4.1 Bekreftelse på registrering av fondsandeler

4.1.1 Sammendrag

Etter verdipapirfondloven § 6-3 skal forvaltningsselskapet gi andelseierne skriftlig bekreftelse for at deres andelsrett i fondet er registrert dersom det etter vedtektene ikke utstedes andelsbrev.

Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering om å opprettholde hovedregelen om skriftlig bekreftelse ved hver endring for å sikre andelseiernes kontroll med plasseringene.

Departementet slutter seg videre til Kredittilsynets vurdering av at det er hensiktsmessig med periodisk rapportering. Departementet er imidlertid av den oppfatning at forvaltningsselskapene skal være pålagt slik rapportering overfor alle andelseiere. Frekvens for slike utsendelser bør imidlertid kunne avhenge av type fond. Den periodiske rapporteringen om andelseiers beholdning mv. bør etter departementets oppfatning inneholde informasjon av en slik karakter at den bedrer muligheten til å sammenligne sparing i verdipapirfond med andre sparealternativer. Departementet antar at slik informasjon er nødvendig ettersom sparing i verdipapirfond i større grad er blitt et alternativ til sparing i bank. Departementet er av den oppfatning at det særlig bør gis informasjon om andelseierens beholdning og verdien av denne, verdiutviklingen på den enkelte andel i rapporteringsperioden og inneværende år samt avkastningen for andelseieren i rapporteringsperioden og inneværende år. Det foreslås videre hjemmel til å fastsette nærmere reg­ler om slik periodisk rapportering i forskrift. Departementet tar sikte på at slik forskrift er fastsatt når loven trer i kraft.

Av de grunner som er anført av Kredittilsynet (se avsnitt 5.1.2 i proposisjonen) og som følge av at det skal utarbeides regler om periodisk rapport om andelseiers beholdning, anser departementet at det vil være forsvarlig å åpne for at andelseiere kan reservere seg mot å få bekreftelse på hvert enkelt kjøp eller salg av verdipapirfondsandeler. I likhet med Kredittilsynet mener departementet at slik reservasjon må skje ved skriftlig og uttrykkelig avtale. Det skal ikke være tilstrekkelig å innta dette i standard tengningsvilkår.

Departementet er enig med Bankforeningen i at VPS eller andre bør kunne stå for rapporteringen på vegne av forvaltningsselskapet. Departementet legger til grunn at dette vil gjelde etter forslaget til ny rapporteringsbestemmelse. Departementet foreslår at dette gjøres klart også i den gjeldende bestemmelsen om bekreftelse enkeltvis.

Det vises til lovforslaget § 6-3 første ledd første punktum og annet ledd.

4.1.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til departementets vurderinger og forslag til verdipapirfondloven § 6-3 første ledd første og tredje punktum og annet ledd.

4.2 Utsending av regnskapsinformasjon

4.2.1 Sammendrag

Etter verdipapirfondloven § 7-1 tredje ledd skal årsregnskapet, årsberetningen og tertialrapporter sendes samtlige andelseiere og være allment tilgjengelig hos forvaltningsselskapet, depotmottaker og foretak som selger nyutstedte andeler. Informasjonen skal tilbys andelstegnere før kontraktsinngåelse. Etter § 7-1 første ledd bokstav b, skal forvaltningsselskapet påse at det for hvert verdipapirfond det forvalter utarbeides rapport om verdipapirfondet minst hver fjerde måned og senest innen en måned etter utløpet av rapportperiodene.

Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering av at andelseiere bør kunne reservere seg mot å motta delårsrapporter. En slutter seg videre til at halvårsrapportering er et tilstrekkelig minstekrav. Det foreslås at departementet skal kunne fastsette forskrifter om supplerende innhold og kortere intervaller for delårsrapporter. Departementet anser at kortere rapporteringsintervaller også bør kunne fastsettes ved enkeltvedtak. Departementet er ikke enig med Bank­foreningen i at den gjeldende bestemmelsen om at tilsynsmyndigheten kan bestemme at rapport skal utarbeides minst en gang i kvartalet blir overflødig med den forskriftshjemmelen som foreslås.

Departementet anser at de hensyn som tilsier at andelseiere kan reservere seg mot å få tilsendt delårsrapporter, gjør seg gjeldende også for årsregnskap og årsberetning. Samtidig anser departementet at årsregnskapet og årsberetningen inneholder vesentlig informasjon som det er viktig at alle andelseiere kan få gjort seg kjent med. Departementet har etter en konkret vurdering kommet til at dette hensynet ikke vil svekkes vesentlig av en mulighet for andelseiere til å reservere seg mot å få tilsendt dokumentene. På samme måte som Kredittilsynet legger departementet her vekt på at en slik reservasjon skal avtales eksplisitt, og ikke bare gjennom aksept av standardvilkår for fondet.

Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering av at utstedelse av delårsrapporter, årsregnskap og årsberetning per post, e-post og telefaks vil kunne tilfredsstille lovens krav.

Det vises til lovforslaget § 7-1.

4.2.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til departementets vurderinger og forslag til verdipapirfondloven § 7-1 første ledd nr. 2 og tredje og fjerde ledd.

4.3 Informasjon om avkastning og risiko

4.3.1 Sammendrag

Departementet anser i likhet med de høringsinstanser som har uttalt seg, at god informasjon til andelseiere og mulige kunder om avkastning og risiko er viktig for et velfungerende fondsmarked. Departementet anser at behovet for slik informasjon forsterkes ved forslagene i proposisjonen her om å åpne for mer fleksible fondsprodukter. Det vises særlig til avsnitt 4.2 i proposisjonen om plasseringsregler, avsnitt 4.5 i proposisjonen om begrensninger i retten til å tegne og innløse fondsandeler og kap. 6 om markedsføring og salg av utenlandske fondsandeler i Norge. Det er fastsatt relativt detaljerte krav til slik informasjon i årsregnskapet og årsberetningen. Det er også fastsatt krav om slik informasjon i prospektforskriften. Departementet anser derfor at det er et særskilt behov for krav til informasjon om avkastning og risiko i delårsrapportene.

Det vises også til avsnitt 5.1 i proposisjonen om hyppigere informasjon til den enkelte andelseier om beholdningen mv.

Departementet anser at det er ønskelig med relativt detaljerte opplysningskrav om avkastning og risiko. Departementet anser ut fra dette, i likhet med Verdipapirfondenes Forening og Bankforeningen, at det er mest hensiktsmessig å fastsette slike opplysningskrav i forskrift. Departementet foreslår å presisere hjemmelsgrunnlaget for slike forskrifter når det gjelder delårsrapporter og prospekt i lovforslaget § 7-1 og § 7-2. Forskriftsbestemmelser om opplysningskrav i årsregnskapet og årsberetningen bør fastsettes i regnskapsforskriften for verdipapirfond i medhold av regnskapsloven § 9-1 tredje ledd. Departementet er enig med Bankforeningen i at opplysningskravene bør samordnes. Ulike informasjonsformål kan likevel tilsi ulike opplysningskrav i prospekt og årsregnskap. Det kan også være rimelig med mer detaljerte opplysningskrav i årsregnskapet og årsberetningen enn i delårsrapporter.

Departementet deler i det vesentlige Norges Banks vurdering av behovet for strengere minstekrav til informasjon om avkastning og risiko for verdipapirfond. Departementet legger opp til at det fastsettes forskrifter om opplysningskrav om avkastning og risiko der en vil ta hensyn til både Kredittilsynets forslag og Norges Banks merknader.

Departementet anser at forslagene i proposisjonen her om å åpne for fleksible fondsprodukter bør motsvares av særskilte krav om informasjon til kundene. Kredittilsynet har foreslått at fond som får samtykke til å fravike lovens alminnelige plasseringsregler eller som er åpent for tegning i en begrenset tidsperiode, skal benevnes som «nasjonalt fond» i fondets vedtekter og prospekt. Benevnelsen henspeiler på fond som fraviker kravene i UCITS-direktivet, og derfor ikke har rett etter direktivet til fritt å markedsføres i andre EU/EØS-land. Det vises til avsnitt 4.2.1 i proposisjonen. Departementet mener det er behov for strengere opplysningskrav om slike fond. Behovet forsterkes ved at forslagene i proposisjonen her om å tillate fond som avviker fra lovens normalregler, går noe lenger enn Kredittilsynets forslag. Departementet foreslår krav om mer forklarende benevnelser ut fra hvilke av normalreglene i loven som fondet avviker fra. Etter forslaget skal det også redegjøres for avvikene i prospektet.

Det vises til forslag til § 7-3 i verdipapirfondloven om opplysningskrav for fond med særskilt plasseringsstrategi og lukkede fond mv.

4.3.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til departementets vurderinger og forslag til verdipapirfondloven § 7-1 nytt femte ledd, § 7-2 annet ledd nytt nr. 6 og nytt fjerde ledd og § 7-3 første ledd.

4.4 Krav til informasjon om utenlandske verdipapirfond - krav til språk

4.4.1 Sammendrag

Se avsnitt 5.4.1 i proposisjonen for omtale av gjeldende regler.

