Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine
Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren
Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva
M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet, Harald
Espelund og Jan Koløy, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena
Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne
Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten Jan Simonsen,
mener at en viktig faktor for at det norske samfunn skal lykkes
i å møte de framtidige utfordringer for både
næringsliv og forvaltning vil være evnen til å utvikle
og ta i bruk ny kunnskap.
Komiteen viser til at det i St.meld. nr. 39 (1998-1999)
Forskning ved et tidsskille, og med tilslutning fra Stortinget i
Innst. S. nr. 110 (1998-1999), ble understreket nødvendigheten
av å satse på større grad av kommersialisering
av forskningsresultater ved universitet og høgskoler.
Komiteen merker seg at hensikten med lovforslaget
er å øke den næringsmessige utnyttelsen
av oppfinnelser i forskning ved universitet og høgskoler,
men uten å true institusjonenes tradisjonelle hovedoppgaver
som fri forskning og høyere utdanning.
Komiteen viser til at endringer i lov om universiteter
og høgskoler pålegger institusjonene større ansvar
for anvendelse av vitenskapens metoder og resultater og samarbeid
med samfunns- og arbeidsliv. Komiteen påpekte
i Innst. O. nr. 58 (2001-2002) at institusjonene må spille
en mer aktiv rolle for at forskningsresultater i større
grad anvendes slik at det kommer samfunnet til gode.
Undersøkelser viser at forskningsresultater frembrakt
ved universiteter og høgskoler har uutnyttede muligheter
for bruk i næringsliv og verdiskaping. Arbeidet for å sikre
bedre samfunnsmessig gevinst av oppfinnelser krever bl.a. tettere
samarbeid mellom forskningsmiljøer og næringsliv,
organisatorisk tilrettelegging i institusjonene og økonomiske
incentiver for forsker og institusjon.
Komiteen vil imidlertid understreke at økt
satsing på næringsmessig utnyttelse av oppfinnelser ikke
må svekke grunnforskningen ved universitetene og høgskolene.
Grunnbevilgningene til forskning må ikke reduseres ut fra
forventninger om økt egeninntjening fra ervervsmessig utnyttelse
av forskningsresultater.
Komiteen vil samtidig peke på det viktige prinsipp
at forskeren og fagmiljøene selv skal bestemme hva det
skal forskes på, hvilke metoder som skal benyttes og hvordan
resultatene skal presenteres. Videre prinsippet om at forskeren
har retten til offentliggjøring av forskningsresultater;
den frie publiseringsretten.
Komiteen slutter seg til forslaget om at universiteter
og høgskoler får anledning til å overta
retten til næringsmessig utnyttelse av patenterbare oppfinnelser
gjort av ansatte ved institusjonen, ved at "lærerunntaket"
i arbeidstakeroppfinnelsesloven oppheves. Loven blir gjort gjeldende
for universiteter og høgskoler på samme måte
som for øvrig offentlig og privat virksomhet, slik som
i de fleste andre land.
Forskernes mulighet for åpen spredning av kunnskap må imidlertid
som foreslått sikres ved lovfesting av retten til fritt å publisere
sine forskningsresultater innen ett år etter at institusjonen
er varslet om oppfinnelsen, selv når dette kan hindre institusjonen
i å utnytte en oppfinnelse næringsmessig.
Forslagene vil etter komiteens oppfatning kunne
sikre et større engasjement hos institusjonene for å utnytte
forskningsresultater kommersielt, men også større
ansvar med å organisere et apparat som kan sikre forskernes
og institusjonenes rettigheter og sørge for at oppfinnelser
blir patentert og formidlet til næringslivet.
Publiseringsretten gir forskerne valgmuligheten om en oppfinnelse
skal patenteres og utnyttes næringsmessig eller ikke og
eventuelt et bedre hjelpeapparat med støtte og veiledning
hvis patentering er aktuelt.
Komiteen mener at forsker og institusjon i all hovedsak
bør ha felles interesser og kunne samarbeide for å få til
både publisering og patentering, selv om institusjonen
nå får førsteretten til å utnytte
oppfinnelsen næringsmessig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen har merket seg den måten
Stanford University organiserer sin forskningsvirksomhet. Institusjonen
har ved avtale sikret seg patentrettighetene til de ansattes oppfinnelser.
Oppfinneren står imidlertid fritt i å publisere
forskningsresultatet dersom dette ikke bryter med inngåtte
avtaler. I standardavtaler underskriver den enkelte forsker på at
han skal varsle institusjonen om alle potensielt patenterbare oppfinnelser.
Dersom det er flere oppfinnere som står bak oppfinnelsen
må disse være enig seg imellom om at en offentliggjøring
er det beste for å sikre kunnskaps- og teknologioverføring.
Videre må det ikke være i strid med inngåtte
avtaler. Rettigheter til oppfinnelsen tilfaller universitetet.
Komiteen er enig i at eventuelle verdier
fra oppfinnelser fordeles mellom forsker og institusjon. Komiteen har
merket seg at Bernt-utvalgets forslag om en fordeling mellom institusjon/forskningsmiljø og
forsker med henholdsvis 2/3 og 1/3 på hver har
fått bred støtte i høringsrunden og at
departementet mener en slik fordelingsnøkkel er et godt
utgangspunkt, men ikke bør lovfestes som en særordning
for denne sektoren i forhold til andre arbeidstakere.
