Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen frem
forslag til lov om endringer i lov 24. juni 1988 nr. 64
om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven).
EU- og EØS-samarbeidet utvides med 10 nye medlemsland
1. mai 2004. Både EUs tiltredelsestraktat og EØS-utvidelsesavtalen åpner
for en overgangsperiode på totalt syv år, hvor
de nåværende EU- og EFTA/EØS-medlemslandene
har adgang til å begrense den frie bevegeligheten for arbeidstakere
fra de nye medlemslandene, med unntak for arbeidstakere fra Kypros
og Malta.
Regjeringen har som utgangspunkt at Norge på sikt har
behov for utenlandsk arbeidskraft, til tross for at det for tiden
er noe ledighet. I enkelte næringer og yrker mangler man
kompetanse som ikke kan fylles med innenlandsk arbeidskraft. Utvidelsen
av EU og EØS gir nye muligheter for å styrke tilgangen
på arbeidskraft, og Regjeringen mener dette er meget positivt.
Utvidelsen vil også være positiv for arbeidere
fra de nye medlemslandene som allerede i dag jobber i Norge. De
vil få styrket sine rettigheter.
Inntil nylig ønsket de fleste EU-land å åpne
arbeidsmarkedet fullt ut fra utvidelsestidspunktet. Men på grunn
av store forskjeller i lønns- og velferdsnivå mellom
de nye og nåværende EU-landene fryktet mange stor
tilstrømning av arbeidstakere fra de nye medlemslandene,
sosial dumping og misbruk av velferdsordninger. Med sosial dumping
menes særlig at utenlandske arbeidstakere som utfører
arbeid for eksempel i Norge, får vesentlig dårligere
lønns- og arbeidsvilkår enn norske. De fleste
EU-land har derfor bestemt seg for å ha visse overgangsordninger.
Regjeringen mener at det neppe vil bli stor tilstrømning
av arbeidstakere fra de nye medlemslandene til Norge. Regjeringen ønsker
også at arbeidsmarkedet skal være mest mulig åpent. Å ha
ordninger som avviker sterkt fra nærliggende land kan imidlertid
i en periode gi for sterk tilstrømning. Regjeringen mener
derfor at Norge også må ha visse overgangsordninger.
Overgangsregler kan bidra til å forebygge sosial dumping,
selv om det også er viktig å fortsette dialogen
med arbeidslivets parter om tiltak mot dette.
Både av lovtekniske hensyn og hensynet til rask fremdrift
foreslår departementet at overgangsreglene i størst
mulig grad fastsettes i utlendingsforskriften. I tillegg vil en
slik løsning gjøre det enklere å lette
hurtig adgangen til arbeidsmarkedet for arbeidstakere fra de nye
medlemslandene, hvis det med tiden viser seg å være ønskelig.
En slik liberalisering vil skje etter konsultasjoner med Stortinget.
På denne bakgrunn foreslås det at det inntas
en bestemmelse i utlendingsloven (§ 58a første
ledd bokstav a-d) om at Kongen ved forskrift kan gi regler om adgangen
til arbeidsmarkedet for arbeidstakere som er borgere av Estland,
Latvia, Litauen, Polen, Slovakia, Slovenia, Tsjekkia eller Ungarn,
herunder regler om at oppholdstillatelse må være
innvilget før arbeidet påbegynnes og om tillatelsens
varighet, vilkår knyttet til lønns- og arbeidsforhold
og arbeidets omfang, samt regler om fornyelse og tilbakekall av tillatelse.
EØS-utvidelsesavtalen slår fast at muligheten
for å benytte overgangsregler ikke foreligger lenger enn totalt
syv år etter selve utvidelsesdatoen, dvs. 1. mai 2004.
I praksis vil adgangen til å benytte slike regler bare
gjelde i fem år. Hjemmelsbestemmelsen vil med andre ord
ha en midlertidig karakter, og planlegges opphevet med virkning
senest fra 1. mai 2009. Et medlemsland som ikke benytter
seg av overgangsregler eller som i løpet av overgangsperioden
avskaffer slike overgangsregler, vil ikke på et senere
tidspunkt i overgangsperioden kunne beslutte å innføre/gjeninnføre
overgangsregler.
Videre foreslås det at det inntas en bestemmelse i loven
som gir adgang til å iverksette beskyttelsestiltak (§ 58a
andre ledd) dersom det oppstår eller forventes å oppstå alvorlige
forstyrrelser på arbeidsmarkedet, som følge av
arbeid som utføres av arbeidstakere fra de nye medlemslandene.
Beslutning om beskyttelsestiltak kan omfatte borgere av samtlige
nye medlemsland som er arbeidstakere, eller den kan begrenses til
en eller flere nasjonaliteter.
EØS-utvidelsesavtalen slår fast at muligheten
for å benytte beskyttelsestiltak ikke foreligger lenger
enn totalt syv år etter selve utvidelsesdatoen, som er 1. mai
2004. Hjemmelsbestemmelsen vil med andre ord ha en midlertidig karakter,
og planlegges opphevet med virkning fra 1. mai 2011.
Forslagene ble forelagt 47 høringsinstanser ved brev
av 17. februar 2004. På grunn av den knappe tiden
som gjenstår før EU- og EØS-utvidelsen
1. mai 2004, ba departementet om at eventuelle uttalelser
til forslagene ble fremmet senest under høringsmøte 24. februar
2004. 12 høringsinstanser har avgitt uttalelse til et eller
flere av forslagene i høringsbrevet.
Departementet ønsker å komme tilbake med en vurdering
av endringene i sakssammensetningen vedrørende tredjelandssaker/EØS-saker
og eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser
på et senere tidspunkt, for eksempel et år etter
utvidelsen, når en har erfaringstall å bygge på.