Etter verdipapirfondloven § 6-3 skal forvaltningsselskapet
gi andelseierne skriftlig bekreftelse for at deres andelsrett i
fondet er registrert dersom det etter vedtektene ikke utstedes andelsbrev.
Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering om å opprettholde
hovedregelen om skriftlig bekreftelse ved hver endring for å sikre
andelseiernes kontroll med plasseringene.
Departementet slutter seg videre til Kredittilsynets vurdering
av at det er hensiktsmessig med periodisk rapportering. Departementet
er imidlertid av den oppfatning at forvaltningsselskapene skal være
pålagt slik rapportering overfor alle andelseiere. Frekvens for
slike utsendelser bør imidlertid kunne avhenge av type
fond. Den periodiske rapporteringen om andelseiers beholdning mv.
bør etter departementets oppfatning inneholde informasjon
av en slik karakter at den bedrer muligheten til å sammenligne
sparing i verdipapirfond med andre sparealternativer. Departementet
antar at slik informasjon er nødvendig ettersom sparing
i verdipapirfond i større grad er blitt et alternativ til
sparing i bank. Departementet er av den oppfatning at det særlig
bør gis informasjon om andelseierens beholdning og verdien
av denne, verdiutviklingen på den enkelte andel i rapporteringsperioden
og inneværende år samt avkastningen for andelseieren
i rapporteringsperioden og inneværende år. Det
foreslås videre hjemmel til å fastsette nærmere regler
om slik periodisk rapportering i forskrift. Departementet tar sikte
på at slik forskrift er fastsatt når loven trer
i kraft.
Av de grunner som er anført av Kredittilsynet (se avsnitt
5.1.2 i proposisjonen) og som følge av at det skal utarbeides
regler om periodisk rapport om andelseiers beholdning, anser departementet
at det vil være forsvarlig å åpne for
at andelseiere kan reservere seg mot å få bekreftelse
på hvert enkelt kjøp eller salg av verdipapirfondsandeler.
I likhet med Kredittilsynet mener departementet at slik reservasjon
må skje ved skriftlig og uttrykkelig avtale. Det skal ikke
være tilstrekkelig å innta dette i standard tengningsvilkår.
Departementet er enig med Bankforeningen i at VPS eller andre
bør kunne stå for rapporteringen på vegne
av forvaltningsselskapet. Departementet legger til grunn at dette
vil gjelde etter forslaget til ny rapporteringsbestemmelse. Departementet
foreslår at dette gjøres klart også i
den gjeldende bestemmelsen om bekreftelse enkeltvis.
Det vises til lovforslaget § 6-3 første ledd
første punktum og annet ledd.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag til verdipapirfondloven § 6-3
første ledd første og tredje punktum og annet
ledd.
Etter verdipapirfondloven § 7-1 tredje ledd
skal årsregnskapet, årsberetningen og tertialrapporter
sendes samtlige andelseiere og være allment tilgjengelig hos
forvaltningsselskapet, depotmottaker og foretak som selger nyutstedte
andeler. Informasjonen skal tilbys andelstegnere før kontraktsinngåelse.
Etter § 7-1 første ledd bokstav b, skal
forvaltningsselskapet påse at det for hvert verdipapirfond
det forvalter utarbeides rapport om verdipapirfondet minst hver
fjerde måned og senest innen en måned etter utløpet
av rapportperiodene.
Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering av at
andelseiere bør kunne reservere seg mot å motta
delårsrapporter. En slutter seg videre til at halvårsrapportering
er et tilstrekkelig minstekrav. Det foreslås at departementet
skal kunne fastsette forskrifter om supplerende innhold og kortere
intervaller for delårsrapporter. Departementet anser at
kortere rapporteringsintervaller også bør kunne
fastsettes ved enkeltvedtak. Departementet er ikke enig med Bankforeningen
i at den gjeldende bestemmelsen om at tilsynsmyndigheten kan bestemme
at rapport skal utarbeides minst en gang i kvartalet blir overflødig med
den forskriftshjemmelen som foreslås.
Departementet anser at de hensyn som tilsier at andelseiere kan
reservere seg mot å få tilsendt delårsrapporter,
gjør seg gjeldende også for årsregnskap
og årsberetning. Samtidig anser departementet at årsregnskapet
og årsberetningen inneholder vesentlig informasjon som
det er viktig at alle andelseiere kan få gjort seg kjent
med. Departementet har etter en konkret vurdering kommet til at
dette hensynet ikke vil svekkes vesentlig av en mulighet for andelseiere
til å reservere seg mot å få tilsendt
dokumentene. På samme måte som Kredittilsynet
legger departementet her vekt på at en slik reservasjon
skal avtales eksplisitt, og ikke bare gjennom aksept av standardvilkår
for fondet.
