Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin
Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq,
lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun
Eriksen og Ola T. Lånke og fra Senterpartiet, Ola T. Heggem,
deler Regjeringens syn i at det er et behov for å endre
lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting. Komiteen konstaterer
at lovforslaget som er lagt frem i stor grad har sin bakgrunn i
Konvergensutvalgets anbefalinger. Det overordnede mål for
dette arbeidet er å sørge for at det rettslige
rammeverket er à jour med den teknologiske og markedsmessige
utviklingen på feltet.
Komiteen viser til at behovet for endring er oppstått
særlig under hensyn til tre forhold:
1. Den teknologiske utviklingen.
2. At det i noen tilfeller ikke er samsvar mellom norsk
lov og TV-direktivet som er en del av EØS-avtalen.
3. Erfaringer knyttet til driften av kommersiell kringkasting.
Når det gjelder punkt 1; Den teknologiske utviklingen,
er denne blant annet omtalt i Stortingest behandling av St.meld.
nr. 57 (2000-2001) Mediemeldingen, jf. Innst. S. nr. 142 (2001-2002)
våren 2002.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at utviklingen fører
til at det blir plass til mange flere kanaler enn før.
Etter hvert som kapasiteten øker, kan legitimiteten for
et detaljert reguleringsregime svekkes. Endringene skjer imidlertid
over noen år. Inntil videre kan derfor konsesjonene representere
sentrale mediepolitiske instrumenter.
Flertallet viser til at internasjonalt er man
i ferd med å utvikle et system hvor reguleringsmyndighetene
er uavhengige av det politiske system. Dette for å ivareta
reell konkurranse, ytringsfrihet og mediemangfold. Europarådet
har vedtatt en anbefaling til sine medlemsland om i størst
mulig grad å tilstrebe politisk uavhengige regulatorer.
Med hensyn til grenseoppgangen i forhold til ny teknologi viser flertallet til
sitt brev til Kirke- og kulturdepartementet av 22. oktober
2002 - og statsrådens svar på dette av 29. oktober
2002. (Brevene følger som vedlegg til denne innstilling). Flertallet tar
statsrådens svar til etterretning, og legger de grensedragninger
som fremgår av svarbrevet til grunn for sin vurdering av
loven - med de unntak som fremkommer i komiteens merknader i denne
sak.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, understreker
at det er en generell fare ved alle reguleringer at de kan forstyrre
innovasjonen på et område. Dette flertallet mener
man ved utforming av forskrifter og konkret politikk i forbindelse
med denne loven må ha som en sentral målsetting
at reguleringene i minst mulig grad hemmer utviklingen på feltet.
Dette flertallet viser til gjeldende kringkastingsforskrift
og påpeker at denne er svært detaljert utformet. Dette
flertallet mener det må være riktig å tilstrebe
en enklere forskrift med færre og romsligere regler. Dette
bør vurderes oppnådd ved en gjennomgang der større
grep tilstrebes. Dette flertallet vil påpeke
at kringkastingsfeltet i Norge er oversiktlig og at eventuelle uheldige
utviklingstrekk lett vil bli påpekt. Dette tilsier en stor
romslighet i regelverket, og åpner mulighetene for skreddersøm
med sikte på å gi de enkelte aktører
gode utviklingsmuligheter.
I fremtiden mener komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet at
utviklingen vil gi grunnlag for at Kringkastingsloven må revideres
og tilpasses den digitale mediehverdagen som står for døren,
dvs. konvergeres mot et enhetlig lovverk for tele-, data- og mediemarkedet
og medieformidling generelt. Disse medlemmer har
merket seg Konvergensutvalgets forslag om at man bør ha
som et langsiktig mål å arbeide for en samlet
IKT-lov. Disse medlemmer deler dette syn og vil be
om at Regjeringen kommer tilbake med en vurdering av dette innen
stortingsperiodens utløp.
Disse medlemmer viser til sine merknader i forbindelse
med Stortingets behandling av mediemeldingen (Innst. S. nr. 142
(2001-2002)). Disse medlemmer mener at avviklingen
av NRK-monopolet er en av de viktigste hendelser innen media i Norge
i siste halvdel av forrige århundre. I eteren har man nå fått
valgmuligheter lik det man i lang tid har hatt med hensyn til aviser
og blader. Utviklingen av Internett har ytterligere understreket
denne utviklingen.
Fremskrittspartiets program og intensjoner hva angår
mediepolitikken er følgende:
Avskaffelse av statlig medievirksomhet
som NRK, for slik å sikre uavhengige aktører i
media, mangfold og ytringsfrihet.
Full frihet til å kringkaste/formidle
gjennom alle tilgjengelige medier, kun begrenset av straffeloven
og konkurranselov.
Begrensning av eierkonsentrasjoner, private så vel
som statlige, for å hindre monopoldannelse og sikre fri
konkurranse, mediemangfold og ytringsfrihet.
Likestilling av media gjennom fjerning av statlige støtteordninger
som pressestøtte og likebehandling med hensyn til momsfritak.
