Innstilling fra næringskomiteen om lov om endringer i lov 10. juli 1936 nr. 6 til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror

Dette dokument

Til Odelstinget

Hovedinnholdet i proposisjonen

I St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og matproduksjon ble det foreslått at Omsetningsrådet utvides med en representant fra landbruksbasert industri utenfor samvirke, og en representant fra Landbrukssamvirkets felleskontor. Flertallet i næringskomiteen sluttet seg til dette i Innst. S. nr. 167 (1999-2000). Som følge av at korn legges inn under omsetningslovens virkeområde, foreslås det at markedsregulator på kornsektoren, Norske Felleskjøp, får en representant i Omsetningsrådet. For å opprettholde balansen i rådet foreslås det også at Norkorn, som er en paraplyorganisasjon for bygdemøller og kornsiloer, får en representant i rådet. Rådet vil etter dette bestå av 19 representanter.

I Ot.prp. nr. 69 (2000-2001) Lov om endringer i lov 21. januar 2000 nr. 7 om kornforvaltning mv. la departementet opp til at den nye markedsordningen for korn i løpet av 2002 skal finansieres gjennom omsetningsavgift og legges inn under virkeområdet til lov 10. juli 1936 nr. 6 til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror (omsetningsloven), om mulig fra 1. januar 2002. Flertallet i næringskomiteen hadde ingen merknader til dette i Innst. O. nr. 87 (2000-2001).

Departementet legger i proposisjonen fram forslag om å gjøre de nødvendige endringer i omsetningsloven for å endre sammensetningen av Omsetningsrådet og å legge korn inn under omsetningslovens virkeområde. Videre inneholder proposisjonen forslag om å gjøre enkelte rettinger i navnene på medlemmene i Omsetningsrådet.

Konsekvensen av at korn legges inn under omsetningslovens virkeområde, er at Omsetningsrådet får samme funksjon på kornsektoren som for de øvrige sektorer som reguleres av omsetningsloven. Videre innebærer endringene at kornprodusentene må betale omsetningsavgift på omsetning av korn. Dette vil erstatte dagens trekk i prisnedskrivningstilskudd, og får ingen administrative eller økonomiske konsekvenser i forhold til dagens ordning.

Høring av lovforslaget og departementets vurderinger

Proposisjonen bygger på departementets høringsnotat av 6. juli 2001.

Mange av høringsuttalelsene går mot en utvidelse av rådet fra 15 til 19 medlemmer. Departementet er enig i at rådet etter dette blir stort og at det bør foretas en bred gjennomgang av dets sammensetning med sikte på å redusere antall medlemmer. Dette vil imidlertid kreve en lang og grundig prosess. Det er avgjørende å få de foreslåtte endringene på plass, blant annet for å sikre finansieringen av markedsordningen for korn. Det er derfor ikke nå rom for å foreta den prosessen som er nødvendig for å få redusert antall medlemmer i rådet.

Arbeids- og administrasjonsdepartementet ber om at det tas med en presisering i lovteksten om at opprettholdelsen av rent flertall for jordbruket i Omsetningsrådet må ses i sammenheng med avgrensning av rådets fullmakter med hensyn til spørsmål med betydelige konkurransemessige konsekvenser. Departementet vil starte et lovarbeid med sikte på å overføre til departementet Omsetningsrådets myndighet til å fastsette sentrale konkurransemessige rammebetingelser.

Departementet fastholder at de foreslåtte lovendringer bør skje fra 1. januar 2002, blant annet av hensyn til finansieringen av markedsordningen for korn.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem, Rigmor Andersen Eide og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til næringskomiteens behandlingen av St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og matproduksjon og Ot.prp. nr. 69 (2000-2001) Lov om endringer i lov av 21. januar 2000 nr. 7 om kornforvaltning mv.

Flertallet viser til at de forslagene som nå fremmes er nødvendige endringer i omsetningsloven for å endre sammensetningen av Omsetningsrådet, og for å legge korn inn under omsetningslovens virkeområde. Proposisjonen inneholder videre forslag om å gjøre enkelte rettinger i navnene på medlemmene i Omsetningsrådet.

Flertallet er enig med Regjeringen i at rådet blir stort og at det bør foretas en bred gjennomgang av dets sammensetning med sikte på å redusere antall medlemmer, men ser klart at det er vanskelig å foreta den prosessen nå, da det er avgjørende å få de foreslåtte endringene på plass.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, er uenig i forslaget om utvidelsen og sammensetningen av Omsetningsrådet. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets merknader og forslag i Dokument nr. 8:13 (1999-2000) om endring i lov 10.  juli 1936 nr. 6 om å fremja umsetnaden av jordbruksvaror slik at medlemmenes sammensetning i Omsetningsrådet og rådets arbeidsutvalg endres.

Disse medlemmer viser videre til egne merknader ved Stortingets behandling av kornforvaltningsloven der Fremskrittspartiet motsatte seg innføringen av en samvirkebasert markedsregulering på kornsektoren. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn motsette seg forslaget til lovendringer.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i lov 10. juli 1936 nr. 6 til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror

I

I lov 10. juli 1936 nr. 6 til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror gjøres følgende endringer:

§ 1 skal lyde:

Fyremålet med lova er gjennom samyrke å fremja umsetnaden av kjøtt av storfe, kalv, sau, reinsdyr og fjørfe, flesk, korn og oljefrø, mjølk, smør, ost, egg, pelsdyrskinn, reinsdyrskinn og hagebruks- og gartneriprodukt.

§ 2 første og annet ledd skal lyde:

For å fremja fyremålet etter § 1 skal det vera eit omsetningsråd med 19 medlemer.

Landbruksdepartementet oppnemner medlemer med personlege varamedlemer for kvar av desse:

Norges Bondelag

Norsk Bonde- og Småbrukarlag

Forbrukarrådet

Handelens og Servicenæringens Hovedorganisasjon

Coop NKL BA

Tine Norske Meierier

Norsk Kjøttsamvirke

Prior Norge

Norske Felleskjøp

Norkorn

Norges Pelsdyralslag

Gartnerhallen A/L

Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund

Barne- og familiedepartementet

Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Hoff Norske Potetindustrier

Norsk landbrukssamvirke

Ein felles representant for Kjøttbransjens Landsforbund, Norges Frukt- og Grønnsaksgrossisters Forbund, Fjørfebransjens Landsforening og Meieribransjens Landsforbund

Landbruksdepartementet

§ 3 første ledd annet punktum skal lyde:

Rådet er vedtaksført når 10 medlemer møter.

§ 5 annet ledd skal lyde:

På grunnlag av dette kan Kongen for upp til 1 år um gongen leggja på avgifter ved umsetnaden av kjøtt av storfe, kalv, sau, reinsdyr og fjørfe, mjølk, egg, flesk, korn og oljefrø, pelsdyrskinn, reinsdyrskinn og hagebruks- og gartneriprodukt etter dei føresegnene som er nemde nedanfor.

II

Lova tek til å gjelde frå den tid Kongen fastset.

Oslo, i næringskomiteen, den 29. november 2001

Olav Akselsen Aud Gaundal Ivar Kristiansen
leder ordfører sekretær