Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia
Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve Konglevoll, fra Høyre, Øyvind
Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti,
Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm og fra Senterpartiet, Inger
S. Enger, viser til Ot.prp. nr. 87 (2001-2002) om lov om
endring i lov av 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger
og om avfall (forurensningsloven).
Komiteen viser til at sluttbehandling av avfall ved
deponering og forbrenning medfører utslipp til jord, luft
og vann og er kilde til både lokale og globale miljøproblemer.
Det er derfor viktig å iverksette tiltak som reduserer
mengden avfall som går til sluttbehandling, jf. den nasjonale
målsettinga om at mengden avfall til sluttbehandling innen
2010 skal være om lag 25 pst. av generert avfallsmengde.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at forslaget til lovendring innebærer nye begreper
og en ny grensedragning mellom avfallstypene, ved å erstatte begrepene
forbruks- og produksjonsavfall med husholdnings- og næringsavfall.
Husholdningsavfall vil være alt avfall fra husholdningene,
mens næringsavfall vil være alt avfall som oppstår
der det drives virksomhet. Det går fram at høringsinstansene
gjennomgående er positive til den nye grensedragningen.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
lovendringen vil redusere kommunenes ansvar på avfallsfeltet,
og gi næringslivet økt frihet til å velge
mellom ulike avfallshåndteringsløsninger for eget
avfall med de muligheter det gir for effektivisering og reduserte
kostnader. Dette flertallet mener at en slik endring
vil generelt stimulere til økt bevissthet i næringslivet
om avfallsreduksjon. Det vil gjøre det mer interessant å utarbeide bedriftsinterne
avfallsplaner, blant annet for å redusere avfallsmengdene
og å sortere avfall for gjenvinning. Skjerpede krav til
avfallsbehandling og innføring av en avgift på sluttbehandling
av avfall har forsterket næringslivets behov for å kunne
velge sorterings-, innsamlings- og behandlingsløsninger
i et marked for dermed å redusere kostnadene. Lovendringen
vil legge til rette for en slik utvikling og dermed bidra til økt
kildesortering og gjenvinning ved at prisene næringslivet
vil stå overfor ved avfallsdisponering i større
grad forventes å reflektere kostnadene knyttet til behandling
av avfallet de leverer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at saken sist ble omtalt
i St.meld. nr. 24 (2000-2001) Regjeringens miljøvernpolitikk
og rikets miljøtilstand. I forbindelse med behandlingen
av denne uttalte et flertall bl.a. følgende i Innst. S.
nr. 295 (2000-2001):
"Flertallet mener at Miljøverndepartementet,
i samarbeid med aktuelle fagmiljøer, i størst
mulig grad må konkretisere på hvilket grunnlag
kommunenes utgifter til kontroller og beredskap skal beregnes, når
nytt lov- og regelverk trer i kraft.
Flertallet mener
næringslivet må bidra økonomisk til dette
kontroll- og beredskapsansvaret, for å unngå at
disse utgiftene pålegges husholdningene.
Flertallet
vil også peke på at det er viktig å få en klarest
mulig grensedragning mellom de forskjellige avfallstyper i bygninger
hvor det er både husholdninger og næringsvirksomhet.
Flertallet mener det er viktig at myndighetene følger opp
gjennom kontroller og undersøkelser at husholdningenes
renovasjonsutgifter (gebyrer) ikke øker utover det som
kan karakteriseres som normal prisstigning i forbindelse med gjennomføringen
av de foreslåtte endringene i forurensningslovens avfallsdefinisjoner.
Flertallet
har registrert at det fra enkelte høringsinstanser er uttrykt
engstelse for at de foreslåtte endringene i loven kan medføre økt
forsøpling med derpå negative konsekvenser for
det ytre miljøet. Flertallet mener kommunene må få en
reell mulighet til å kontrollere at alle næringsdrivende
håndterer sitt avfall på en forsvarlig måte."
Disse medlemmer mener at disse føringene ikke
er fulgt godt nok opp av Regjeringen. Disse medlemmer er
bl.a. bekymret for at avgiftene for vanlige folk vil øke,
og for eventuelle økte kostnader dette vil få for
næringslivet spesielt i distriktene. Disse medlemmer er
også usikre på hva kostnadene vil bli ved deponiene,
og hvilke konsekvenser det får for eksisterende returordning. Disse
medlemmer mener det også er uhensiktsmessig å pålegge
kommunene konkurranseutsetting, hvis kommunene ikke selv ønsker
det.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Ot.prp. nr. 87 (2001-2002) sendes tilbake til Regjeringen for
ytterligere utredning."
Komiteens medlem fra Senterpartiet har
merka seg at forslaget til endring av forurensningslovens avfallsdefinisjoner
har to hovedmålsetninger. For det første er det ønskelig å gi
næringslivet større handlefrihet og ansvar til å velge
avfallshandtering innenfor de gjeldende miljøpolitiske
rammebetingelsene, slik at de blir oppmuntra til å finne kostnadseffektive
løsninger. For det andre er endringen ment å gjøre
grensen mellom de ulike avfallstypene klarere. Dette medlem støtter
disse målsetningene.