Dette for å sikre pressens og medias uavhengighet og den frie
meningsdannelse og meningsformidling.
Konsesjoner innenfor medieformidling gis som en formalitet
på nøytralt grunnlag og legges ut på anbud
der begrenset kapasitet tilsier det.
Disse medlemmer vil markere ytringsfriheten
og det frie valg hos forbrukerne som det bærende og mest
vesentlige prinsipp i Fremskrittspartiets mediepolitikk. Økningen
i radio- og fjernsynstilbudene har gitt oss større muligheter
til å velge. Dette viser at frihet i eteren kan stimulere
til kvalitet og mangfold. Disse medlemmer ønsker
størst mulig grad av frihet i eteren. Disse medlemmer ønsker å legge
minst mulig restriksjoner på dem som vil drive radio- og
fjernsynsstasjoner. Er det fysisk mulig med hensyn til frekvenser
osv., bør konsesjoner gis som en formalitet.
Når det gjelder NRKs rolle som allmennkringkaster, ser disse
medlemmer det ikke som noen offentlig oppgave å drive
med medievirksomhet. Disse medlemmer har som et langsiktig
mål å selge NRK.
Disse medlemmer ønsker en konkurransesituasjon
i radio- og fjernsynsvirksomheten der de enkelte aktører
finansierer sin virksomhet, enten gjennom reklame og sponsing, eller
gjennom abonnements- og betalings-TV-ordninger.
Disse medlemmer vil heller ikke legge begrensninger
på den reklamen som sendes, utover det som reguleres i
straffeloven.
Det er disse medlemmers syn at det må være
et sentralt mål å få fjernet lisensavgiften
som NRK innkrever. Dette kan etter disse medlemmers syn
gjøres ved gradvis innstramming og effektivisering av NRK,
samtidig som man tillater NRK i økende grad å bli
en kommersiell aktør gjennom blant annet reklame og sponsing.
Parallelt med innsparing og økte inntekter fra den kommersielle
virksomhet skal lisensavgiften avvikles.
Disse medlemmer registrerer at man fra flere hold
har åpnet for en økning av NRK-lisensavgiften.
Denne er etter disse medlemmers mening allerede skyhøy
- og vi vil på det sterkeste advare mot å tenke
i disse baner. Disse medlemmer finner det urimelig
at det norske folk skal belastes med byrdene for NRK-ledelsens inkompetanse
og manglende styring gjennom mange år.
Disse medlemmer ønsker å slippe
radio- og fjernsynsstasjonene fri fra politikernes klamme grep. Den
eneste styring som politikerne bør ha med etermedier, er
i tilfelle krisesituasjoner som krig, terrorkatastrofer osv. Men
dette kan ikke i seg selv være grunnlaget for at det offentlige
og skattebetalerne skal subsidiere enkeltselskaper i denne bransjen.
Kriseberedskap kan utmerket godt løses ved at det undertegnes
kontrakter som gir de styrende myndigheter råderett over
kringkastingsselskapene ved en krise- eller krigssituasjon.
Når det gjelder det norske folks mulighet til å ta imot
NRK2, vil disse medlemmer henvise til at Fremskrittspartiet
ved to anledninger i Stortinget har tatt opp krav om at de som ikke
kan motta NRK2 skal få redusert sin lisens.
Disse medlemmer registrerer at Fremskrittspartiet
står alene om de ovennevnte syn på kringkasting.
Dette gikk også klart frem av Stortingets behandling av
mediemeldingen. Med bakgrunn i den forholdsvis korte tid som er
gått siden behandlingen av mediemeldingen vil disse
medlemmer i denne sak ikke gjenta sine mange forslag av
prinsipiell karakter.
Disse medlemmer vil imidlertid ta opp enkelte
konkrete forslag på noen utvalgte felt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at departementets beskrivelse av utviklingen innen medieområdet
- med en rivende teknologisk utvikling, en økende konvergens
og følgene det får for mediene, innholdet i mediene
og tilbudet til den enkelte bruker - er en grunnleggende tro på at
flere aktører, flere kanaler, flere medier og økt
konkurranse, nødvendigvis fører til et kvalitetsmessig
bedre tilbud til allmennheten. Departementet uttaler at det ved
utformingen av lovforslaget har vært en sentral målsetting
at reguleringen i minst mulig grad skal hemme utviklingen på området. Disse
medlemmer ser ikke på kringkastingslovgivningen
som et middel for å hemme utviklingen, men som et redskap
for å kontrollere utviklingen på en måte
som gavner allmennheten. Disse medlemmer mener at
det er viktig at lovgivningen danner grunnlag for å sikre
at medietilbudet skal nå ut til alle. Allmennkringkastingskanalene
må sikres adgang i framtidige nettverk og sendeplattformer. Den
elektroniske programguiden (EPG) må få en demokratisk
utforming. Det blir etter disse medlemmers syn viktig å unngå strategisk
utnyttelse av den elektroniske programguiden til krysspromotering
av sendinger, som plattformoperatøren selv kan ha økonomiske
interesser i for inntjening på bekostning av andre aktører.
