Forslagene som fremmes i proposisjonen antas ikke å medføre
vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser
for de regnskapspliktige eller for det offentlige.
Forslagene knyttet til regnskapsmessig behandling av finansielle
instrumenter medfører begrensede plikter for de regnskapspliktige.
Forslagene åpner for, men pålegger ikke, å vurdere
finansielle instrumenter til virkelig verdi i konsernregnskapet.
Det foreslås imidlertid visse nye opplysningskrav i årsberetningen
og i noter til årsregnskapet. Opplysningskravene omfatter
ikke små foretak som ikke vurderer finansielle instrumenter
til virkelig verdi. Opplysningskravene medfører nye byrder
for regnskapspliktige som ikke er små foretak. Omfanget
av investeringer i finansielle instrumenter og derivathandel i foretaket,
vil avgjøre byrdene hos den enkelte. Regjeringen har ikke
fremmet forslag om mer omfattende opplysningskrav enn det som kreves
etter EØS-reglene. Det kan være krevende å legge
om til forsvarlig regnskapsføring av alle finansielle instrumenter
til virkelig verdi i konsernregnskapet. De som velger å gjøre
det, må regne med engangsutgifter og løpende ekstra
kostnader knyttet til omleggingen. Forslaget antas å medføre
visse administrative konsekvenser for det offentlige i form av behov
for å utvikle forskrifter og Kredittilsynets oppfølging
av tilsynsenheter. Regjeringen legger til grunn at eventuelle kostnader
knyttet til dette dekkes innenfor eksisterende budsjettrammer.
Forslaget knyttet til egenkapitalmetoden og bruttometoden i selskapsregnskapet
medfører fortsatt utsatt plikt for de regnskapspliktige
til å anvende egenkapitalmetoden og bruttometoden i selskapsregnskapet
ved at den gjeldende tidsbegrensede overgangsregelen om dette utvides
uten tidsbegrensning. Forslaget medfører ikke økonomiske
og administrative konsekvenser sammenlignet med det som har vært
gjeldende i overgangsperioden.
Forsalgene knyttet til offentlighet for regnskapsdokumenter til
utenlandske foretak som driver virksomhet i Norge medfører
administrative konsekvenser for utenlandske foretak som driver virksomhet
i Norge og som er regnskapspliktige etter regnskapsloven § 1-2
første ledd nr. 12 knyttet til endringer i innsendingsplikten
til Regnskapsregisteret. Forslagene vil etter forholdene hos den
enkelte regnskapspliktige kunne innebære noe reduserte
eller økte administrative byrder. Regjeringen legger til
grunn at kostnader for Regnskapsregisteret knyttet til håndteringen av
endringene i innsendingsplikten kan dekkes innenfor eksisterende
budsjettrammer.
Komiteen tar dette til etterretning.