Dette medlem påpeker at endringene må gjennomføres
på en slik måte at måla om økt
kildesortering og materialgjenvinning blir oppfylt. Endringene
må heller ikke føre til at nye miljøproblemer oppstår,
og det må bli en samfunnsmessig gevinst.
Dette medlem viser til at det imidlertid er pekt
på faren for økt forsøpling, behovet
for økt kontroll med besitter av næringsavfall,
faren for svekka beredskap for renovasjon, konsekvenser for avfallsgebyret,
forholdet til helselovgivningen og behovet for overgangsordninger. Dette
medlem vil påpeke at det må tas hensyn
til disse forholda ved gjennomføring av endringen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil understreke
betydningen av at gebyrene for husholdningene ikke øker
som følge av endringene i forurensningsloven ut over det
som kan ansees som normal prisstigning.
Flertallet vil påpeke at reduserte mengder
avfall som kommer inn under dagens kommunale avfallsmonopol, ikke
nødvendigvis vil gi vil gi redusert aktivitet for de kommunale
innsamlingsordningene og behandlingsanleggene. Det avgjørende
er om kommunene vil kunne drive sin virksomhet på en konkurransedyktig
måte i et fritt marked. Flertallet vil i
denne sammenheng understreke at kommunene allerede har etablert
en betydelig infrastruktur for innsamling og behandling av avfall,
og de bør derfor ha gode forutsetninger for å kunne
være konkurransedyktige. Flertallet vil
videre påpeke betydningen av at de private renovatører
stilles overfor de samme regler og rammebetingelser med hensyn til krav
til avfallshåndtering.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det er fare for at den foreslåtte endringa av avfallsdefinisjonene
kan føre til økte kostnader for husholdningene,
gjennom økte avfallsgebyrer. Dette forholdet blei også tatt
opp under Stortingets behandling av St.meld. nr. 24 (2000-2001).
Departementet foreslår en overgangsordning på to år
for å gi kommunene mulighet til å tilpasse sin
virksomhet til den nye situasjonen på avfallsfeltet, slik
at det ikke blir uforholdsmessig høye drifts- og kapitalkostnader
som skal dekkes gjennom avfallsgebyrer fra husholdningene.
Dette medlem mener det er særlig grunn
til å se på situasjonen i de mindre kommunene
og der det er spredt bosetting. Her vil det bli kostbart og lite samfunnsøkonomisk
dersom flere renovatører skal operere side om side. Hvis
ikke samdriftsfordelene blir utnytta, risikerer særlig
husholdninger i slike områder å få økte
avfallsgebyrer. Gjennom utforming av forskrifter må det
legges opp til et fleksibelt system der det kan lages tilpassa lokale
eller regionale løsninger. Dette medlem vil
peke på at mange kommuner har investert betydelig innenfor
avfallshåndteringsområdet. Mange kommuner sitter
også med ansvar for gamle deponier. Dette gir høye
faste kostnader. Dette medlem vil uttrykke sin bekymring
for at disse kostnadene i noen kommuner kan komme til å måtte
dekkes inn gjennom en betydelig redusert avfallsmengde, som må dekkes
gjennom betydelig økte renovasjonsgebyr. Dette medlem mener
at næringslivet fortsatt må være med
og betale for disse kostnadene, og også for en beredskapsordning
på avfallsområdet.
Dette medlem viser til at det blir oppgitt å være
en viss fare for økt transport ved at private operatører
frakter avfall over større avstander for rimeligere sluttbehandling. Dette
medlem legger vekt på at økt transport
ikke er ønskelig av hensyn til lokalmiljøer, trafikksikkerhet
og klimautslipp. Det må påses at gevinstene med økt
gjenvinning av avfall ikke spises opp ved at det blir mer transport.
Det må legges opp til løsninger som ikke bare
er til fordel for næringslivet, men som også er
samfunns- og miljømessig optimale.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet viser til at flere høringsinstanser
påpeker faren for økt forsøpling og annen
ulovlig disponering av avfall. Kommunene må derfor få mulighet
til å kontrollere at alle næringsdrivende handterer
sitt avfall på en forsvarlig måte. Kostnadene
med kommunenes kontroll- og tilsynsvirksomhet må fullt
ut dekkes av avfallseieren.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
av hensyn til kommunenes omstillingsbehov, har Regjeringen foreslått å la
lovendringene først tre i kraft fra 1. juli 2004
og slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en evaluering av loven etter
at den har virka i to år.
Følgende områder må spesielt vurderes:
Endringer i renovasjonsavgiften for forbrukerne.
Kostnader for næringslivet - spesielt i distriktene.
Endring i transportmønsteret."
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
videre at den foreslåtte overgangsordningen på to år
før loven trer i kraft må gjelde fra 1. mars 2005.
Det må videre gis mulighet for kommunene til å pålegge
avfallsbesittere å levere våtorganisk avfall til
særskilte mottak dersom det er nødvendig etter
lokale forhold.
Dette medlem foreslår følgende
endring i lovteksten under II:
"Loven trer i kraft fra 1. mars 2005."