Utfordringene er mange, men svaret er etter disse medlemmers mening
ikke en avregulering, men heller en tilpasning av lovverket for å sikre
allmennhetens tilgang til mediene også i framtiden.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
ikke enig i at kringkastingslovens definisjon av kringkasting i § 1 1
skal presiseres med et samtidighetskrav. Dersom det innføres
et slikt samtidighetskrav, vil det i framtiden være en
rekke tjenester som tilbys gjennom den elektroniske guiden, og som
til forveksling er svært lik det tilbudet som gis gjennom
kringkastingsmediene, men som ikke omfattes av kringkastingsloven
etter dette. Det vil f.eks. gjelde for "video på bestilling", som
kan organiseres slik at det faktisk kun blir en tidsforskyvning
tilpasset den enkelte bruker, men ellers til forveksling blir lik
den måten mange bruker videoen på i dag for å få sett
filmer.
Disse medlemmer mener heller ikke at det er riktig å innskrenke
den generelle konsesjonsplikten for drift av kringkasting etter § 2 1,
til kun å gjelde kringkasting som formidles via trådløse,
bakkebaserte senderanlegg. Både i Sverige og i Storbritannia omfatter
den generelle konsesjonsplikten ikke bare trådløse,
bakkebaserte senderanlegg, men også radio- og TV-sendinger
i sanntid omfattes av loven. Både i Storbritannia, Sverige,
Canada og Nederland omfattes radio- og fjernsynssendinger over Internett
av kringkastningslovgivningen. Det samme gjelder for "video på bestilling",
uavhengig av distribusjonsform. Disse medlemmer mener
at det er viktig å opprettholde en lovgivning som omfatter
flest av de produktene som presenteres til enhver tid, uavhengig av
sendeplattform.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at Konvergensutvalget foreslo
at konsesjonsplikten for kringkastingsvirksomhet bør bortfalle
når dagens analoge frekvenser kan frigjøres for
digitale sendinger. Utvalget la til grunn at det på dette
tidspunkt ikke vil være noen vesentlig knapphet på distribusjonsressurser,
og at det derfor heller ikke vil være grunnlag for å opprettholde
en egen konsesjonsordning (utover en rent teknisk begrunnet konsesjonsordning
som kan forvaltes av telemyndighetene). Utvalget foreslo samtidig
at dersom konsesjonsplikten bortfaller, bør denne erstattes
av en registreringsplikt som sikrer myndighetene oversikt over hvem
som står ansvarlig for sendingene. Av høringsinstansene
som kommenterte utvalgets forslag, var de fleste positive.
Departementet har lagt opp til en fleksibel fullmaktshjemmel
som åpner for at om det på et senere tidspunkt
vil vise seg at en registreringsplikt ikke er nødvendig
eller bør begrenses, kan dette gjøres mulig uten
lovendring. Flertallet stiller seg positiv til dette.
Flertallet registrerer at kabelnett og satellitt har
større kapasitet enn trådløse bakkebaserte
senderanlegg. Flertallet er derfor enig i at man
opphever konsesjonsplikten for drift av kringkasting som sendes
over de sistnevnte plattformene. Denne kan erstattes med registreringsplikt.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener at dagens
begrensede kapasitet tilsier politiske føringer på tildelinger
av kapasitet av konsesjoner, men vil samtidig slå fast
at målet om fjerning av konsesjonsplikten når
distribusjonsressursene er til stede, bør stå fast. Dette
flertallet sier seg tilfreds med at departementet vil vurdere
på ny konsesjonsplikten etter som frekvensressursene utnyttes
bedre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
ikke enig i at konsesjonsplikten for kringkastingsvirksomhet skal
bortfalle, når dagens analoge frekvenser kan frigjøres
for digitale sendinger. Selv om Konvergensutvalget fremmet et slikt
forslag, var det flere høringsinstanser som gav uttrykk
for at kapasiteten vil være begrenset også etter
at digitaliseringsprosessen er fullført, og at dette tilsier
at man viderefører systemet med å pålegge konsesjonærer
kulturpolitisk begrunnede innholdsforpliktelser. Av samme grunn
vil disse medlemmer derfor også opprettholde
tilsvarende konsesjonslover for kabelnett og satellitt, fordi det
også på disse distributører bør
hvile innholdsforpliktelser. Disse medlemmer viser
til at departementet selv uttrykker at det er av den oppfatning
at generelle regler andre steder i lovverket ikke i tilfredsstillende grad
gir mulighet for å ivareta viktige kulturpolitiske interesser. Disse
medlemmer er enig med departementet i at det skal være
en regulering av sendinger over det bakkebaserte nettet, men er
uenig i at det ikke skal være det i andre plattformer for
elektronisk kommunikasjon. Med stor sannsynlighet vil de ulike sendeplattformene
digitalt bakkenett, kabelnett, satellitt og telekommunikasjon fungere
parallelt i de fleste hjem i framtiden, og den enkelte bruker vil
ikke ha noe bevisst forhold til hvilken sendeform som ligger til
grunn for en enkelt sending.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter
departementet i deres vurdering av ikke å regulere multipleksing
i dag, men at Kongen gis fullmakt til å fastsette nærmere
bestemmelser om organisering av multiplekseren og multipleksoperatørens
virksomhet. Det finnes ingen regulering av dette i dag, og det er
vanskelig å forutsi hvordan dette skal utformes nå. Disse
medlemmer vil samtidig si at det må kunne etableres
raskt et reguleringsregelverk, når multipleksingen er operativt
og det skulle vise seg uheldige konsekvenser for allmennhetens tilgang
til medier.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, vil si seg enig med departementet
i at det ikke kan utelukkes at kapasiteten til kabelnettene kan
være meget høy om noen år. I så fall
vil det være mindre behov for bestemmelser om formidlingsplikt
i loven, slik som er tilfellet for formidling av NRKs fjernsynssendinger,
TV2s fjernsynssendinger og bakkebasert lokalfjernsyn i dag. Foreløpig
er imidlertid kapasiteten i kabelnettet begrenset. Flertallet mener
det derfor er for tidlig å oppheve formidlingsplikten.
