensiktsmessig måte å organisere
Longyearbyen lokalstyres totale virksomhet på. Kapittel
3 i proposisjonen drøfter nærmere de ulike forslag
som fremsettes, og gjengir høringsinstansers syn.
Det foreslås videre i proposisjonen at det opprettes
konfliktråd og forliksråd for Svalbard. Det foreslås også å fjerne
sysselmannens domskompetanse. Dessuten er reglene for valg av meddommere
på Svalbard foreslått endret. Det er også foreslått
endringer i svalbardloven § 25 om kart- og delingsforretninger.
Disse endringer er omhandlet i proposisjonens kapittel 4.
Innføring av lokaldemokrati nødvendiggjør
også enkelte mindre endringer i barnehageloven og i lov om
vern mot tobakkskader
Administrative og økonomiske konsekvenser av forslaget
er omtalt i proposisjonens kapittel 6.
Administrativt vil innføring av lokaldemokrati innebære
at det etableres et nytt folkevalgt organ - lokalstyret. Samtidig
vil Svalbardrådet avvikles. Longyearbyen lokalstyre vil
få en betydelig utvidelse av myndighet, oppgaver og ansvarsområde
i forhold til det Svalbardrådet har hatt.
Enkelte av myndighetsoppgavene vil bli overført fra
Sysselmannen på Svalbard. Sysselmannen vil imidlertid beholde
ansvar for disse oppgavene for resten av Svalbard. Sysselmannen
vil derfor måtte opprettholde kompetansen på disse
saksområdene i forhold til de øvrige områdene
og bosetningene på Svalbard. Sysselmannen vil også få nye
oppgaver i forbindelse med innføring av lokaldemokrati,
blant annet klagebehandling og tilsyn. Samlet sett kan det derfor
ikke forventes innsparinger hos sysselmannen.
I en overgangs- og innføringsfase vil innføring
av lokaldemokrati innebære et økt tilskuddsbehov.
Men også på sikt antar departementet at innføring
av lokaldemokrati vil medføre økte utgifter, særlig
knyttet til administrasjonen i Longyearbyen lokalstyre.
Videre vil Longyearbyen lokalstyre overta som eier av Svalbard
Samfunnsdrift AS. Svalbard Samfunnsdrift AS mottar i dag et tilskudd
fra staten for å dekke selskapets underskudd på de
tjenestene de yter. Når Longyearbyen lokalstyre overtar
som eier av Svalbard Samfunnsdrift AS, vil tilskuddet gå direkte til
Longyearbyen lokalstyre, som kanaliserer dette videre til selskapet.
Etablering av konfliktråd for Svalbard vil bli en statlig
utgiftspost. Det antas at konfliktrådet vil få et forholdsvis
lite antall saker.
De øvrige forslag til lovendringer vil ikke ha økonomiske
eller administrative konsekvenser av betydning.