Innstilling fra samferdselskomiteen om lov om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (førerkort og trafikkopplæring)

Dette dokument

Til Odelstinget

Sammendrag

I proposisjonen legger Regjeringen fram forslag til endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk. Forslaget knytter seg til førerkort og trafikkopplæring, herunder klargjøring av hjemmelsbestemmelser, opprydding i terminologi og oppheving av utdaterte bestemmelser.

Videre vil departementet innføre modulbasert føreropplæring fra 1. januar 2005. Modulsystemet vil bli forankret i de totalreviderte forskriftene om førerkort, trafikkopplæring og førerprøve. Gjennomføring av de foreslåtte lovendringene er nødvendig for å fastsette reviderte forskrifter. Vegdirektoratet har over tid arbeidet med en totalrevisjon av forskrifter 23. februar 1979 nr. 4 om førerkort og førerprøve m.v.

Presisering av hjemmelsgrunnlaget for utstedelse av førerkort med geografisk begrensning mv.

Loven § 24 gir hjemmel til å fastsette forskrifter om blant annet førerkort, gyldighetstid for førerkort, helsekrav, begrensning i førerkortet som følge av førerens syn, helse og førlighet samt midlertidig kjøretillatelse. Bestemmelsen hjemler ikke eksplisitt utstedelse av førerkort med geografisk begrensning. Det foreslås derfor å utvide hjemmelen til også å omfatte førerkort med slik begrensning.

For å unngå eventuell tvil ønsker departementet å presisere lovteksten slik at helsekravene kan fravikes.

Presisering av hjemmelsgrunnlaget for utstedelse av førerkort med særlig avgrenset gyldighetstid

Av hensyn til personer som avventer avgjørelse om eksempelvis asyl eller oppholdstillatelse, har Statens vegvesen, Vegdirektoratet, akseptert at førerkort kan utstedes med fire års gyldighet.

Kortere gyldighetstid for asylsøkere m.m. ligger strengt tatt ikke innenfor denne hjemmelen, og det foreslås derfor at § 24 endres til også å omfatte tilfeller hvor spesielle omstendigheter tilsier avgrensning av gyldighetsperioden for førerkortet.

Hjemmel for unntak fra krav om godkjent lærer ved øvingskjøring som er ledd i opplæring mot vederlag

Det foreslås å endre § 26, slik at det kan gjøres unntak fra kravet om godkjent lærer under øvingskjøring mot vederlag.

Endring av begrepene "kjørelærere" og "kjøreskoler" til "trafikklærere" og "trafikkskoler"

Begrepene "trafikklærere" og "trafikkskoler" reflekterer at lærerne og skolene skal formidle kunnskap om langt mer enn det å kjøre motorvogn. Faget favner blant annet også om trafikksikkerhet, trafikal adferd og pedagogikk. Det foreslås derfor å endre terminologien i loven § 27.

Krav om at trafikklærers vandel skal dokumenteres ved politiattest

Loven § 27 inneholder følgende vilkår: "De må være edruelige og ha slik vandel at de finnes skikket som kjørelærere". Bestemmelsen foreslås endret slik at den som ønsker å bli trafikklærer må godtgjøre ved politiattest at han har slik vandel at han finnes skikket som trafikklærer.

Endring av begrepet "normalplan" til "læreplan"

Det foreslås at "normalplan" i loven § 28 erstattes med "læreplan" for å bringe terminologien i samsvar med dagligtale.

Departementets obligatoriske godkjenning av lærebøker og adgang til å godkjenne undervisningsrom tas ut av loven

Departementets plikt i loven § 28 til å godkjenne lærebøker som brukes til trafikkundervisning er ikke benyttet. På bakgrunn av dette foreslås loven § 28 endret til en mulighet for innføring av godkjenningsplikt.

Begrepet "førerett"

Ved Besl. O. nr. 110 (2002-2003), jf. Ot.prp. nr. 52 (2002-2003) om lov om endring i vegtrafikkloven mv. (domstolsbehandling av tap av retten til å føre motorvogn mv.) ble uttrykket "førerett" innført. Departementet foreslår enkelte endringer i loven § 34 første, annet og fjerde ledd for å gjennomføre terminologiendringen i bestemmelsen.