Formålet med bestemmelser om formidlingsplikt er dels å sikre
allmennkringkasterne distribusjon, dels å sikre forbrukerne visse
rettigheter i forhold til tilbudet i nettet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
opprettholde dagens formidlingsplikt som ligger i kringkastingslovens § 4 3 og
kringskastingsforskriften § 4 2. Loven
sikrer at de formidlingspliktige programmene skal formidles over
kanaler som er tilgjengelige for alle abonnenter i nettet. Disse
medlemmer er enige med den delen av Konvergensutvalget som
legger til grunn at det antakelig fortsatt vil være slik
at kapasiteten i kabelnettene vil variere fra område til
område, og at det derfor ikke er gitt at kabelnettene vil
være preget av stor kapasitet overalt. En del av Konvergensutvalget viser
til at kabelselskapene neppe pådrar seg betydelige kostnader
knyttet til å etterleve dagens regler. Selv departementet
utelukker ikke at en teknologisk utvikling og større internasjonal
konkurranse på programsiden, gjør at tradisjonelle
norske allmennkringkastere kan komme under press.
Disse medlemmer viser til at både Sverige, Danmark
og Storbritannia har en omfattende formidlingsplikt i sin kringkastingslovgivning,
og at formidlingsplikten øker med kapasiteten, og at det
er en større formidlingsplikt i digitale kabelnett enn
analoge som har en mer begrenset kapasitet. Disse medlemmer legger
særlig vekt på at allmennkringkasterne sikres
tilgang til alle distribusjonsplattformer, og at tilgangen omfatter
alle tjenester som disse formidler. Disse medlemmer mener
at formidlingsplikten bør opprettholdes, og også burde omfatte
trådløs distribusjon.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre kringkastingsloven slik at
formidlingsplikten også omfatter trådløs distribusjon."
Komiteen merker seg at departementet
i proposisjonen tar til orde for å innføre et
prinsipielt skille mellom NRK som mottager av kringkastingsavgift og
som regulerende myndighet for kringkastingsavgiften. For å oppnå dette
foreslår departementet at regelen for fastsetting av forskrifter
vedrørende kringkastingsavgift skulle overføres
fra NRK til Kongen. Deretter blir myndigheten delegert videre til
departementet/et underliggende organ. Komiteen sier
seg enig i dette og støtter proposisjonens forslag om revisjon
av §§ 8-1, 8-2 og 8-3.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti ser
at det kan være nyttig å klargjøre skillet
mellom NRK som mottager av kringkastingsavgift og som regulerende
myndighet for kringkastingsavgiften. Disse medlemmer mener
at det kan være nødvendig med mer åpenhet rundt
NRKs økonomiske grunnlag, for å kunne fastsette
kringkastingsavgiften på et bedre grunnlag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere åpne regnskap i
NRK, for at Stortinget som en aktiv eier skal ha bedre grunnlag
for å sikre driften og sette kringkastingsavgiften på et
riktig nivå."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at en elektronisk programguide
(EPG) er et hjelpemiddel for TV-seerne til å orientere
seg i tilbudet av programmer og tjenester i digitale TV-sendinger.
En EPG inneholder bl.a. kanal- og programoversikter, samt søke-
og programmeringsmuligheter. Det er ventet at EPG-ene etter hvert
også vil inkludere tilbud om andre tjenester enn tradisjonell
kringkasting, slik som bank- og billettjenester etc. Sannsynligvis
vil EPG-ene få stor innvirkning på den fremtidige
bruken av fjernsynsmediet. I dagens situasjon er det vanskelig å si
eksakt hvordan utviklingen vil bli.
Flertallet peker på at det på det
nåværende tidspunkt er vanskelig å forutsi
hvilket faktisk behov det i fremtiden vil bli for å regulere
bruken av EPG-er.
