Vedlegg: Brev fra Barne- og familiedepartementet v/statsråden til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 4. februar 2002

Dokument nr. 8:29 (2001-2002) om lov om endringer i lov 17. juli 1992 nr. 100 om barneverntjenester

Jeg viser til brev av 22. januar 2002 vedrørende ovennevnte.

Det forslaget som fremsettes av stortingsrepresentantene Bekkemellem Orheim og Faldet er identisk med forslaget som ble fremsatt av regjeringen Stoltenberg i Ot.prp. nr. 15 (2001-2002) og som senere ble trukket tilbake av den sittende regjering i Ot.meld. nr. 3 (2001-2002). Forslaget innebærer en ny bestemmelse som gir departementet hjemmel til å gi forskrifter om kvalitetskrav til barneverninstitusjoner, samt en særskilt godkjenningsordning for private institusjoner som ikke er innpasset i fylkeskommunens plan. I forslaget er fylkeskommunen foreslått som godkjenningsinstans.

I Ot.meld. nr. 3 (2001-02) ble det vist til en pågående utredning av fremtidig organisering av fylkeskommunens oppgaver på barnevernområdet, jf. St.meld. nr. 31 (2000-01) og Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S. nr. 307 (2000-01) Det ble videre vist til at departementet, som en konsekvens av den pågående utredningen, ville vurdere spørsmålet om godkjenningsmyndighet på nytt.

Utredningen om fremtidig organisering av fylkeskommunens oppgaver på barnevernområdet er nå i sluttfasen. Et høringsnotat med forslag til alternative løsninger for fremtidig organisering av fylkeskommunens oppgaver på barnevern- og familievernområdet vil bli sendt på høring i første halvdel av februar i år. I høringsnotatet er forslaget om kvalitetskrav og godkjenningsordning inntatt. Forslaget om godkjenningsmyndighet ses her i sammenheng med oppgavefordelingen for øvrig.

Jeg vil understreke at det ikke er slik at det ikke eksisterer noen form for kvalitetssikring av barneverninstitusjonene i dag. Fylkeskommunen har etter loven et klart ansvar for at de institusjonene som benyttes er gode nok. Dette gjelder ikke bare fylkeskommunens egne institusjoner, men også de private institusjonene der fylkeskommunen kjøper plasser. I tillegg har fylkesmannen ansvaret for å føre tilsyn både med fylkeskommunale og private institusjoner. De fleste barneverninstitusjonene er både materielt og faglig sett gode tilbud til barn og unge. Dette betyr imidlertid ikke at det ikke er rom for forbedringer. Jeg er derfor helt enig med representantene Bekkemellem Orheim og Faldet i at det er behov for å stille klare kvalitetskrav til barneverninstitusjonene og at det er behov for en godkjenningsordning. Det er imidlertid helt nødvendig å se disse forslagene i sammenheng med oppgavefordelingen for øvrig. Som nevnt foreslås i dokument nr. 8:29 fylkeskommunen som godkjenningsmyndighet. Dersom den prosessen, som nå er i gang, med sikte på avklaring av fremtidig organisering, ender med at fylkeskommunen ikke lenger skal ha ansvaret for barneverninstitusjonene, må spørsmålet om godkjenningsmyndighet i alle tilfelle vurderes på nytt.

Etter at den forestående høringen er avsluttet, og regjeringen har tatt stilling til fremtidig organisering, vil jeg komme tilbake til Stortinget med forslag til en godkjenningsordning og kvalitetskrav så raskt som mulig.