Høringene

Forslag til endringer tilknyttet førerkort, førerprøve og trafikkopplæring har vært på forskjellige høringer, jf. nærmere omtale i kap. 4 og 5 i proposisjonen.

Forslag til lovtekst er ikke endret etter uttalelser fra høringsinstansene.

For nærmere merknader til de enkelte bestemmelser kan det vises til kap. 6 i proposisjonen.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Krav om politiattest (§ 27) vil gi noe merarbeid for politiet, men forskjellen antas ikke å være stor da politiattest også i dag er den mest praktiske og utbredte måte å godtgjøre vandel på.

Komiteens merknader og tilråding

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (førerkort og trafikkopplæring)

I

I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk gjøres følgende endringer:

§ 24 femte ledd tredje punktum skal lyde:

Departementet kan videre bestemme at førerkort for bestemte førerkortklasser eller for bestemte grupper motorvogner eller hvor førerens syn, helse, førlighet eller andre spesielle omstendigheter tilsier det, skal gis for en avgrenset periode.

§ 24 sjette ledd skal lyde:

Departementet gir forskrifter om førerkort, kompetansebevis, aldersbevis og bevis for å ha gjennomgått bestemt trafikkopplæring. Det kan herunder gis regler om førerprøve, unntak fra førerkortplikt, utferdigelse, gyldighetstid, utskifting, midlertidig kjøretillatelse og om gebyr. Det kan videre gis regler om helsekrav og unntak fra disse, eventuelle begrensninger i førerkortet, herunder geografiske begrensninger, som følge av unntak fra helsekrav eller av andre grunner. Ved kjøring til førerprøve anses kandidat som fører av motorvognen.

§ 26 annet ledd nytt femte punktum skal lyde:

Departementet kan ved forskrift fravike kravet om godkjent lærer, jf. tredje punktum.

Ny overskrift til § 27 skal lyde:

Trafikklærere og trafikkskoler.

§ 27 første og annet ledd skal lyde:

Personer som skal ha offentlig godkjenning som trafikklærere, må være fylt 21 år. De må være edruelige og godtgjøre med politiattest at de har slik vandel at de finnes skikket som trafikklærere. De må ha gyldig førerkort for motorvogn av den gruppe som det skal gis undervisning i, samt ha bestått en trafikklærerprøve.

Departementet kan gi forskrifter om godkjenning av trafikklærere, om etablering og drift av trafikkskoler og om gebyr.

§ 28 første ledd skal lyde:

Departementet kan gi bestemmelser om teoretisk og praktisk opplæring mot vederlag av personer som vil ta førerkort, kompetansebevis eller bevis for å ha gjennomgått annen bestemt trafikkopplæring. Det kan herunder fastsettes læreplan for undervisningen. Departementet kan bestemme at lærevogn og opplæringsmateriell ellers skal godkjennes av vedkommende myndighet.

§ 34 første ledd første punktum skal lyde:

Dersom politiet har skjellig grunn til å tro at innehaver av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn ikke lenger fyller de krav som er fastsatt til syn, helse og førlighet for slik førerett, eller at innehaveren ikke har de kunnskaper eller den kjøreferdighet som hensynet til trafikksikkerheten krever, kan politimesteren eller den han gir myndighet pålegge innehaveren - dersom denne fortsatt ønsker å nytte sin førerett - innen en fastsatt frist å underkaste seg slik legeundersøkelse som finnes påkrevd og framstille seg til helt eller delvis ny førerprøve.

§ 34 annet ledd første punktum skal lyde:

Unnlater innehaveren å etterkomme pålegg etter første ledd, eller legeundersøkelsen ikke er tilfredsstillende, eller består han ikke førerprøven, kan politimesteren eller den han gir myndighet tilbakekalle føreretten.

§ 34 fjerde ledd skal lyde:

Politimesteren eller den han gir myndighet kan tilbakekalle føreretten når innehaveren ikke har fremlagt nødvendig legeattest innen fastsatt frist, jf. § 24 femte og sjette ledd.

II

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 11. desember 2003

Petter Løvik Kenneth Svendsen
leder ordfører