I lys av den meget hurtige utviklingen på dette området
mener imidlertid et annet flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
at man bør lovfeste en fullmaktshjemmel slik at departementet
har muligheter til å reagere dersom utviklingen går
i en uheldig retning. Bakgrunnen for dette er at det vil være
meget uheldig dersom uønsket bruk får festnet
seg i nettet, før de nødvendige hjemler er etablert. Dette
flertallet støtter således departementets
forslag til ny § 2-10.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiets utgangspunkt
er at enhver ny regulering skal dekke et konkret faktisk behov. Disse medlemmer viser
til at enkelte av høringsinstansene har gitt uttrykk for
at det er tvilsomt om det noensinne vil oppstå et reguleringsbehov
på dette området. Departementet erkjenner også i
proposisjonen at det er stor usikkerhet rundt utformingen av EPG-er og
tilsvarende navigeringsverktøy. Følgelig er altså reguleringsbehovet
ikke til stede.
Disse medlemmer kan på denne bakgrunn ikke
støtte forslaget til ny § 2-10.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti peker
på at departementet mener at de elektroniske programguidene
(EPG), sannsynligvis vil kunne få en stor innvirkning på den framtidige
bruken av fjernsynsmediet, og at utformingen av disse følgelig
reiser sentrale kulturpolitiske problemstillinger. Programguidene
får en portvaktsfunksjon som i prinsippet gjør
det mulig å promotere egne programmer og tjenester, på bekostning av
andre programmer og leverandører. Disse medlemmer viser
til at Konvergensutvalget foreslo at det i kringkastingsloven blir
inntatt en generell hjemmel for å regulere utformingen
av elektroniske programguider, men at det var for tidlig å foreslå konkrete
reguleringstiltak. Konvergensutvalget la fram sin rapport i 1999.
Disse medlemmer vil peke på at Storbritannia
har gjennomført en regulering av EPG-er. Formålet
med regelverket er å motvirke at enkelte programmer eller
sendinger blir ekskludert eller diskriminert, og unngå utilbørlig
bruk av programguidene til krysspromotering av sendinger som plattformoperatøren
selv har økonomisk interesse i. I Storbritannia er EPG-er
konsesjonspliktige, og ITC (The Independent Television Commission)
har laget retningslinjer for utformingen av programguidene. Disse
medlemmer mener at det kan være gunstig å vurdere tilsvarende
lovverk og regelverk for elektroniske programguider i Norge allerede
nå, og ikke vente til problemer oppstår. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med
en rapport om erfaringer med lov- og regelbruken for EPG-er i Storbritannia,
og vurdere hensiktsmessigheten av tilsvarende lov- og regelverk i
Norge."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, merker seg at konkrete regler for
reklame og sponsing ikke foreligger i lovform, men i form av forskrift
av 28. februar 1997 nr. 153 om kringkasting. Flertallet merker seg
at departementet er innstilt på å gjennomføre
enkelte endringer i reglene.
Flertallet mener at all adgang til reklame og sponsing
i kringkasting må bygge på en balanse mellom forbrukerhensyn
og hensynet til de kommersielle reklamefinansierte kanalenes konkurranseevne
og økonomi. Det må være en klar målsetting å få en
så høy grad av publikumsvennlighet som mulig,
samtidig som man i minst mulig grad gjør inngripen overfor
kringkasterne.
Flertallet viser til komiteens høringer
der så vel de kommersielle TV-kanalene og filmregissørene har
lagt frem sine syn på spørsmålene knyttet
til reklameavbrudd i spillefilm. Sett i et helhetlig mediepolitisk
perspektiv mener flertallet etter dette at dagens
regler for reklameavbrudd i spillefilm fungerer tilfredsstillende. Flertallet vil
særlig understreke den positive betydning TVNorges avtale
med en rekke regionale TV-stasjoner har for utviklingen av lokal-TV
i Norge.
Flertallet er enig med departementet i at det bør
gjelde ulike regler for sponsoridentifikasjon i NRK og i de riksdekkende
kommersielle kringkasternes sendinger. Det er imidlertid neppe hensiktsmessig
at det gjelder ulike regler for henholdsvis lokale og nasjonale
kommersielle aktører. På denne bakgrunn er departementet
innstilt på at det blir åpnet for bruk av bevegelige
bilder i de kommersielle kringkasternes sponsoridentifikasjon, uavhengig
av deres dekningsområde. Flertallet er enig
i dette.
Flertallet mener at sponsorer bør kunne
identifiseres i programavbrudd, herunder før og etter reklamepauser.
Flertallet mener at regelverket som gjelder NRK
skal opprettholdes slik at NRK fortsatt bare skal kunne vise stillbilder
som sponsoridentifikasjon. Det vises her til den særstilling
NRK har som lisensfinansiert allmennkringkaster.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener det i
høringene har fremkommet gode argumenter for å åpne
for avbrudd i dokumentarprogrammer av 50 minutters lengde, og mener derfor
at det bør åpnes for dette. De norske reglene vil
dermed bli på linje med de som gjelder i mange andre land
Norge utveksler programmer med. Parallelle regler vil forenkle arbeidet
for så vel import som eksport av dokumentarprogrammer. Dette
flertallet vil understreke at bedrede eksportmuligheter vil
styrke produksjonen av norske programmer, noe som vil være
viktig både for oppbyggingen av produksjonsmiljøene
og for publikum. Dette flertallet støtter
således også departementets forslag om reklameavbrudd
i lengre programmer slik det fremgår i proposisjonen.
