Valglovgivningen bygger på at kommunen er én valgkrets
ved kommunestyrevalget, og at fylkeskommunen er én valgkrets
ved fylkestingsvalget. De folkevalgte anses å representere
hele befolkningen i valgdistriktet, og skal ikke først
og fremst være representanter for bestemte geografiske
områder.
Valglovutvalget har drøftet forslaget om å dele opp
fylkeskommunen i flere valgkretser. Utvalget finner ikke å kunne
slutte seg til dette forslaget og går inn for å videreføre
dagens ordning.
Ingen av høringsinstansene går imot utvalgets
forslag på dette punkt.
Departementet er enig i Valglovutvalgets standpunkt, og slutter
seg til begrunnelsen fra utvalget. Det fremmes ikke forslag om å endre
gjeldende valgkretsinndeling.
Valgloven fastsetter at representantplassene i fylkestinget skal
fordeles på samme måte som distriktsmandatene
ved stortingsvalget. Denne fordelingen er endelig, og kan ikke rokkes
ved fordelingen av utjevningsmandatene. Metoden som i dag benyttes
ved fordelingen av distriktsmandatene ved fylkestingsvalg, er St.
Lagües modifiserte metode.
Utvalget går inn for å videreføre
ordningen når det gjelder fordelingen av representantplassene
i fylkestinget.
Det er ingen av høringsinstansene som går imot utvalgets
forslag.
Departementet foreslår at representantplassene i fylkestinget
fortsatt skal fordeles på grunnlag av de enkelte valglisters
samlede stemmetall i fylket, og basert på St. Lagües
modifiserte metode.
Når alle mandater i fylkestinget er fordelt mellom listene,
skal 1/6 av medlemstallet - i tilfelle avrundet oppover
til nærmeste hele tall - avsettes som utjevningsrepresentantplasser.
Utjevningsrepresentantplassene fordeles på samme måte
som den totale fordelingen av mandatene, til de listene som har
de største kvotientene, i et antall som tilsvarer 1/6
av medlemstallet i fylkestinget.
Utvalget har vurdert utjevningsordningen og kommet til at den
bør avskaffes.
Et flertall av de høringsinstansene som kommenterer
utvalgets forslag går inn for å beholde ordningen med
utjevningsmandater, og er dermed uenig med utvalget på dette
punkt.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag og er kommet
til at denne ordningen bør avvikles.
Ved kommunestyrevalg følges et annet system enn ved
fylkestingsvalg. Man teller ikke bare antall stemmesedler, men regner
antall "listestemmer". Hver velger disponerer et antall listestemmer
som tilsvarer det antall representanter som skal velges.
Utvalget foreslår at St. Lagües modifiserte
metode skal benyttes også ved kommunestyrevalg.
De fleste høringsinstansene har ikke kommentert forslaget
om en ny mandatfordelingsmetode ved kommunestyrevalg.
Departementet foreslår at mandatene i kommunestyret
fordeles på grunnlag av antall stemmesedler den enkelte
liste får. Stemmetallene divideres med 1,4 - 3 - 5 - 7
- 9 osv., og representantplassene fordeles fortløpende
på grunnlag av kvotientenes størrelse (St. Lagües
modifiserte metode).
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til forslaget om å oppheve ordningen med utjamningsmandater
ved fylkestingsvalg. Ordningen ble etablert for å sikre
alle kommuner representasjon i fylkestinget og med den konsekvens
at enkeltkandidater ble skjøvet ut til fordel for kandidater
lengre nede på listen med bosted i kommune som ikke ellers
ville blitt representert. Flertallet ser at dette
kan sies å være en tilsidesetting av velgernes
dom. På den annen side behandler og avgjør fylkestingene
saker av stor betydning for den enkelte kommune. Flertallet anser
behovet for lokalkunnskap og kontakt mellom kommunale myndigheter
og fylkestinget av stor betydning og er derfor kommet til at ordningen
med utjamningsmandater bør opprettholdes.