Komitees flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, mener en retningslinje
om fordeling med 2/3 til institusjon/forskningsmiljø og
1/3 til forsker virker som et rimelig utgangspunkt, hvor
ikke annet er avtalt. Flertallet ber departementet
legge dette til grunn i den videre oppfølging.
Flertallet slutter seg til at institusjonene selv bør
avgjøre hvordan de vil organisere apparatet som skal sikre
rettigheter til oppfinnelser og formidling til næringslivet.
Det er uansett viktig at institusjonene bygger opp intern kompetanse
for å ivareta institusjonens og forskernes interesser.
Flertallet merker seg at etablering av et innovasjonsapparat
vil medføre kostnader, og ber departementet i samarbeid
med institusjonene kartlegge behovet og følge opp dette
i kommende budsjettframlegg for Stortinget.
Flertallet ber departementet evaluere ordningen
etter tre år og gi en tilbakemelding til Stortinget på egnet
måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen har merket seg at Regjeringen
mener det er viktig at forskningsinstitusjonene bygger opp intern kompetanse
for å ivareta institusjonens og forskerens interesser,
men at det understrekes at små institusjoner bør
samarbeide med større institusjoner. En slik organisering
vil etter disse medlemmers syn være
starten på et nytt byråkrati i sin helhet knyttet
til innovasjon. Disse medlemmer ser det som mer hensiktsmessig
at den enkelte institusjon er tilknyttet profesjonelle instanser
som har nødvendig internasjonal kompetanse og kontaktflate
til å kunne kommersialisere den enkelte oppfinnelse, både
næringsmessig og samfunnsmessig, på en optimal
måte. Innovasjonsapparatet må etter disse
medlemmers syn fortløpende oppdatere seg på hvilken
kunnskap og hvilke produkter som markedet til enhver tid har behov
for. Innovasjonsapparatet må derfor være i kontinuerlig
dialog med både det nasjonale og det internasjonale næringsliv
og i tillegg overvåke den forskning som utføres.
Det er etter disse medlemmers syn positivt at Regjeringen
gir universitetene og høyskolene ansvaret for å utnytte
forskningens verdiskapningspotensiale ved å igangsette
den nødvendige kommersialiseringsprosessen. Dette vil lette
koordinering og utnytting av synergien mellom forskere, universitets-
og høyskolesektoren og potensielle investorer. I tillegg
til ordninger som skatteFUNN må det være ordninger
for oppstartsfinansiering via for eksempel såkornfond.
Disse medlemmer vil understreke at eventuelle
merinntekter til universitetene og høyskolene som kommer
fra vellykket kommersialisering ikke må medføre
reduserte statlige bevilgninger. Dersom institusjonen klarer å øke
sine inntekter gjennom gode forskningsresultater vil dette etter disse medlemmers syn
ytterligere motivere forskningssatsingen ved den enkelte institusjon.
Disse medlemmer har merket seg Regjeringens fremlegg
om at institusjonene skal ha retten til næringsmessig utnyttelse
av forskningsresultater. Imidlertid ønsker disse
medlemmer å åpne opp for at forsker, institusjon
og eventuelle tredjeparter skal ha muligheter til å inngå avtaler
før forskningsarbeidet starter opp. Dette kan være
med på å bidra til et smidigere system der ansvar
og organisering av forskningsvirksomheten i større grad
blir tillagt den enkelte utdanningsinstitusjon. Dette vil etter disse medlemmers syn
harmonere med intensjonene i kvalitetsreformen med at den enkelte
utdanningsinstitusjon skal kunne organisere sin virksomhet slik
de finner hensiktsmessig.
Videre har disse medlemmer merket seg at Regjeringen ønsker
at arbeidstaker og arbeidsgiver skal stå mest mulig fritt
når det gjelder hvordan fordelingen av avkastningen fra
oppfinnelser skal skje. Spørsmålet om fordeling
må stå åpent da det kan være
av avgjørende betydning for rekruttering av forskere med
høy internasjonal kvalitet å kunne inngå avtaler
som bryter med en fordelingsnøkkel som er god for de relativt
nyutdannede. I de tilfeller hvor slike avtaler ikke foreligger mener disse
medlemmer at eierskapet i hovedsak følger finansieringen av
produktet. Dersom institusjonene skal tiltrekke seg forskere med
høy internasjonal anseelse og spesifikk kompetanse, er
det etter disse medlemmers syn avgjørende
at den enkelte institusjon får vide fullmakter til å fremforhandle
avtaler med den enkelte forsker.
Komiteen viser til at loven bare omfatter
oppfinnelser som er patenterbare. Også forskningsresultater
som ikke skal patenteres, kan ha et kommersielt potensiale. Eksempler
på resultater som faller utenfor loven, kan være
framgangsmåter som er nødvendige for å framstille
et produkt, og dataprogrammer. Komiteen viser til
at åndsverkloven vil dekke og regulere deler av slike nyskapninger.
Komiteen viser til at universitetene og høgskolene
får et spesielt ansvar for å utbre forståelse
for og sikre anvendelse av vitenskapens resultater. Komiteen vil
understreke at dette ansvaret også omfatter resultater
som ikke skal patenteres, men som likevel kan kommersialiseres.
Det er viktig at institusjonene, når de velger organisasjonsform
for innovasjonsarbeidet, også legger til rette for at forskningsresultater
som ikke trenger patentering blir ivaretatt på en god måte.