Dagens regler i Kringkastingsforskriftens § 3-7 angir
felles behandling av spillefilmer og fiksjonsbaserte serier og programmer. Dette
flertallet mener mye taler for at internasjonalt produserte
fiksjonsserier som er produsert med reklameavbrudd, bør
kunne åpnes for korte reklameinnslag også i Norge,
eksempelvis 30 sekunder. Det å fylle disse avbruddene med
reklame, representerer etter dette flertallets oppfatning
ikke et inngrep som på noen måte kan sammenlignes
med et kunstig innlagt avbrudd i en tradisjonell spillefilm.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Senterpartiet ser at det er gode argumenter for å åpne
for avbrudd i dokumentarprogrammer av 50 minutters lengde, dersom
dette kan føre til økt visning av lange dokumentarer,
og større muligheter for salg av slike programmer til utlandet. Disse
medlemmer ber departementet vurdere muligheten for en slik
endring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at det er en divergens mellom EØS-avtalens TV-direktiv
og det norske regelverk - ved at EØS-avtalens TV-direktiv
legger opp til en mer liberal praksis. Etter disse medlemmers syn
bør det arbeides for at de norske reglene blir
tilnærmet like de som fremgår av direktivet.
Disse medlemmer registrerer at departementet vil
foreslå at det åpnes for et reklameavbrudd i løpet
av en spillefilm. Disse medlemmer støtter
dette. Disse medlemmer mener imidlertid også at
det må være åpent for at kanaler som ønsker dette
kan kjøre reklame i et avbrudd i en spillefilm hvis avbruddet
varer i minst 20 minutter, slik dagens nyhetsprogram i TVNorge gjør. Disse
medlemmer har merket seg tall fra TV Norge som tyder på at
frafallet i et slikt avbrudd ikke er til stede - heller at man får
nye seere. Disse medlemmer mener det må være
opp til den enkelte kringkaster hvilken av disse løsninger
man ønsker å velge.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre forskrift om kringkasting slik
at det åpnes for kortere reklameavbrudd i spillefilmer,
samtidig som dagens ordning med reklame i avbrudd som varer minst
20 minutter, opprettholdes."
Når det gjelder spillefilmer, vil disse medlemmer imidlertid
understreke at det ideelle vern for åndsverk etter åndsverkloven § 3
fortsatt vil stå fast, og at spørsmålet
om reklameavbrudd fortsatt vil reguleres i avtaler mellom partene
- og at rettighetshavere som nekter reklameavbrudd i sine filmer
- har muligheten til dette etter avtale med TV-selskapet.
Disse medlemmer mener det må tillates
reklameavbrudd i religiøse program. Disse medlemmer mener
dette vil kunne styrke livssynskanaler som sliter tungt.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre forskrift om kringkasting slik
at det tillates reklameavbrudd i religiøse program/livssynskanaler."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at departementet prioriterer kommersielle hensyn når det
foreslås å åpne for ett reklameavbrudd
i spillefilmer. Det er meget defensivt å foreslå en
lovendring som åpner for reklameavbrudd i spillefilmer,
fordi det i dagens lovgivning er et "smutthull" som brukes til å omgå forbudet mot
reklameavbrudd i filmer, under dekke av at det er et avbrudd for
et annet program, for eksempel TVNorge. Disse medlemmer vil
peke på at det i Danmark nylig er inngått mediepolitisk
forlik som ikke tillater å avbryte spillefilmer med reklame. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre kringkastingsloven slik at
det ikke blir tillatt å avbryte spillefilmer eller dokumentarprogrammer
med reklame."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, mener det er et naturlig element i helligdagsfreden
at TV-kanalene ikke sender reklame. Disse medlemmer vil
derfor anbefale at dagens regler i kringkastingsforskriftens § 3-3 opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at etter kringkastingsforskriftenes § 3-3
er det ikke tillatt å sende reklameinnslag på langfredag,
1. påskedag, 1. pinsedag og 1. juledag. Disse medlemmer mener
at det ikke kan herske tvil om at den alminnelige oppfatningen av
behovet for "helgefred på TV-skjermen" på slike høytidsdager
er endret. Uansett er det et faktum at de fleste husstander vil
motta et stort antall utenlandsbaserte kanaler hvor tilsvarende
regulering ikke er til stede. Reklame og kommersielle budskap finnes dessuten
i alle andre medier i disse dager. Reguleringene fører
således til at formålet med bestemmelsen bare
i liten grad oppnås. Bestemmelsen føles dessuten
i vårt multikulturelle samfunn som en særbehandling
av de spesifikke kristne helligdager. Disse medlemmer ber
derfor Regjeringen oppheve disse særnorske reglene.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppheve kringkastingsforskriftens § 3-3,
slik at det åpnes for reklameinnslag på langfredag,
1. påskedag, 1. pinsedag og 1. juledag."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
opprettholde kringkastingsforskriftens § 3 3
om å opprettholde helligdagsfreden ved at TV-kanalene ikke
sender reklame. Disse medlemmer ser at det er et
sterkt behov for reklamefrie soner uten kjøpepress på helligdager, der
mange familier eller andre er samlet til sosialt samvær.
