I arbeidsmiljøloven kapittel IX er det fastsatt særregler
for arbeid av barn og ungdom.
Direktoratet for arbeidstilsynet har foretatt en revisjon av
forskrift om arbeid av barn og ungdom. Forslag til endringer i forskriften
har vært på alminnelig høring høsten
2000. I forbindelse med forskriftsrevisjonen har det avdekket seg
behov for enkelte endringer i arbeidsmiljølovens kapittel
IX for å bringe klarhet i gjeldende regler, samt å bedre
lovens struktur og sammenhengen mellom kapittel IX og lovens øvrige kapitler,
samt mellom loven og forskriften. Ingen av lovendringsforslagene
innebærer materielle endringer.
Ifølge arbeidsmiljøloven § 34
er barnearbeid i utgangspunktet forbudt. Det følger av § 34
første ledd at «personer som er under 15 år
eller skolepliktig» ikke må nyttes til arbeid
som går inn under loven.
Ved å erstatte begrepet «personer» i § 34
første ledd med begrepet «barn» blir
det overensstemmelse mellom begrepsbruken i de ulike bestemmelser
i loven og mellom loven og forskriften til loven. Departementet
foreslår derfor at § 34 første
ledd endres som nevnt.
I arbeidsmiljøloven § 35 gis det unntak
fra det generelle forbudet mot barnearbeid, hvoretter blant annet
barn som har fylt 14 år, men fortsatt er skolepliktig,
kan nyttes til «lettere arbeid» og arbeid som
ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering, når arbeidet
ikke kan være skadelig for barnets helse eller utvikling,
jf. § 35 første ledd bokstav b).
Formuleringen «lettere arbeid» i § 35
første ledd bokstav b) er en unødvendig presisering
i lovteksten, da det følger av § 35 første
ledd bokstav a) at det kun er lettere arbeid som barn over 13 år
kan nyttes til. Departementet foreslår på denne
bakgrunn at begrepet «lettere arbeid» i § 35
første ledd bokstav b) tas ut.
§ 36 første ledd
For å sikre ensartet begrepsbruk når det gjelder
regulering av arbeidstid foreslår departementet at formuleringen «barn
og ungdom» i § 36 første ledd
erstattes med formuleringen «personer under 18 år».
§ 36 annet ledd
Med virkning fra 1. januar 2000 er det innført
en dispensasjonsbestemmelse i § 36 annet ledd
som åpner for at Arbeidstilsynet kan gi forhåndssamtykke
til at barn benyttes til kulturelt eller lignende arbeid utover
2 timer pr. døgn og 12 timer pr. uke.
Av hensyn til systematikken i loven foreslår departementet
at denne dispensasjonsbestemmelsen flyttes til forskrift om arbeid
av barn og ungdom. Det vises til at de øvrige bestemmelsene
om Arbeidstilsynets adgang til å gi forhåndssamtykke/unntak
er inntatt i forskriften. Forslaget innebærer at det vil
være nødvendig å innføre en
hjemmel for Direktoratet for arbeidstilsynet i § 36
syvende ledd til å gi nærmere regler
om unntak fra disse timerammene i annet ledd for barn som nyttes
til kulturelt eller lignende arbeid.
Denne dispensasjonshjemmelen som departementet foreslår
innført i § 36 syvende ledd, kan kun
benyttes til å gi nærmere regler om unntak for
kulturelt, kunstnerisk og sportslig arbeid i tråd med presisering fra
et flertall i kommunalkomiteen i Innst. O. nr. 5 (1999-2000).
Videre presiserer departementet at bruk av unntaksbestemmelsen
forutsetter at minimumskravene i artikkel 5 i Rådsdirektiv
94/33/EØF om vern av unge personer på arbeidsplassen,
er oppfylt. Vilkårene for unntak vil derfor være
de samme som er nevnt i forskrift om arbeid av barn og ungdom.
Departementet foreslår at det inntas en presisering i
bestemmelsen om nattarbeidsforbud for ungdom mellom 15 og 18 år
i § 37 annet ledd som klargjør sammenhengen
mellom denne bestemmelsen og de generelle bestemmelsene om nattarbeid
i §§ 42 og 43.
Den presiseringen som departementet foreslår innebærer
at ungdom kan arbeide mellom kl. 21.00 og kl. 22.00/23.00
på de samme vilkår som gjelder for voksne arbeidstakere,
jf. §§ 42 og 43. Etter kl. 22.00/23.00
innsnevres adgangen for ungdom til å arbeide i samsvar
med de strengere vilkårene i § 37 annet
ledd.
Ifølge § 38 første ledd skal
arbeidsgiver sørge for at ungdom som settes til nattarbeid
i henhold til § 37 annet ledd skal gis tilbud
om helsekontroll. Ved en inkurie er det inntatt en henvisning til § 37 «annet
ledd», mens riktig henvisning er § 37 «tredje
ledd». Departementet foreslår at denne feilen
blir korrigert.
§ 39 første ledd
Ifølge arbeidsmiljøloven § 39
første ledd skal ungdom ha en «pause» på minst
30 minutter, om mulig sammenhengende, dersom den daglige arbeidstiden
overstiger 41/2 time.
I overskriften til bestemmelsen og i lovens ordlyd for øvrig
brukes betegnelsen «hvilepause». Departementet
foreslår derfor at begrepet «pause» i § 39
første ledd erstattes med begrepet «hvilepause».
§ 39 annet ledd
Ifølge arbeidsmiljøloven § 39
annet ledd skal barn ha en sammenhengende hvileperiode på minst
14 timer «i døgnet» og ungdom skal ha
en sammenhengende «hvileperiode» på minst
12 timer «i døgnet».
Det har i praksis avdekket seg behov for å bringe klarhet
i hvordan formuleringen «i døgnet» skal
forstås i denne sammenhengen.
Departementet foreslår derfor å erstatte formuleringen «i
døgnet» i § 39 annet ledd med «for
hver periode på 24 timer». Forslaget vil bidra
til at bestemmelsen blir klarere og samtidig i samsvar med forutsetningene.
Departementet mener at det er uheldig at betegnelsen «hvileperiode» benyttes
i forhold til ungdoms rett til fritid i § 39 annet
ledd, når begrepet «fritid», som blir
brukt i samme paragrafs tredje ledd, har samme innhold. «Fritid» er
for øvrig det begrepet som gjennomgående blir
brukt i arbeidsmiljøloven som betegnelse på daglig
eller ukentlig fri fra arbeid, samtidig med at begrepet er definert
i § 46 nr. 1. Departementet foreslår
derfor at begrepet «hvileperiode» i § 39
annet ledd annet punktum erstattes med begrepet «fritid».
Komiteen har ingen merknader.