Departementet slutter seg til Kredittilsynets vurdering av at
utstedelse av delårsrapporter, årsregnskap og årsberetning
per post, e-post og telefaks vil kunne tilfredsstille lovens krav.
Det vises til lovforslaget § 7-1.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag til verdipapirfondloven § 7-1
første ledd nr. 2 og tredje og fjerde ledd.
Departementet anser i likhet med de høringsinstanser
som har uttalt seg, at god informasjon til andelseiere og mulige
kunder om avkastning og risiko er viktig for et velfungerende fondsmarked.
Departementet anser at behovet for slik informasjon forsterkes ved
forslagene i proposisjonen her om å åpne for mer
fleksible fondsprodukter. Det vises særlig til avsnitt
4.2 i proposisjonen om plasseringsregler, avsnitt 4.5 i proposisjonen
om begrensninger i retten til å tegne og innløse
fondsandeler og kap. 6 om markedsføring og salg av utenlandske
fondsandeler i Norge. Det er fastsatt relativt detaljerte krav til
slik informasjon i årsregnskapet og årsberetningen.
Det er også fastsatt krav om slik informasjon i prospektforskriften.
Departementet anser derfor at det er et særskilt behov
for krav til informasjon om avkastning og risiko i delårsrapportene.
Det vises også til avsnitt 5.1 i proposisjonen om hyppigere
informasjon til den enkelte andelseier om beholdningen mv.
Departementet anser at det er ønskelig med relativt
detaljerte opplysningskrav om avkastning og risiko. Departementet
anser ut fra dette, i likhet med Verdipapirfondenes Forening og
Bankforeningen, at det er mest hensiktsmessig å fastsette
slike opplysningskrav i forskrift. Departementet foreslår å presisere hjemmelsgrunnlaget
for slike forskrifter når det gjelder delårsrapporter
og prospekt i lovforslaget § 7-1 og § 7-2.
Forskriftsbestemmelser om opplysningskrav i årsregnskapet
og årsberetningen bør fastsettes i regnskapsforskriften
for verdipapirfond i medhold av regnskapsloven § 9-1
tredje ledd. Departementet er enig med Bankforeningen i at opplysningskravene
bør samordnes. Ulike informasjonsformål kan likevel
tilsi ulike opplysningskrav i prospekt og årsregnskap.
Det kan også være rimelig med mer detaljerte opplysningskrav
i årsregnskapet og årsberetningen enn i delårsrapporter.
Departementet deler i det vesentlige Norges Banks vurdering av
behovet for strengere minstekrav til informasjon om avkastning og
risiko for verdipapirfond. Departementet legger opp til at det fastsettes forskrifter
om opplysningskrav om avkastning og risiko der en vil ta hensyn
til både Kredittilsynets forslag og Norges Banks merknader.
Departementet anser at forslagene i proposisjonen her om å åpne
for fleksible fondsprodukter bør motsvares av særskilte
krav om informasjon til kundene. Kredittilsynet har foreslått
at fond som får samtykke til å fravike lovens
alminnelige plasseringsregler eller som er åpent for tegning
i en begrenset tidsperiode, skal benevnes som «nasjonalt
fond» i fondets vedtekter og prospekt. Benevnelsen henspeiler
på fond som fraviker kravene i UCITS-direktivet, og derfor
ikke har rett etter direktivet til fritt å markedsføres
i andre EU/EØS-land. Det vises til avsnitt 4.2.1
i proposisjonen. Departementet mener det er behov for strengere opplysningskrav
om slike fond. Behovet forsterkes ved at forslagene i proposisjonen
her om å tillate fond som avviker fra lovens normalregler,
går noe lenger enn Kredittilsynets forslag. Departementet
foreslår krav om mer forklarende benevnelser ut fra hvilke
av normalreglene i loven som fondet avviker fra. Etter forslaget
skal det også redegjøres for avvikene i prospektet.
Det vises til forslag til § 7-3 i verdipapirfondloven om
opplysningskrav for fond med særskilt plasseringsstrategi
og lukkede fond mv.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag til verdipapirfondloven § 7-1
nytt femte ledd, § 7-2 annet ledd nytt nr. 6 og
nytt fjerde ledd og § 7-3 første ledd.
Se avsnitt 5.4.1 i proposisjonen for omtale av gjeldende regler.