Etter kringkastingsforskriftenes § 3-11 kan
ikke barne- og ungdomsprogrammer sponses av fysiske og juridiske
personer som har til formål å drive næringsvirksomhet. Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti,
mener dette forbudet bør opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
opprettholde forbudet i kringkastingsforskriftenes § 3 11.
Her kan ikke barne- og ungdomsprogrammer sponses av fysiske og juridiske
personer som har til formål å drive næringsvirksomhet.
Etter disse medlemmers syn må det jobbes
mer aktivt for å motvirke det kommersielle kjøpepresset
barn og unge blir utsatt for.
Nyborg-utvalget som laget NOU 2001:6 "Oppvekst med prislapp",
sier det er viktig å bevare NRK som reklamefri sone og
som en kanal som representerer noe annet på innholdssiden
enn det andre kommersielle kanaler gjør. I mediemeldingen
St.meld. nr. 57 (2000- 2001), jf. Innst. S. nr. 142 (2001- 2002), fremmet
Sosialistisk Venstreparti følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen finne ut av hvordan lovverket
som skal hindre reklame rettet mot barn og unge i Norge, kan implementeres
og gjelde kabel, bredbånd, satelittanlegg og digitalt bakkenett."
Dette forslaget ble nedstemt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, ser fremveksten av lokal-TV som en
berikelse for det norske samfunnet. Dette er viktig som nyhetskilde
og identitetsskapende faktorer. Flertallet ser bransjens
behov for et fortsatt formalisert samarbeid mellom lokalfjernsyn
og de riksdekkende fjernsynskanalene - og er glad for at samarbeidet
mellom TVNorge og de fleste lokalfjernsyn nå ser ut til å bli
videreført.
Flertallet mener lokalfjernsyn er en mulighet for
lokale og regionale aktører innenfor kultur, livssyn, næring
og samfunn, å skape og bygge nettverk, skaffe oppmerksomhet
og ivareta regional og lokal identitet. Befolkningen får
en formidlingskanal som angår deres eget nærområde,
og kan bidra til økt engasjement lokalt.
Når det gjelder liberalisering av reglene for sponsoridentifikasjon
i lokal-TV, viser flertallet til eget punkt om dette
i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at ikke minst når det gjelder lokalpolitikk, kan lokalfjernsyn
være en arena for aktuelle saker på hjemstedet
som bidrar til økt interesse for politikk generelt. Disse
medlemmer viser til at komiteen har hatt Norsk Forbund for
Lokalfjernsyn inne til høring, og at det her fremkom ønske
om en prøveordning for politisk reklame i lokalfjernsyn ved
kommune- og fylkestingsvalget høsten 2003. Disse
medlemmer mener at det ikke kan være rasjonelle
grunner til å behandle nettsteder, lokale aviser, radiostasjoner
og lokal-TV forskjellig mht. hva de skal ha lov å sende
av reklame. Det synes åpenbart at det reklamefinansierte
inntektsgrunnlaget er avgjørende for uavhengig lokalkringkastings
virksomhet.
Disse medlemmer ber på denne bakgrunn Regjeringen
legge til rette for en prøveordning med politisk reklame
i lokalfjernsyn ved kommune- og fylkestingsvalget høsten
2003.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for en prøveordning
med politisk reklame i lokal-TV ved kommune- og fylkestingsvalget
2003."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
nevne at ved siste gjennomgang av sponsing i kringkastingen (Ot.prp.
nr. 63 (1998-1999), jf. Innst. O. nr. 15 (1999-2000)), gikk stortingsflertallet
imot departementets forslag om å tillate at kommersielle
kringkastere skulle få identifisere sine sponsorer med
bevegelig bilde, mens NRK bare skulle få identifisere sine
sponsorer med ikke-bevegelig bilde, fordi det bør trekkes
klarere skillelinjer mellom hva som er ordinær reklame
og sponsing.
I forbindelse med behandlingen av mediemeldingen (St.meld. nr.