Språkkrav er særlig aktuelt i forhold til utenlandske verdipapirfond. Departementet foreslår i proposisjonen en mer helhetlig regulering av utenlandske fond som markedsføres i Norge, se særlig kap. 6. Departementet har i den forbindelse også vurdert språkkrav. Departementet anser at god informasjon til andelseiere i Norge, som utgangspunkt forutsetter at informasjonen er tilgjengelig på norsk. Departementet foreslår at det fastsettes et generelt lovkrav om at opplysninger og informasjon som skal gis til investorer og myndigheter etter bestemmelser i eller i medhold av verdipapirfondloven skal gis på norsk med mindre departementet i forskrift eller tilsynsmyndigheten ved enkeltvedtak bestemmer noe annet.

Det vises til forslag til verdipapirfondlov § 7-4, jf. § 6-13 tredje ledd nr. 4 og § 6-14 første ledd nr. 6.

For utenlandske verdipapirfond som omfattes av UCITS-direktivet (UCITS-fond), foreslår departementet å videreføre de gjeldende krav til informasjon i forskrift om utenlandske investeringsforetaks adgang til å tilby verdipapirfondsandeler i Norge. Departementet foreslår at informasjonskravene forankres direkte i verdipapirfondloven. Det foreslås at krav om å oversende opplysninger til Kredittilsynet før verdipapirfondet kan markedsføres i Norge, blir fastsatt i verdipapirfondloven § 6-14 første ledd nr. 3. Etter forslaget fastsetter departementet i forskrift hvilke opplysninger som skal gis. Det foreslås at krav om å gi investorer i Norge den informasjon som foretaket skal utarbeide i henhold til reglene i hjemlandet, blir fastsatt i verdipapirfondloven § 6-14 første ledd nr. 4. Etter forslaget skal departementet i forskrift kunne fastsette nærmere regler om markedsføring av verdipapirfond i Norge. Det skal bl.a. kunne fastsettes reg­ler om informasjon til deltakere og myndigheter. Det vises til forslag til verdipapirfondloven § 6-15.

For utenlandske verdipapirfond som ikke omfattes av UCITS-direktivet, anser departementet at det er behov for å fastsette krav om informasjon til deltakere og myndigheter. Kredittilsynet har foreslått forskriftshjemler som departementet legger til grunn vil gi adgang til å fastsette slike regler. Departementet foreslår at det fastsettes krav til å gi informasjon i verdipapirfondloven som kan utfylles ved forskrifter eller gjennom å sette vilkår for tillatelse til å markedsføre verdipapirfondet i Norge. Departementet foreslår at slik tillatelse bl.a. skal være betinget av at forvalteren av verdipapirfondet har oversendt slike opplysninger til tilsynsmyndigheten som departementet fastsetter i forskrift eller som tilsynsmyndigheten krever. Forvalteren skal videre gjøre det som er nødvendig for her i riket å kunne gi den informasjon som foretaket skal gi i hjemlandet. Dette er etter forslaget kombinert med et krav om at verdipapirfondet og forvaltningen av det oppfyller de krav som gjelder for å drive virksomheten i hjemlandet og at disse kravene gir investorer i Norge beskyttelse minst på linje med den beskyttelse de har ved investering i norsk verdipapirfond. Etter forslaget skal tilsynsmyndigheten kunne sette vilkår for tillatelsen for å sikre beskyttelsen av investorer i Norge. Det skal bl.a. kunne settes vilkår om plikt til å gi opplysninger til investorer og myndigheter. Departementet skal kunne fastsette regler om dette i forskrift. Det vises til forslag til verdipapirfondloven § 6-13 og § 6-15.

4.4.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til departementets vurderinger og forslag til verdipapirfondloven §§ 7-4 og 6-15.

4.5 Taushetsplikt

4.5.1 Sammendrag

Etter verdipapirfondloven § 2-9 tredje ledd har tjenestemenn, tillitsmenn og andre personer med bestemmende innflytelse i forvaltningsselskap taushetsplikt om det de under sin virksomhet får kjennskap til om andres forhold med mindre noe annet er særskilt bestemt i lov eller forskrifter gitt med hjemmel i lov.

Departementet er enig med Kredittilsynet at taushetsplikt som nevnt for de som utfører arbeid mv. for forvaltningsselskaper bør presiseres i loven. Det vises til at Verdipapirfondenes Forening støtter forslaget. Departementet foreslår etter dette en presisering av taushetsplikten i samsvar med Kredittilsynets forslag. Det vises til lovforslaget ny § 2-10 tredje ledd annet punktum.

4.5.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til departementets vurderinger og forslag til verdipapirfondloven ny § 2-10 tredje ledd annet punktum.