Språkkrav er særlig aktuelt i forhold til utenlandske
verdipapirfond. Departementet foreslår i proposisjonen
en mer helhetlig regulering av utenlandske fond som markedsføres
i Norge, se særlig kap. 6. Departementet har i den forbindelse
også vurdert språkkrav. Departementet anser at
god informasjon til andelseiere i Norge, som utgangspunkt forutsetter
at informasjonen er tilgjengelig på norsk. Departementet foreslår
at det fastsettes et generelt lovkrav om at opplysninger og informasjon
som skal gis til investorer og myndigheter etter bestemmelser i
eller i medhold av verdipapirfondloven skal gis på norsk
med mindre departementet i forskrift eller tilsynsmyndigheten ved enkeltvedtak
bestemmer noe annet.
Det vises til forslag til verdipapirfondlov § 7-4,
jf. § 6-13 tredje ledd nr. 4 og § 6-14
første ledd nr. 6.
For utenlandske verdipapirfond som omfattes av UCITS-direktivet
(UCITS-fond), foreslår departementet å videreføre
de gjeldende krav til informasjon i forskrift om utenlandske investeringsforetaks
adgang til å tilby verdipapirfondsandeler i Norge. Departementet
foreslår at informasjonskravene forankres direkte i verdipapirfondloven.
Det foreslås at krav om å oversende opplysninger
til Kredittilsynet før verdipapirfondet kan markedsføres
i Norge, blir fastsatt i verdipapirfondloven § 6-14
første ledd nr. 3. Etter forslaget fastsetter departementet
i forskrift hvilke opplysninger som skal gis. Det foreslås
at krav om å gi investorer i Norge den informasjon som
foretaket skal utarbeide i henhold til reglene i hjemlandet, blir fastsatt
i verdipapirfondloven § 6-14 første ledd
nr. 4. Etter forslaget skal departementet i forskrift kunne fastsette
nærmere regler om markedsføring av verdipapirfond
i Norge. Det skal bl.a. kunne fastsettes regler om informasjon
til deltakere og myndigheter. Det vises til forslag til verdipapirfondloven § 6-15.
For utenlandske verdipapirfond som ikke omfattes av UCITS-direktivet,
anser departementet at det er behov for å fastsette krav
om informasjon til deltakere og myndigheter. Kredittilsynet har
foreslått forskriftshjemler som departementet legger til
grunn vil gi adgang til å fastsette slike regler. Departementet
foreslår at det fastsettes krav til å gi informasjon
i verdipapirfondloven som kan utfylles ved forskrifter eller gjennom å sette
vilkår for tillatelse til å markedsføre
verdipapirfondet i Norge. Departementet foreslår at slik tillatelse
bl.a. skal være betinget av at forvalteren av verdipapirfondet
har oversendt slike opplysninger til tilsynsmyndigheten som departementet
fastsetter i forskrift eller som tilsynsmyndigheten krever. Forvalteren
skal videre gjøre det som er nødvendig for her
i riket å kunne gi den informasjon som foretaket skal gi i
hjemlandet. Dette er etter forslaget kombinert med et krav om at
verdipapirfondet og forvaltningen av det oppfyller de krav som gjelder
for å drive virksomheten i hjemlandet og at disse kravene
gir investorer i Norge beskyttelse minst på linje med den
beskyttelse de har ved investering i norsk verdipapirfond. Etter forslaget
skal tilsynsmyndigheten kunne sette vilkår for tillatelsen
for å sikre beskyttelsen av investorer i Norge. Det skal
bl.a. kunne settes vilkår om plikt til å gi opplysninger
til investorer og myndigheter. Departementet skal kunne fastsette
regler om dette i forskrift. Det vises til forslag til verdipapirfondloven § 6-13
og § 6-15.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag til verdipapirfondloven §§ 7-4
og 6-15.
Etter verdipapirfondloven § 2-9 tredje ledd
har tjenestemenn, tillitsmenn og andre personer med bestemmende
innflytelse i forvaltningsselskap taushetsplikt om det de under
sin virksomhet får kjennskap til om andres forhold med
mindre noe annet er særskilt bestemt i lov eller forskrifter
gitt med hjemmel i lov.
Departementet er enig med Kredittilsynet at taushetsplikt som
nevnt for de som utfører arbeid mv. for forvaltningsselskaper
bør presiseres i loven. Det vises til at Verdipapirfondenes
Forening støtter forslaget. Departementet foreslår
etter dette en presisering av taushetsplikten i samsvar med Kredittilsynets
forslag. Det vises til lovforslaget ny § 2-10
tredje ledd annet punktum.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag til verdipapirfondloven ny § 2-10 tredje
ledd annet punktum.