Lovforslaget tar sikte på å legge forvaltningen
av den sektorspesifikke regulering nærmere opp mot tradisjonelle
konkurranserettslige prinsipper, gjennom anvendelse av konkurranserettslige
metoder for identifisering av tilbydere med sterk markedsstilling. Slik
tilnærming til generell konkurranserett kombinert med etablering
av bærekraftig konkurranse i markedet for elektronisk kommunikasjon
antas å føre til at den sektorspesifikke konkurranseregulering
for elektronisk kommunikasjon gradvis vil kunne reduseres.
I dagens regelverk er enkelte større tilbydere pålagt
særskilte forpliktelser. Disse omtales som aktører
med sterk markedsstilling. Denne ordningen videreføres
i den nye loven. Det foreslås imidlertid at innholdet i
begrepet sterk markedsstilling endres, slik at terskelen for å bli
utpekt som tilbyder med sterk markedsstilling blir hevet. Terskelverdien
for sterk markedsstilling er i nåværende regelverk
satt til 25 pst. markedsandel i det relevante marked.
Videre foreslås det at forståelsen av hva sterk markedsstilling
er skal legges nært opp til konkurranserettens begrep "dominerende
stilling", som er den terskelen som benyttes for å avgjøre
om man i medhold av konkurranseloven kan gripe inn og forby adferd
som begrenser konkurransen i et marked. I praksis vil dette bety
at det skal anvendes konkurranserettslige metoder for å identifisere
tilbydere med sterk markedsstilling.
I lovforslaget heter det at en tilbyder vil ha sterk markedsstilling
når den alene eller sammen med andre har økonomisk
styrke i et relevant marked som gjør at den i betydelig
grad kan opptre uavhengig av konkurrenter, kunder og forbrukere.
Sterk markedsstilling i ett marked kan føre til at en tilbyder
har sterk markedsstilling også i et tilgrensende marked.
Selv om man i forståelsen av hvilke aktører
som har sterk markedsstilling legger opp til en tilnærming mellom
den sektorspesifikke reguleringen for elektronisk kommunikasjon
og den alminnelige konkurranseretten, vil det fortsatt være
vesentlige forskjeller mellom disse regelverkene. Dette gjelder
spesielt tre forhold:
Den sektorspesifikke reguleringen
bygger ikke på at det skal være påvist
misbruk av sterk markedsstilling før særlige regulatoriske
plikter pålegges. Det vil si at tilbydere kan pålegges
forpliktelser etter "føre var"-prinsippet (også kalt
ex ante-regulering). I konkurranselovgivningen derimot er det kun
påvist misbruk av dominerende markedsstilling som utløser
eventuelle regulatoriske inngrep, dvs. at inngrepet skjer i etterkant av
misbruket (dette kalles ex post-regulering). Det viktige iht. den
sektorspesifikke reguleringen er at tilbyder gjennom sin sterke
markedsstilling har mulighet til å misbruke sin posisjon.
Den sektorspesifikke regulering er rettet mot markeder som
er forhåndsdefinert. Konkurranseretten forhåndsdefinerer
ikke markeder, men tar utgangspunkt i den enkelte sak, og avgrenser
produkt- og tjenestemarkeder ut fra de konkrete forholdene i saken.
Dette kan føre til at produkt- og tjenestemarkedene som
legges til grunn i den sektorspesifikke reguleringen blir annerledes
enn produkt- og tjenestemarkedene som blir lagt til grunn i henhold
til konkurranseretten.
Mens konkurranselovgivningens formål er å sørge
for effektiv bruk av samfunnets ressurser ved å legge til
rette for virksom konkurranse, skal sektorlovgivningen på området
for elektronisk kommunikasjon i tillegg også ivareta andre
samfunnsmessige formål som f.eks. å bidra til
at viktige elektroniske kommunikasjonstjenester er tilgjengelig
for brukere over hele landet.
Utpekning av aktører med sterk markedsstilling skal
skje etter bestemte prosedyrer. EU-kommisjonen/EFTAs overvåkningsorgan
skal utstede anbefalinger om hva som er de relevante produkt- og
tjenestemarkeder for vurdering. Dernest skal de nasjonale tilsynsmyndighetene
gjøre markedsanalyser i de definerte markedene. Analysene
skal følge retningslinjer som er utstedt fra Kommisjonen
og vedtatt av EFTAs overvåkningsorgan. Markedsanalysene
skal så danne grunnlag for en konkret vurdering av om en eller
flere aktører har sterk markedsstilling i dette markedet,
og hvilke forpliktelse de i så fall skal pålegges.
Nasjonale avvik fra de nevnte anbefalingene og retningslinjene må godkjennes
særskilt av EFTAs overvåkningsorgan, jf. pkt.
11.1, beskrivelsene av konsultasjonsprosedyren i EU/EØS-området.
Lovforslaget legger opp til at tilbyder med sterk markedsstilling
kan pålegges forpliktelser som skal legge forholdene til
rette for at nye aktører kan konkurrere med de etablerte.