57 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 142 (2001-2002)), gikk Sosialistisk
Venstreparti imot stortingsflertallet, som gikk inn for å tillate
at det skulle brukes bevegelige bilder ved identifikasjon av sponsorer
i lokalfjernsynets egenproduserte sendinger. Disse medlemmer peker
på at departementet nå bruker dette som en begrunnelse
for at det ikke er hensiktsmessig at det gjelder ulike regler for
hhv. lokale og nasjonale kommersielle aktører, og øker dermed
reklamepresset ytterligere. Disse medlemmer vil minne
om at i behandlingen av Vederlag for konsesjon i kringkastingen
(Ot.prp. nr. 19 (2001- 2002), jf. Innst. O. nr. 21 (2001- 2002)),
fremmet Sosialistisk Venstreparti forslag om at konsesjonsavgiften
for TV2 skulle øremerkes til film- og TV-produksjoner og
tilskudd til lokalkringkasting. Disse medlemmer mener
at dette forslaget ville redusere behovet for reklameinntekter for
lokalkringkastingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at et flertall i Konvergensutvalget har fremmet ønske
om å oppheve bestemmelsene i kringkastingslovens § 4-5
som gir myndighetene adgang til å legge ned forbud om videresending
av visse programkategorier. Denne adgangen gjelder bl.a. erotikk
som sladdes. Dette forslaget er ikke fulgt opp av departementet. Disse medlemmer støtter
flertallet i Konvergensutvalget og ber Regjeringen endre § 4-5.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre kringkastingsforskriftens § 4-9
slik at filmer med normal seksuell aktivitet kan vises uten sladd
i norske kabelnett."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter
departementet som foreslår å opprettholde bestemmelsene
i kringkastingslovens § 4 5 som gir myndighetene
adgang til å legge ned forbud om videresending av visse
programkategorier. Disse medlemmer viser til at det
forbudet dreier seg om er videresending av programmer som strider
mot norsk lov, f.eks. programmer med ulovlig pornografisk og voldelig
innhold etc.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er for tidlig å regulere mediemarkedet med en samlet
lov. Disse medlemmer merker seg at Konvergensutvalget har
uttalt at det på sikt bør være en målsetting
at det utarbeidets en samlende informasjons- og kommunikasjonsteknologilov,
når alle IKT-sektorene har fått et felles grunnlag
i digital teknologi.
Disse medlemmer viser til Sosialistisk Venstrepartis
merknader til mediemeldingen (St.meld. nr. 57 (2000- 2001), jf.
Innst. S. nr. 142 (2001-2002)), med følgende innhold:
"Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at begrepet konvergens forklarer utviklingen i retning av digitaliseringen
av produksjonen og distribusjonen av medieinnhold, som innebærer
at sektorgrensene mellom kringkasting, tele og IT beveger seg mot
en tett sammenvevet informasjons- og kommunikasjonssektor."
Disse medlemmer viser til at et flertall
bestående av Sosialistisk Venstreparti, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2001-2002) mener at
konvergens skaper nye utfordringer i forhold til det å regulere
eierskapskonsentrasjonen, og hindre at noen aktører i markedet skal
være dominerende i flere ledd av produksjon, innhold og
distribusjon av medier. Gjennom konvergensutviklingen er det et
særlig press på et reguleringssystem, som er basert
på klare og entydige grenser mellom ulike sektorer og medier. Disse
medlemmer har også merket seg behovet for en gradvis omlegging
fra et mer vertikalt reguleringssystem til et mer horisontalt system. Disse
medlemmer peker på at et grunnleggende prinsipp
for en horisontal tilnærming er at aktører som
befinner seg på samme ledd i verdikjeden, skal reguleres
innenfor ett og samme lovverk. Det kan være med på å sikre
at aktører som konkurrerer i samme marked, konkurrerer
på mest mulig like vilkår. Dette kan vise seg å bli
særlig relevant i forhold til regulering av distribusjonsnett, som
følge av at ulike infrastrukturer blir konkurrerende eller
supplerende. Med den digitale utviklingen blir det stadig lettere
for en dominerende aktør både å stå for
innhold og distribusjon.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer i tele-
og kringkastingsloven, med tanke på en rendyrking av ansvarsforhold
slik at innhold og distribusjon blir holdt fra hverandre."
Disse medlemmer har merket seg at konkurranseloven
har en medie- og teknologinøytral utforming. Praktiseringen
av lovens bestemmelser tilpasses endringene i markedsforholdene.
Flertallet i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2001-2002), Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viste til en tendens
av at sektorspesifikk regulering bl.a. på teleområdet
blir mindre, med unntak for områder hvor spesielle kulturpolitiske
hensyn tilsier noe annet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere om konkurranseloven og andre
lover som regulerer medieområdet, opprettholder og ivaretar
den utviklingen Stortinget til enhver tid vedtar."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter
departementet som konstaterer at abonnementsvalg i kabelnett har
fungert tilfredsstillende. Disse medlemmer vil peke
på at UPC som begrunnelse for sitt ønske om å oppheve
bestemmelsene om abonnementsvalg, sier følgende:
"…at valgordningen fratar kabeloperatørene
forhandlingsretten overfor kringkasterne, at dette skaper en risiko
for høyere pris på grunnpakken enn nødvendig,
og at høy pris kan relateres til tilbudet av enkelte kanaler
som et stort mindretall ikke en gang har noe spesielt ønske
om å få tilgang til."
Disse medlemmer mener at denne argumentasjonen
i seg selv viser at abonnementsvalget sikrer en bredde i programtilbudet
i kabelnettet, som ikke ville bli tilgjengelig uten bestemmelsene
om abonnementsvalg (kringkastingsloven § 4 4,
jf. Kringkastingsforskriften § 4 3).