Lovforslaget i proposisjonen gir nye muligheter for å finansiere
utlånsvirksomhet gjennom innhenting av kapital fra verdipapirmarkedet.
Forslaget inneholder bestemmelser som legger til rette for at banker,
finansieringsforetak og forsikringsselskaper i større grad
kan finansiere utlånsvirksomheten ved å utstede
obligasjoner i markedet.
For det ene foreslås det regler om finansiering av utlån
ved overdragelse av utlånsporteføljen til et spesialforetak
(Special Purpose Vehicle - SPV) som på sin side finansierer
porteføljekjøpet ved utstedelse av obligasjoner.
Det er denne varianten det siktes til med begreper som "securitisation"
eller verdipapirisering. Bestemmelsene er utformet slik at den overdragende
institusjonen ikke kan påta seg noen form for ansvar for
de forpliktelser låntagerne får overfor spesialforetaket
etter overdragelsen. Hensikten er å overføre risiko
fra den overdragende institusjon til spesialforetaket og obligasjonseierne.
Reglene foreslås inntatt som nytt underkapittel V i kapittel
2 i finansieringsvirksomhetsloven (finansvl.).
For det annet foreslås det at kredittforetak skal kunne
utstede obligasjoner med særskilt sikkerhet. Denne form
for finansiering har gjerne vært omtalt som den såkalte
hypotekbankmodellen. Det foreslås ut fra dette bestemmelser
som skal sikre at denne type obligasjoner blir særskilt
sikre investeringsobjekter. Obligasjonene er sikret med pant i den øremerkede
utlånsporteføljen og det stilles en rekke krav til
panteobjektet og kredittforetaket mv. Målet er at obligasjonene
skal bli attraktive investeringsobjekter gjennom god kredittrating
og likviditet. Videre vil det kunne åpnes for lav risikovekting
av slike obligasjoner ved beregning av kapitaldekning i finansinstitusjoner,
samt en bedre balansestruktur i bankene (bedre samsvar mellom løpetid
på innlån og utlån). Reglene foreslås
inntatt som nytt underkapittel IV i kapittel 2 i finansvl.
Lovforslaget er basert på Banklovkommisjonens ("Kommisjonen")
forslag i NOU 2001:23. Det er særlig finansnæringen
som har tatt til orde for å innføre lovregulering
om disse forhold. Det er særlig anført et behov
for rimeligere og mer langsiktig funding ettersom forskjellen mellom
reduserte innskudd fra allmennheten og økte utlån
til allmennheten har økt i de senere år. Det har
videre vært pekt på behovet for harmonisering
av de norske bestemmelsene i tråd med det som opplyses å være
vanlig innenfor EØS-området, der så vel
verdipapirisering som utstedelse av obligasjoner med særskilt
sikkerhet har en viss utbredelse.
Bakgrunnen for lovforslaget (Banklovkommisjonen og Konkurranseflateutvalget)
og høringsrunden er omtalt i kapittel 2 i proposisjonen,
mens behovet for nye finansieringsformer er omtalt i kapittel 3.
Departementet mener at Konkurranseflateutvalgets anbefalinger,
Banklovkommisjonens utredning og tilbakemeldingene fra høringsinstansene
viser at det er ønskelig at det gjennom lovgivningen i
større grad legges til rette for finansiering av utlån
gjennom obligasjonsmarkedet. Departementet legger særlig vekt
på de forhold som er nevnt under omtalen av Banklovkommisjonens
forslag i kapittel 3.2 i proposisjonen. Departementet har kommet
til at det bør åpnes for finansiering av utlån
gjennom obligasjonsmarkedet både gjennom verdipapirisering
av utlånsporteføljer og gjennom utstedelse av obligasjoner
med pant i utlånsportefølje (obligasjoner med
særskilt sikkerhet).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn
og Bjørg Tørresdal, fra Venstre, May Britt Vihovde,
og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til behovet
for konkurransedyktige rammevilkår for norsk finansnæring
som per i dag konkurrerer med utenlandske aktører i sitt hjemmemarked.
Det blir mer og mer vanlig at norske lånekunder, også forbrukere,
tar opp lån direkte i utenlandske kredittinstitusjoner.
Det er en forutsetning for å kunne opprettholde en sterk
finansnæring at denne har konkurransedyktige rammevilkår
i sitt hjemmemarked sammenlignet med utenlandske finansinstitusjoner. Flertallet er
derfor positiv til at lovendringsforslaget bedrer muligheten for
finansiering av utlån gjennom utstedelse av obligasjoner,
ved at verdipapirisering og utstedelse av obligasjoner med særskilt
sikkerhet tillates som omtalt i odelstingsproposisjonen.
Flertallet legger også vekt på at
lånekunder kan få lavere lånekostnad
knyttet til pantelån, på grunn av lavere innlånskostnader
hos långiver. Innføring av obligasjoner med lovbestemt
fortrinnsrett kan føre til utvikling av et marked med billigere
fastrentelån ved boligkjøp og at fastrentelån
dermed blir vanligere enn det er i dag. Dette vil gi lånekunder
en mer forutberegnelig økonomisk situasjon.
