Det framholdes i proposisjonen at ulik finansiering
av de terapeutisk sammenlignbare legemidlene Remicade og Enbrel
har synliggjort et behov for en mer fleksibel finansieringsordning
for visse legemidler som benyttes både i og utenom sykehus.
Det vises til stortingsvedtak og forslag i forbindelse med behandling
av statsbudsjettet for 2002 og til at det i St.prp. nr. 63 (2001-2002)
er foreslått en tilleggsbevilgning på 5,5 mill.
kroner som gir et finansielt grunnlag for trygdefinansiering av
legemidlet Remicade. I proposisjonen fremmes forslag til lovendringer som
en trygdefinansiering av Remicade forutsetter.
Det framholdes at lovforslaget også har et videre siktemål,
og det påpekes at forskjellen i finansieringssystemer i
gråsonen for legemidler som normalt kan anses for å være
terapeutisk sammenlignbare, gir sykehusene uheldige incentiver i
valget mellom de ulike legemidlene. Legemidler som finansieres over
blåreseptordningen, framstår som gratis for sykehuset,
selv om de kan være vesentlig dyrere enn sammenlignbare legemidler
som finansieres av sykehuset. Det uttales at forskjellen i finansieringsordningen
for gråsonepreparater kan ha uheldige prioriteringsmessige
konsekvenser for samfunnet.
Det framholdes også at der behandling med legemidler
innledes i sykehus på sykehusets regning og behandlingen
fortsetter etter utskrivning med samme medikament på folketrygdens
regning, vil sykehusene kunne få betydelige rabatter fra
legemiddelprodusentene ut fra forventningen om at pasientene vil
generere et framtidig salg på folketrygdens regning til
full pris. Dette kan føre til at legemiddelutgiftene for
det offentlige blir større enn nødvendig. Det
uttales at dersom legemidlet i det vesentlige forskrives på trygdens
regning til tross for at det i praksis brukes som ledd i en sykehusbehandling,
er legemidlet i realiteten et sykehusprodukt, og at samfunnet vil
være bedre tjent med å finansiere det på en
mer kostnadseffektiv måte enn gjennom den ordinære
blåreseptordningen.
For finansiering av gråsonepreparater foreslår
departementet:
Folketrygden gis mulighet til å refundere
sykehusenes utgifter til bruk av bestemte gråsonepreparater.
Konkurranseutsetting av legemiddelinnkjøp gjøres
tilgjengelig også for folketrygden, slik at prinsippet
om konkurranseutsetting av legemidler brukt i sykehus kan opprettholdes
uavhengig av hvem som finansierer dem.
Det fastsettes en særskilt refusjonssats til sykehuset
for hvert enkelt legemiddel som brukes i sykehus for folketrygdens
regning.
Proposisjonens lovforslag bygger på forslag i et høringsnotat
som departementet sendte på høring 22. mars
2002 med høringsfrist 18. april 2002. Departementet
har mottatt høringssvar fra 30 instanser. Det uttales at
de fleste av høringsinstansene uttrykker sin tilfredshet
med at departementet fremmer et forslag som muliggjør folketrygdfinansiering
av legemidlet Remicade og andre gråsonepreparater.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet, lederen
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til at bruk av legemidler
er en svært viktig del i forebygging og behandling av sykdommer.
Dessuten vil bruken av legemidler variere fra person til person
selv innenfor de samme diagnosegrupper. Det må derfor være
slik at valget av legemiddel må baseres på hva
som gir best resultat for den enkelte bruker.
Komiteen mener at eksempler på ulik finansiering
av terapeutisk sammenlignbare legemidler kan føre til uheldige
valg av legemiddel. Legemidlene Remicade og Enbrel har tydeliggjort
et behov for en mer fleksibel finansieringsordning for visse legemidler
eller legemiddelgrupper som benyttes både i og utenom sykehus. Komiteen viser
til at legemidlet Remicade utelukkende benyttes på sykehus
og finansieres fullt ut over sykehusets budsjett etter dagens regler. Legemidlet
Enbrel brukes etter oppstart på sykehuset, senere utenom
sykehus og finansieres fullt ut av folketrygden gjennom blåreseptordningen.
Denne ulike finansieringen kan ha innflytelse på valg av
legemiddel ut fra hva som er økonomisk mest gunstig for
sykehuset, og ikke ut fra pasientens beste. Dette er i strid med grunnleggende
prinsipper i helsevesenet om å gi pasientene den best tilgjengelige
behandling.
Komiteen er kjent med at disse to nevnte legemidlene
brukes på pasienter med de mest alvorlige revmatiske sykdommer,
og fra faglig hold hevdes det at disse legemidlene er meget effektiv
for denne pasientgruppa. Komiteen er derfor opptatt
av at finansieringssystemet utformes slik at pasientene får
optimalt utbytte av tilgjengelige legemidler med effekt.
Komiteen viser til Stortingets vedtak i budsjett for
2002 (jf. Budsjett-innst. S. nr. 11 (2001-2002), jf. Rammeområde
16, vedtak VI som lyder:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at kostnadene
ved bruk av legemidlet Remicade dekkes over blåreseptordningen."
Komiteen peker på viktigheten av at dette
følges opp slik det også legges opp til i proposisjonen. Ved
at Remicade i likhet med Enbrel finansieres over blåreseptordningen
selv om legemidlet gis ved behandling i sykehus, så er
pasientene i prinsippet sikret behandling uten at sykehusets egen økonomi
skal avgjøre valget av legemiddel slik det åpenbart
er under dagens ordning.
Komiteen legger også til grunn at ei
ordning der legemidler brukes i sykehusets behandling, krever endring
av folketrygdloven der problematikken er knyttet opp til to grupper
legemidler i grenseområdet mellom blåreseptpreparater
og sykehusprodukter, noe som i proposisjonen uttrykkes som "gråsonepreparater".
Dette er preparater som når de benyttes i sykehus, finansieres
over sykehusenes budsjetter. Når de brukes utenfor sykehus,
finansierer folketrygden disse.