Det legges ikke opp til at det automatisk skal følge forpliktelser
med å ha sterk markedsstilling. Lovforslaget legger opp
til at den nasjonale tilsynsmyndigheten skal kunne skreddersy hensiktsmessige
vedtak basert på grundige vurderinger av behovet i det
enkelte tilfellet. Hvilke forpliktelser som pålegges vil
derfor variere fra sak til sak. Lovforslaget gir hjemmel for en
rekke virkemidler som kan anvendes av tilsynsmyndigheten, herunder pålegg
om tilgang, samtrafikk, ikke-diskriminerende vilkår, offentliggjøring
av leveringsvilkår og pris- og regnskapsregulering.
Departementet bemerker at forholdet mellom Konkurransetilsynet
og Post- og teletilsynet vil bygge på et allerede eksisterende
samarbeid som er formalisert gjennom flere avtaler mellom tilsynene.
Forholdet mellom Post- og teletilsynet og Konkurransetilsynet vil
bli klargjort i en ny avtale mellom tilsynene. I tillegg inneholder
loven en egen bestemmelse om utlevering av taushetsbelagt informasjon mellom
tilsynene. Det legges opp til at reguleringen på dette
området skal være fleksibel.
Komiteen viser til at i dagens regelverk er enkelte
større tilbydere pålagt særskilte forpliktelser
og at disse omtales som aktører med sterk markedsstilling. Komiteen viser
til at denne ordningen videreføres i den nye loven. Komiteen viser
til at det foreslås endringer i hva som legges i begrepet
sterk markedsstilling og at forståelsen av begrepet legges nær
konkurranserettens begrep om dominerende stilling.
Komiteen viser til at lovforslaget definerer en aktør
med sterk markedsstilling når den alene eller sammen med
andre, har økonomisk styrke i et relevant marked som gjør
at den i betydelig grad kan opptre uavhengig av konkurrenter, kunder
og forbruker.
Komiteen vil spesielt peke på at det
vil være nødvendig at som følge av konvergens
må begrepet sterk markedsstilling også brukes
i forhold til mindre geografiske områder.
Komiteen viser til at selv om man i forståelsen av
hvilke aktører som har sterk markedsstilling, legger opp
til en tilnærming til alminnelig konkurranserett, vil det
fortsatt være forskjeller mellom sektorspesifikk regulering
og den alminnelige konkurranseretten, herunder:
Den sektorspesifikke reguleringen
bygger ikke på at det skal være påvist
misbruk av sterk markedsstilling før særlige plikter
pålegges.
Den sektorspesifikke reguleringen er rettet mot markeder
som er forhåndsdefinert.
Mens konkurranselovgivningens formål er å sørge
for effektiv bruk av samfunnets ressurser ved å legge til
rette for virksom konkurranse, skal sektorlovgivingen på dette
området i tillegg sørge for å ivareta
samfunnsmessige formål som f.eks. å bidra til
at viktige kommunikasjonstjenester er tilgjengelige for alle brukere
i landet.
Komiteen mener at utpeking av tilbyder med sterk
markedsstilling skal skje i samsvar med prosedyrene i loven og være
forutsigbare. Deretter må regulatoriske myndigheter ha
fleksibilitet til å velge de virkemidlene som bidrar til
at de telepolitiske målsettingene nås.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at det
i lovforslaget legges opp til at tilbydere med sterk markedsstilling
kan pålegges forpliktelser som skal legge forholdene til
rette for at nye aktører kan konkurrere med de etablerte,
men at de nye aktørene ikke skal pålegges tilsvarende
plikter som de med sterk markedsstilling.
Komiteen sin medlem frå Senterpartiet viser
til Senterpartiet sine merknader i Innst. S. nr. 192 (2002-2203)
der partiet gjekk mot å opne for pålegg om tilgang
til andre aktørar sine nett. Denne medlemen meiner
at tilgang til nett framleis bør baserast på avtaler
mellom partane, der partane blir samde om vilkåra for nettilgang
utan at staten innfører pålegg. Det vil vere den
beste løysinga for å oppretthalde investeringsmotiva
til aktørane og sikre god dekningsgrad på tenestene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet
fra Senterpartiet, vil be departementet vurdere om det er hensiktsmessig å gi
regulatorisk myndighet en hjemmel til fastsette tidspunkt for retting
til et annet enn vedtakstidspunkt og eventuelt fremme forslag om
slik hjemmel.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
FremskrittspartietogKristelig Folkeparti, har
merket seg at når tidspunktet for retting ved klage blir
satt til vedtakstidspunktet, kan det hevdes at netteiere har incitament
til å beregne seg for høye priser. Skal tilbydere
få tilbake det de har betalt for mye før vedtakstidspunkt,
må de i dag gå til domstolene. Hvis regulatorisk
myndighet har hjemmel til å sette et annet tidspunkt for
retting enn vedtakstidspunkt, kan det hevdes at netteiere få incitament
til å sette "riktigere" priser og markedet blir mer selvregulerende.