Flertallet viser til at verdipapirisering internasjonalt
er etablert som et virkemiddel. Sverige, Finland, England og Frankrike,
USA og Canada har verdipapirisering som en del av lovverket for
utlånsvirksomhet. Et mindretall i Banklovkommisjonen mener at
det ikke bør åpnes for verdipapirisering først
og fremst av hensyn til forbrukerne, og at eventuelle spesialforetak
for verdipapirisering bør være undergitt tilsyn
og kapitalkrav og at hensynet til obligasjonsmarkedet kan ivaretas
ved utstedelse av obligasjoner med særskilt sikkerhet. Flertallet viser
til at lovforslaget gir forbrukerne rett til aktivt å nekte samtykke
til verdipapirisering og at øvrige motforestillinger motveies
av betydningen av å sikre konkurransedyktige rammevilkår
for norske finansinstitusjoner. For øvrig beholder lånekunden
sine rettigheter i henhold til låneavtale og finansavtaleloven.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at i høring i finanskomiteen fremgikk det at
verdipapirisering ikke forventes å bli særlig
utbredt i Norge på kort sikt, og at ordningen med obligasjoner
med særskilt sikkerhet trolig blir mer utbredt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser imidlertid
til at endringer i produkter og markedsforhold skjer relativt raskt
i finansmarkedet, og at det derfor er naturlig å etablere
et rammeverk for verdipapirisering som er tilgjengelig for det norske finansmarkedet
hvis det oppstår behov for det.
Flertallet viser til at lovforslaget med hensyn til
finansiering av utlån gjennom at særskilte kredittforetak
som kan utstede obligasjoner med pantesikkerhet i utlånsporteføljen
(obligasjoner med særskilt sikkerhet) støttes
av de fleste høringsinstanser og vurderes som attraktivt
av finansnæringen. Det er derfor viktig at denne ordningen
nå blir gjort tilgjengelig for norske finansinstitusjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av at norsk finansnæring ikke skal ha mindre gunstigere
rammevilkår enn konkurrenter i utlandet og av at like konkurransevilkår gir
det beste resultatet for norske låntagere.
Disse medlemmer viser til at flere høringsinstanser,
bl.a. både Finansnæringens Hovedorganisasjon og
Sparebankforeningen i finanskomiteens egen høring, har
pekt på at de foreslåtte reglene om verdipapirisering
er utformet slik at denne finansieringsmåten ikke vil være
en reell mulighet i Norge. Det er altså ikke alene det
manglende behovet for å kunne verdipapirisere som gjør
at finansieringsmåten er uaktuell. Disse medlemmer går
inn for forslaget til underkapittel V om verdipapirisering i finansieringsvirksomhetsloven
kapittel 2, slik at et visst rammeverk, som kan tilpasses senere,
kommer på plass.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys,
og fra Senterpartiet, Morten Lund, mener det knytter seg
sterke betenkeligheter til deler av det framlagte forslag til lovendringer. Disse
medlemmer vil sterkt fraråde å åpne
for verdipapirisering av låneporteføljer i Norge. Både
med hensyn til den finansielle stabiliteten, samfunnets og husholdningenes økonomiske
risiko og låntakernes rettigheter vil det være
et tilbakeskritt om en slik åpning blir vedtatt. De samme
innvendingene eksisterer ikke mot forslaget om at kredittforetak
skal kunne utstede obligasjoner med særskilt sikkerhet, disse
medlemmer kan derfor støtte denne delen av Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer finner det ikke sannsynliggjort
at norske finansinstitusjoners konkurransesituasjon vil bli nevneverdig
hemmet av at det ikke åpnes for en lovendring i tråd
med Regjeringens forslag. Næringen har selv stilt seg tvilende
til i hvor stor grad de nye instrumentene vil bli tatt i bruk i Norge,
og av Banklovkommisjonens innstilling går det fram at rettsregler
og praksis i andre land er varierende. Disse medlemmer viser
til at Finansdepartementet, på spørsmål
fra Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe, ikke har greid å framskaffe
en liste over hvilke europeiske land som pr. i dag tillater verdipapirisering.
Departementet understreker dessuten, i svar av 22. oktober 2002,
at betingelsene som myndighetene setter i forbindelse med slike
ordninger generelt vil variere fra land til land.
Disse medlemmer vil advare mot den logikk som
synes å ligge til grunn for Regjeringens forslag. I odelstingsproposisjonen
heter det under kapittel 1 at:
"Det er knyttet visse betenkeligheter, både av prinsipiell
og praktisk art, til verdipapirisering, men av konkurransemessige
hensyn fremmer departementet likevel forslag om verdipapirisering
etter en helhetsvurdering."
Stortinget kan ikke la begrensede endringer i konkurranseevnen
til enkeltnæringer være avgjørende for
hvilke bestemmelser som skal gjelde i Norge. Disse medlemmer vil
understreke at de endringer i lovverk andre land måtte
foreta, ikke fratar norske myndigheter verken muligheten til eller
ansvaret for å foreta en uavhengig vurdering av det aktuelle spørsmålet.
Det er, etter disse medlemmers oppfatning, ingenting
i norsk finansnærings situasjon som skulle tilsi at forslaget
om verdipapirisering blir vurdert utfra noen andre hensyn enn om
et slikt instrument er godt egnet, og ønskelig å innføre,
i Norge.