Flertallet fremmer følgende forslag:
§ 11-10 nytt annet til syvende ledd skal lyde:
(2) Etter at samtlige representantplasser i fylkestinget er fordelt
etter første ledd, avsettes en sjettedel av fylkestingets
samlede medlemstall - i tilfelle avrundet oppover til nærmeste
hele tall - som utjevningsrepresentanter. Disse representantplassene
skal fordeles på listene på samme måte
som etter første ledd. Utjevningsrepresentantplassene skal
nyttes i den utstrekning det er nødvendig for å sikre
alle kommuner i fylket minst en representant i fylkestinget.
(3) Når det er avgjort hvor mange ordinære
representantplasser en valgliste skal ha, fordeler fylkesvalgstyret
disse representantplassene til kandidatene på listen. Kandidater
som ikke er valgbare settes ut av betraktning. Kandidater på listen
som har oppnådd et personlig stemmetall på minst åtte
prosent av listens totale stemmetall, kåres i rekkefølge
etter antall mottatte personlige stemmer. Øvrige ordinære
representantplasser fordeles på grunnlag av kandidatenes
rekkefølge på listen.
(4) Etter at det er avgjort hvilke kandidater som er valgt til
ordinære representanter, skal utjevningsrepresentantplassene
fordeles. Som utjevningsrepresentanter velges kandidater bosatt
i kommuner som foreløpig ikke har fått valgt inn
noen representant i fylkestinget. Tredje ledd annet, tredje og fjerde
punktum gjelder tilsvarende. Har en liste som skulle ha utjevningsrepresentantplass,
ingen kandidat fra hittil urepresenterte kommuner, anses den kandidaten
valgt på vedkommende plass som ville blitt valgt etter
reglene i tredje ledd. Det samme gjelder dersom det fortsatt er ledige
representantplasser igjen når alle kommuner har fått
minst en representant i fylkestinget. En kandidat anses bosatt i
den kommunen hvor vedkommende har stemmerett ved valget.
(5) Hver liste skal så vidt mulig tildeles så mange vararepresentanter
som den får representanter, med tillegg av tre. Vararepresentantplassene
besettes ved fortsatt opptelling på samme måte
som bestemt for de ordinære representantene i tredje ledd,
idet man ser bort fra dem som er valgt til utjevningsrepresentanter.
(6) Dersom en valgliste får flere mandater enn det er
valgbare kandidater på listen, fordeles det overskytende
antall mandater mellom de øvrige listene i henhold til
regelen i første ledd.
(7) Skulle det tilfalle en liste flere utjevningsrepresentantplasser
enn den har valgbare kandidater til overs når de ordinære
representantplassene er besatt, skal disse utjevningsrepresentantplassene
fordeles på de øvrige i henhold til regelen i
annet ledd."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti ønsker å avvikle
ordningen med utjevningsmandater ved fylkestingsvalg, fordi dette
er en ordning som gir stor vilkårlighet og som innebærer
en tilsidesettelse av velgernes dom. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"§ 11-10 andre til fjerde ledd skal lyde:
(2) Når det er avgjort hvor mange mandater en valgliste
skal ha, fordeler fylkesvalgstyret representantplassene til kandidatene
på listen. Kandidater som ikke er valgbare settes ut av
betraktning. Kandidater på listen som har oppnådd
et personlig stemmetall på minst åtte prosent
av listens totale stemmetall, kåres i rekkefølge
etter antall mottatte personlige stemmer. Øvrige kandidater
kåres på grunnlag av deres rekkefølge
på listen.
(3) Hver liste skal så vidt mulig tildeles så mange vararepresentanter
som den får representanter, med tillegg av tre. Kandidatene
til vararepresentantplassene fordeles på samme måte
som representantene etter annet ledd.
(4) Dersom en valgliste får flere mandater enn det er
valgbare kandidater på listen, fordeles det overskytende
antall mandater mellom de øvrige listene i henhold til
regelen i første ledd."