Departementet har, etter en nærmere vurdering samt etter
innspill fra Justisdepartementet, funnet det formålstjenlig å gjøre
enkelte justeringer i lovstrukturen. Departementets forslag til
lovstruktur i kapittel X A avviker derfor noe fra Arbeidslivslovutvalgets forslag,
som lagt frem i NOU 2003:2, uten at dette har hatt konsekvenser
for det materielle innholdet i kapittelet.
I høringsomgangen har svært mange høringsinstanser
kommentert behovet for helhetlig lovgivning på området
forskjellsbehandling/diskriminering. Departementet påpeker
at dette vil kreve en grundig utredning, og tatt i betraktning tidsperspektivet
på de ulike lovarbeidene, så vil det i første
omgang bli nødvendig å operere med regulering
av forbud mot forskjellsbehandling i flere lover.
Holgersenutvalget foreslår å ta etnisitet som grunnlag
for forskjellsbehandling ut av arbeidsmiljøloven, og kun
regulere dette i lov mot etnisk diskriminering. Departementet er
ikke negativ til en slik justering i lovverket. Det vil imidlertid
kreve en noe grundigere analyse, og spørsmålet
vil ikke bli aktuelt før lov mot etnisk diskriminering
trer i kraft. Inntil videre må etnisitet som grunnlag for
forskjellsbehandling være omfattet av arbeidsmiljøloven,
for å hindre hull i regelverket.
I motsetning til Rådsdirektivet mot etnisk diskriminering
(direktiv 2000/43/EF) artikkel 13, oppstiller
rammedirektivet mot diskriminering i arbeidslivet ikke krav om at
det skal utpekes uavhengige organer for behandling av klager om
diskriminering
Holgersenutvalget foreslår i NOU 2002:12 at det opprettes
to nye organer for behandling av saker om etnisk diskriminering.
En interdepartemental arbeidsgruppe har utredet et felles håndhevingsapparat
for diskriminering på grunnlag av kjønn og etnisitet.
Departementet viser til at et eksklusivt håndhevingsorgan
for grunnlagene etnisitet og kjønn vil føre til
at arbeidstakere som mener seg forskjellsbehandlet av disse grunner
vil få andre tilgjengelige håndhevingsmuligheter
enn arbeidstakere som mener seg forskjellsbehandlet på grunn
av for eksempel seksuell orientering, religion eller alder.
Departementet er av den oppfatning at et eventuelt nytt organ
for håndheving av diskrimineringslovverket om etnisitet
og kjønn også bør omfatte arbeidsmiljølovens
regulering av forskjellsbehandling og tilhørende diskrimineringsgrunnlag,
og det legges fra Arbeids- og administrasjonsdepartementets side opp
til at alle grunnlagene for forskjellsbehandling i arbeidsmiljøloven
skal være underlagt det nye håndhevingsorganet
når dette blir operativt.